AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Har en hund som vanligvis ikke trekker så mye, men i nye eller stressende situasjoner trekker han ekstremt mye. Har fått anbefalt halti antitrekksele. Skjønner ikke helt hvordan den fungerer - på pakken står det at den garantert stopper hunden fra å trekke og at den samtidig er behagelig. Er dette trygt å bruke for å lære han å ikke trekke? Som et hjelpemiddel en periode? Jeg er litt skeptisk men tar gjerne imot erfaringer. Anonymkode: b7490...ea6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Om det er den typen hvor det går et bånd vannrett foran brystet, så er det ikke noe å anbefale. Funker det? Vet ikke, men selen legger alvorlige restriksjoner på skuldrene så hunden ikke klarer å bevege seg ordentlig. Over tid kan det føre til problemer. Jeg ville heller fokusert på stressredusering. Anonymkode: bb2f4...0a8
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Alle anti trekk seler og tilsvarende anti ting påfører hunden et ubehag som gjør at hunden stopper den gitte handling. Dette er kun ment som et verktøy i opplæring av hunden på hvordan den skal oppføre seg. Belønn riktig handling, stopp feil handling med de hjelpemidler du synes trengs. 2
Tabris Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Jeg ville heller fokusert på å jobbe med årsaken enn å påføre hunden ubehag for å dekke over symptomet. Stresset går opp i nye situasjoner og dermed blir det mer trekking. Da ville jeg fokusert på å holde meg i ro og redusere stresset. - Hvis mulig, gå bort fra den situasjonen/forstyrrelsen som stresser ham. - Hvis det er pga nytt sted, gi ham tid til se seg om og snuse til han får roet seg. Ha gjerne et langt godbitsøk (10-15 minutter) som også kan hjelpe med å redusere stressnivået. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Tabris skrev (5 timer siden): Jeg ville heller fokusert på å jobbe med årsaken enn å påføre hunden ubehag for å dekke over symptomet. Stresset går opp i nye situasjoner og dermed blir det mer trekking. Da ville jeg fokusert på å holde meg i ro og redusere stresset. - Hvis mulig, gå bort fra den situasjonen/forstyrrelsen som stresser ham. - Hvis det er pga nytt sted, gi ham tid til se seg om og snuse til han får roet seg. Ha gjerne et langt godbitsøk (10-15 minutter) som også kan hjelpe med å redusere stressnivået. Takk for svar og godt tips. Jeg er helt enig med deg Anonymkode: b7490...ea6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå