AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Del Skrevet 24. januar 2022 Kom til å tenke på 15 år siden, da jeg kjørte litt over fartsgrensen i 80-sone (maks 100) på motorvei i mine foreldres bil hvor lillesøsteren min er i bilen med meg. Da reagerte en sjåfør på kjørestilen min, greit nok, men kom til et kryss hvor han stoppet ved siden av meg, rullet ned vinduet - jeg rullet det også ned, han påstod at han var politi. Han var en sur gubbe i en gammel bil og jeg ble jo redd. Jeg kjører ikke slik i dag, så det er nevnt. Altså, hvordan i all verden kan jeg vite at en sivilpolitimann nettopp er sivilpoliti? Det foreligger jo ingen bevis. Er mer interessert i å høre om dette er utbredt og om det er sånn sivilpoliti skal oppføre seg. Anonymkode: 8516f...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Del Skrevet 24. januar 2022 Kva meiner du? Heilt vanleg, kjenn du nokon som ikkje gjer det? Anonymkode: 9205e...6eb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Del Skrevet 24. januar 2022 Nei, det er selvsagt ikke vanlig. Og om du møter ekte sivilpoliti langs veien kan de legitimere seg. Anonymkode: 202dd...489 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Del Skrevet 24. januar 2022 Når de er sivile, så skal de legitimere seg. Samtidig så er det ikke alltid de har med seg legitimasjon på fritiden, men det betyr ikke at de skal avstå fra å gripe inn i kriminelle handlinger. Da må man jo få en annen patrulje til å komme da. Spørsmålet er om man har plikt til å etterkomme uten at en som påstår han er politi har legitimert seg. Anonymkode: b3d6e...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når de er sivile, så skal de legitimere seg. Samtidig så er det ikke alltid de har med seg legitimasjon på fritiden, men det betyr ikke at de skal avstå fra å gripe inn i kriminelle handlinger. Da må man jo få en annen patrulje til å komme da. Spørsmålet er om man har plikt til å etterkomme uten at en som påstår han er politi har legitimert seg. Anonymkode: b3d6e...a42 Sivil politi er vel akkurat det. Purken som bruker ikke uniform. Det betyr ikke purken som er ikke på jobb. Så sivil politi skal alltid ha leg med seg. Anonymkode: 425d3...997 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørsmålet er om man har plikt til å etterkomme uten at en som påstår han er politi har legitimert seg. Anonymkode: b3d6e...a42 Nei, det har man selvfølgelig ikke. Anonymkode: 931d2...bc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Del Skrevet 24. januar 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Kom til å tenke på 15 år siden, da jeg kjørte litt over fartsgrensen i 80-sone (maks 100) på motorvei i mine foreldres bil hvor lillesøsteren min er i bilen med meg. Da reagerte en sjåfør på kjørestilen min, greit nok, men kom til et kryss hvor han stoppet ved siden av meg, rullet ned vinduet - jeg rullet det også ned, han påstod at han var politi. Han var en sur gubbe i en gammel bil og jeg ble jo redd. Jeg kjører ikke slik i dag, så det er nevnt. Altså, hvordan i all verden kan jeg vite at en sivilpolitimann nettopp er sivilpoliti? Det foreligger jo ingen bevis. Er mer interessert i å høre om dette er utbredt og om det er sånn sivilpoliti skal oppføre seg. Anonymkode: 8516f...423 Så siden du opplevde dette en gang for 15 år siden og aldri mer, så tenker du at det er vanlig?? Anonymkode: 8fe05...628 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sivil politi er vel akkurat det. Purken som bruker ikke uniform. Det betyr ikke purken som er ikke på jobb. Så sivil politi skal alltid ha leg med seg. Anonymkode: 425d3...997 Du er alltid politi... uansett om du er på jobb eller ikke. Du har like mye plikt til å etterkomme en politibetjent som ikke er på jobb. For meg høres det ut som det var en politibetjent på fritiden som stoppet vedkommende. Sivile politibetjenter har alltid med seg legitimiasjonen sin. Poenget er at du kan møte på politibetjenter som ikke er i aktiv tjeneste, som stopper deg uten at de kan fremvise legitimasjon. Anonymkode: b3d6e...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det har man selvfølgelig ikke. Anonymkode: 931d2...bc1 Jeg er ikke så sikker. Hvis en stopper deg og sier at han jobber i politiet, han forklarer at han er på fritiden sin og derfor ikke har politi-legitimasjonen sin med seg, men forklarer at det kommer en patrulje for å ta over. Da tror jeg nok kanskje du har plikt til å følge ordre. Anonymkode: b3d6e...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Del Skrevet 24. januar 2022 Fordi du opplevde dette èn gang for 15 år siden så klarer du å konkludere med at det er vanlig? Anonymkode: d0299...0b2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Del Skrevet 24. januar 2022 Ta bilnummeret og så ringer du politiet og spør om det er sant at føreren er politi. Politi i sivil skal normalt legitimere seg uoppfordret. Spør om ID hvis ikke. Loven er ganske streng mot folk som later som de er politi. Anonymkode: 22152...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Del Skrevet 24. januar 2022 Jada, jeg gjør det hver gang jeg ikke liker kjørestilen til folk! 😐 Anonymkode: 4c574...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trafikkdirigenten Skrevet 24. januar 2022 #13 Del Skrevet 24. januar 2022 Slik går det når privatpersoner leker politi 😁 www.nrk.no/innlandet/her-ser-han-at-bilen-hans-reiser-nedover-et-jordet-og-krasjer-i-en-steinmur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ikke så sikker. Hvis en stopper deg og sier at han jobber i politiet, han forklarer at han er på fritiden sin og derfor ikke har politi-legitimasjonen sin med seg, men forklarer at det kommer en patrulje for å ta over. Da tror jeg nok kanskje du har plikt til å følge ordre. Anonymkode: b3d6e...a42 Ingen id, ingen grunn til å snakke videre med vedkommende! Anonymkode: 81bdc...159 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi du opplevde dette èn gang for 15 år siden så klarer du å konkludere med at det er vanlig? Anonymkode: d0299...0b2 Et spørsmål er ikke en konklusjon. Anonymkode: 8516f...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta bilnummeret og så ringer du politiet og spør om det er sant at føreren er politi. Politi i sivil skal normalt legitimere seg uoppfordret. Spør om ID hvis ikke. Loven er ganske streng mot folk som later som de er politi. Anonymkode: 22152...55f Takk. Anonymkode: 8516f...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Del Skrevet 25. januar 2022 Det er vel ulovlig å utgi seg for å være politi, når man ikke er det?! Anonymkode: e73f4...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Del Skrevet 25. januar 2022 Ville nok heller bekymret meg over egen psyke hvis dette (som skjedde for 15 år siden) fortsatt er noe som plager deg.. Anonymkode: a4275...321 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #19 Del Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er ikke så sikker. Hvis en stopper deg og sier at han jobber i politiet, han forklarer at han er på fritiden sin og derfor ikke har politi-legitimasjonen sin med seg, men forklarer at det kommer en patrulje for å ta over. Da tror jeg nok kanskje du har plikt til å følge ordre. Anonymkode: b3d6e...a42 Nei det må man da ikke. Anonymkode: e2ff8...826 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #20 Del Skrevet 25. januar 2022 Tror nok ikke det er så vanlig. Faren min er pensjonert politi, og han stoppet mange. Men dette var på bygda og alle VISSTE at han var politi, så han trengte ikke å introdusere seg. For eksempel at han snakket til folk som syklet uten hjelm og sa pent at de måtte huske hjelmen neste gang. Jeg tror ikke han hadde stoppet folk utenfor bygda. Anonymkode: f7e7a...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå