Gå til innhold

Antitrekksele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund som vanligvis ikke trekker så mye, men i nye eller stressende situasjoner trekker han ekstremt mye. Har fått anbefalt halti antitrekksele. Skjønner ikke helt hvordan den fungerer - på pakken står det at den garantert stopper hunden fra å trekke og at den samtidig er behagelig. Er dette trygt å bruke for å lære han å ikke trekke? Som et hjelpemiddel en periode? Jeg er litt skeptisk men tar gjerne imot erfaringer.

Anonymkode: b7490...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er den typen hvor det går et bånd vannrett foran brystet, så er det ikke noe å anbefale. Funker det? Vet ikke, men selen legger alvorlige restriksjoner på skuldrene så hunden ikke klarer å bevege seg ordentlig. Over tid kan det føre til problemer. 

Jeg ville heller fokusert på stressredusering. 

Anonymkode: bb2f4...0a8

Skrevet

Alle anti trekk seler og tilsvarende anti ting påfører hunden et ubehag som gjør at hunden stopper den gitte handling. Dette er kun ment som et verktøy i opplæring av hunden på hvordan den skal oppføre seg. 

Belønn riktig handling, stopp feil handling med de hjelpemidler du synes trengs.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville heller fokusert på å jobbe med årsaken enn å påføre hunden ubehag for å dekke over symptomet. Stresset går opp i nye situasjoner og dermed blir det mer trekking. Da ville jeg fokusert på å holde meg i ro og redusere stresset. 

- Hvis mulig, gå bort fra den situasjonen/forstyrrelsen som stresser ham.
- Hvis det er pga nytt sted, gi ham tid til se seg om og snuse til han får roet seg. Ha gjerne et langt godbitsøk (10-15 minutter) som også kan hjelpe med å redusere stressnivået.

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (5 timer siden):

Jeg ville heller fokusert på å jobbe med årsaken enn å påføre hunden ubehag for å dekke over symptomet. Stresset går opp i nye situasjoner og dermed blir det mer trekking. Da ville jeg fokusert på å holde meg i ro og redusere stresset. 

- Hvis mulig, gå bort fra den situasjonen/forstyrrelsen som stresser ham.
- Hvis det er pga nytt sted, gi ham tid til se seg om og snuse til han får roet seg. Ha gjerne et langt godbitsøk (10-15 minutter) som også kan hjelpe med å redusere stressnivået.

Takk for svar og godt tips. Jeg er helt enig med deg :)

Anonymkode: b7490...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...