Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å passe barnet? Barsel var grusomt sist. Såpass at jeg blir dårlig av å tenke på det. 

Hvordan ville det fungert i praksis? 

Anonymkode: 62805...5e6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man være på barsel særlig lenge hvis fødselen går greit? For noen år siden ville Høie og Høire sende alle nybakte mødre hjem fra sykehuset etter 6-8 timer, tenker det illustrerer at man kan dra hjem samme dag hvis man føler seg i form til det. All helsehjelp er valgfri, TS, men barnet må jo få det det trenger hvis det skulle ha behov.

Anonymkode: 0332d...200

• Liker 14
Skrevet

Det er jo du som er innlagt, ikke barnet. Om du er i brukbar form (eller egentlig uansett) så kan du dra hjem når du vil. Om barnet skulle trenge å være innlagt så kan selvsagt faren være der istedet, selv om det er meget spesielt at mor ikke vil være der med nyfødt og sykt barn... 

Men så lenge barnet ikke er sykt så kan dere begge dra hjem. Oppholdet på barsel er pga deg. Men du kan jo altså takke nei. 

• Liker 43
  • Nyttig 1
Skrevet

Som nevnt over er ikke barsel for babyen. Trenger babyen å legges inn, er det på barneavdeling eller nyfødtintensiv, og ja, da kan far være der i stedet. Ellers er det bare å dra hjem når fødselen er overstått, dere har jo gjort dette før, du vet hvordan ståa er. Dra hjem. 

Anonymkode: fc111...6ae

• Liker 19
Skrevet

Det eneste du må er at jordmor må sjekke stingene dine før du drar hjem. Jeg ville ikke risikert å dra hjem med en potensiell infeksjon i såret som fort kan bli svært alvorlig.

Anonymkode: cd13b...641

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe problem å ta med barnet hjem tidlig, du må bare skrive under på at du tar ansvaret for baby om det skulle være noe medisinsk sett. Jeg har dratt hjem morgenen etter med mine to siste (født sent på kvelden), utrolig deilig å komme hjem. 

Anonymkode: 1b308...4db

• Liker 4
Skrevet

Dersom du har svangerskapsdiabetes skal blodsukker måles på mor og baby etter 24 timer. Da ønsker de at man blir værende. Ellers kan man dra etter 4 timer. I Bergen er 6-8 timer normalt, men man er ikke i fengsel..

Anonymkode: 2d7a3...b90

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det eneste du må er at jordmor må sjekke stingene dine før du drar hjem. Jeg ville ikke risikert å dra hjem med en potensiell infeksjon i såret som fort kan bli svært alvorlig.

Anonymkode: cd13b...641

Nei det må man ikke, det er ikke vanlig å sjekke stingene med mindre det er noe spesielt. Har sydd to ganger, aldri noen som sjekket stingene mine. Man skal ta kontakt hvis man opplever problemer. 

Anonymkode: 3e15e...94b

• Liker 17
Skrevet

Huff ja, barsel var fælt. Antar at du ikke ønsker å amme, da er jo ikke det noe problem sånn sett.

Anonymkode: cea66...991

Skrevet

Man må bare lure på hvor blåst i hode enkelte er. Men barn skal de ha..

Anonymkode: 863d9...41d

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som nevnt over er ikke barsel for babyen. Trenger babyen å legges inn, er det på barneavdeling eller nyfødtintensiv, og ja, da kan far være der i stedet. Ellers er det bare å dra hjem når fødselen er overstått, dere har jo gjort dette før, du vet hvordan ståa er. Dra hjem. 

Anonymkode: fc111...6ae

Dette stemmer ikke helt. Jeg var sprek og fin og helt frisk etter fødselen, men barnet hadde lav vekt og lav kroppstemperatur, og måtte mates og måle blodsukker hver tredje time osv. Vi lå likevel på barsel. Babyen lå i varmeseng ved siden av meg. 

Når det er sagt, med andremann reiste jeg hjem dagen etter, så det er en mulighet. Det er vel også vanlig å ligge på barselhotellet og ikke barselavdeling om begge er friske. Det er hvertfall mye bedre. Jeg trivdes heller ikke noe særlig på barsel, men det gikk greit. 

Anonymkode: 23a5a...14e

• Liker 3
Skrevet

Som de andre sier så er det jo du som er lagt inn pga det kroppen din har vært igjennom, og ikke barnefaren. Og skal du amme så burde du vel være med babyen?

Anonymkode: 74911...ab8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ikke fordi hun ikke gidder å være der. Hva med å ha en litt mer empatisk innstilling? Det skal ikke være så fælt på barsel at folk ikke orker å være der. Det er noe alvorlig galt med barselomsorgen og enda verre under pandemien.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke fordi hun ikke gidder å være der. Hva med å ha en litt mer empatisk innstilling? Det skal ikke være så fælt på barsel at folk ikke orker å være der. Det er noe alvorlig galt med barselomsorgen og enda verre under pandemien.

Og på grunn av pandemien er det vel typisk av barselavdelinger å få mødre og barn ut av avdelingen så fort som mulig

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Enig. Hvor er logikken egentlig? Man vil jo ikke fremstå frekk her inne men hun vil føde ett barn også etterlate ungen til faren etter oppholdet?? Hø?? Tenker jeg.. 

Anonymkode: 9edfd...c8c

• Liker 13
Skrevet
Millimani skrev (13 minutter siden):

Og på grunn av pandemien er det vel typisk av barselavdelinger å få mødre og barn ut av avdelingen så fort som mulig

Nja, det er både og. Vi ble forsøkt holdt igjen til de hadde tatt det ripet i foten fordi de mente det var større smittefare for dem å sende oss ut og så inn igjen. 

Anonymkode: 6b0c7...d9b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som de andre sier så er det jo du som er lagt inn pga det kroppen din har vært igjennom, og ikke barnefaren. Og skal du amme så burde du vel være med babyen?

Det er nettopp pga av hva kroppen min har vært igjennom at jeg ikke orker å være der. Det hadde vært ille nok om jeg var sprek og uthvilt fra før. Over 2 døgn uten søvn FØR jeg havnet på barsel, og ytterligere over 2 døgn til med totalt 4 timer søvn, og babyen min sov KUN på brystet sist, ellers skrek hun. Delte rom med flere, så var ikke bare bare å gå på do, dusje, spise og hente vann. Jeg fikk ikke melk før etter 6 døgn, og pleierne insisterte på at jeg måtte amme hele tiden, derfor passte de henne knappe 15 min om gangen fordi hun var "sulten".  

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Enig. Hvor er logikken egentlig? Man vil jo ikke fremstå frekk her inne men hun vil føde ett barn også etterlate ungen til faren etter oppholdet?? Hø?? Tenker jeg.. 

Babyen blir jo ikke akkurat etterlatt. Det er snakk om FAREN. 

Amming var såpass dritt sist at det tror jeg ikke at kommer til å være noen prioritering. Bekkenløsningen/leddprobleme mine ga seg først da jeg sluttet å amme. 

Hva er det som er blåst med det? Hva er det man oppnår på barsel som er så spesielt? 

Anonymkode: 62805...5e6

• Liker 5
Skrevet

Syns ikke barsel var dritgøy jeg heller, men samtidig glad jeg var der. 
Jeg syns de som jobba der masa og kjasa, og de mente så forskjellig så jeg ble litt forvirra. I tillegg løsnet ikke ammingen og slikt før vi kom hjem, og det også får meg jo til å kanskje ville dra litt tidligere neste gang.. jeg følte ikke at de bidro til det positive med tanke på amming.

Men, det var trygt og greit for baby og de fikk sjekket han ordentlig og passet på at alt var i orden. Det syns jeg jo var en trygghet, også utenom det så følte jeg egentlig at jeg var litt i min egen boble. Neste gang takler jeg det nok uansett bedre. Håper dere finner en løsning som passer dere. 

Anonymkode: 829a7...e9e

Skrevet

Kan du ikke reise hjem dagen etter eller samme dag om forholdene ligger til rette for det. Dro samme kveld sisr. Fødte på natten

• Liker 4
Skrevet

Jobb litt med innstillingen din. Tenk heller, hvor fælt oppholdet må ha vært sist ettersom hun denne gangen ønsker å dra hjem uten sitt nyfødte barn. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...