Gå til innhold

Vi som har hatt korona (delta) før jul skal ikke testes! :O

angara

Anbefalte innlegg

Må bare komme med en liten utblåsning. Hele familien min ble smittet gjennom skolen til barna, hadde deltaviruset i slutten av november. Barnas lærere har sendt med hjemmetester til alle, og gitt beskjed om at alle skal ta to ganger i uken. Men fra rektor kom det skriv om at de som har vært smittet for under 3 mnd siden skal IKKE ta. Jeg sendte en epost til henne, for å høre om det stemte. JA, de fulgte nasjonale retningslinjer på skolen, barna skal ikke ta hvis de har vært smittet i november.

Mine barn tester regelmessig likevel, og nå har min datter testet positiv på hjemmetest (omikron, regner jeg da med). Jeg gikk til det kommunale testkontoret for å få offisiell spytt-test, og ba om å få flere hjemmetester til oss andre. Hun ville ikke gi meg noenting! Dere har hatt covid, da skal dere ikke teste dere før etter 3 mnd. Ja, sa jeg, men nå har vi gjort det likevel, og nå har vi et positivt resultat. Hun trakk på skuldrene, slik er reglene, jeg kan ikke gjøre noe med det.

??!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så latterlig, de bør jo skille på delta og omikron! Hvis man har hatt omikron nylig kan det være greit at man ikke trenger å teste seg, men det er jo "opplest og vedtatt" at tidligere deltasmitte ikke gir store beskyttelsen mot omikronsmitte. Så utrolig firkantet system! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått samme beskjed. Jeg har testet oss til tross for det at vi får beskjed om at vi ikke skal testes. 

Jeg bare stakk innom der de utleverer testere, sa ingenting om at 3 av oss i husstanden har hatt det som trolig er delta. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her og. Det var utbrudd med delta i klassen til eldste i november. Nå er det fire (!!!) av de samme elevene som har testet positivt for omikron. De var også unntatt testeregimet på skolen men tok allikevel da de fikk symptomer (heldigvis). Heldigvis er ikke kommunen her så firkantet da så de fikk tatt bekreftende pcr og fikk med hurtigtester til familie.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (9 minutter siden):

Vi har fått samme beskjed. Jeg har testet oss til tross for det at vi får beskjed om at vi ikke skal testes. 

Jeg bare stakk innom der de utleverer testere, sa ingenting om at 3 av oss i husstanden har hatt det som trolig er delta. 

Ja! Angrer meg på at jeg sa fra om det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angara skrev (2 minutter siden):

Ja! Angrer meg på at jeg sa fra om det :(

Skriv en mail til noen ett par grader opp så ordner det seg nok. 

Media er nok også en fin plass å ytre dette da det er nok flere som lever i falsk trygghet der de tror at de ikke kan bli smittet igjen så snart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frustrerende. Men kan det være fordi dersom man fortsetter å teste seg i tiden etter man er syk, så er det høy sannsynlighet for en falsk positiv test? Mulig det er et tiltak fra myndighetene på å få ned unødvendig høyt sykefravær. Det var en frykt for at samfunnet ville stoppe fullstendig opp fordi så mange var hjemme uten at det var nødvendig. En hjemmetest vil heller ikke kunne klare å skille mellom delta og omikron. Har man nylig vært syk kan man få positiv test selv om man føler seg frisk.

Har hun symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angara skrev (33 minutter siden):

Må bare komme med en liten utblåsning. Hele familien min ble smittet gjennom skolen til barna, hadde deltaviruset i slutten av november. Barnas lærere har sendt med hjemmetester til alle, og gitt beskjed om at alle skal ta to ganger i uken. Men fra rektor kom det skriv om at de som har vært smittet for under 3 mnd siden skal IKKE ta. Jeg sendte en epost til henne, for å høre om det stemte. JA, de fulgte nasjonale retningslinjer på skolen, barna skal ikke ta hvis de har vært smittet i november.

Mine barn tester regelmessig likevel, og nå har min datter testet positiv på hjemmetest (omikron, regner jeg da med). Jeg gikk til det kommunale testkontoret for å få offisiell spytt-test, og ba om å få flere hjemmetester til oss andre. Hun ville ikke gi meg noenting! Dere har hatt covid, da skal dere ikke teste dere før etter 3 mnd. Ja, sa jeg, men nå har vi gjort det likevel, og nå har vi et positivt resultat. Hun trakk på skuldrene, slik er reglene, jeg kan ikke gjøre noe med det.

??!!

Du vet at man tester positivt på covid-19 lenge etter at man har vært smittet? Så at noen tester positivt betyr ikke at man har blitt smittet igjen - regner med at det er derfor denne 3 måneders-regelen er innført.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel å gjøre med at korona ikke er særlig farlig for vaksinerte voksne og små barn? Synes ikke dere trenger å piske opp katastrofestemning her. Krever dere å testes for influensa også? I motsetning til i begynnelsen av pandemien så er vi vel ikke så enormt langt unna det farenivået.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/barn-og-unge/#naar-skal-barn-med-luftveissymptomer-vaere-hjemme-og-nr-kan-de-komme-tilbake-i-barnehageskole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (4 minutter siden):

Du vet at man tester positivt på covid-19 lenge etter at man har vært smittet? Så at noen tester positivt betyr ikke at man har blitt smittet igjen - regner med at det er derfor denne 3 måneders-regelen er innført.

Ja, har hørt det. Men hjemmetestene (lateral flow/antigen) tester visstnok på en annen måte enn PCR-testen, som fanger opp alt. Det er hjemmetest hun testet positivt på nå (etter å ha testet negativt i mange uker før). Hun har også symptomer  Så jeg tipper at smitten hos min datter er reell.

Men det er sikkert derfor de er så restriktive, ja, med å godta at men blir smittet med omikron etter nylig delta.

Endret av angara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (4 minutter siden):

Våre hjemmetester var negative etter to-tre uker. 

Skulle vi få positiv hjemmetest så vil vi nok gjennomføre flere før vi bestiller pcrtest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er vel stor for at PCR blir positiv uansett, når man har reststoffer etter delta i kroppen. Sånn sett gir hjemmetestene en bedre indikasjon, da de er mindre sensitive.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg til dette. Vårt barn hadde også delta i desember. Nå er det stort utbrudd i klassen og i utgangspunktet skal jo ikke barnet testes. Har fått med test hjem da, men ikke hva vi skal gjøre… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertefisk skrev (8 timer siden):

Frustrerende. Men kan det være fordi dersom man fortsetter å teste seg i tiden etter man er syk, så er det høy sannsynlighet for en falsk positiv test? Mulig det er et tiltak fra myndighetene på å få ned unødvendig høyt sykefravær. Det var en frykt for at samfunnet ville stoppe fullstendig opp fordi så mange var hjemme uten at det var nødvendig. En hjemmetest vil heller ikke kunne klare å skille mellom delta og omikron. Har man nylig vært syk kan man få positiv test selv om man føler seg frisk.

Har hun symptomer?

Hurtigtesten viser positivt kun i smitteførende periode, dvs noen få dager. Pcr test kan vise noen uker, men ikke hos alle.

Det er samme situasjon hos oss, hadde delta i nov og barna skal ikke teste seg. Vi har valgt å kjøpe noen tester og teste ved symptomer. Men både og mannen har tatt pcr nylig pga nærkontakter og ingen som nektet oss det selv om det ikke har gått 3 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...