Gå til innhold

Hvordan forholde seg til uoppdragne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som går i andre klasse som liker å ha venner med seg hjem. Vi har i grunn åpent hus, men jeg kjenner at spesielt ett av barna snart nektes adgang her i huset. Han er her ofte fordi han er en av få som bor nær oss, og han tøyer grenser hele tiden. Tar seg et eple uten å spørre, gjør sånn at melkeglasset «tilfeldigvis» velter, banner og ber meg «holde kjeft» om jeg snakker til ham, forteller foreldrene sine løgner om at sønnen min har gjort ditt og datt som jeg med sikkerhet vet er usant. Han ødelegger også ofte leker som kommer hans vei. Holder på å bli sprø! Foreldrene vet det meste, men det hjelper ingen ting. Det er ikke så lett å nekte ham å komme inn heller, da de ofte er fire nabogutter sammen. Noen som har gode tips til hvordan håndtere situasjonen? Det er ikke så lett å inkludere barn som oppfører seg slik. Det er jo også synd om ingen av dem får komme inn fordi en av dem ikke kan oppføre seg. De vil jo gjerne kose seg inne med gaming når været er dårlig. 

Anonymkode: 919b5...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å håndtere situasjonen. Bare si at du ikke ønsker den type dårlig oppførsel hos deg og lås døra. Slike foreldre vil aldri lære barna sine nødvendig folkeskikk. 

• Liker 12
Skrevet

Jeg er like streng med gjester som egne barn her i huset. Har også opplevd barn som bare forsyner seg. Da får de steng beskjed om å legge det på plass. Også får de beskjed om at dersom de ønsker noe, så må de spørre først. 

Og om en unge hadde veltet noe med vilje, også bedt meg om å hold kjeft, da hadde jeg kasta ungen ut. Først hadde ungen fått beskjed om at sånt snakker man ikke til noen.  Deretter hadde jeg ringt til foreldrene, eller gått sammen med ungen til foreldrene og fortalt hva som har skjedd og hvorfor ungen ikke får være i mitt mere den dagen. 

At de er flere som henger sammen, stopper ikke meg. Jeg forventer skikkelig oppførsel av samtlige gjester, på lik linje som egne barn. 

Anonymkode: 16a3f...edc

• Liker 15
Skrevet

Særlig det med at han sier du skal holde kjeft er bare så langt over streken at jeg hadde vurdert å varsle skolen eller noe. Er han like respektløs der, mon tro? Tyder på at det er en diagnose i bildet, eller vanskelige forhold hjemme…

Anonymkode: ca631...5ce

• Liker 6
Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som reagerer. Jeg vet ikke om det er en diagnose inne i bildet, men foreldrene har en tydelig trang til å forsvare barnet sitt. Det er nesten aldri ham det er noe galt med. Det hender at jeg ber ham gå hjem. Av og til funker det, andre ganger gjemmer han seg og jeg må dra ham fram fra under sofaen eller andre steder for å få ham ut døra. Da forteller han andre barn etterpå at jeg har utøvd vold, så jeg må i så fall heller be foreldrene hente ham. Jeg tror ikke skolen vil involvere seg i ting som skjer privat. De har dessuten taushetsplikt, så jeg vet ikke om noe blir gjort. 

• Liker 1
Skrevet

At det var…..???!!! Hæ?

Du har et barn på 7-8 år på besøk som bevisst velter ting, ødelegger leker, stjeler mat og ber deg om å holde kjeft????!!!! 
Dette er jo langt fra normal oppførsel på noen som helst måte, makan!

Dette barnet sliter tydeligvis med noe, om det er en diagnose eller fri barneoppdragelse er egentlig uinteressant- barnet må for sin egen og andres del bare stoppes i sin uartige oppførsel. Siden det ikke kan snakkes med foreldrene, hadde jeg uten tvil ringt til klassestyrer og fortalt hva som skjer og at dette oppleves vanskelig for alle. Tror det kan garanteres at de er obs på dette barnet og at skolen setter pris på at flere voksenpersoner griper inn. Selv om de har taushetsplikt kan dere sammen på generellt grunnlag snakke om hvordan man angriper situasjoner rundt uartige vennebesøk i hjemmet….. It takes a village….osv.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, dere. Det er jo ikke slik at alt dette har skjedd på samme dag, da hadde alt vært enklere. Hvis han ber meg holde kjeft, reagerer jeg selvsagt. Og jeg sier fra når han forsyner seg selv med mat eller andre ting. Men så er det alle disse tankene man etter hvert får, som følge av erfaring. «Ødela han den bilen med vilje?» «Var det bare et ubetenksomt øyeblikk da han knakk den blyanten?» «Var det virkelig sånn at han dytta det glasset med vilje?» 

Det er ikke alltid så enkelt å ta tak i slike situasjoner som er i grenseland, men over tid er det jo helt klart for meg at det er flere utfordringer med dette barnet på besøk, enn det er med alle andre barn som har vært her. Det er akkurat som at barnet hver gang vet å stoppe før jeg har nok på ham til å sende ham hjem eller ringe foreldrene. Jeg hadde følt meg fjern om jeg sendte ham hjem fordi han veltet et melkeglass, fordi det tross alt var en mulighet for at han bare var klønete. Jeg vil ikke være hun moren som kaster ut et barn pga. et veltet melkeglass. Samtidig hadde det vært såå mye lettere om foreldrene hadde forståelse for at barnet kan være vanskelig å håndtere. 

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt å snakke med foreldrene til de andre barna for å høre om de også har de samme utfordringene? Om dere alle gir foreldrene til gutten beskjed, blir det vanskeligere for foreldrene hans å overse det. Og om dere reagerer på samme vis og snakker med barna deres om oppførsel, blir det lettere å danne felles front. 

Anonymkode: d4b12...533

• Liker 1
Skrevet

Ang. "uhell" så er jo barnet stort nok til å vaske bort melkesøl selv. Da blir det nok mindre gøy å teste grenser slik.

Anonymkode: d4b12...533

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed til gutten at om han skal være hos dere, så må han forholde seg til deres regler og være høflig. Og så gi ham 2-3 konkrete regler å følge (f.eks ikke si stygge ting til deg, ikke ta ting uten å spørre og rydde opp etter seg om han ødelegger/velter. Si fra at hvis han ikke følger de reglene, så får han ikke være hos dere. Også følger du det opp.

Anonymkode: 450f8...a09

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er like streng med gjester som egne barn her i huset. Har også opplevd barn som bare forsyner seg. Da får de steng beskjed om å legge det på plass. Også får de beskjed om at dersom de ønsker noe, så må de spørre først. 

Og om en unge hadde veltet noe med vilje, også bedt meg om å hold kjeft, da hadde jeg kasta ungen ut. Først hadde ungen fått beskjed om at sånt snakker man ikke til noen.  Deretter hadde jeg ringt til foreldrene, eller gått sammen med ungen til foreldrene og fortalt hva som har skjedd og hvorfor ungen ikke får være i mitt mere den dagen. 

At de er flere som henger sammen, stopper ikke meg. Jeg forventer skikkelig oppførsel av samtlige gjester, på lik linje som egne barn. 

Anonymkode: 16a3f...edc

Helt enig med dette innlegget! Ville nesten også vurdert en bekymringsmelding til barnevernet hvis foreldrene ikke tar slik oppførsel på alvor. 

Anonymkode: 29b04...0be

Skrevet

Kjære Ts. Husk at du først og fremst har med et barn å gjøre. 

For alt du vet kan det her være et barn som lever med foreldre som krangler dagen lang, vold i hjemmet, rus, seksuelle overgrep, uten noen form for grensesetting, diagnoser, eller lignende. Lista er lang. Vi liker å tro at det ikke skjer barn rundt oss, men det gjør det. Ofte. Jeg er helt enig i at oppførselen er ekkel, men det er særdeles liten sjanse for at dette er et slemt barn. For meg høres det her ut som et høyt rop om hjelp. Det er lett å være god mot de som har det godt og oppfører seg fint, men dette barnet trenger det nok mye mer. Vær den gode trygge voksne dette barnet møter. 

Vær varm, men sett tydelige grenser. "Vet du, jeg synes det er så hyggelig når du er på besøk, men jeg blir lei meg når du ber meg holde kjeft. Slik får man ikke lov til i mitt hus. Slik er det, og det vet jeg du får til". Om han gjør det igjen, noe han antakeligvis gjør for å teste grenser, så hadde jeg ikke blitt sur, men sagt at jeg synes det var trist at han sa det, og sendt han hjem - med beskjed om at han er veldig velkommen en annen dag. Vis at du faktisk mener det du sier, men at du bryr deg om han. 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et barn som går i andre klasse som liker å ha venner med seg hjem. Vi har i grunn åpent hus, men jeg kjenner at spesielt ett av barna snart nektes adgang her i huset. Han er her ofte fordi han er en av få som bor nær oss, og han tøyer grenser hele tiden. Tar seg et eple uten å spørre, gjør sånn at melkeglasset «tilfeldigvis» velter, banner og ber meg «holde kjeft» om jeg snakker til ham, forteller foreldrene sine løgner om at sønnen min har gjort ditt og datt som jeg med sikkerhet vet er usant. Han ødelegger også ofte leker som kommer hans vei. Holder på å bli sprø! Foreldrene vet det meste, men det hjelper ingen ting. Det er ikke så lett å nekte ham å komme inn heller, da de ofte er fire nabogutter sammen. Noen som har gode tips til hvordan håndtere situasjonen? Det er ikke så lett å inkludere barn som oppfører seg slik. Det er jo også synd om ingen av dem får komme inn fordi en av dem ikke kan oppføre seg. De vil jo gjerne kose seg inne med gaming når været er dårlig. 

Jeg er bestemt overfor alle barna. Det sier jeg rett ut til foreldre og barna. De kan være med på besøk men da skal man følge regler som gjelder alle likt. De fleste foreldre er enige og heier på meg 😄 for jeg har klare regler og som sagt bestemt stemme. Barna også liker o å komme over for jeg lager alltid noe de liker. Så har du noen få barn som ble opplært å være noe spesiell og overfor andre. De også liker å komme over for de også liker regler og liker å leke med venner. Men da skjønner deres foreldre at deres lillegull ikke er spesielt behandlet og de ser hvordan de har oppdratt deres barn, at det barnet stikker seg ut med dårlig oppførsel og da tar de med seg det barnet. Jeg behandler alle barna likt, thats it. Ingen kjefting, banneord, slosskamp, jeg gir faen hva deres foreldre mener deres barn er, enebarn eller ikke. Stortsett liker barn klare regler og innretter seg etter dem.

Anonymkode: d08af...014

Skrevet

Ha tydelige regler i ditt hus rett og slett, det er sånn man håndterer det. Jeg synes man skal være raus med barn, de er ikke ferdige voksne og er ikke utlært. Du vet heller ingenting om hvordan han har det hjemme eller om han har utfordringer som gjør det vanskelig å følge regler eller oppføre seg. Dessuten er han ditt barns venn og en del av gjengen og det er direkte slemt å vurdere å stenge ham ute fra dette. Du må bare forholde deg til det som skjer hos deg selv, ha tydelige grenser og si fra hvis han gjør noe som ikke er lov. 

Skrevet

Jeg hadde gitt ham en sjanse. Hadde spurt foreldrene om jeg kunne ta en ærlig men hensynsfull prat med ham alene - og forklare hva som kommer til å skje om han fortsetter. Altså at man slutter å bli invitert og mister venner etterhvert.

Så hadde jeg tatt en samtale på tomannshånd UTEN å kjøre oppdragerstil.

Snakk til ham som en likeverdig, og si at du ønsker å gi ham en sjanse og at han skal føle seg inkludert og oppleve gode vennskap.

Men, at ting som å be noen holde kjeft/velge melkeglass med vilje osv - det gjør at både foreldre men også barn etterhvert slutter å invitere. Da mister man kontakten med venner, og det blir veldig ensomt og kjipt. 

Si at du forstår denne oppførselen kommer fra et sted som ikke er HAM som person, og at du skjønner det kan koke innvendig eller være fristende å tøye strikken. 

Men han må tenke litt for seg selv fremover: vil han ha venner - eller vil han være alene til slutt? 

Avslutt med å si at du jo liker ham veldig godt (selv om det er litt ljug), så du håper han kan være med på en avtale om dette. For å unngå at han bare tøffer seg og provoserer med «bryr meg ikke» osv sier du at han ikke trenger si noe til deg nå, men du håper at han lar være med de største provokasjonene som å velte vannglass/forsyne seg uten å spørre/be deg holde kjeft.

Og at du håper han snart kommer på besøk igjen, for det er veldig koselig ellers og han er en veldig fin fyr og god venn.

Da gir du ham en sjanse ved å bruke ord som bygger opp selvfølelsen litt - du gir ham en sjanse - og du lar han vite at mer av denslags = ikke bli invitert, og da mister man faktisk venner.

Om man bare kjefter på noen som ikke eier regulering så er første trigger «ingen liker meg, alle er dust = jeg sier noe stygt i forsvar for å skjule følelser». 

Han har jo åpenbart en diagnose eller noe lik ende, men få voksne som veileder ham i kloke avgjørelser. Sannsynligvis blir han kjeftet på dagen lang og gir derfor F. 

• Liker 3
Skrevet

Det som er litt trist her er jo at han er den som trenger deg mest. Han nær sagt BER om grenser og tilbakemeldinger poå at han er verdt noe. Kan bare tenke seg hvordan han har det hjemme uten slik omsorg. Så å kaste han ut og ekskludere er jo en mulighet, men veldig trist også, for hans del. Hva med å ta en prat med hele gjengen om forventingene når de er hos deg, samme regler som ditt barn har. Man hjelper til å rydde opp om man søler, man snakker ordentlig til hverandre, osv osv. En tydelig forventing til de alle sammen. Og kanskje heller at de får gå ut å leke enn å være inne hos dere hvis ikke de klarer å overholde disse nokså enkle reglene. Og prøvd med ros og anerkjennelse. Det beste du gjør for han er kanskje å gi han regler og ros når de overholdes, viser at han har verdig for deg og dere. At ditt hjem er inkluderende men også med omsorg for deres oppførsel. Snakk gjerne litt om hvorfor du har slike regler. At alle foreldre ønsker at barna skal ha det godt i fremtiden, og at da må man lære hvordan å ha det bra med andre mennesker. Og derfor hvordan man får det til. Legg inn omsorgsperspektivet i bakgrunnen for regler. Og overhold de.

Ikke gitt at han endrer seg over natta, men se etter de små tingene og ros og takk osv. Akkurat slik foreldre bør gjøre. Grunn til å tro at han ikke får dette hjemme :(  Kanskje blir du en av de viktigste menneskene i livet hans - uten at han forstår det selv.

Men funker ikke noe av de greie måtene å håndtere dette på - så må du overholde dine grenser for din husholdning og sette foten ned for besøk. Forklar gjerne for han og for foreldrene hans at slikt besøk kan dere bare ikke ha, det stemmer ikke overnes med din families verdier og hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. Tilslutt havner man jo der. Men prøv litt hyggeligere ting først. Alle barn trenger grenser og omsorg, ros og å føle seg verdifulle. Ikke alle har dette hjemme, dessverre.

Anonymkode: dfe57...e16

Skrevet

Takk for mange gode forslag. Skal prøve det med å få han til å ordne opp mår han har veltet eller ødelagt noe. Noe av problemet er vel at jeg er redd for å snakke for strengt til andres barn eller vise dem veien til døra når de er kranglete, fordi ungene gjerne beskylder deg for vold hvis du tar i dem. Og hvis du kjefter på dem, er du redd for hva de kommer til å si hjemme. Det er ikke så enkelt når du vet at foreldrene gjerne forsvarer eget barn når det kommer til stykket.

Jeg veksler mellom å føle omsorg og synes synd i gutten, og å tenke at han aldri mer skal få sette sine bein i mitt hus. Har prøvd å snakke med ham på tomannshånd, men det er akkurat som om det at en voksen sier noe negativt om ting han gjør uansett trigger noe som gjør ham utenforsegselvrasende. Og da er det ingen som når inn. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for mange gode forslag. Skal prøve det med å få han til å ordne opp mår han har veltet eller ødelagt noe. Noe av problemet er vel at jeg er redd for å snakke for strengt til andres barn eller vise dem veien til døra når de er kranglete, fordi ungene gjerne beskylder deg for vold hvis du tar i dem. Og hvis du kjefter på dem, er du redd for hva de kommer til å si hjemme. Det er ikke så enkelt når du vet at foreldrene gjerne forsvarer eget barn når det kommer til stykket.

Jeg veksler mellom å føle omsorg og synes synd i gutten, og å tenke at han aldri mer skal få sette sine bein i mitt hus. Har prøvd å snakke med ham på tomannshånd, men det er akkurat som om det at en voksen sier noe negativt om ting han gjør uansett trigger noe som gjør ham utenforsegselvrasende. Og da er det ingen som når inn. 

Jeg ville samlet barna og fortalte dem hva er regler og konsekvenser med å velte et glass feks. Hva som skal ikke tolereres. Jeg ville ikke vist døre til denne gutten men han må vite at han skal rydde etter seg. Det er større straff å rydde et veltet glass enn å gå ut døra og la melka på gulvet. Å gå ut døra er veldig lett. I tillegg lærer han ingenting enn at han kan gjøre noe dårlig og bare vende ryggen.

Anonymkode: d08af...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...