Gå til innhold

Fravær karantene, u.skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har vært i karantene pga smitte i husstanden. Meldte fra til skolen at hun var frisk og kunne ha hjemmeskole. De skulle sende opplegg så hun kunne følge timene. Det ble ikke gjort i særlig stor grad, så det ble en uke hvor hun satt på teams og ventet på å høre noe fra faglærerne. Én lærer ga lyd fra seg. Ser at hun har fått fravær for hele uken. Er det virkelig riktig? Ikke syk og har sittet pal foran pc i fem dager for å få noe å gjøre. Jeg sendte melding til kontaktlærer i løpet av uka og etterspurte opplegg. Det er jo ikke elevens feil at reglene for karantene er slik de er. 

Anonymkode: 074c6...6dc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mitt barn har vært i karantene pga smitte i husstanden. Meldte fra til skolen at hun var frisk og kunne ha hjemmeskole. De skulle sende opplegg så hun kunne følge timene. Det ble ikke gjort i særlig stor grad, så det ble en uke hvor hun satt på teams og ventet på å høre noe fra faglærerne. Én lærer ga lyd fra seg. Ser at hun har fått fravær for hele uken. Er det virkelig riktig? Ikke syk og har sittet pal foran pc i fem dager for å få noe å gjøre. Jeg sendte melding til kontaktlærer i løpet av uka og etterspurte opplegg. Det er jo ikke elevens feil at reglene for karantene er slik de er. 

Burde virkelig ikke vært fravær i disse tider med disse reglene. Helt bak mål. Har en som har litt fravær og pga regler om ditt og datt og nærkontakt osv. Men dumt at det må stå på karakterkortet! Burde vært fjernet til koronoperioden er over!  Håper du får svar fra kontaktlærer. De burde no virkelig kunne ordne noe.

Anonymkode: 40534...f7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Burde virkelig ikke vært fravær i disse tider med disse reglene. Helt bak mål. Har en som har litt fravær og pga regler om ditt og datt og nærkontakt osv. Men dumt at det må stå på karakterkortet! Burde vært fjernet til koronoperioden er over!  Håper du får svar fra kontaktlærer. De burde no virkelig kunne ordne noe.

Jeg håper det ikke er sånn, håpet kanskje noen skoleansatte her visste☺️ Sjekker med skolen i morgen, men vil gjerne høre hva andre har fått.

Skrevet

Høres rart ut.

Samtidig, hva betyr fravær på ungdomsskolen? Man bruker jo ikke ungdomsskole-vitnemålet til noe annet enn å komme inn på vgs og da er det vel ingen som ser på fravær, kun på karaktersnitt?

Anonymkode: f7a7e...fc3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut.

Samtidig, hva betyr fravær på ungdomsskolen? Man bruker jo ikke ungdomsskole-vitnemålet til noe annet enn å komme inn på vgs og da er det vel ingen som ser på fravær, kun på karaktersnitt?

Anonymkode: f7a7e...fc3

Nei, det betyr vel ikke mye, men hun synes det er viktig selv. God egenskap, tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere i pandemien førte de ikke fravær i slike tilfeller ved vår skole, verken ved karantene eller om elever var hjemme pga forkjølelse og andre covidsymptomer.

Høres merkelig ut om dette skal på vitnemålet. Gi beskjed til skolen og be om at det fjernes.

Anonymkode: ebd1c...5ba

• Liker 1
Skrevet

Bør være likt på alle skoler?

Skrevet

Vi fikk beskjed om at det ville bli fjernet fra karakterkortet.

Anonymkode: ee932...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi fikk beskjed om at det ville bli fjernet fra karakterkortet.

Anonymkode: ee932...a61

Takk for svar, håper det er det som skjer her og☺️

Skrevet

Vi fører fravær, men med fratrekk. Da får vi en oversikt over fravær i klassene, men det kommer ikke med på vitnemålet. 

Når det gjelder det å sende opplegg hjem, så har sikkert læreren gode intensjoner, men en presset arbeidshverdag og det kan med en glipp bli glemt. Dersom klassen har en arbeidsplan kan vel dere sjekke den? 

Anonymkode: 1c5f0...a97

• Liker 3
Skrevet

Vi fører også fravær, men det brukes en egen fraværskode "covid". Som er kodet inn med at den er unntatt fravær.  

Ang opplegg, som det blir sagt over her så er det nok flere grunner: mye er ikke "skapt" for hjemmeskole - dvs at man bare kan gjøre om alt til hjemmeskole, og det er ikke forventet at lærere skal gjøre dobbelt opp. Det er derimot forventet at man leser ukeplan/arbeidsplan over hva som gjøres - og evt heller gjør en avtale der. Det er ekstremt fravær av lærere også i skolen om dagen, så det er mye vikarer inne, og beklager men det blir ikke prioritert å logge inn for å sende opplegg time for time om det ikke er slik at det er mange elever ute i karantene/isolasjon. 

Anonymkode: 78417...ab1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi fører fravær, men med fratrekk. Da får vi en oversikt over fravær i klassene, men det kommer ikke med på vitnemålet. 

Når det gjelder det å sende opplegg hjem, så har sikkert læreren gode intensjoner, men en presset arbeidshverdag og det kan med en glipp bli glemt. Dersom klassen har en arbeidsplan kan vel dere sjekke den? 

Anonymkode: 1c5f0...a97

Min har masse fravær pga korona og pga symptomer og regler. Står på vitnemålet. Har også en lærer som trekker de ned 2karskterer for å utale ett engelsk ord feil i en hel 2siders stil feks. Noe jeg ikke trodde var lov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min har masse fravær pga korona og pga symptomer og regler. Står på vitnemålet. Har også en lærer som trekker de ned 2karskterer for å utale ett engelsk ord feil i en hel 2siders stil feks. Noe jeg ikke trodde var lov.

Altså ordet er riktig , det hun sa var riktig men hun formelerte ikke helt engelsk på det ordet.Men stavelse og alt var rett på ordet. Gikk fra 6 til 4. Var flere som gjorde i klassen. Veldig streng lærer. 

Skrevet

At hun ikke fikk noe opplegg ville jeg tatt opp med skolen, det har de plikt til å ordne nå. Dette med fravær er ikke sikkert vil synes på vitnemålet, men pga. vår egen dokumentasjon må vi føre opp fraværet. Det gjøres vanligvis med begrunnelse, slik at vi vet det er en god grunn til at eleven har vært borte.

Anonymkode: 8d0a6...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså ordet er riktig , det hun sa var riktig men hun formelerte ikke helt engelsk på det ordet.Men stavelse og alt var rett på ordet. Gikk fra 6 til 4. Var flere som gjorde i klassen. Veldig streng lærer. 

Mmmmhm. Suuure thing. 

Anonymkode: 66fb9...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...