AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Jeg ønsker å ta 1 års ulønnet permisjon etter at foreldrepermisjonen er ferdig i sommer, og skal snart i formere leder om dette. Noen andre som har tatt ut et helt år ulønnet, og i så fall hvordan meddelte dere dette til sjefen? e-post,søknad,telefon? Jeg har tenkt at det er greit å ha det skriftlig på e-post i første omgang, og evt følge opp med en tlf.samtale senere. Er det virkelig nødvendig å skrive en søknad om dette når det er noe man har lovfestet rett til? Anonymkode: c924d...6f3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Det kommer an på hva jobben din krever. Jeg skal riktignok bare ha seks måneder ulønnet permisjon, men ettersom jeg blir borte rett over et år totalt var jeg nødt til å søke minst tre måneder før oppstart. Er jo formelt sett ikke en søknad da man har rett på det, men det var nå det de kalte det. Jeg gjorde det sånn; informerte min nærmeste leder om permisjonslengde. Leste meg opp i ansatthåndboka på de formelle prosessene og sendte en permisjonsoversikt (exceltabell med oversikt over lønnet og ulønnet permisjon samt ferie med til og fra dato) samt kopi av NAV-søknad til HR gjennom rett system. La inn permisjonsoversikt i timeføringssystemet. HR håndterte informasjon til NAV basert på min oversikt. Anonymkode: eab0c...49d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Permisjon på 1 år eller mer skal varsles innen 12 uker før den starter. I teorien så er du alt for sen, ettersom den ulønnede permisjonen er en forlengelse av den betalte og de skal legges sammen som ett fravær. Men ingen kan nekte deg permisjonen likevel, men jeg ville gitt beskjed så snart som mulig. Er du ikke i regelmessig kontakt med leder hadde jeg sendt en formel mail med informasjonen de trenger (start, slutt, konkret dato for tilbakekomst er viktig). Så får heller leder sende deg et skjema å fylle ut om det ønskes fra HR, men de kan ikke nekte deg permisjonen uansett. Anonymkode: cd6d5...013
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kommer an på hva jobben din krever. Jeg skal riktignok bare ha seks måneder ulønnet permisjon, men ettersom jeg blir borte rett over et år totalt var jeg nødt til å søke minst tre måneder før oppstart. Er jo formelt sett ikke en søknad da man har rett på det, men det var nå det de kalte det. Jeg gjorde det sånn; informerte min nærmeste leder om permisjonslengde. Leste meg opp i ansatthåndboka på de formelle prosessene og sendte en permisjonsoversikt (exceltabell med oversikt over lønnet og ulønnet permisjon samt ferie med til og fra dato) samt kopi av NAV-søknad til HR gjennom rett system. La inn permisjonsoversikt i timeføringssystemet. HR håndterte informasjon til NAV basert på min oversikt. Anonymkode: eab0c...49d Nå skal ikke NAV ha informasjon om den ulønnede permisjonen, dog. Anonymkode: cd6d5...013
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Du er for sen til å informere om den. Anonymkode: 94d41...7a7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå skal ikke NAV ha informasjon om den ulønnede permisjonen, dog. Anonymkode: cd6d5...013 Nei, og det har jeg ikke sagt at de har fått heller. De har derimot behov for lønnsoversikt, informasjon om hvorvidt NAV eller bedriften skal betale ut lønn/permisjonspenger etc, og dette håndtere HR. Anonymkode: eab0c...49d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er for sen til å informere om den. Anonymkode: 94d41...7a7 Jeg er ikke for sen nei. ts Anonymkode: c924d...6f3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke for sen nei. ts Anonymkode: c924d...6f3 Jo. Permisjonene er å betrakte som én permisjon. Du skulle derfor varslet om ulønnet permisjon senest 12 uker før lønnet permisjon startet. Anonymkode: 94d41...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Permisjonene er å betrakte som én permisjon. Du skulle derfor varslet om ulønnet permisjon senest 12 uker før lønnet permisjon startet. Anonymkode: 94d41...7a7 Arbeidsgiver kan likevel ikke nekte lovfestet permisjon. Anonymkode: cd6d5...013
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo. Permisjonene er å betrakte som én permisjon. Du skulle derfor varslet om ulønnet permisjon senest 12 uker før lønnet permisjon startet. Anonymkode: 94d41...7a7 Nei. I vår personalhåndbok står det at vi skal informere minst 12 uker før den ulønnede permisjonen starter. ts Anonymkode: c924d...6f3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jo. Permisjonene er å betrakte som én permisjon. Du skulle derfor varslet om ulønnet permisjon senest 12 uker før lønnet permisjon startet. Anonymkode: 94d41...7a7 Det trenger jo ikke å stemme, man vet jo ikke nødvendigvis før foreldrepermen at man blir nødt til å ta ulønnet etter? Og man søker ikke om foreldreperm 12 uker før man går ut i perm heller, der er jo "kravet" 4 uker varsel... Og i mitt tilfelle feks så skal jeg ha lønnet permisjon i x måneder, så skal mannen ha sin permisjon i 20 uker og SÅ skal jeg sannsynligvis ha ulønnet permisjon. Ergo har ikke jeg søkt om den ulønnede permen ennå, kun om lønnet perm. TS du må sjekke hva som er rutine på din jobb. Hos oss er det et eget skjema i vår HR-"Portal" på intranettet som brukes for å søke om perm som er mer enn 3 mnd lang. I tillegg ville jeg informert sjefen da. Anonymkode: 4a2b6...955 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå