AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Og jeg kunne å skrive da jeg var fire. Trodde oppriktig at lærerne kom til å bli sure på vennene mine som ikke kunne å lese da vi begynte på skolen, fordi jeg trodde det var normalt. Jeg ser jo nå at det heller var jeg som var litt utenfor normalen på den tiden, men jeg lurer på hvor vanlig det egentlig er å være såpass tidlig ute? Noen flere her? Anonymkode: 969a4...647
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Det er imponerende ja. Jeg lærte det da jeg var 5,med god hjelp fra eldre ivrige søsken. Fikk du spesiell hjelp fra foreldrene eller andre? Anonymkode: 20584...e0a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Jeg var ikke like tidlig, var vel fem, søsteren lin lærte meg det. Eldste sønnen min var fire, noen har det bare i seg tidlig. Anonymkode: 81013...1d3
Lorieen Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Det er ikke så fryktelig uvanlig, alle mine barn lærte å lese i barnehagen, rundt fire års alder. Jeg selv var også fire. En gang hadde jeg en to år gammel gutt i barnehagen som kunne lese. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Datteren min var nesten 3 år da hun lærte seg å lese og skrive. Men hun fikk det jo kjedelig på barneskolen. Anonymkode: fe6b2...adf 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 Ja, søstern min kunne prate flytende fra hun var 1,5 år og kunne lese blokkbokstaver og skrive blokkbokstaver da hun var 2,5-3 år. Lærte seg fort å skrive og lese med små bokstaver også. Hun kan huske det og sier at hun bare forstod det og syns det var lett. Hun syns det var veldig kjedelig å begynne på skolen for hun kunne lese og skrive allerede og var langt foran de fleste. Selv kunne jeg spille piano fra jeg var 3 år, fordi jeg bare forstod det, og sang alle barnesanger utenatt. Spilte på gehør, men jeg kunne ikke lese og skrive før jeg lærte det i 1.klasse. Anonymkode: dce6c...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Lorieen skrev (10 minutter siden): Det er ikke så fryktelig uvanlig, alle mine barn lærte å lese i barnehagen, rundt fire års alder. Jeg selv var også fire. En gang hadde jeg en to år gammel gutt i barnehagen som kunne lese. Det viser at barn kan lære det tidlig om de får mulighet til å lære det. Barna er så smarte og fanger lett opp ting. Hadde vært interessant om vi lærte de barna som var mottagelig for det å lese og å skrive fra de var 1-2 år. Om barna ikke er mottakelig for det er de kanskje dyktig på andre ting som tall, musikk, kunst, kreative ting, sport og idrett osv. Anonymkode: dce6c...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 Jeg kunne iallefall lese og skrive da jeg var 4 år. Og knytte sløyfe 😄 Husker pappa lærte meg det med en skolisse knyttet rundt kaffekannen på stuebordet. Kunne den manuelle klokken da jeg var 3 år, fikk et rødt armbåndsur til 3 årsdagen min - det er vel et av de første minnene jeg har fra da jeg var liten. Var kjedelig de første årene på barneskolen da det aldri ble noe tilrettelagt undervisning. Det yngste barnet mitt er også tidlig ute med lesing og skriving, men hun får tilrettelagt undervisning på skolen. Anonymkode: f7c5e...8be 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Jeg lærte å lese når jeg begynte på skolen. Var 7 år😁 Anonymkode: 66690...be4 3
Arkana Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Jeg var også tre år da jeg lærte å lese. Med tanke på at bare halvparten av dagens førsteklassinger kan lese når de begynner på skolen er det nok uvanlig ja. Jeg kjedet meg aldri på skolen. Jeg husker jeg fikk egne lekser. Når de andre skulle øve på å skrive bokstaver fikk jeg lov å skrive historier.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 Barnet mitt lærte å lese og skrive (skrive blokkbokstaver vel og merke) når det var 3 år gammelt. Små bokstaver lærte det seg å skrive når det fylte 4 år. Det var et sterkt ønske og ungen elsker bokstaver. Jeg leste og kunne skrive når jeg var ca 3-4 år gammel. Hadde det ikke kjedelig på skolen, men var 2 andre som også kunne lese. Også skal egentlig læreren tilpasse undervisningen og gi oppgaver for de som ligger foran også. Jeg hadde en flink lærer som gjorde nettopp det. Anonymkode: 16000...6ad
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Jeg begynte også å lese da jeg var 3. Kjedet meg skikkelig på barneskolen, så håper ikke mine egne barn blir like tidlige ute.. Anonymkode: 2ade1...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Jeg lærte også å lese 3 år, skrive 4 år. Kjedet meg ofte på skolen men det gjør vel de fleste barn. Anonymkode: 1b11a...67f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 Jeg lærte også å lese da jeg var 3. Og min datter gjorde samme. Skrive er jo noe annet, det krever stryrke i hendene og velutviklet finmotorikk. Og jeg lærte å lese og skrive tidlig, litt for tidlig for min egen motorikk, så sliter jeg fortsatt med penskrift den dag i dag, forti år gammel. Ellers har det jo gått greit med meg, kom ut av skolen med bare toppkarakterer, har fått sivilingeniør utdannelse, jobb med god lønn osv. Men, tenker jeg den dagen i dag at jeg er smartere enn alle andre? Nope, på jobben min er jeg midt på treet, akkurat der de fleste ligger. Det var morsomt da vi oppdaget at min treåring kan lese enkle ord. Vi skjønte jo at hun var tidlig smart før også. Men, jeg tok rett og slett valget om å ikke fokusere på det, det er for tidlig å lese og skrive som treåring. Treåringer kan like godt holde på noe helt annet, som å utvikle grov motorikk i utelek, utvikle finmotorikk med tegninger og maling, og utvikle sosiale egenskaper i rollelek med gjevnalderne. Hun er nå snart fem, kan fortsatt lese, men fortsatt bare enkle korte ord, hun elsker å se i bøkene men ser mest på bildene. Jeg tror at det ikke anbefales med tidlig læring for småbarn lengre? For barna har så mye annet som må utvikles først, som er mye viktigere i denne alderen enn lesing. Lesing kommer uansett senere. Min eldste kunne ikke lese da han begynte på skolen, men både leser og skriver veldig bra nå som andreklassingen. Etter tilbakemelding fra læreren.. Anonymkode: 200c6...3dc 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Jeg var også 3 da jeg lærte å lese og skrive. Anonymkode: bc88a...266
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 Var i USA på besøk med 4-åringen min og bodde hos en familie som også hadde en 4-åring. Han var allerede godt i gang med lese og skriveundervisningen og virket som om det var forventet at flesteparten av barna kunne lese i 4-års alderen. Tror det er sånn flere steder i verden (men veldig takknemlig for at norske barn får vente lengre før det stilles krav til dem) Anonymkode: d6b4a...a3e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 Kunne også lese og skrive som fire-åring. Var tidlig ute med mye. Husker jeg hadde problemer med forskjellen på «n» og «h», men klarte å skrive forholdsvis avanserte ord riktig. På skolen var det jeg og en ting som var gode på å lese i 1.klasse. Vi var blant annet de eneste som sa t-en i «det.» I dag er jeg helt normal. Leser litt, men ikke spesielt mye og ikke spesielt raskt. Anonymkode: 23bcd...bc3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Jeg kunne også lese (og var ganske flink til å skrive bokstavene) når jeg begynte på barneskolen. Men lærerne og skolen var jo helt forferdelig kjedelig! Men likevel fantes det andre elever som knapt klarte å lese i det hele tatt, når de var ferdige i syvende klasse. Anonymkode: c88cb...1e5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Jeg kunne visst alle bokstavene da jeg var to, og kunne lese og skrive da jeg var fire. Datteren min fyller snart fem og har såvidt begynt å skrive litt bokstaver, men hun er ikke mottakelig for å bli vist 😅 Anonymkode: 30290...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Men grammatikk kan du fortsatt ikke Anonymkode: 020ee...bad 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå