AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Jeg har sett utallige artikler som sier at det er nærmest umulig for overvektige å trene seg slank. De må legge om kostholdet drastisk og spise færre kalorier enn kroppen trenger over tid. Men jeg er ikke overvektig. Jeg er innenfor normal BMI, men ønsker å kutte fra øvre del av normalvekt til nedre del (ca 10 kg). Har hatt stabil vekt i mange år, noe som betyr at jeg ikke overspiser til vanlig. De siste par månedene har jeg startet med tung styrketrening for å få bedre kropp, men har foreløpig fokusert på å bygge muskler i stedet for å kutte kalorier. Etter 3 mnd har jeg blitt svært mye sterkere, men veier fortsatt det samme som da jeg begynte. Jeg ser litt mer tonet ut, men er umulig å vurdere fettprosent på øyemål. Mitt spørsmål er: vil jeg sakte men sikkert gå ned i fettprosent dersom jeg fortsetter som jeg gjør nå (fullkropp styrketrening 3 ganger i uka, løfter max). Eller må jeg kombinere med diett? Når bør jeg i så fall starte dietten, og vil det påvirke prestasjonene på styrketrening? Kvinne 28, 68kg. Anonymkode: e8f73...852
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 En kilo fett tilsvarer 7000 kalorier. En intens treningsøkt med f.eks. spinning forbrenner ca 600-800 kalorier avhengig av hvor stor og trent du er. Styrketrening forbrenner man enda færre kalorier av enn kondisjonstrening. Jeg ville kombinert med å også innta færre kalorier Anonymkode: c8208...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Det kommer jo an på hva du spiser fra før av og hvor mye du tenker å trene. Toppidrettsutøvere spiser utrolig mye, men de trener jo deretter. Anonymkode: ba41b...a0e 3
Gjest Lulia Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har sett utallige artikler som sier at det er nærmest umulig for overvektige å trene seg slank. De må legge om kostholdet drastisk og spise færre kalorier enn kroppen trenger over tid. Men jeg er ikke overvektig. Jeg er innenfor normal BMI, men ønsker å kutte fra øvre del av normalvekt til nedre del (ca 10 kg). Har hatt stabil vekt i mange år, noe som betyr at jeg ikke overspiser til vanlig. De siste par månedene har jeg startet med tung styrketrening for å få bedre kropp, men har foreløpig fokusert på å bygge muskler i stedet for å kutte kalorier. Etter 3 mnd har jeg blitt svært mye sterkere, men veier fortsatt det samme som da jeg begynte. Jeg ser litt mer tonet ut, men er umulig å vurdere fettprosent på øyemål. Mitt spørsmål er: vil jeg sakte men sikkert gå ned i fettprosent dersom jeg fortsetter som jeg gjør nå (fullkropp styrketrening 3 ganger i uka, løfter max). Eller må jeg kombinere med diett? Når bør jeg i så fall starte dietten, og vil det påvirke prestasjonene på styrketrening? Kvinne 28, 68kg. Anonymkode: e8f73...852 Nok søvn, ikke stress, sunn mat, flere måltider pr. dag er bra.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å gå for hardt frem ifht diett iallfall. Føler du deg frisk og rask ellers, er slankingen kun for syns skyld? Husk at kroppen kommer i ubalanse ved slanking, og hvis du har hatt den vekten du har hatt nå i 10 år, så trives kroppen din med det. Hvis den skal trives på en lavere trinn så tror jeg det er lurt å bruke lang tid. Når du trener mer så blir du sterkere og vil forbrenne mer. Ikke ødelegg dette ved å spise mindre i kcal i tillegg. Du kan jo evt spise sunnere og mer næringsrikt. Det ville jeg gjort iallfall. Anonymkode: a0e38...4bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Det er ikke bra å være på grensen til undervekt. Selv om du ønsker det så er det ikke nødvendigvis bra for kroppen din, og selv om tallet på BMI er akkurat på grensa til undervekt så betyr det ikke at da er det bra og sunt å være så tynn. Man har da f.eks ingenting å gå på om en skulle bli syk. Så jeg anbefaler deg at du tar en prat med fastlegen om det helsemessige perspektivet på det å gå ned så mye når du jo er normalvektig. Det er ikke svar på det du lurte på, men det er ikke alltid riktig å svare på det folk lurer på her inne, fordi det er ikke alle som handler til det beste for egen helse. Anonymkode: 141e2...84e 2
Inwe Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Om du spiser akkurat det samme som før, og trener endel mer enn før vil du jo gå ned i vekt, da du bør forbrenne mer. Siden du nå har holdt på i tre måneder og veier det samme vil jeg tro du også spiser litt mer når du beveger deg? Det er også helt vanlig. Du sier du har blitt mer definert og mest sannsynlig har gått ned i fettprosent. Er det ikke det man vil? Mer muskler, mindre fett. Så lenge du oppnår resultater ser jeg ikke hvorfor du skulle kutte kalorier. Det vil være vanskeligere å bygge muskler i et underskudd, så da må du også tenkte på hva som er viktig for deg. Er det å bygge seg en sterk fysikk, eller er det at det skal stå 10 kg mindre på vekta? For å svare på det siste spørsmålet ditt. Ja, du vil mest sannsynlig gå ned i fettprosent om du fortsetter, men det er mulig at tallet på vekta vil være det samme. Jeg vil anbefale deg og kaste vekta, fortsette å trene styrke og bruke speilet (evt i tillegg til et målebånd) for å måle resultatene. Når du ikke er overvektig vil du uansett måtte legge deg veldig lavt på kaloriene, som igjen vil gå utover treninga. Det kan også påvirke fysikken din, slik at du ikke oppnår de resultatene du vil ha. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mitt spørsmål er: vil jeg sakte men sikkert gå ned i fettprosent dersom jeg fortsetter som jeg gjør nå (fullkropp styrketrening 3 ganger i uka, løfter max). Eller må jeg kombinere med diett? Når bør jeg i så fall starte dietten, og vil det påvirke prestasjonene på styrketrening? Lite sannsynlig at du går ned i vekt hvis du ikke kutter noe i kostholdet. Jeg trener mye selv, og har alltid gjor det. Går ikke ned i vekt hvis jeg ikke bevisst reduserer kaloriene - faktisk går jeg heller litt opp i vekt hvis jeg ikke følger med, fordi jeg blir sulten av å trene. 😄 Kan anbefale å logge kalorier i en app for å få et bevisst forhold til hva du inntar. Et moderat kaloriunderskudd bør ikke påvirke prestasjonene i stor grad. Anonymkode: 51792...41f 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har sett utallige artikler som sier at det er nærmest umulig for overvektige å trene seg slank. De må legge om kostholdet drastisk og spise færre kalorier enn kroppen trenger over tid. Men jeg er ikke overvektig. Jeg er innenfor normal BMI, men ønsker å kutte fra øvre del av normalvekt til nedre del (ca 10 kg). Har hatt stabil vekt i mange år, noe som betyr at jeg ikke overspiser til vanlig. De siste par månedene har jeg startet med tung styrketrening for å få bedre kropp, men har foreløpig fokusert på å bygge muskler i stedet for å kutte kalorier. Etter 3 mnd har jeg blitt svært mye sterkere, men veier fortsatt det samme som da jeg begynte. Jeg ser litt mer tonet ut, men er umulig å vurdere fettprosent på øyemål. Mitt spørsmål er: vil jeg sakte men sikkert gå ned i fettprosent dersom jeg fortsetter som jeg gjør nå (fullkropp styrketrening 3 ganger i uka, løfter max). Eller må jeg kombinere med diett? Når bør jeg i så fall starte dietten, og vil det påvirke prestasjonene på styrketrening? Kvinne 28, 68kg. Anonymkode: e8f73...852 Ja , begyn med spinning og kjør 3 pass i uken. Spis med protein og prøv å halvere gotteriintaket. Åsså gå gjerne tur på 30-40 min Noen extra dag i uken. Jeg gjør dette og går ned gradvis. 4 kilo på 2 mnd Anonymkode: 5c592...b39 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Ved å trene vil du få en strammere kropp og dermed se slankere ut. Muskler veier mer enn fett så du kan veie det samme men se bedre ut. Anonymkode: 2dc37...3e6 3
jabx Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har sett utallige artikler som sier at det er nærmest umulig for overvektige å trene seg slank. De må legge om kostholdet drastisk og spise færre kalorier enn kroppen trenger over tid. Men jeg er ikke overvektig. Jeg er innenfor normal BMI, men ønsker å kutte fra øvre del av normalvekt til nedre del (ca 10 kg). Har hatt stabil vekt i mange år, noe som betyr at jeg ikke overspiser til vanlig. De siste par månedene har jeg startet med tung styrketrening for å få bedre kropp, men har foreløpig fokusert på å bygge muskler i stedet for å kutte kalorier. Etter 3 mnd har jeg blitt svært mye sterkere, men veier fortsatt det samme som da jeg begynte. Jeg ser litt mer tonet ut, men er umulig å vurdere fettprosent på øyemål. Mitt spørsmål er: vil jeg sakte men sikkert gå ned i fettprosent dersom jeg fortsetter som jeg gjør nå (fullkropp styrketrening 3 ganger i uka, løfter max). Eller må jeg kombinere med diett? Når bør jeg i så fall starte dietten, og vil det påvirke prestasjonene på styrketrening? Kvinne 28, 68kg. Anonymkode: e8f73...852 Det høres ut som du er på riktig vei hvis du ser kroppen forandre seg. Mer muskler øker forbrenningen (men ikke voldsomt mye). Anbefaler deg å se denne karens videoer, særlig de om "maingaining": https://www.youtube.com/channel/UCLqH-U2TXzj1h7lyYQZLNQQ Kort fortalt er det sunt å ha en balansert fettprosent, og man kan potensielt legge på seg muskler og holde seg ved samme fettprosent med riktig kosthold. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 De fleste blir mer sulten av å trene, så kalorimessig går det ofte opp i opp, og vel så det. Er du sikker på at du spiser nøyaktig det samme? Du må jo vurdere hva som er viktigst for deg. Å bli sterkest mulig og få større muskler: ikke spis særlig mindre. Å bli slankere og smalere: redusere maten litt også. Hva med å bare fokusere på sunn mat istedenfor? Anonymkode: 4dd28...436
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Jeg er ikke ts. Jeg trener og teller kalorier samtidig, spiser også balansert, fullkorn, rent kjøtt, grønnsaker osv. For at jeg skal få den kroppen jeg ønsker er jeg helt avhengig av å gjøre begge deler, jeg vil ha en slank, definert kropp, verken chubby eller tynnfeit. Anonymkode: d79f5...882
jabx Skrevet 1. februar 2022 #14 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 14.21): De fleste blir mer sulten av å trene Nja. Tja. En treningsøkt virker umiddelbart sultstillende. Men kroppen får bruk for mer energi, totalt sett, det stemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå