AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Snakket nettopp med min mor-som synes det er så rart at mange med barn i dag er så slitne. De klarte jo alt før-hadde både jobb og barn og annet å ta seg av på den tiden også-og det var da ingen problem. Jeg er selv veldig sliten og fikk fødselsdepresjon, utmattelse osv og hun forstår tydeligvis ikke hva som er så mye vanskeligere i dag enn for 40 år siden… Noen tanker? Anonymkode: c445f...50d 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakket nettopp med min mor-som synes det er så rart at mange med barn i dag er så slitne. De klarte jo alt før-hadde både jobb og barn og annet å ta seg av på den tiden også-og det var da ingen problem. Jeg er selv veldig sliten og fikk fødselsdepresjon, utmattelse osv og hun forstår tydeligvis ikke hva som er så mye vanskeligere i dag enn for 40 år siden… Noen tanker? Anonymkode: c445f...50d Du må nesten fortelle oss hva som er så mye vanskeligere i dag enn for 20 - 30 eller 40 år siden. For mange av oss forstår ikke. Anonymkode: 79469...2d8 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må nesten fortelle oss hva som er så mye vanskeligere i dag enn for 20 - 30 eller 40 år siden. For mange av oss forstår ikke. Anonymkode: 79469...2d8 Det hun spurte meg om var hvorfor så mange var så slitne nå i dag - men ikke før..jeg vet ikke svaret på dette. Vet bare at jeg selv er sliten, men ser jo at mange er i samme situasjon. Har egentlig vanskelig for å tro at ingen var slitne før, for jeg tror ikke ting er så veldig annerledes, men er mye mer forventningspress nå og mammapoliti etc Anonymkode: c445f...50d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Lavere forventninger før i tiden. Mindre kjøpepress. Mindre press på at viksne og barn skulle "realisere seg selv" i femten tusen aktiviteter og kurs. Barn skal på aktiviteter flere dager i uka. Foreldre skal trene, venninnekvelder, guttekvelder, bygge på utdanningen, språkkurs, lære en hobby (strikking, ølbrygging, proff skigåing/sykling/rulleski) osv osv osv. Anonymkode: 9411a...c8b 23
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Skjønner godt at dagens barn er slitne, skal jo være med på alt av organisert opplegg fra morgen til kveld og klarer ikke å leke selv lengre. Var assistent i SFO for et par år siden og var sjokkert over hvordan uka deres så ut: mandag klokka 5; piano, klokka 7: fotballtrening, tirsdag klokka 5: allidrett, klokka 7: fiolin, osv., i tillegg til sfo/skole fra halv 8 til halv 5. Dette hysteriet må jo garantert slite ut foreldrene også, tenker jeg. Så sitter de og googler og på KG og leser seg opp på at alt de gjør er feil. Må for gudselov ikke legge fra deg babyen i mer enn to minutter, for da får den tilknyttningsvansker. Men ikke skjem den bort og ha den på fanget heller, for da blir hen ikke selvsendig og kan bli mentalt retarded. er guilty selv for å lese meg opp på hver minste ting og få dårlig samvittighet😂 Anonymkode: 9bece...97a 15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner godt at dagens barn er slitne, skal jo være med på alt av organisert opplegg fra morgen til kveld og klarer ikke å leke selv lengre. Var assistent i SFO for et par år siden og var sjokkert over hvordan uka deres så ut: mandag klokka 5; piano, klokka 7: fotballtrening, tirsdag klokka 5: allidrett, klokka 7: fiolin, osv., i tillegg til sfo/skole fra halv 8 til halv 5. Dette hysteriet må jo garantert slite ut foreldrene også, tenker jeg. Så sitter de og googler og på KG og leser seg opp på at alt de gjør er feil. Må for gudselov ikke legge fra deg babyen i mer enn to minutter, for da får den tilknyttningsvansker. Men ikke skjem den bort og ha den på fanget heller, for da blir hen ikke selvsendig og kan bli mentalt retarded. er guilty selv for å lese meg opp på hver minste ting og få dårlig samvittighet😂 Anonymkode: 9bece...97a Jeg er født på 80-tallet og deltok på en aktivitet i et halvt år. Det er min erfaring med aktiviteter da vi var barn. De fleste andre deltok på en aktivitet, en ettermiddag i uka. Da fra ca 1630-1800. Thats it. Anonymkode: 9411a...c8b 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er født på 80-tallet og deltok på en aktivitet i et halvt år. Det er min erfaring med aktiviteter da vi var barn. De fleste andre deltok på en aktivitet, en ettermiddag i uka. Da fra ca 1630-1800. Thats it. Anonymkode: 9411a...c8b Samme her. Nå er det bare galskap å se. Folk har mistet kontrollen over egne liv pga sosialt press. Anonymkode: d6df1...efa 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 For 40 år siden var det helt annet syn på unger og oppdragelse. Ungene måtte nærmest oppdra seg selv eller lære seg å holde kjeft og høre på de voksne. Nå tenker vi mer på hvordan ungene blir påvirket av hvordan vi oppdrar de, noe som selvsagt er mye mer krevende. Anonymkode: 0c9db...8fe 9
Antiviruset Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er født på 80-tallet og deltok på en aktivitet i et halvt år. Det er min erfaring med aktiviteter da vi var barn. De fleste andre deltok på en aktivitet, en ettermiddag i uka. Da fra ca 1630-1800. Thats it. Anonymkode: 9411a...c8b Dette er nok helt rett! Barn for 40 år siden hadde stort sett skolen å forholde seg til, kanskje en liten organisert aktivitet i tillegg. Mange hadde ikke en aktivitet en gang, de laget sine egne aktiviteter alt etter som det passet de. Tror nok dette er den største forskjellen på barn i dag og barn den gang. Så hadde ikke vi SOME som stjeler ekstremt mye tid, og som ikke gir barn og ungdom et minutt ro og fred. Vi hadde ingen mobiler som maste konstant. Var jeg trøtt og lei kunne jeg bare sitte meg å gutterommet mitt og være for meg selv og lede "Hardyguttene" Eller lytte til "ti i skuddet". Ingen som maste konstant, og var det noen man ikke gikk godt i lag med ble man ikke plaget på SOME, som i dag følger barn og ungdom som en mare! Er det rart de er trøtte ? 8
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Snakket nettopp med min mor-som synes det er så rart at mange med barn i dag er så slitne. De klarte jo alt før-hadde både jobb og barn og annet å ta seg av på den tiden også-og det var da ingen problem. Jeg er selv veldig sliten og fikk fødselsdepresjon, utmattelse osv og hun forstår tydeligvis ikke hva som er så mye vanskeligere i dag enn for 40 år siden… Noen tanker? Anonymkode: c445f...50d Det var lettere før. Arbeidslivet var noe helt annet. Det er ingen tvil om at flere som er uføre i dag kunne jobbet for 20 år siden. Det var mer ro, mer forutsigbarhet, mer ansatte og mer inkludering i arbeidshverdagen. Men lavere økonomisk standard, og det var i grunn ok for man visste ikke om annet. Minner meg om en av mine første jobber der det var veldig lite å gjøre. Tilstedeværelse, litt småpussel, høre på radio og snakke med kollegaer for å få tiden til å gå. Og bra betalt til den tid å være i tillegg. Som barn var det masse dødtid til fri disp og lek med ungene i gata.
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For 40 år siden var det helt annet syn på unger og oppdragelse. Ungene måtte nærmest oppdra seg selv eller lære seg å holde kjeft og høre på de voksne. Nå tenker vi mer på hvordan ungene blir påvirket av hvordan vi oppdrar de, noe som selvsagt er mye mer krevende. Anonymkode: 0c9db...8fe Nåtidens barneoppdragelse er ikke feilfri den heller. Mange lærer seg ikke å klare seg selv når de er ferdig med vgs fordi de aldri har gjort praktiske oppgaver eller lært å disponere penger. Boevne, selvstendighet og økonomisk uavhengighet har fått en tur i kjelleren. Snillisme fører til at unge sitter på barnerommet å gamer uten at det blir stilt krav til sysselsetting av mor og far.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For 40 år siden var det helt annet syn på unger og oppdragelse. Ungene måtte nærmest oppdra seg selv eller lære seg å holde kjeft og høre på de voksne. Nå tenker vi mer på hvordan ungene blir påvirket av hvordan vi oppdrar de, noe som selvsagt er mye mer krevende. Anonymkode: 0c9db...8fe Og det rare er er at akkurat dem du snakker om er nå oss. Som lar oss stresse til dette med våre barn. Anonymkode: d6df1...efa 1
Antiviruset Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 theTitanic skrev (2 minutter siden): Nåtidens barneoppdragelse er ikke feilfri den heller. Mange lærer seg ikke å klare seg selv når de er ferdig med vgs fordi de aldri har gjort praktiske oppgaver eller lært å disponere penger. Boevne, selvstendighet og økonomisk uavhengighet har fått en tur i kjelleren. Snillisme fører til at unge sitter på barnerommet å gamer uten at det blir stilt krav til sysselsetting av mor og far. Enig i dette, men det å klare seg i dag etter videregående skole er vanskelig! Du må ta opp store studielån og ha evne til å studere! Ekstremt mange vil bli akademikere, men har ikke evnen. En bachelor gir ikke noe veldig god utdannelse, og alle presses da mot en master. Mange år med studier og det peset der! For 40 år siden kunne de som var møkka lei skole gå ut i arbeidslivet og det var et håp. Ufaglærte var det behov for, og mange kunne begynne på "gulvet" og gå gradene og få de rette papirene allikevel. I dag finnes nesten ikke slike jobber, og alle må igjennom den utdannelses kverna om de passer inn der eller ikke. De som ikke gjør det ender på NAV og trygd! Det er litt av et press og usikkerhet rundt dette som ikke eksisterte den gangen. Så et enormt press allerede fra ungdomskolen av i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Jeg tror en del er travlere med jobb og karriere parallellt med familielivet for mange. Og at det er mer fokus på barneoppdragelse og alt en skal gjøre rett. Men jeg vet ikke om det stemmer at foreldre er mer slitne i dag enn for 40 år siden. Jeg tenker det er store variasjoner, både nå og den gangen. Min familie er jo bare et anekdotisk bevis i så måte, men det høres ut som foreldrene mine var mer slitne enn mannen min og jeg. Mamma jobbet som sykepleier i turnus, faren min jobbet 8 - 16, men med perioder med arbeidsledighet som han ble stresset og deprimert av. Bestemoren min passet meg en del. De orket ikke flere barn etter å ha fått meg, fordi det var så slitsomt. Svigermor var også veldig, veldig sliten da mannen og broren var små, men hun var alenemor. Vi har to tette barn, og jeg blir riktignok ganske sliten av jobben (dagtidsstilling), men det går helt greit og jeg drømmer om nr. 3. Kan noe av grunnen også være at det er mer åpenhet for å snakke om fødselsdepresjon og utmattelse i dag? Jeg tror nok moren min hadde en fødselsdepresjon, basert på hva hun har fortalt. Men hun sier selv at det ikke var vanlig, eller noe hun snakket med noen om. Hun fortalte også at farmoren min ble så glad da hun fortalte henne om begrepet barseltårer. Nå var det vel mer enn barseltårer mamma hadde. Men uansett, farmor hadde gått halve livet og trodd hun var helt unormal fordi hun hadde grått og grått den første tiden etter at faren min var født. Og først da jeg kom til verden, og mamma opplevde det samme, fikk hun høre at hun ikke var alene om det, og at det ikke er unormalt (så lenge det går over igjen i rimelig tid). Anonymkode: 4f9f4...5c5 1
Balian d'Ibelin Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Det var nok noe som var enklere før, men det aller meste er mye enklere i dag enn hva det var før i tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Og det rare er er at akkurat dem du snakker om er nå oss. Som lar oss stresse til dette med våre barn. Anonymkode: d6df1...efa Selvsagt er det det, vi ser jo at vår egen oppdragelse var ganske dritt. Jeg hadde aldri ønsket den 80-90-talls oppdragelsen jeg fikk på mine barn. Anonymkode: 72106...51d 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Vi kom oss på aktivitetene selv, var vi gamle nok til å gå på skolen, var vi gamle nok til å komme oss på fritidsaktiviteter selv. Jeg spilte både fotball, spilte i korps og var på fritidsklubb 2 kvelder i uka. Foreldrene drev på med sine hobbyer/jobb/plikter mens vi ungene var på slikt. (70-tallet). Anonymkode: 891ae...017 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 Mine foreldre var superslitne for 40 år siden, de hadde begge full jobb, bygde hus selv, hadde tre barn og dårlig råd. Jeg er slett ikke så sliten. Alt er lettete for meg nå enn det var for dem. Mat og måltider for eks. Klær. Men akkurat nå har vi en pandemi som er slitsom. Og det kan jo godt hende akkurat din mor hadde det enklere enn akkurat du har det? Anonymkode: 19621...1e6
Ulven Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 En ting mange med fordel kunne ha tenkt over er bruken av nett og SoMe. Jeg fikk barn på 80 og 90 tallet og noe av det som var enklere da var at det var mindre tidstyver. Økonomisk var det temmelig mye verre vil jeg påstå, selv om det var foreldrene mine som hadde det tøffest med boliglånsrenter som vi heldigvis slipper å forholde oss til idag. Når det gjelder husarbeid har veldig mye forandret seg til det bedre og husarbeid tar mindre tid enn det gjorde for 30 år siden. Men mange av de tidstyvene og det presset vi føler på idag, kan vi faktisk komme oss unna selv med mer bevisst bruk av sosiale medier. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvsagt er det det, vi ser jo at vår egen oppdragelse var ganske dritt. Jeg hadde aldri ønsket den 80-90-talls oppdragelsen jeg fikk på mine barn. Anonymkode: 72106...51d Amen. Derfor sliter vi oss ut nå for å gjøre det annerledes. Anonymkode: 0c9db...8fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå