AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #21 Skrevet 24. januar 2022 Stort sett gøy å leke, synes jeg. Er barnslig og liker å grave i sandkassen, kjøre tog (de sporer jo av hele tiden, kjempegøy!) og å bygge med klosser. Mye rollespill som er gøy også. Utrolig morsomt å leke superhamster, baby (jeg er baby og klarer ingenting) og dyrlege for kosedyr med rare sykdommer. Prinsesseleker er kjedelig, men jeg lider meg gjennom det. Tenker at det ikke er lenge før hun går lei av å leke med moren sin, og at jeg kommer til å savne denne tiden skikkelig. Anonymkode: 95762...810 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #22 Skrevet 24. januar 2022 Jeg syntes dessverre ikke det er spesielt gøy å leke 🙈 Det jeg liker er å kose/sitte på fanget og å drive med aktiviteter, både bordaktiviteter og annet. Kan perle, lage ting med plastelina/diverse hobbymateriell, gå tur, være i svømmehallen/stå på skøyter osv., men å leke med biler er Barbie syntes jeg er temmelig kjedelig. 🙈 Anonymkode: 989f3...d7b
Vera Vinge Skrevet 24. januar 2022 #23 Skrevet 24. januar 2022 Jeg syns det er kjedelig å leke med barna, men siden jeg har tre stk, leker de med hverandre, så jeg slipper😁 Men altså, det er mye man kan finne på med barn som ikke bare er duplo og Lego på gulvet. Jeg har heller tatt dem med på andre ting og så kan de ha Lego og rollelek for seg selv. Dvs det er noen få ting jeg faktisk liker å leke, og det er bygging av togbane og Kapla-klosser. Men barna vet at jeg ikke har all min tid til disposisjon for lek. Og jeg mener også det er viktig at barn lærer å sysselsette seg selv, tror en del barn faktisk ikke lærer det i dag, fordi foreldre tror det er deres jobb å aktivisere barna hele tiden.
Arkana Skrevet 24. januar 2022 #24 Skrevet 24. januar 2022 Jeg synes gulvaktiviteter er ganske kjedelig. Byggeklosser, Duplo, togbane eller kjøre småbiler rundt og rundt eller kle av og på dukker og slikt. Samtidig synes jeg det er viktig å leke med barna og vise interesse for det de liker og driver med, så jeg har gjort alle disse tingene likevel. Jeg er enig i at det er viktig at barn lærer å sysselsette seg selv, men det er ingen motsetning mellom det og samtidig bruke tid med dem på deres premisser. Alt som er kreativt derimot elsker jeg og kan gjerne sitte lenge og tegne, male, perle eller hva som helst lignende med dem. Brettspill er også veldig gøy så vi har spilt mye helt fra de var små og spiller fremdeles ofte.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #25 Skrevet 24. januar 2022 Luckiness skrev (4 timer siden): Jeg kan synes det er kjedelig. Men å vie litt tid til lek til tross for det gjør jeg. Leker ikke konstant. Men bare det å være med 15min her og der gir barnet mitt mye. Og da synes jeg det var litt kjekkere likevel. Prøver ofte på at det blir lek som handler litt om samarbeid eller kreativ lek da vi kan gjøre noe sammen. Feks bygge noe sammen i duplo, perle, male/tegne (her kan jo vi voksne gjøre det litt mer avansert/øve oss selv), danse til diverse musikkvideoer barnet liker, lese bøker o.l. Ellers pleier jeg å få med barnet på «mine» aktiviteter også. Kjekt for barnet å også føle seg inkludert der. Feks bidra under matlaging, få en klut til å vaske et bord når jeg gjør husarbeid, hjelpe å putte klær i vaskemaskinen, se i kokebøker med meg når vi planlegger ukeshandling o.l. Da får vi mye tid sammen som ikke nødvendigvis kalles lek, men som gir oss begge noe og som vi også kan bruke til læring. Ja, jeg gjør det jeg også, selv om jeg sjeldent orker holde på lenge av gangen. Min er også mye med på mine gjøremål. Elsker være med å lage mat, sette på vaskemaskin, rydde ut av oppvaskmaskinen osv, så jeg føler vi gjør mye sammen uansett ☺️ Også deilig nå når han har kommet til en alder hvor han faktisk får til/gjør ting litt ordentlig også 😅 Da han var 2, var det liksom mer styr enn hjelp med det 🙊 Ts Anonymkode: bfbe4...b1a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #26 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo en del av å være foreldre. Jeg synes det er koselig når sønnen min vil leke med meg. Hvis du synes det er kjedelig så er det kanskje på tide å finne på noe ny, kreativ lek? Anonymkode: a6400...ec1 Nja, kan ikke huske at mine foreldre lekte med meg. Men jeg gjør det uansett, altså, selv om jeg ikke orker å sitte i timesvis. Ts Anonymkode: bfbe4...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #27 Skrevet 24. januar 2022 Sensi skrev (4 timer siden): Lese for barnet tror jeg er noe annet enn det TS her mener. Jeg liker å lese for barna, finne på aktiviteter som turer, lekeland, svømming, ski, perling og tegning og bygge lego. De syns det er så gøy når jeg har lekt på deres nivå med rollespill med playmo, butikk. Men det er kjedelig ja. Har lissom utviklet meg litt forbi der 😆. Men har gjort det likevel da. Men holder bare ut en liten stund. Vondt å sitte på gulvet som et barn. Er alt for stiv 😅. Men TS… gjør det litt. Ta litt bilder og små videoer. Det er fine minner. Og barna elsker å se på klippene. Ja, vi leser mye. Tegning, maling osv synes jeg også er gøy, men her er han litt mer utålmodig (obsessed med biler, så det er helst det det går i 🙊 - der kan han holde på i tiiiimesvis). Jeg gjør det, selv om jeg synes det er kjempekjedelig, men skjønner det betyr mye for han. Blir ikke hver dag, men en halvtime her og der noen ganger i uka. Ts Anonymkode: bfbe4...b1a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #28 Skrevet 24. januar 2022 Forundret.. skrev (2 timer siden): Jeg har funnet ut at trikset er å være superbarnslig, gjøre alt en egentlig ikke har lov til, syt/grin, ha lyst til eller lyst på alt som ikke passer seg. Dermed så tar barnet automatisk den voksne rollen, er oppgitt over meg, steller og styrer, trøster og forsøker å glede meg osv. Og vipps så har det gått en time 😁 Her likes det best når jeg ligger på sofaen og må være syk. Medisin er som regel alt fra blåbær til twist. Eller når jeg er bortskjemt prinsesse 😅 Hahaha, dette er så sant. Faktisk ganske gøy å se hvordan barnet plutselig blir den «voksne» 😅 Ts Anonymkode: bfbe4...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #29 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stort sett gøy å leke, synes jeg. Er barnslig og liker å grave i sandkassen, kjøre tog (de sporer jo av hele tiden, kjempegøy!) og å bygge med klosser. Mye rollespill som er gøy også. Utrolig morsomt å leke superhamster, baby (jeg er baby og klarer ingenting) og dyrlege for kosedyr med rare sykdommer. Prinsesseleker er kjedelig, men jeg lider meg gjennom det. Tenker at det ikke er lenge før hun går lei av å leke med moren sin, og at jeg kommer til å savne denne tiden skikkelig. Anonymkode: 95762...810 Hehe, kan jeg spørre om du generelt er veldig tålmodig? Jeg er ganske utålmodig av meg, og lurer på om det er derfor jeg fort går lei 😅 Ts Anonymkode: bfbe4...b1a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #30 Skrevet 24. januar 2022 Ja, jeg synes det er dødsens kjedelig, men jeg gjorde det likevel. Dvs jeg sørget for at barnet mitt lekte like mye alene som med meg hver dag. Da inkluderte lek også lekeplass og lese i bøker. Anonymkode: c3e23...115
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #31 Skrevet 24. januar 2022 Ja! Ofrer meg innimellom og var selvsagt mer med når de var små. Føler liksom at det er endel av det å være forelder. At man bare må bite i det sure eplet og gjøre en haug av ting man ikke liker. Men nå som de er større har de ikke samme behovet for å leke. Men vil gjerne være sammen med oss voksne likevel. Jeg synes også det er lettere å leke ting jeg liker/ likte som barn. Så jeg deltok gjerne mer i det. Bygge lego sammen, sette sammen togbanen og leke litt med toget. Være ute i naturen å leke pinneleken. Kaste stein i bekken eller fiskesprett på stranda. Bygge sandslott eller hus I sandkassen og lage veier+ dammer der. Leke gjemsel, sykle sammen og sykle over hindre mange ganger. Vannkrig, hoppe på trampoline sammen. Nå spiller vi spill sammen. Når de var små kjøpte jeg samarbeidspill så vi tapte eller vant som lag. Det var ikke så gøy for meg. Men de elsket det. Nå kan vi faktisk spille spill som tar litt tid. Regner med å faktisk kunne nyte å spille spill med ungene om noen år. Det har blitt gøy allerede nå. Jeg elsker å svømme. Så når de var små så ville jeg gjerne at de skulle elske vann sånn som jeg. Tok de med i svømmehallen og sklei i sklia. Lekte med vann, satt i barnebasseng å så på at de turnet rundt. Kastet vannleker som de dykket etter. Tok imot når de hoppet fra kanten,og dro de rundt på flytedyr. Om sommeren dro jeg på stranda og frøys mens jeg sto med vann til knærne mens jeg løftet de opp og ned i vannet. Så på at de "svømte" løp etter de ved vannkanten. Så på at de hoppet i bølgene og hoppet gjerne med de mens de holdt i hånda. Det jeg fikk ut av det var glade barn og gleden av å se deres glede. Nå svømmer begge, så når vi drar i svømmehallen kan jeg svømme selv. Jeg sitter i boblebadet eller badstuen. Og veksler mellom det jeg vil gjøre. Innimellom ser jeg på hva de driver med og kommer med oppmuntring og ros mens de stuper, hopper fra 10 metern. Ser hvem som kan svømme lengst under vann, eller bare leker. Samme med far i huset. En av han sine interesser er gaming og han fant spill de kunne beherske sammen med ham,også satte han av tid til å spille med de. Nå kan de løse oppdrag sammen på ulike spill. Og det er faktisk gøy for begge parter. Jeg tror det er viktig å prøve å finne måter å inkludere barna i det man selv liker, og tenke på det som en langsiktig investering. Prøv å huske hva man selv synes var gøy og start med det. Anonymkode: 4903f...564
Luckiness Skrevet 24. januar 2022 #32 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, jeg gjør det jeg også, selv om jeg sjeldent orker holde på lenge av gangen. Min er også mye med på mine gjøremål. Elsker være med å lage mat, sette på vaskemaskin, rydde ut av oppvaskmaskinen osv, så jeg føler vi gjør mye sammen uansett ☺️ Også deilig nå når han har kommet til en alder hvor han faktisk får til/gjør ting litt ordentlig også 😅 Da han var 2, var det liksom mer styr enn hjelp med det 🙊 Ts Anonymkode: bfbe4...b1a Men merker nå at barnet vårt er i en alder hvor det er kjekt å leke med andre. Å leke med tog alene feks holder ikke. Det kunne h*n gjøre før. Men de begynner jo etterhvert med mer rollelek så er nok derfor barnet vårt involverer oss mer inn i leken nå. Tenker det er helt greit å ikke leke lenge av gangen og er man opptatt med andre gjøremål må det være ok å avtale at man er med på lek når det er ferdiggjort. Det er greit at de lærer at voksne og for del del andre barn har grenser og egne ønsker også. Det er ikke alltid det går som man ønsker 100%. Men så kan man møtes på midten og likevel ha det kjekt. Kanskje barnet kan hjelpe å gjøre klar middagen mor holder på med og så kan mor være med å leke tog etter middag feks. Gi og ta.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #33 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hehe, kan jeg spørre om du generelt er veldig tålmodig? Jeg er ganske utålmodig av meg, og lurer på om det er derfor jeg fort går lei 😅 Ts Anonymkode: bfbe4...b1a Før jeg fikk barn så ville jeg ha sagt nei! På mange områder er jeg veldig lite tålmodig. Men vil vel si at jeg er ganske så tålmodig med jenta mi ja. Anonymkode: 95762...810 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #35 Skrevet 25. januar 2022 Helt normalt at voksne synes det er dritkjedelig. Det er jo en grunn til at vi ikke gjør det ellers, liksom.. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Jeg presser meg til å leke med biler og klosser. Så fokuserer jeg heller på å glede meg over å se gleden til ungene mine, se hvordan de har utviklet seg og leken, denslags. Selve leken er dritkjedelig, men jeg prøver å se de fine øyeblikkene i hvordan de er. Så gjør jeg så godt jeg kan for å pense leken inn på noe jeg ikke synes er så kjedelig, som perling (jeg liker å sortere, så jeg er sorterings-sjef og sorterer farger mens ungene perler), brettspill, boklesing, trampoline, o.l. Anonymkode: 74837...760
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #36 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 23.42): Jeg har et barn på snart 4 år. Det blir litt leking med biler, togbane, duplo osv, men jeg synes det er så kjedelig!? Derfor gjør jeg det ikke så mye som jeg føler jeg burde, selv om han stadig spør. Føler meg som en dårlig mamma som ikke liker å leke med barnet sitt. Er jeg unormal? Flere som kjenner seg igjen? Tips til andre ting man kan gjøre som er litt mindre kjedelig? 🙈 Jeg synes det er helt greit å finne på ting som å dra i lekeland, dra på kino osv, men dette er jo ikke ting man kan gjøre hver dag. Tegning synes jeg også er gøy, men der har ikke han så mye tålmodighet 😜 Anonymkode: bfbe4...b1a Syns du er heldig jeg. Jeg har to jenter, jeg må leke familie eller elsa og anna dagen lang er det opp til dem. Hadde gitt mye for å kjøre tog på en togbane. Da krever de at vi bygger den først og så er de ferdige etter 10 sek etter det. Jeg haaaaaater rollelek. Altså, jeg er en slik som ikke en gang takler skuespill, og sånne skuespilloppgaver på skole osv har vært hat fra dag 1 for min del. Så å ha barn i verste rollelek-alderen (snart 4 og 6 år) er jo døden. Men må bare lide meg gjennom det, det er viktig for dem. Men det blir med litt, og så får de heller bli med meg ut å finne på noe, eller leke noe annet, eller leke sammen bare de to. Samtidig har jeg erfart at det handler mest om å bli med litt. Om jeg så er reinsdyret svein som ligger og sover fordi det er natta. Prøver å få aksept for roller som ikke gjør at jeg klikker 😛 Anonymkode: b06d4...faf
got2go Skrevet 25. januar 2022 #37 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 8.09): Ser at innlegget kan tolkes feil, det er jeg som begynner å grine. Anonymkode: 12a18...fcd 😂😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå