AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Jeg har et barn på snart 4 år. Det blir litt leking med biler, togbane, duplo osv, men jeg synes det er så kjedelig!? Derfor gjør jeg det ikke så mye som jeg føler jeg burde, selv om han stadig spør. Føler meg som en dårlig mamma som ikke liker å leke med barnet sitt. Er jeg unormal? Flere som kjenner seg igjen? Tips til andre ting man kan gjøre som er litt mindre kjedelig? 🙈 Jeg synes det er helt greit å finne på ting som å dra i lekeland, dra på kino osv, men dette er jo ikke ting man kan gjøre hver dag. Tegning synes jeg også er gøy, men der har ikke han så mye tålmodighet 😜 Anonymkode: bfbe4...b1a 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Nei, jeg forklarer at sånn lek ikke passer for meg. Vi kan heller gjøre andre ting som tegning, perling, lesing, gå ut på forskjellige aktiviteter osv. Barn må også lære at voksne har en grense og sine behov. Har 3 barn og hatt samme lære på alle. Anonymkode: 143c4...590 9
Glød Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Det er dritkjedelig å leke med unger. Jeg gjør det naturligvis, men finner heller på noe med dem hvis det er mulig. Går på lekeplassen e.l. Men å bygge duplo eller grave i sandkassen er snork. Liker det bedre når vi kan bevege oss sammen. Det blir bedre jo eldre de blir, han på 7 kan jeg spille spill med feks. 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Det er jo en del av å være foreldre. Jeg synes det er koselig når sønnen min vil leke med meg. Hvis du synes det er kjedelig så er det kanskje på tide å finne på noe ny, kreativ lek? Anonymkode: a6400...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Ja, er SÅ kjedelig å lekesloss med de, begynner å grine hele tia Anonymkode: 12a18...fcd
Million Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Jeg synes det var artig å leke med sønnen min da han var liten, jeg. Vi pratet hele veien, utviklet hans språk og ordforråd, benyttet leken til læring underveis osv. Vi var spesielt glade i å lese for han, i hvert fall jeg, og han elsket å bli lest for. Bildebøker der han kunne peke og si hva ting het osv. i starten, og så mer over til historiefortellingsbøker etter hvert. Føler meg nesten litt rar som sier dette, men jeg likte det altså. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, er SÅ kjedelig å lekesloss med de, begynner å grine hele tia Anonymkode: 12a18...fcd Ser at innlegget kan tolkes feil, det er jeg som begynner å grine. Anonymkode: 12a18...fcd 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Jeg synes det er så kjedelig at jeg aktivt unngår det. Jeg kan leke en liten halvtime "legekontor" eller "isbutikk" med min nå fireåring, men ellers.. Rett og slett styrer de mot andre lek når de trenger min oppmerksomhet. Mye annet jeg liker. Tegning, maling, plastelina, Lego bygging, leke med dukkehuset, være ute. Helt ærlig, synes jeg det er helt greit å sette grenser for seg selv, man blir ikke bedre mor av å hele tiden ofre seg og gjøre noe man ikke liker. Anonymkode: fd6e6...aba 4
Luckiness Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Jeg kan synes det er kjedelig. Men å vie litt tid til lek til tross for det gjør jeg. Leker ikke konstant. Men bare det å være med 15min her og der gir barnet mitt mye. Og da synes jeg det var litt kjekkere likevel. Prøver ofte på at det blir lek som handler litt om samarbeid eller kreativ lek da vi kan gjøre noe sammen. Feks bygge noe sammen i duplo, perle, male/tegne (her kan jo vi voksne gjøre det litt mer avansert/øve oss selv), danse til diverse musikkvideoer barnet liker, lese bøker o.l. Ellers pleier jeg å få med barnet på «mine» aktiviteter også. Kjekt for barnet å også føle seg inkludert der. Feks bidra under matlaging, få en klut til å vaske et bord når jeg gjør husarbeid, hjelpe å putte klær i vaskemaskinen, se i kokebøker med meg når vi planlegger ukeshandling o.l. Da får vi mye tid sammen som ikke nødvendigvis kalles lek, men som gir oss begge noe og som vi også kan bruke til læring. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 Alle syns jo det er kjedelig så klart. Ellers hadde vi jo gjort det uten barna våre også… Jeg gjorde litt men sa mest at det er barn som leker, det er ikke noe for voksne. Anonymkode: e4267...505 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Å leke er kanonkjedelig! Det gjorde jeg svært lite av. Anonymkode: e63a6...2c4 2
Sensi Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Million skrev (24 minutter siden): Jeg synes det var artig å leke med sønnen min da han var liten, jeg. Vi pratet hele veien, utviklet hans språk og ordforråd, benyttet leken til læring underveis osv. Vi var spesielt glade i å lese for han, i hvert fall jeg, og han elsket å bli lest for. Bildebøker der han kunne peke og si hva ting het osv. i starten, og så mer over til historiefortellingsbøker etter hvert. Føler meg nesten litt rar som sier dette, men jeg likte det altså. Lese for barnet tror jeg er noe annet enn det TS her mener. Jeg liker å lese for barna, finne på aktiviteter som turer, lekeland, svømming, ski, perling og tegning og bygge lego. De syns det er så gøy når jeg har lekt på deres nivå med rollespill med playmo, butikk. Men det er kjedelig ja. Har lissom utviklet meg litt forbi der 😆. Men har gjort det likevel da. Men holder bare ut en liten stund. Vondt å sitte på gulvet som et barn. Er alt for stiv 😅. Men TS… gjør det litt. Ta litt bilder og små videoer. Det er fine minner. Og barna elsker å se på klippene. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 Jeg synes det kan være kjedelig. Noen ganger gøy. Men det jeg ofte gjør er å sitte ved siden av og sy.. Det er et kompromiss som 3-åringen godtar. Anonymkode: dbaa2...ec9
Million Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Sensi skrev (3 minutter siden): Lese for barnet tror jeg er noe annet enn det TS her mener. Jeg liker å lese for barna, finne på aktiviteter som turer, lekeland, svømming, ski, perling og tegning og bygge lego. De syns det er så gøy når jeg har lekt på deres nivå med rollespill med playmo, butikk. Men det er kjedelig ja. Har lissom utviklet meg litt forbi der 😆. Men har gjort det likevel da. Men holder bare ut en liten stund. Vondt å sitte på gulvet som et barn. Er alt for stiv 😅. Men TS… gjør det litt. Ta litt bilder og små videoer. Det er fine minner. Og barna elsker å se på klippene. Hos oss hadde vi en del barnebøker i den nederste hyllen nede ved gulvet i stuen, rett foran der vi pleide å sitte og leke. Så å dra ut en bok eller tre og lese dem på gulvet blant alle lekene, var en del av det vi gjorde sammen. Det blir ikke direkte lek, sant nok, men noe jeg gjorde sammen med barnet på gulvet. Eller i sofaen eller senga, selvfølgelig, det også.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 Jeg syns stort sett det er kjedelig. Barna syns det er kjedelig med voksenprat også, så vi har jo litt ulike interesser. Det som hjelper er å prøve å gjøre ting sammen som alle kan like, lage mat f.eks., og så heller blande rollelek inn i det. Og formingsaktiviteter syns jeg er koselig, men mannen min syns det er helt forferdelig. Han kan derimot like å gå ut og ake med dem, selv om det innebærer at han må være Marshall fra Paw Patrol. Her har barna begynt å leke mye med hverandre nå som den yngste har fylt to. Takk og pris, for nå er vi i isolasjon eller karantene hele gjenten. Anonymkode: 11f2d...858 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ser at innlegget kan tolkes feil, det er jeg som begynner å grine. Anonymkode: 12a18...fcd 😄 Anonymkode: dea12...b67 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Leker aldri med barna mine, da må det være litt aktivt som gjemsel eller fotball. Sitte og leke med barbie, butikk eller noe i den dur orker jeg ikke. Barn har heller ikke vondt av å være selvstendig og leke alene. Mine barn gjør enten det eller med søsken. Men de får ikke meg med på leken. Anonymkode: 883b6...2ef
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Jeg kan godt sitte med Duplo, tegne, lage slott av byggeklosser osv., men sånn rollespill og greier får jeg helt fnatt av. Jeg eier ikke fantasi, så jeg klarer ikke gjøre det spennende for sønnen min. Jeg prøver sånn halvhjertet, men jeg håper jo han får dekket dette behovet i barnehagen 😅 Han sitter aldri i ro nok til å lese heller, selv om det er det jeg liker best 🙈 Anonymkode: 155ce...f30 1
Forundret.. Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan godt sitte med Duplo, tegne, lage slott av byggeklosser osv., men sånn rollespill og greier får jeg helt fnatt av. Jeg eier ikke fantasi, så jeg klarer ikke gjøre det spennende for sønnen min. Jeg prøver sånn halvhjertet, men jeg håper jo han får dekket dette behovet i barnehagen 😅 Han sitter aldri i ro nok til å lese heller, selv om det er det jeg liker best 🙈 Anonymkode: 155ce...f30 Jeg har funnet ut at trikset er å være superbarnslig, gjøre alt en egentlig ikke har lov til, syt/grin, ha lyst til eller lyst på alt som ikke passer seg. Dermed så tar barnet automatisk den voksne rollen, er oppgitt over meg, steller og styrer, trøster og forsøker å glede meg osv. Og vipps så har det gått en time 😁 Her likes det best når jeg ligger på sofaen og må være syk. Medisin er som regel alt fra blåbær til twist. Eller når jeg er bortskjemt prinsesse 😅 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå