AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Jeg har akkurat passert tre måneder i den nye jobben min - som første jobb etter endt bachelor. I mange år har jeg trodd at jobben som markedsfører var det jeg ville bli. Tenkte at dette var et spennende yrke med mange utfordringer. Allerede nå har jeg innsett at jeg kanskje har bomma totalt på yrkesvalg. Jeg er allerede 27 år og har markedsføring som eneste utdanning. HJELP. Hva jeg egentlig trenger hjelp til, vet jeg ikke. Jeg er rett og slett ganske fortvilet over å ha brukt flere år på noe som ikke passer meg. Derfor vender jeg meg hit. Utallige google-søk på hvilken yrkesretning som faktisk kan passe meg har bare ført til mer fortvilelse. Ikke ønsker jeg å bruke mange år til på utdanning, og ikke har jeg økonomi til å gå lenge uten full lønn. I mitt nåværende yrke er dagene løse, jeg må selv sette opp min egen arbeidshverdag - og arbeider mye alene. En perfekt jobb i mine øyne er om man ikke behøver å sitte bak en skjerm, at man får være aktiv, og at arbeidsoppgavene er satt. Jeg ønsker å høre hva dere jobber med, slik at jeg kan få noen tips til hvilken retning jeg skal strekke meg videre. Anonymkode: a6168...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har akkurat passert tre måneder i den nye jobben min - som første jobb etter endt bachelor. I mange år har jeg trodd at jobben som markedsfører var det jeg ville bli. Tenkte at dette var et spennende yrke med mange utfordringer. Allerede nå har jeg innsett at jeg kanskje har bomma totalt på yrkesvalg. Jeg er allerede 27 år og har markedsføring som eneste utdanning. HJELP. Hva jeg egentlig trenger hjelp til, vet jeg ikke. Jeg er rett og slett ganske fortvilet over å ha brukt flere år på noe som ikke passer meg. Derfor vender jeg meg hit. Utallige google-søk på hvilken yrkesretning som faktisk kan passe meg har bare ført til mer fortvilelse. Ikke ønsker jeg å bruke mange år til på utdanning, og ikke har jeg økonomi til å gå lenge uten full lønn. I mitt nåværende yrke er dagene løse, jeg må selv sette opp min egen arbeidshverdag - og arbeider mye alene. En perfekt jobb i mine øyne er om man ikke behøver å sitte bak en skjerm, at man får være aktiv, og at arbeidsoppgavene er satt. Jeg ønsker å høre hva dere jobber med, slik at jeg kan få noen tips til hvilken retning jeg skal strekke meg videre. Anonymkode: a6168...c4b Som ny i en jobb rett fra utdanning er det ikke uvanlig å føle på at det er feil retning, ofte da fordi teori og praksis er ganske ulik - det du lærte på skola er bare teori, det er nå i arbeidslivet du skal lære å sette det ut i praksis og den faktiske læringen av faget starter, og det kan både føles overveldende, vanskelig, at man ikke mestrer og at man føler seg inkompetent. Helt vanlig. Slike følelser kan og gjøre at man overfører det til noe det ikke er - f.eks at man valgte feil fordi det er lett å forstå for en selv, mens det egentlig problemet kanskje er noe helt annet. Bruk litt tid på å faktisk dypdykke litt inn i akkurat hva som er vanskelig og lag en plan for hva som skal til for at du skal kunne løse de problemene - del det opp i små biter og ta tak i dem. Anonymkode: 0c9d0...b23
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Hvor lenge har du jobbet i denne stillingen? Gi det minst et år før du bestemmer deg, det er en stor overgang å gå fra student til å jobbe. Jeg har valgt feil utdanning x2, så kjenner følelsen av fortvilelse for å si det sånn:P Nå har jeg via en fritidsinteresse klart å smyge meg inn i noe som passer meg langt bedre. Skulle jo studert noe innen dette til å begynne med men ble oppfordret til å velge andre ting fordi det var for vanskelig for meg(var ikke noe skolelys). Skulle ikke hørt på det altså. Anonymkode: 74761...be4 1
Fjellstøtt Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Jeg har vært tre måneder i den nye jobben min, og tro meg - jeg vet at det ikke er lenge. Men hver morgen får jeg vondt i magen og gruer meg til å gå på jobb. Tre siste tre månedene har ikke vært annet enn hardt og krevende. Planen er å gi det et år, som dere sier. Jeg er helt enig i at man ikke kan gi seg så lett. Det er bare så vanskelig at jeg har følelsen av at "dette har jeg virkelig ikke lyst til" hver morgen.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Du er 27 år. Min kjære venn, du har hele livet foran deg! Du har 40 år igjen av yrkeslivet. Du kan bli og gjøre hva du vil! Jeg er sykepleier og heller ikke tilfreds med arbeidssituasjonen. Forferdelig å jobbe innenfor helse i en kommune som bare skal spare seg til fant. Er bittelitt eldre enn deg, og holder nå på med en superspennende videreutdanning for å gjøre noe HELT annet! Det aller beste er om du kan bygge på den utdannelsen du allerede har, og jeg vil tro det er mange muligheter innenfor markedsføring? Gjør research, spør andre! Viser det seg at det er en helt annen retning du vil gå, så søk deg inn på studiet med en gang. Det er lettere nå enn etter mange år i arbeidslivet. Du vil få stipend, og klarer fint å jobbe ved siden av. Jeg jobber 100 % ved siden av mitt deltidsstudie, i tillegg til å ha barn (alene). Det er faktisk ingen problem. Man må bare være motivert for en forandring i livet! Masse lykke til! Anonymkode: d3764...32b 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 12 minutter siden, Fjellstøtt said: Jeg har vært tre måneder i den nye jobben min, og tro meg - jeg vet at det ikke er lenge. Men hver morgen får jeg vondt i magen og gruer meg til å gå på jobb. Tre siste tre månedene har ikke vært annet enn hardt og krevende. Planen er å gi det et år, som dere sier. Jeg er helt enig i at man ikke kan gi seg så lett. Det er bare så vanskelig at jeg har følelsen av at "dette har jeg virkelig ikke lyst til" hver morgen. Det skjønner jeg godt! Jeg "satt fast" i min forrige, stressfylte jobb i flere år og gruet meg sånn hver dag at jeg og utviklet problemer med diare og mistet så mye hår at jeg trodde jeg skulle bli skalla:P Fikk også problemer med angst og depresjon, men det er noe som har ligget latent i meg hele tiden, det var bare jobb og diverse annet på privaten som fikk det til å spinne helt ut av kontroll. Uansett så kan det være at det dukker opp muligheter du ikke kjenner til etterhvert som månedene går, kanskje noe etterutdanning osv.:) Ikke la deg stresse, det ordner seg, jeg lover! Ikke gå ned den spiralen med fortvilelse, det er ikke noe hyggelig sted å være! Anonymkode: 74761...be4
Gjest Albbas Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Søk på nye jobber da vel? Du er ikke forpliktet til å bli der ett år. Søk nye jobber, vær åpen for ulike stillinger, og bygg deg opp erfaring. Man kan ikke alltid utdanne seg til den perfekte jobben, noen ganger må man jobbe seg dit. Det kan jo også hende det dukker opp ler interessante muligheter der du jobber nå.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 Hva med å bytte jobb til brukerstyrt personlig assistent? Det er mange ledige jobber innen det og innen det slipper du å sitte mye foran skjerm, men har på en måte mange faste arbeidsoppgaver. Det kan selvsagt være litt variasjon i dagene i og med at du er assistent hjemme hos noen, men som regel er det faste oppgaver. Det trenger ikke være for rullestol brukere eller inkludere personlig stell. BPA har flere varierte. https://www.finn.no/job/fulltime/search.html?abTestKey=control&q=bpa&sort=RELEVANCE Anonymkode: e70ec...27d 1
missmcbeal Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Vet du hva. Siden du skriver at du mistrives å sitte foran en skjerm hver dag og ønsker deg en aktivt jobb så vil jeg anbefale deg å søke deg inn på nye studier til høsten og heller gå i retning av en mer aktiv jobb. Med din utdanning ser jeg ikke helt hvordan du skal komme bort i fra en jobb foran PCen. Evt. må du finne en aktiv jobb som ikke krever utdanning. Nå vet jeg ikke helt dine styrker og interesser, men hva med foreksempel fysioterapi, vernepleier etc.?
Sensi Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 (endret) Fjellstøtt skrev (9 timer siden): Jeg har vært tre måneder i den nye jobben min, og tro meg - jeg vet at det ikke er lenge. Men hver morgen får jeg vondt i magen og gruer meg til å gå på jobb. Tre siste tre månedene har ikke vært annet enn hardt og krevende. Planen er å gi det et år, som dere sier. Jeg er helt enig i at man ikke kan gi seg så lett. Det er bare så vanskelig at jeg har følelsen av at "dette har jeg virkelig ikke lyst til" hver morgen. Uff, høres ikke kjekt ut. Men kan det være stedet du jobber og dermed arbeidshverdagen din du mistrives med? Eller er det det at du jobber mye alene og ikke har noen å støtte deg på? Trives du kanskje best med å jobbe i team eller iallfall ikke alene? Det er jo egentlig ikke helt sort/hvitt heller. En blanding er jo fint? Se om du finner en personlighetstest. Kanskje kjenner du noen som har studert organisasjonspsykologi som kan teste deg? Da får du systematisert litt. Uansett bør du bite tenna sammen det første året. Samle så mye erfaring du klarer. Men bruk også året på å lese jobb annonser og orienter deg i jobbmarkedet. Hvor tror du at du kan tenke deg å jobbe? Kanskje finnes også firmaer som du ikke har tenkt på kan være aktuelle også? Jeg vet ikke altså, men det er vel alle som på en eller annen måte markedsfører seg? Og det er vel det meste av fortetninger som klær, møbler , blomster, mat… Tro meg…om noen år kan det være godt med en jobb hvor du er i ro. Så før du kaster deg i vei på et nytt studie, ville jeg heller kartlagt grundig hva som er dine muligheter. Kanskje du kan kombinere markedsføringen innad i noe som er kreativt? Pose og sekk vet du 😄 Endret 24. januar 2022 av Sensi
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 On 1/24/2022 at 8:51 AM, AnonymBruker said: Du er 27 år. Min kjære venn, du har hele livet foran deg! Du har 40 år igjen av yrkeslivet. Du kan bli og gjøre hva du vil! Jeg er sykepleier og heller ikke tilfreds med arbeidssituasjonen. Forferdelig å jobbe innenfor helse i en kommune som bare skal spare seg til fant. Er bittelitt eldre enn deg, og holder nå på med en superspennende videreutdanning for å gjøre noe HELT annet! Det aller beste er om du kan bygge på den utdannelsen du allerede har, og jeg vil tro det er mange muligheter innenfor markedsføring? Gjør research, spør andre! Viser det seg at det er en helt annen retning du vil gå, så søk deg inn på studiet med en gang. Det er lettere nå enn etter mange år i arbeidslivet. Du vil få stipend, og klarer fint å jobbe ved siden av. Jeg jobber 100 % ved siden av mitt deltidsstudie, i tillegg til å ha barn (alene). Det er faktisk ingen problem. Man må bare være motivert for en forandring i livet! Masse lykke til! Anonymkode: d3764...32b Hei. Kan jeg spørre hva du videreutdanner deg til - er i samme situasjon og ser etter muligheter Anonymkode: 3031d...37c
Mariell1995 Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Jeg blir utdannet sosionom til sommeren, hvis alt går etter planen 😊 Ut ifra beskrivelsen din, tenkte jeg umiddelbart på barnehage, eller kanskje skole og SFO? 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå