AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Jeg er overlykkelig av å fått mitt første skikkelige jobbtilbud! Ble ferdigutdannet med master innen et samfunnsfaglig område i høst og har jobbet deltid siden. Lønnen jeg ble tilbud er på ca. 570k, dette inkludert ansiennitet jeg har fra relevant deltidsjobb. Dette er jeg jo kjempefornøyd med, det er jo faktisk ca. 100.000 mer enn jeg hadde forventet som nyutdannet i statlig sektor!! Alle sier at man alltid bør forhandle opp mer lønn, men jeg har egentlig ikke noen gode argumenter for hvorfor jeg bør få høyere. Hva tenker dere? Eventuelt hva kan jeg bruke som argument? Anonymkode: 2c120...439 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Spør om de har mer å gå på. Helt ufarlig 😊 Anonymkode: 56c57...f5e 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 De aller aller fleste forhandler. Det kan muligens føre til at lønna di stagnerer de første åra fordi du kommer «for høyt inn». Men det kan jo være verdt det allikevel. Anonymkode: 82e75...898 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Jeg ville ikke ha pusha det. Om du aldri har jobba innen dette før så veit du ikke hvor dyktig du er, og du vil ikke være den personen som folk er misfornøyde med som likevel krever masse penger. Anonymkode: eb711...7f7 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er overlykkelig av å fått mitt første skikkelige jobbtilbud! Ble ferdigutdannet med master innen et samfunnsfaglig område i høst og har jobbet deltid siden. Lønnen jeg ble tilbud er på ca. 570k, dette inkludert ansiennitet jeg har fra relevant deltidsjobb. Dette er jeg jo kjempefornøyd med, det er jo faktisk ca. 100.000 mer enn jeg hadde forventet som nyutdannet i statlig sektor!! Alle sier at man alltid bør forhandle opp mer lønn, men jeg har egentlig ikke noen gode argumenter for hvorfor jeg bør få høyere. Hva tenker dere? Eventuelt hva kan jeg bruke som argument? Anonymkode: 2c120...439 Skal du forhandle lønn så bør du argumentere for det. Hvis ikke kan det fort bli pinlig for deg og/eller at du fremstår som noe annet enn hva de så for seg. Anbefaler deg å takke ja ettersom du er såpass fornøyd allerede, og heller forhandle etterhvert som du har jobbet der en stund og kan vise til noe. Man skal ikke forhandle bare for å gjøre det. Det har blitt en uting. Og kan virke utakknemlig og sette deg i et dårlig lys fra start. Anonymkode: e3a47...b61 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Selvfølg skal du forhandle. Det et nå du har mulighet. Kvinn deg opp og si hva du ønsker i lønn. Bare pass på å ikke takk nei til tilbudet! Anonymkode: 6de6a...ac6 2
Egenskap Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 Hva er vitsen å forhandle når det er 100.000 mer enn det du forventet? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ville ikke ha pusha det. Om du aldri har jobba innen dette før så veit du ikke hvor dyktig du er, og du vil ikke være den personen som folk er misfornøyde med som likevel krever masse penger. Jeg jobbet 2,5 år deltid ved siden av studiene med noe lignende, bare i privat sektor. men som nevnt er det tatt høyde for i tilbudet. Egenskap skrev (3 minutter siden): Hva er vitsen å forhandle når det er 100.000 mer enn det du forventet? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selvfølg skal du forhandle. Det et nå du har mulighet. Ikke lett dette🙈 TS Anonymkode: 2c120...439
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Du har krav på ny lønnsvurdering innen 12 måneder. Dersom du er fornøyd med tilbudet og ikke vet hva du skulle forhandlet på, er det bare å takke ja. Start i jobben og se hvor du kan bidra ekstra, da legger du ett godt grunnlag for 12-månedersvurderingen. Anonymkode: 1bb63...5cd 5
vea Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Er du organisert? Ta kontakt med fagforbundet/klubben og sjekk opp hva snittet ligger på ift tilbudet ditt. Husk at kvinner har en tendens til å selge seg selv kort, eller godtar første og beste og tjener som oftest mindre enn menn. 570.000 med master synes jeg er noe lavt, nå står ikke det noe om hvor du er i landet. Osloområdet har gjerne høyere lønninger enn Vestlandet og oppover feks. I tillegg så spørs det litt etter hvilken etterspørsel yrke har osv. En mulighet er å jo å godta tilbudet som det er med mulighet for å diskutere lønn etter endt prøvetid, om du ikke ser noe grunnlag til å forhandle nå så venter du 12mnd som nevnt over.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 vea skrev (43 minutter siden): Er du organisert? Ta kontakt med fagforbundet/klubben og sjekk opp hva snittet ligger på ift tilbudet ditt. Husk at kvinner har en tendens til å selge seg selv kort, eller godtar første og beste og tjener som oftest mindre enn menn. 570.000 med master synes jeg er noe lavt, nå står ikke det noe om hvor du er i landet. Osloområdet har gjerne høyere lønninger enn Vestlandet og oppover feks. I tillegg så spørs det litt etter hvilken etterspørsel yrke har osv. En mulighet er å jo å godta tilbudet som det er med mulighet for å diskutere lønn etter endt prøvetid, om du ikke ser noe grunnlag til å forhandle nå så venter du 12mnd som nevnt over Takk for gode råd! Ja, er organisert, så å kontakte de høres smart ut. Bor i Oslo, men samfunnsvitenskapelige retninger har generelt lav startlønn i offentlig sektor. De fleste førstekonsulentstillinger ligger ute med lønnsspenn 470-520.000. Den jeg har fått tilbud om er rådgiver, som vanligvis trenger 2 års erfaring. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du har krav på ny lønnsvurdering innen 12 måneder. Dersom du er fornøyd med tilbudet og ikke vet hva du skulle forhandlet på, er det bare å takke ja. Start i jobben og se hvor du kan bidra ekstra, da legger du ett godt grunnlag for 12-månedersvurderingen. Lurt! Takk. TS Anonymkode: 2c120...439 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Høres ut som et bra tilbud! Man kan alltids forsøke å forhandle seg opp, men det er nok lettere å gå inn i lønnsforhandlinger om et års tid, når du har vist hva du kan, om du ikke forhandler nå. På den annen side, du kan jo be om litt mer, 590 eller 600, og se hva de sier. Selv ble jeg tilbudt 520 000 i en rådgiverstilling for to år siden, men forhandlet meg opp til 570 000 ved start. Nå ligger jeg på 630 000. Så 570 som førstegangstilbud høres knall ut. Anonymkode: 45aa0...942
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Høres ut som et bra tilbud! Man kan alltids forsøke å forhandle seg opp, men det er nok lettere å gå inn i lønnsforhandlinger om et års tid, når du har vist hva du kan, om du ikke forhandler nå. På den annen side, du kan jo be om litt mer, 590 eller 600, og se hva de sier. Anonymkode: 45aa0...942 Det er enklere å få lønn ved oppstart i staten enn å gjøre større endringer underveis. tilbudet ditt høres greit ut, men det går å spørre om de har noe å gå på, det har de ofte. Anonymkode: a5c45...375
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 570k i statlig sektor som nyutdannet er enormt bra. Det er det jeg hadde etter 7 år i staten... 😂 Så skjønner godt at det er vanskelig å forhandle her. Hva skal du si liksom? "Jeg hadde sett for meg noe mer, kan dere revurdere lønna"? Da lyver du jo. Det eneste jeg ser for meg kan være verdt å nevne er at det er ventet svært høy lønnsvekst i 2022, og siden du går glipp av årets forhandlinger vil du at de vurderer om de kan gi deg et høyere tilbud. Jeg byttet nylig jobb, og forhandlet lønn ved å bare be de vurdere om de kunne legge på 20 000. Da fikk jeg 10 000. Jeg var egentlig fornøyd i utgangspunktet, men sto i en posisjon der jeg visste at nåværende arbeidsgiver ville være villig til å "slåss" for meg, så jeg hadde jo litt mer å stille opp med. Men trengte aldri true med det da, de 10 000 ekstra kom på bordet momentant. 😅 Anonymkode: 958b3...814
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Det er en god lønn. Men du skriver at nyutdannede med master i staten får stilling førstekonsulent som hovedregel. Jeg kjenner ingen med master som har fått noe annet enn rådgiver eller faktisk seniorrådgiver. Så det er bare å forvente. Lønn 570 000 er samme de fleste av mine medstudenter fikk dersom de bodde i Oslo. Personer utenfor Oslo fikk gjerne 30 000 ish lavere. Så 570 000 er ikke akkurat uvanlig høyt etter mine erfaringer. Jeg ville spurt om 600 000. Husk at du som nyansatt ikke får være med i høstens lønnsforhandlinger. Anonymkode: 758d6...ec4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en god lønn. Men du skriver at nyutdannede med master i staten får stilling førstekonsulent som hovedregel. Jeg kjenner ingen med master som har fått noe annet enn rådgiver eller faktisk seniorrådgiver. Så det er bare å forvente. Lønn 570 000 er samme de fleste av mine medstudenter fikk dersom de bodde i Oslo. Personer utenfor Oslo fikk gjerne 30 000 ish lavere. Så 570 000 er ikke akkurat uvanlig høyt etter mine erfaringer. Jeg ville spurt om 600 000. Husk at du som nyansatt ikke får være med i høstens lønnsforhandlinger. Anonymkode: 758d6...ec4 Husk at det er store variasjoner i de ulike statlige organisasjonene. På det ene stedet jeg jobbet havnet nesten alle nyutdannede jurister i førstekonsulentstillinger. Min nåværende arbeidsgiver bruker nesten ikke den type stillinger. Selv om titlene er de samme i staten er det store forskjeller på hva slags innhold de ulike organisasjonene legger i dem. Det er derfor ikke nødvendigvis feil eller dårlig å få en førstekonsulentstilling. Mange statlige organisasjoner ansetter jo nesten bare mastere også, staten har jo satt seg godt tilrette med mastersyken. Anonymkode: 958b3...814 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er en god lønn. Men du skriver at nyutdannede med master i staten får stilling førstekonsulent som hovedregel. Jeg kjenner ingen med master som har fått noe annet enn rådgiver eller faktisk seniorrådgiver. Så det er bare å forvente. Lønn 570 000 er samme de fleste av mine medstudenter fikk dersom de bodde i Oslo. Personer utenfor Oslo fikk gjerne 30 000 ish lavere. Så 570 000 er ikke akkurat uvanlig høyt etter mine erfaringer. Jeg ville spurt om 600 000. Husk at du som nyansatt ikke får være med i høstens lønnsforhandlinger. Anonymkode: 758d6...ec4 Her er førstekonsulent hovedregel, jeg starta på 450 000 med master. Ligger på 526 nå og skal til lønnsvurdering nå. Og jeg tjener bedre enn snittet for min stilling ☹ Anonymkode: 56c57...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Egenskap skrev (12 timer siden): Hva er vitsen å forhandle når det er 100.000 mer enn det du forventet? Mye vil ha mer 🙂 Anonymkode: dedcf...56a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste jeg ser for meg kan være verdt å nevne er at det er ventet svært høy lønnsvekst i 2022, og siden du går glipp av årets forhandlinger vil du at de vurderer om de kan gi deg et høyere tilbud. Jeg tror jeg bruker denne, jeg! Som jeg har sagt tidligere så er jeg jo fornøyd med lønna jeg har blitt tilbudt men har fått det så banka inn at man alltid skal forhandle så vil ikke “gi meg”. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en god lønn. Men du skriver at nyutdannede med master i staten får stilling førstekonsulent som hovedregel. Jeg kjenner ingen med master som har fått noe annet enn rådgiver eller faktisk seniorrådgiver. Så det er bare å forvente. Av et ganske stort kull (og de på kullet over meg) så kjenner jeg bare et par som har fått rådgiverstillinger, og det er bare i etatene/direktoratene. Alle i department er førstekonsulenter… TS Anonymkode: 2c120...439
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Jeg hadde ikke forhandlet når du får 100k mer enn forventet. Anonymkode: c54bd...ae1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå