Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min vil se i banken min hvordan økonomien min er, mest for at jeg skal spare så mye som mulig. H*n vil se at jeg sparer og h*n har en konto i banken sin der jeg skal sette inn hver måned. Er dette normalt? Jeg føler jeg ikke får ha noe privat. Setter inn penger på kontoen h*n har hver mnd men føler ikke jeg gjør det bra nok når h*n vil se banken min og blir helt febrilsk når det ikke kommer inn penger på kontoen

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hen blir febrilsk når det ikke kommer inn penger på kontoen så høres det ut som om du ikke overholder en avtale dere har?

Anonymkode: b99ed...c21

• Liker 10
Skrevet

Får du samme innsikten i hans/hennes økonomi?

• Liker 31
Skrevet

Dere skal spare i en felles konto der begge har oversikt. Å du skal ha like mye innsikt i hans økonomi

engasjer deg!

i et samboerforhold der man ønsker hus er åpenhet rundt økonomi vanlig for min del. Alternativet er at dere sparer hver for dere å når tiden for huskjøp kommer er det ikke en lik eier brøk, med det følger det vanligvis mange diskusjoner rundt oppussing, faste utgifter etc.

Anonymkode: 3446a...4eb

• Liker 8
Skrevet
Tankefull1980 skrev (9 minutter siden):

Samboeren min vil se i banken min hvordan økonomien min er, mest for at jeg skal spare så mye som mulig. H*n vil se at jeg sparer og h*n har en konto i banken sin der jeg skal sette inn hver måned. Er dette normalt? Jeg føler jeg ikke får ha noe privat. Setter inn penger på kontoen h*n har hver mnd men føler ikke jeg gjør det bra nok når h*n vil se banken min og blir helt febrilsk når det ikke kommer inn penger på kontoen

han har ikke rett til det.

• Liker 8
Skrevet

En sparekonto må stå i ditt navn, ellers kan du miste alt. Om han f.eks. skulle dø og du ikke er enearving, så er de mer eller mindre borte.

Har dere felles prosjekt dere sparer til? Så lenge dere ikke er gift og du bidrar med din del av utgiftene, så har han ikke krav på innsikt. Spørsmålet er jo om det er en form for kontroll her, eller om han har en grunn til å føle seg usikker på om du har økonomiske problemer som kan gå ut over dere?

Det er mulig det er egne opplevelser som gjør at jeg mistenker han er på den kontrollerende siden?

Anonymkode: 332a0...14e

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes ikke du burde spare på en annens konto. 

• Liker 30
Skrevet

Hva skjer med det du har spart på hans konto om det blir slutt?

Som samboer hadde jeg aldri gått med på å spare på hans konto.

Men jeg er litt skeptisk til nyopprettede profiler med sånn tråder.

Anonymkode: b4974...d26

• Liker 12
Skrevet

Oioi, jeg så ikke at du skal spare på samboerens konto, det er et stort rødt flagg! Det må du slutte med, for når samboeren din eier kontoen, så er det hans/hennes penger, medmindre dere har en skriftlig avtale om at hver av dere skal få ut det dere har satt inn ved et eventuelt brudd. Det er uansett veldig, veldig dumt å overføre penger til en annens sparekonto!

Har du en forhistorie med dårlige økonomiske disposisjoner, slik at du ikke klarer å spare hvis pengene er tilgjengelige? I så fall kan det være forståelig, men du må uansett sikre pengene dine, slik at de ikke er tapt.

• Liker 13
Skrevet

Skal de pengene du setter på samboerens konto være sparing? Eller er det egentlig en felles utgiftskonto? Betaler du halvparten av utgifter til bolig, mat, strøm mm. i dag? 

• Liker 5
Skrevet

Kan dere ikke ha felles sparing i dreams? Da eier dere selv deres egne penger, men ser samtidig hvor mye den andre sparer. 

Anonymkode: d43b1...329

• Liker 4
Skrevet

Om de pengene du skal sette over til samboeren er ditt bidrag til boutgifter og mat/forbruk, så er det akkurat like alvorlig at de pengene ikke kommer inn på den kontoen som om du leide hos annen person. Verre vil jeg si, siden det er utrolig belastende og ufint mot den personen du liksom skal være glad i. 

Spare bør du selvsagt gjøre på egen konto. 

Du skriver for lite til å forstå situasjonen. Det kan like godt være at du er så urimelig og uansvarlig økonomisk at dette kravet er kommet som at samboeren er ufint kontrollerende. 

• Liker 5
Skrevet
Tankefull1980 skrev (1 time siden):

Du setter inn penger på hans konto? Nei!! 

Dere kan ha en felleskontoen som skal dekke fellesutgifter, utenom det nei! 

Nei, det er ikke normalt. Og ei heller greit! 

Anonymkode: 57ee8...fbe

• Liker 8
Skrevet

For å svare på det dere skriver. 
1. jeg har begynt med sparing mye senere enn samboeren, jeg har kanskje brukt/sløst litt mere penger enn spart tidligere(dette synes h*n er svært synd). Vi begge vil kjøpe ny bolig, h*n føler at dersom jeg ikke sparer så mye jeg klarer ønsker jeg ikke det samme (altså bolig). Men jeg ønsker det samme, og mener at man må kunne leve ok når man sparer også. Tenker ikke at alt utenom det faste skal gå til sparing. Sparing var ikke så stor del av barndommen min, så dette ble jeg introdusert for i ganske sen alder for min del. Samboeren har spart i mange år. 
2. sparekonto til samboerens bank foreslo jeg, mest for at h*n skulle se at jeg sparte (dette førte vel kanskje til mer oppsluking i hvordan jeg sparer, jeg har prøvd å spart min 6000kr siste mnd for å vise at jeg vil spare og vil ha bolig). H*n er en svært trygg og pålitelig person, så pengene forsvinner ikke med mindre h*n skulle ha gått bort etc som noen nevner her. Dette -vet- jeg. Så det er ikke vits at noen kommenterer mere på dette. 
3. vi deler boligkostnader, strøm og har eget bankkort for mat som vi setter inn samme beløpet på hver mnd, samt deler kostnader på dyrene. Vi deler på alt felles! 
4. jeg har tatt kontakt med banken min og spurt etter et møte slik at jeg kan se hvordan jeg skal bruke pengene mine best, så dette er i boks. 

spørsmålet er nå: er det best at jeg ber samboeren føre pengene mine tilbake og nå ha god dialog med banken om sparingen? Forteller jeg samboeren at nå er det nok og at jeg ønsker å ha kontroll på sparingen uten at samboeren skal se over støtt og stadig? Kan jeg det? Hvis h*n sier at det blir slutt dersom h*n ikke får se over? Jeg er så usikker hva som blir riktig for oss/meg. 

poenget er at samboeren blir fryktelig lei seg om jeg ikke sparer nok, for å få mest mulig til kapital. Viser jeg ikke god nok sparing vil dette for samboern min se ut som at jeg ikke ønsker det samme som h*n. Saken er at jeg vil det samme. Jeg er såpass egen at dersom det skal kontrolleres støtt og stadig blir jeg mere demotivert enn motivert. 

bare still spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Her er jeg ute etter råd!

Skrevet

Om dere skal spare- hvilket er fornuftig- så må dere i utgangspunktet bli enige om hvor mye hver måned og holde dere til det. Om hen vil spare mer enn deg må dere snakke om de ulike forventningene. Lurt å prate med banken for å få en sjekk på om det er en av dere som har for høye/ lave forventninger. Kjæresten din kan ikke forvente at du skal ta igjen sparingen vedkommende har gjort i åresvis, samtidig så er det innafor å bevise at du også prioriterer sparingen. 

Om hen krever å styre din økonomi som forutsetning for å være sammen med deg så er det veldig spesielt. De færreste ønsker å være sammen med noen som ikke tar ansvar for seg og sitt. Unntaket er kanskje siste krampetrekning i et forhold der den ene parten har pådratt seg mye gjeld eller lignende. 

Hva synes du er rimelig å spare pr måned? Hva synes kjæresten din er rimelig? 

Anonymkode: b99ed...c21

• Liker 5
Skrevet
Tankefull1980 skrev (12 minutter siden):

For å svare på det dere skriver. 
1. jeg har begynt med sparing mye senere enn samboeren, jeg har kanskje brukt/sløst litt mere penger enn spart tidligere(dette synes h*n er svært synd). Vi begge vil kjøpe ny bolig, h*n føler at dersom jeg ikke sparer så mye jeg klarer ønsker jeg ikke det samme (altså bolig). Men jeg ønsker det samme, og mener at man må kunne leve ok når man sparer også. Tenker ikke at alt utenom det faste skal gå til sparing. Sparing var ikke så stor del av barndommen min, så dette ble jeg introdusert for i ganske sen alder for min del. Samboeren har spart i mange år. 
2. sparekonto til samboerens bank foreslo jeg, mest for at h*n skulle se at jeg sparte (dette førte vel kanskje til mer oppsluking i hvordan jeg sparer, jeg har prøvd å spart min 6000kr siste mnd for å vise at jeg vil spare og vil ha bolig). H*n er en svært trygg og pålitelig person, så pengene forsvinner ikke med mindre h*n skulle ha gått bort etc som noen nevner her. Dette -vet- jeg. Så det er ikke vits at noen kommenterer mere på dette. 
3. vi deler boligkostnader, strøm og har eget bankkort for mat som vi setter inn samme beløpet på hver mnd, samt deler kostnader på dyrene. Vi deler på alt felles! 
4. jeg har tatt kontakt med banken min og spurt etter et møte slik at jeg kan se hvordan jeg skal bruke pengene mine best, så dette er i boks. 

spørsmålet er nå: er det best at jeg ber samboeren føre pengene mine tilbake og nå ha god dialog med banken om sparingen? Forteller jeg samboeren at nå er det nok og at jeg ønsker å ha kontroll på sparingen uten at samboeren skal se over støtt og stadig? Kan jeg det? Hvis h*n sier at det blir slutt dersom h*n ikke får se over? Jeg er så usikker hva som blir riktig for oss/meg. 

poenget er at samboeren blir fryktelig lei seg om jeg ikke sparer nok, for å få mest mulig til kapital. Viser jeg ikke god nok sparing vil dette for samboern min se ut som at jeg ikke ønsker det samme som h*n. Saken er at jeg vil det samme. Jeg er såpass egen at dersom det skal kontrolleres støtt og stadig blir jeg mere demotivert enn motivert. 

bare still spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Her er jeg ute etter råd!

Du bør absolutt ha en egen dparekonto og en god dialog med banken om sparing! 

Det høres ut som dere må ha en forventningsavklaring på sparing og en evt løpende dialog dersom det er uforutsette utgifter som medfører at spareplanen blir forsinket. 

Anonymkode: a3b4c...277

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En sparekonto må stå i ditt navn, ellers kan du miste alt. Om han f.eks. skulle dø og du ikke er enearving, så er de mer eller mindre borte.

Anonymkode: 332a0...14e

Samboeren trenger ikke dø for at de pengene er tapt. Det holder at han eller hun gjør det slutt og bare flytter. Pengene står på konto i dennes navn, og da har ikke den som sitter igjen noe hun skulle sagt. Frivillig overført til den andres konto i den andres navn. 

Til TS;

slutt å overføre penger til en annens konto! Du skal i så fall ha full tilgang og disposisjonsrett til denne kontoen på lik linje med din samboer. Ellers kan du miste pengene når som helst. Samboerskap ryker i hundrevis og tusenvis hver dag og hvert år her i landet. Det er ingen som helst garanti for at det blir dere for alltid. INGEN GARANTI. Så derfor har du heller ingen garanti for at du får tilbake pengene dine, som du har overført, etter et brudd.

Din samboer gir deg disposisjonsrett og innsyn med noen enkle grep i nettbanken, så vidt jeg husker. Det er i hvert fall fullt mulig å gjøre det, ikke noe problem. Så ikke hør på samboeren din hvis hun eller han påstår at det ikke går! DU SKAL HA DISPOSISJONSRETT på lik linje med den som kontoen står på!

• Liker 8
Skrevet
Tankefull1980 skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det. Si at du er lei av maser, at han/hun må stole på deg. Hva er et forhold uten tillit?

Hadde heller en gang i mnd kanskje sagt "nå har jeg satt av 5000 til sparing", så han/hun vet at du gjør det. Det er helt ok.

Jeg og mannen sparte til hus. Det betyr ikke at vi gir hverandre tilgang til kontoen. Man har rett på privatliv :)

Hvis det blir slutt over dette så vet du at du ikke har tillit, og da ville ikke jeg forblitt i et forhold uansett... hadde kjørt hardt mot hardt her. For hva er det neste din kjære skal kontrollere? Det stopper ikke med dette.

Anonymkode: cbba4...c8b

• Liker 4
Skrevet

Jeg mistenker at samboeren vil ha kontroll på sparingen din pga at du er uforsiktig med økonomien din? Kan det stemme?

Anonymkode: cb4d5...797

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mistenker at samboeren vil ha kontroll på sparingen din pga at du er uforsiktig med økonomien din? Kan det stemme?

Anonymkode: cb4d5...797

Jeg sløste og brukt en del penger tidligere (noen år siden, men kun penger jeg hadde da vel og merke). Det er ikke i samme bane nå lengre nei. Perioder kan det være at jeg bruker mere penger nå, da mere på mat, drivstoff. Jeg vet ikke helt hva du mener korrekt når du sier uforsiktig med økonomien..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...