Gå til innhold

Venninna er blitt sammen med den rikeste fra vennegjengen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bor med 2 venninner fra samme bygd i innlandet, og vi kommer fra ganske vanlige husholdninger. Vi er studenter og derfor bor vi sammen. En av jentene har nettopp fått seg kjæreste, han er kjempehyggelig, men jobber som manager i et større konsulentfirma, og tjener rått, har en leilighet, et rekkehus, en tesla, båt og skjemmer venninna mi bort. Hun er veldig hyggelig og snill, og et menneske jeg beundrer for veldig mye, og hun fortjener å ha det bra. Kjæresten hennes er ganske introvert, og veldig hyggelig, skryter aldri av seg selv, det trenger han ikke. Alle vet at han er vellykket og presterer på alle området i livet. 

Jeg har selv ikke råd til en dritt, får ikke jobbet ved siden av studiene, så jeg har ikke mye å rutte med, samtidig som hun får leve det livet vi alle drømmer om. Det er vanskelig å ikke bli misunnelig.

Anonymkode: 6c8b3...fdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor unner du henne ikke heller kjæresten fremfor å være misunnelig på henne?

• Liker 7
Skrevet

Livet er ikke rettferdig. Jobb med å faktisk tenke på det du selv skriver. Du burde unne henne dette. Noen har dårlig råd, andre har bedre råd. Sånn er livet. Vær takknemlig for det du har istedenfor å være sjalu på venninnen din.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg. Du vet selv at penger er ikke alt osv osv, så ingen vits å fortelle deg alt du vet fra før. 

Det du føler er helt normalt, og det er like greit du erkjenner det for deg selv med en gang. Men det er vondt å være misunnelig så kanskje noen her har noen gode forslag for å jobbe med det? 

Lite hjelp å få fra meg, men du har min fulle forståelse, og jeg sender en klem din vei. 

Anonymkode: f69f8...fe3

• Liker 7
Skrevet

Det at hun er sjalu er jo ikke parallelt med at hun ikke unner venninnen dette? 

Jeg tror det er veldig normalt det du føler på nå, ts. Spesielt i begynnelsen, når det er helt nytt. Og jeg syns det må være helt ok å anerkjenne disse følelsene, så lenge du ikke lar det gå utover henne, deg selv eller vennskapet deres. :)

Anonymkode: 72b87...5ba

• Liker 7
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har selv ikke råd til en dritt, får ikke jobbet ved siden av studiene, så jeg har ikke mye å rutte med, samtidig som hun får leve det livet vi alle drømmer om. Det er vanskelig å ikke bli misunnelig.

OK?

Skrevet

Men veit du hvordan de har det sammen, eller er hun sammen med han for pengene liksom? 

Anonymkode: 41400...4ba

Skrevet

Synes ts gjør det klart at hun unner venninnen dette? Tillat deg selv å kjenne på litt misunnelse☺️ Tenk samtidig på alt som er godt i ditt liv og som kanskje kommer. En gang er det du som «vinner» på noe, og noen er misunnelig på deg. Det er en naturlig følelse. Bare ikke synk ned i den.

Anonymkode: 9da6f...f41

• Liker 7
Skrevet

Alle drømmer ikke om å leve av å bli forsørget av en mann. Hadde selvfølgelig vært fint å vinne noen hundre millioner kr. Men hadde ikke giddet å leve på en med de pengene. 

Anonymkode: 77f0b...98d

• Liker 1
Skrevet

missunelse = jeg vil ha det i stedet for at venneninen min skal ha det.

sjalu = jeg vil ha det samme som venninnen men uten å ta deg fra venninnen

Anonymkode: 173dd...7a0

Skrevet

Det kommer alltid til å være en gjeng skinnhellige typer som svarer deg som om de aldri har vært misunnelig i hele sitt liv. Tro på det den som gidder. 

Det er lov å føle det du gjør nå.  Og det høres ut som om du takler det helt greit, slik at det ikke kommer til å gå ut over forholdet til venninnen din. Dette går seg til, garantert. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke bare lett å være den som har minst i et parforhold, selv om det ser skikkelig fint ut fra utsiden. Jeg håper de har/får det fint sammen, at venninna di ikke gir opp studiene «for han tjener jo så bra», og at dere fortsetter å være gode venner.

Skjønner at du er misunnelig, men det er jo ingen sin feil at kjæresten tjener bra og har levd lenge nok til å kjøpe seg ting. Håper heller du kan bruke han som motivasjon; at det faktisk lønner seg å jobbe hardt og gjøre det godt med studiene. Og snakk mye med han, han har sikkert tips, mulig han kan anbefale deg til stillinger når du er ferdig med studiene også.

Anonymkode: ded8a...5c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har selv ikke råd til en dritt, får ikke jobbet ved siden av studiene, så jeg har ikke mye å rutte med, samtidig som hun får leve det livet vi alle drømmer om. Det er vanskelig å ikke bli misunnelig

Men du slipper å ligge med denne fyren da. Vet ikke hvem som burde misunne hvem her jeg.

Anonymkode: 19c99...033

Skrevet

Jeg studerte sammen med ei som ble sammen med en amerikansk riking. Dette var jo også når facebook var helt nytt, så folk delte mye mer av livet sitt, og tror vi var mange som kjente på misunnelse der vi satt på studenthybelen og spiste makaroni og ventet på studielån, mens hun la ut bilder fra flotte restauranter og leilighet vi bare kunne drømme om. Hun endte opp med å gifte seg med denne mannen og jeg møtte henne igjen for noen år siden, og hun var fortsatt like jordnær som jeg husket henne. Hun kunne valgt å ikke jobbe, men valgte heller å ta en mastergrad og jobbe med noe hun interesserte seg for og som hun ble skikkelig god i, noe hun sa hun aldri ville gjort hvis hun ikke hadde møtt mannen, for det å treffe noen som var så hardtarbeidende og ambisiøs gjorde henne mer motivert til å gjøre det bra selv, i stedet for å bare leve på han. 

Men jeg tenker jo at misunnelse er en naturlig følelse, men man kan unne folk godt selv om man gjerne skulle hatt det samme selv. 

Anonymkode: fc320...cc4

• Liker 6
Skrevet

Livet er urettferdig, men husk at livet ditt ikke blir noe bedre av at venninnen din også har dårlig råd

Anonymkode: 11a50...025

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livet er urettferdig, men husk at livet ditt ikke blir noe bedre av at venninnen din også har dårlig råd

Anonymkode: 11a50...025

Det eneste som er kjipere enn å være fattig, er å være alene om det.

Anonymkode: b2164...5a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

missunelse = jeg vil ha det i stedet for at venneninen min skal ha det.

sjalu = jeg vil ha det samme som venninnen men uten å ta deg fra venninnen

Anonymkode: 173dd...7a0

Nei.

Misunnelse : jeg ønsker at jeg hadde like god råd som venninnen min

Sjalusi : jeg ønsker å være kjæresten til denne mannen i min venninnes sted 

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/sjalusi-og-misunnelse/

Anonymkode: bf39d...c30

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei.

Misunnelse : jeg ønsker at jeg hadde like god råd som venninnen min

Sjalusi : jeg ønsker å være kjæresten til denne mannen i min venninnes sted 

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/sjalusi-og-misunnelse/

Anonymkode: bf39d...c30

For meg så er begge disse utsagnene misunnelse.

Sjalusi tenker jeg mer at f.eks en mann takler svært dårlig visst kvinnen snakker med andre menn. Han ser svart og må ta seg kraftig for å ikke klikke.

Misunnelse går mer ut på at min venninne har noe jeg ønsker meg som jeg selv ikke har og kanskje aldri får (egentlig så ville du vært i hennes sko).

Litt misunnelse er en bra ting. Det gjør oftest at vi selv jobber mer og setter oss nye mål.

Anonymkode: 9d088...772

Skrevet

Det du ble gjøre er å bli presentert for venner av denne mannen, for de sitter nok godt i det også! 

Anonymkode: 175f6...5c0

Skrevet (endret)

Fokuser på deg selv og hva du selv kan gjøre i livet ditt, da tenker man ikke på hva andre har og ikke. 

Edit: At typen til venninnen har penger gjør det ikke til at venninnen har penger. Tviler på at han gir bort hus, bil og båt til hun helt uten videre. 

Endret av Morten1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...