AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #21 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er ikke så sikker. Hvis en stopper deg og sier at han jobber i politiet, han forklarer at han er på fritiden sin og derfor ikke har politi-legitimasjonen sin med seg, men forklarer at det kommer en patrulje for å ta over. Da tror jeg nok kanskje du har plikt til å følge ordre. Anonymkode: b3d6e...a42 Selvfølgelig har du ikke det. Om det hadde vært sånn hadde det jo vært fritt fram for alle mulige galninger til å utnytte dette. Om noen sier at de er politi, men ikke har gyldig ID som beviser det bør man komme seg unna umiddelbart og ringe det virkelige politiet så fort som mulig. Anonymkode: 3f11f...51a 4
enkefru Skrevet 25. januar 2022 #22 Skrevet 25. januar 2022 Veldig vanlig, nesten alle jeg kjenner gjør det . . . . . . . . . . Eller ikke 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #23 Skrevet 25. januar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel ulovlig å utgi seg for å være politi, når man ikke er det?! Anonymkode: e73f4...587 Ja Anonymkode: 8fe05...628
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #24 Skrevet 26. januar 2022 Jobber i politiet og har gitt advarsler i trafikken selv om jeg ikke har vært på jobb og dermed ikke uniformert eller med tjenestebevis. Skal sies at det skal endel til og jeg har ikke fulgt etter noen for å korrigere de. Feks sist var det en som kjørte forbi meg og en til i en uoversiktlig sving før han parkerte ved samme matbutikk jeg kjørte inn på noen minutter senere. Soleklart førerkortbeslag, men siden jeg hadde barn i bilen og hadde hendene fulle sånn sett, fikk han 10.000,- i (saklig) kjeft og beklaget seg. Hadde han gjort seg vanskelig hadde jeg ringt til en patrulje. Så det er forskjell. Sivilt politi på jobb pleier å legitimere seg. Men man kan være i sivile klær, på privaten og fortsatt være politi. Anonymkode: 3a025...d07 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #25 Skrevet 26. januar 2022 Snuten skal vise eller oppgi tjenestenummer på forespørsel uansett om de har uniform eller ikke. Anonymkode: d8267...bdf
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #26 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 19.16): Når de er sivile, så skal de legitimere seg. Samtidig så er det ikke alltid de har med seg legitimasjon på fritiden, men det betyr ikke at de skal avstå fra å gripe inn i kriminelle handlinger. Da må man jo få en annen patrulje til å komme da. Spørsmålet er om man har plikt til å etterkomme uten at en som påstår han er politi har legitimert seg. Anonymkode: b3d6e...a42 Slik kan det jo ikke være. Det gjør det alt for lett å late som man er politi. Samtidig som det er politimannens egen feil om han ikke kan legitimere seg. Anonymkode: bf530...631
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #27 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 19.16): Når de er sivile, så skal de legitimere seg. Samtidig så er det ikke alltid de har med seg legitimasjon på fritiden, men det betyr ikke at de skal avstå fra å gripe inn i kriminelle handlinger. Da må man jo få en annen patrulje til å komme da. Spørsmålet er om man har plikt til å etterkomme uten at en som påstår han er politi har legitimert seg. Anonymkode: b3d6e...a42 Det høres veldig rart om en har plikt til å legitimere seg dersom politiet ikke kan legitimere at han/hun faktisk er politi. Om det skulle funke slik kunne hvem som helst sagt de var politi, og misbrukt det teoretisk sett. Så vil si at en politimann uten legitimasjon er som den vanlige mannen i gaten egentlig, sånn bortsett fra at om han/hun kontakter en patrulje kan det jo tenkes at det blir prioritert fortere en om jeg som ikke er politi skulle ringt inn. Anonymkode: 89c85...efa 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #28 Skrevet 26. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jobber i politiet og har gitt advarsler i trafikken selv om jeg ikke har vært på jobb og dermed ikke uniformert eller med tjenestebevis. Skal sies at det skal endel til og jeg har ikke fulgt etter noen for å korrigere de. Feks sist var det en som kjørte forbi meg og en til i en uoversiktlig sving før han parkerte ved samme matbutikk jeg kjørte inn på noen minutter senere. Soleklart førerkortbeslag, men siden jeg hadde barn i bilen og hadde hendene fulle sånn sett, fikk han 10.000,- i (saklig) kjeft og beklaget seg. Hadde han gjort seg vanskelig hadde jeg ringt til en patrulje. Så det er forskjell. Sivilt politi på jobb pleier å legitimere seg. Men man kan være i sivile klær, på privaten og fortsatt være politi. Anonymkode: 3a025...d07 Du må vel kunne bevise at en lovovertredelse har skjedd? Det kunne du vel ikke her? Anonymkode: 8fe05...628 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #29 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du må vel kunne bevise at en lovovertredelse har skjedd? Det kunne du vel ikke her? Anonymkode: 8fe05...628 Jeg så sjåføren i det hen kjørte forbi. Så jo, det kunne jeg ha gjort. Men poenget var altså at polititjenestepersoner kan gå inn i politirollen uten å ha tjenestebevis eller uniform. Skjer veldig sjeldent at folk som ikke er politi gjør det. Og folk pleier å være ganske gode på å få en dårlig følelse de få gangene det skjer. Som regel ringer de politiet samtidig eller kort tid etter. Anonymkode: 3a025...d07 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #30 Skrevet 27. januar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg så sjåføren i det hen kjørte forbi. Så jo, det kunne jeg ha gjort. Men poenget var altså at polititjenestepersoner kan gå inn i politirollen uten å ha tjenestebevis eller uniform. Skjer veldig sjeldent at folk som ikke er politi gjør det. Og folk pleier å være ganske gode på å få en dårlig følelse de få gangene det skjer. Som regel ringer de politiet samtidig eller kort tid etter. Anonymkode: 3a025...d07 Du har da ikke noe bevis selv om du bare så det? Det blir jo bare ord mot ord Anonymkode: 8fe05...628 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #31 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har da ikke noe bevis selv om du bare så det? Det blir jo bare ord mot ord Anonymkode: 8fe05...628 Dette blir helt på sidelinjen. Men rettspraksis er ganske tydelig på at vitnemålet til en polititjenesteperson teller svært mye. Det er ikke sånn at det må være x antall polititjenestepersoner for at det skal holde i retten. Jeg har flere ganger på jobb gjort observasjoner alene og det er mer enn tilstrekkelig for å skrive anmeldelse, for at juristen feks skal skrive ut et forelegg eller at vedkommende blir dømt i retten på vitnemålet mitt alene. Anonymkode: 3a025...d07 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #32 Skrevet 30. januar 2022 On 1/28/2022 at 8:06 AM, AnonymBruker said: Dette blir helt på sidelinjen. Men rettspraksis er ganske tydelig på at vitnemålet til en polititjenesteperson teller svært mye. Det er ikke sånn at det må være x antall polititjenestepersoner for at det skal holde i retten. Jeg har flere ganger på jobb gjort observasjoner alene og det er mer enn tilstrekkelig for å skrive anmeldelse, for at juristen feks skal skrive ut et forelegg eller at vedkommende blir dømt i retten på vitnemålet mitt alene. Anonymkode: 3a025...d07 Ved fartsovertredelser så må det vel videobevis til og det gjelder vel de fleste andre trafikkforseelser også Anonymkode: 8fe05...628 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #33 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ved fartsovertredelser så må det vel videobevis til og det gjelder vel de fleste andre trafikkforseelser også Anonymkode: 8fe05...628 Speedometermåling og observasjon av kjøreadferd er gyldig som dokumentasjon. Jeg har flere ganger anmeldt personer og vitnet i retten på feks kjøring på rødt lys eller bruk av mobiltelefon under kjøring - uten verken video- eller bilde. Kort fortalt er det delvis fordi jeg har fungert som politi og ikke privatperson og dermed ikke har noe å tjene på å opprette falske saker eller lyve. Dersom jeg er 1% usikker, blir det ingen reaksjon såklart. I eksemplet mitt lenger opp, var det soleklart førerkortbeslag ved at sjåføren kjørte forbi i en sving hvor hen ikke hadde sikt gjennom. Dvs bare flaks at det gikk bra. Dersom jeg hadde forklart dette for tingretten, ville jeg blitt trodd selv om jeg ikke var på jobb. Når man er ansatt i politiet med politimyndighet er man på mange måter politi 24/7, på godt og vondt. Anonymkode: 3a025...d07 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #34 Skrevet 30. januar 2022 Dette skjedde en gang for 15 år siden og du tror derfor det er vanlig? Anonymkode: be945...69e 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #35 Skrevet 30. januar 2022 trafikkdirigenten skrev (På 24.1.2022 den 23.46): Slik går det når privatpersoner leker politi 😁 www.nrk.no/innlandet/her-ser-han-at-bilen-hans-reiser-nedover-et-jordet-og-krasjer-i-en-steinmur Så utrolig pinlig av NRK med skrivefeil... En skulle tro at noen som lever av å skrive, kan skrive bedre enn dette. Menneskeheten slutter aldri å skuffe Anonymkode: d3efb...d66
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #36 Skrevet 30. januar 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Speedometermåling og observasjon av kjøreadferd er gyldig som dokumentasjon. Jeg har flere ganger anmeldt personer og vitnet i retten på feks kjøring på rødt lys eller bruk av mobiltelefon under kjøring - uten verken video- eller bilde. Kort fortalt er det delvis fordi jeg har fungert som politi og ikke privatperson og dermed ikke har noe å tjene på å opprette falske saker eller lyve. Dersom jeg er 1% usikker, blir det ingen reaksjon såklart. I eksemplet mitt lenger opp, var det soleklart førerkortbeslag ved at sjåføren kjørte forbi i en sving hvor hen ikke hadde sikt gjennom. Dvs bare flaks at det gikk bra. Dersom jeg hadde forklart dette for tingretten, ville jeg blitt trodd selv om jeg ikke var på jobb. Når man er ansatt i politiet med politimyndighet er man på mange måter politi 24/7, på godt og vondt. Anonymkode: 3a025...d07 https://motor.no/aktuelt/tre-politifolk-ble-ikke-trodd-om-mobilbruk-i-bil/217005 https://motor.no/aktuelt/politiet-sier-at-mannen-hadde-mobilen-mot-oret-men-oret-er-dovt/216998 Anonymkode: 8fe05...628 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #37 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://motor.no/aktuelt/tre-politifolk-ble-ikke-trodd-om-mobilbruk-i-bil/217005 https://motor.no/aktuelt/politiet-sier-at-mannen-hadde-mobilen-mot-oret-men-oret-er-dovt/216998 Anonymkode: 8fe05...628 Jada, det er enkelt å finne slike saker. Men husk at det er retten som vurderer dokumentasjon og bevis. For hver link du poster om denne finnes det sikkert tusen dommer på forelegg. Men for all del, ikke tro meg pga noen enkeltsaker. Jeg har bare jobbet med dette i 15 år. Anonymkode: 3a025...d07 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #38 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://motor.no/aktuelt/tre-politifolk-ble-ikke-trodd-om-mobilbruk-i-bil/217005 https://motor.no/aktuelt/politiet-sier-at-mannen-hadde-mobilen-mot-oret-men-oret-er-dovt/216998 Anonymkode: 8fe05...628 https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2018/01/05/tok-mobilbot-til-retten-det-kan-han-angre-pa/ Anonymkode: 3a025...d07
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #39 Skrevet 30. januar 2022 Er ikke vanlig nei, men vi hadde en mann som avslørte flere tilfeller av butikktyveri som utgav seg for å være det 😆 Viste seg at han var uføre, sleit psykisk men elsket denne "rollen". Han var bare snill og vekterne lot ham bli med på noen runder husker jeg Anonymkode: 901e8...9e1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #40 Skrevet 30. januar 2022 Ser at mange siterer meg. Jeg mener ikke at folk skal stole blindt på noen som utgir seg for å være politi, men hvis en kommer bort til deg og sier at han er politi, men har ikke legitimasjon, men feks at vedkommende skal bli stående til en politipatrulje kommer, så har du nok plikt til å etterkomme. Vedkommende kunne feks legitimere seg med navn. De kunne ringe operasjonssentralen og identifisere politimannen gjennom regnummer på bil. Det kommer helt an på situasjonen. Men det er ikke automatikk i at du ikke har plikt til å etterkomme et inngrep som anholdelse fra en som muntlig identifiserer seg som politi. Anonymkode: b3d6e...a42 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå