Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skal gjøre en lang historie kort. 

Jeg strever med samarbeid med en kollega og en jeg er leder for. Det blir bare verre og verre. Vi har prøvd å kjøre oppsigelsesprosess men hadde ikke nok den gang til å få vedkommende ut (flere kundeklager blant annet). Det henger igjen hos vedkommende som naturligvis har lagt meg mer eller mindre for hat. Vedkommende bruker nå vårt avvikssystem for å prøve å henge meg ut. Dialogen er så anstrengt og føles helt unaturlig. Jeg vet ikke om jeg orker å være i denne jobben mer da jeg må være vedkommendes leder. Mine ledere vil også ha vedkommende bort, men det er ikke de som kjenner på subtile represalier fra tidligere prosesser i hverdagen.

Nå vet jeg ikke hvor mye mer jeg orker😔 Vi håper vedkommendes slutter av seg selv ila året da det er innsendt krav om lønnsforhøying som er helt hinsides.

Ts 

Anonymkode: 6ba34...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler ikke på at det finnes vanskelige ansatte. Men sjefer som forsker å kjøre oppsigelsesprosesser som ikke er velbegrunnede fordi de har samarbeidsproblemer har en egen plass i helvete, og der hører du til. Skjønner godt at den ansatte har lagt deg for hat, hva forventet du egentlig? Du får slutte selv da vet du, hvis du er så dyktig og gulle god finner du sikker kjapt en ny jobb. 

Anonymkode: 3ec98...53e

• Liker 12
Skrevet

Som leder, er 1. bud å kunne håntere ALLE slags personligheter!! Du kan ikke behandle alle likt, men du skal behandle alle rettferdig. Den prosessen du startet, er så ulovlig som det går ann! Det kalles trakkasering og mobbing på arbeidsplassen! DU har ingenting som leder å gjøre😡. Er altfor mange av dere!

Anonymkode: 235b7...39c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Her er det veldig, veldig mye dere ikke vet. Hadde jeg lagt ut om alt så hadde dere nok skjønt mer om hvorfor ting er som de er. 

Når det er sagt; jeg er fult inneforstått med at man skal behandle alle med respekt og rettferdig. Her hadde vi ikke noe valg - sakene var såpass alvorlige.

Som jeg sa; dette jeg skriver her er langt fra hele saken. 

Ts 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har opplevd lignende og valgte å slutte i jobben. Det ble for krevende til at jeg orket. Kunne ha skrevet en lang avhandling om hele prosessen!

Anonymkode: e1807...8bd

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en leder som var ute etter meg og fant alt muligens småfeil og bagateller og lagte store saker av det. Tilslutt orket jeg ikke mer og fant en ny jobb og steg med ca 100 000 i året, mens leder ble degradert (det viste seg at flere hadde klaget på lederen).

Anonymkode: fb549...ad4

• Hjerte 1
Skrevet

Dere kan vel bli kvitt vedkommende om kundene klager og sørger for at dere taper penger?

Anonymkode: 9d115...355

Skrevet

Lenge siden oppvaskmøte? Hva kom dere frem til da? 

Som leder skal du klare å se problemet fra alle sider. Hva er medarbeider sin side av saken?

Anonymkode: 97dee...a97

Skrevet

Er det slik at denne ansatte må jobbe i din avdeling eller kunne det vært et alternativ at personen får bytte avdeling? Tenker at det kan gagne dere begge og at h*n derfor går med på det/synes det er en god ide (+ at ledelsen går med på det). Om det i det hele tatt er mulig så kan du jo foreslå det for personen, si at du ser at h*n ikke trives med å arbeide under deg og at det er mulig å søke seg over i annen avdeling og høre om det er noe h*n ønsker for egen del?

Anonymkode: 33a92...3b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her er det veldig, veldig mye dere ikke vet. Hadde jeg lagt ut om alt så hadde dere nok skjønt mer om hvorfor ting er som de er. 

Når det er sagt; jeg er fult inneforstått med at man skal behandle alle med respekt og rettferdig. Her hadde vi ikke noe valg - sakene var såpass alvorlige.

Ts 

Hvis sakene er såpass alvorlige synes jeg det er rart at oppsigelse ikke gikk igjennom? Hva var begrunnelsen for det? De må jo ha konkludert med at det ikke var like alvorlig som du åpenbart mener?

Anonymkode: 0ff1c...b27

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts 

Snakk med de andre lederne og bytt leder hos vedkommende, kanskje har en annen leder en ansatt selv de sliter med? Din leder over deg må også komme på banen. Har dere noe personalavdeling? Hvis vedkommende bruker avvissystemet for å henge deg ut antar jeg avvikene ikke stemmer? Altså, du kan jo ikke «henges ut» om det er reelle avvik som er knyttet til din arbeidsutførelse, da er det jo riktig å skrive avvik. Eller mener du at du er fratatt at dine feil skal medføre avviksføring? Om vedkommende feilregistrerer avvik knyttet til deg som ikke er avvik må du ta en prat med vedkommende om dette, og spørre hva det er vedkommende tenker om årsaken bak avviket. Det høres ut som at du tar denne ansatte sin adferd veldig personlig, klarer du å skille person og sak? Misfornøyde medarbeidere vil alltid finnes og som leder er ikke din jobb å være «populær». Om vedkommende snakker mye i gangene vil dette før eller siden speiles tilbake til vedkommende selv. Husk, du er lederen. Du vil bli omtalt på godt og vondt, det er en del av jobben. 

Anonymkode: 7df4f...4ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tviler ikke på at det finnes vanskelige ansatte. Men sjefer som forsker å kjøre oppsigelsesprosesser som ikke er velbegrunnede fordi de har samarbeidsproblemer har en egen plass i helvete, og der hører du til. Skjønner godt at den ansatte har lagt deg for hat, hva forventet du egentlig? Du får slutte selv da vet du, hvis du er så dyktig og gulle god finner du sikker kjapt en ny jobb. 

Om hele ledergruppa mener denne ansatte bør bort fra arbeidsplassen tipper jeg det er gode og velbegrunnede årsaker til at de ønsker det. Arbeidstakere sitter sterkt i egen stilling i dag så jo, ett råttent eple kan ødelegge en hel arbeidsplass men fortsatt beholde jobben. «Gode samarbeidsevner» kan i enkelte yrker være den viktigste delen av jobben. Svikter det her kan det være de ikke er egnet. Å få sparken grunnet dårlige samarbeidsevner er dog vanskelig å gjennomføre, dessverre.

Anonymkode: 7df4f...4ed

Skrevet

Selv hadde jeg en ansatt som viste seg å være en narsissist. Hun ødela for alle andre, har ikke vært borti et verre menneske noen gang! Klart en leder skal klare å hanskes med mange rare mennesker, men en narsissist er umulig. 

Gjorde kort prosess og sa henne opp usaklig, fikk advokat og betalte henne ut i ettertid. 

Verdt hver eneste krone! 

Anonymkode: 4759a...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis sakene er såpass alvorlige synes jeg det er rart at oppsigelse ikke gikk igjennom? Hva var begrunnelsen for det? De må jo ha konkludert med at det ikke var like alvorlig som du åpenbart mener?

Anonymkode: 0ff1c...b27

Nettopp! Kunne ikke sagt det bedre selv👏👏

Skrevet

Ikke alle alvorlige saker kan bevises. I hvert fall ikke om vedkommende er smart. 

Anonymkode: e1807...8bd

• Liker 1
Skrevet

Mener å ha lest om deg før her inne?

Dere jobber med biler? Så hadde hun noen oppgaver hun skulle gjøre som du bevist hadde sabotert for å gi henne dårligere rykte? Så ble det også dokumentert?

Sorry hvis jeg tar feil, men dette var veldig likt🧐

Anonymkode: 859fc...0a8

• Liker 1
Skrevet

3 advarsler gir grunnlag til oppsigelse. Om dette har skjedd så er det rart at vedkommende får fortsette. 

Anonymkode: b9e20...0f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3 advarsler gir grunnlag til oppsigelse. Om dette har skjedd så er det rart at vedkommende får fortsette. 

Anonymkode: b9e20...0f6

Dette er en påstand folk kommer med hele tiden, men den er ikke sann. Vis meg gjerne hvor i AML det står om du er uenig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en påstand folk kommer med hele tiden, men den er ikke sann. Vis meg gjerne hvor i AML det står om du er uenig. 

Sånn er det hos oss. Står i reglementet.  Du får sjekke med arbeidstilsynet 🙄

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn er det hos oss. Står i reglementet.  Du får sjekke med arbeidstilsynet 🙄

Jobben din kan skrive hva de vil i reglene sine men de har fremdeles ikke lov å utføre oppsigelser som strider med arbeidsmiljøloven. 

Anonymkode: 33a92...3b9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...