Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 20. oktober 2005 #1 Skrevet 20. oktober 2005 Hei, har lest i VG om at det er en million midd i en vanlige sovepute. Er det noen som vet om det går an å bli kvitt disse? Finnes det noe rensemiddel eller puter som støter midden bort? Trine
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #2 Skrevet 20. oktober 2005 Legg puta i fryseren over natta, så forsvinner de. Men de kommer tilbake. De lever rundt overalt sammen med alle de andre dyrene som kryper og kravler på kroppen, i sengetøy, i klær m.m.
sushigirl Skrevet 20. oktober 2005 #3 Skrevet 20. oktober 2005 (endret) Samboeren min har midd-allergi, så jeg søkte litt på nettet, for å se hva jeg fant. Gode tips: - Legg dyne/pute i fryseren i noen timer, eller heng dem ut når det er kaldere enn 10 grader ute. Madrass kan også settes ut, og støvsuges etterpå. - I stedenfor å re opp senga når du står opp, vent noen timer, slik at dyna blir kald. Midd liker nemlig varme dyner. - Vask sengetøy en gang i uka - Det selges trekk som skal hjelpe mot midd, men de som anbefales av Norges Astma- og allergiforbund er ganske dyre. Trygdekontoret dekker innkjøp av slike til barn med middallergi. - Hold soverommet kaldt - Hold soverommet fritt for støvsamlere, lukk igjen skuffer og skap - Støvsug sofaen ofte, for midd kan finnes her også. Har du sofaputer, kan også de luftes ute. Endret 20. oktober 2005 av sushigirl
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 20. oktober 2005 #4 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg diskuterte dette med en vennine i går og hun sa at hun hadde hørt om at fantes puter med egenskaper som motvirker dette. Etter å ha søkt litt på nettet fant jeg en side for et selskap som heter Enklere Liv, www.enklereliv.no som har en pute de kaller spesiell sovepute der det er små sølvpartikler i puten som motvirker midd. Jeg har bestilt en så får vi se om den holder det den lover, jeg sjekket også Sharper Image hvor de får den fra så det ser bra ut.
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #5 Skrevet 20. oktober 2005 Midd blir du ikke kvitt. Like greit å se på de som trofaste sengekamerater Puter kan uten problemer vaskes i vaskemaskinen. Da får du rene midd i hvert fall
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #6 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har et ganske avslappet forhold til midd og andre nærmest usynlige skapninger vi deler eksistensen med, jorda er nå engang ikke steril, og ikke vi mennesker heller, alt er bare en del av naturen. Men hvis man er allergisk er det jo en annen sak. Jeg har alltid 2 trekk på hodeputa. Det ytterste vasker jeg ofte, det andre bare noen få ganger i året. Innbiller meg at det beskytter puta litt, men det er sikkert bare tull...?
Gjest Violetta Skrevet 20. oktober 2005 #7 Skrevet 20. oktober 2005 Da får du rene midd i hvert fall ← Jeg også slapper av i forhold til midd og lignende. Vasker putene i maskin, det burde ta knekken på det meste. Uansett, hva har du tenkt å gjøre med at man har massevis av bakterier og mikroorganismer på kroppen hele tiden? Synes fort man kan bli hysterisk rundt slikt. Tenker da selvsagt ikke på allergikere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå