Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i restaurantbransjen. Har gjort det i over ti år. Har hatt en del utfordringer i livet, blant annet depresjoner og angst som følge av traumer fra overgrep i tidlig barndom. Det gjør at jeg per i dag ikke har klart å fullføre et studie, fordi jeg mister selvtilliten og troen på meg selv underveis, og får tanker som «hvem tror du at du er, og hvorfor skal du klare dette?» om meg selv. Jeg er god i jobben min, det er en av få ting jeg føler jeg virkelig mestrer i livet - derfor er det vanskelig for meg å bytte beite. I tillegg trigger jeg angsten min når jeg gjør ting som er ukjent og helt nytt. 

Men jeg hater allikevel livet som lavtlønnet. Lønna mi er såpass lav at jeg tjener under 300K i året, og jeg gruer meg til lønningsdag fordi alle pengene forsvinner nesten med engang uansett. Jeg har samboer som tjener mer enn meg, så vi får det til å gå rundt uansett, men det er så vidt. Vi har to barn sammen, og når alle regninger og faste utgifter er betalt, står vi igjen med særs lite. De verste månedene, altså de månedene jeg ikke har fått jobbet noe ekstra, så går jeg i minus med rundt 3000. De verste månedene får jeg utbetalt lønn på snaue 13 000. Jeg har en 50% fast stilling, har snakket med arbeidsgiver flere ganger om at jeg ønsker meg mer og vil ha mer, men hver gang får jeg svar tilbake på at han ikke har mer å gi. 

Jeg gråter meg ofte i søvn over situasjonen, over livet og jeg sover dårlig fordi jeg stresser og uroer meg over disse tingene. Jeg søker andre jobber, ofte innen samme bransje, men da heltidsstillinger og ansvarsstillinger (var ass. daglig leder i min tidligere jobb), men jeg får sjelden napp. Var på intervju nylig på en heltidsstilling, og jeg håper så inderlig. Jeg håper så mye at jeg våkner midt på natten og sitter og tenker, håper og krysser fingre. 

Jeg hater å være lavtlønnet. I tillegg blir man veldig ofte sett litt ned på av andre - ord som at man er dum, ressurssvak og lat er ting jeg mer enn en gang har blitt kalt. Jeg hater å være lavtlønnet og jeg klarer ikke å se hvordan jeg noensinne kan bli noe annet. 

Anonymkode: 1584d...ecf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hater å være lavtlønnet.

Jeg vet veldig lite om deg til å gi deg perfekt råd, men tipper at du er en dame rundt 30? Det er en annerledes råd jeg ville gitt om du hadde vært en mann. Om du hadde vært en mann hadde rådet mitt vært skaff deg et par jobber til å jobb ræva av deg i noen år og spar penger. Du kan ta med deg dette rådet om du vil.

I din situasjon så hadde jeg sørget for å forbedre meg mest mulig på mange fronter. Først og fremst utseendemessig. Sørg for å komme i bra form og prøve å maksimere hvordan du ser ut.

Jeg vet at jeg kommer å bli slakta av mange feminister, men sannheten er at en kvinnes verdi er avhengig av hennes utsende, mens en manns verdi er avhengig av hva han bringer til verden i form av penger og status. Så hvordan kan du gjøre deg attraktiv til en framtidig mann best mulig samtidig som du jobber den jobben du har og lever livet ditt. En mann som har penger driter egentlig i om du har dårlig inntekt så lenge du er god mor til hans barn og ikke gir han hodepinne når han kommer hjem. 

Noen enig/uenig med meg, fyr løs. Men hold det saklig

Hilsen en mann 

Anonymkode: 3cc13...c1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ufaglært i barnehage og tjener 312000 i året, har lyst å studere barnehagelærer og klatre litt på lønnsstigen, men uansett så elsker jeg jobben min og anbefaler min jobb

Anonymkode: b725c...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet veldig lite om deg til å gi deg perfekt råd, men tipper at du er en dame rundt 30? Det er en annerledes råd jeg ville gitt om du hadde vært en mann. Om du hadde vært en mann hadde rådet mitt vært skaff deg et par jobber til å jobb ræva av deg i noen år og spar penger. Du kan ta med deg dette rådet om du vil.

I din situasjon så hadde jeg sørget for å forbedre meg mest mulig på mange fronter. Først og fremst utseendemessig. Sørg for å komme i bra form og prøve å maksimere hvordan du ser ut.

Jeg vet at jeg kommer å bli slakta av mange feminister, men sannheten er at en kvinnes verdi er avhengig av hennes utsende, mens en manns verdi er avhengig av hva han bringer til verden i form av penger og status. Så hvordan kan du gjøre deg attraktiv til en framtidig mann best mulig samtidig som du jobber den jobben du har og lever livet ditt. En mann som har penger driter egentlig i om du har dårlig inntekt så lenge du er god mor til hans barn og ikke gir han hodepinne når han kommer hjem. 

Hilsen en mann 

... Men hun har jo samboer?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg jobber i restaurantbransjen. Har gjort det i over ti år. Har hatt en del utfordringer i livet, blant annet depresjoner og angst som følge av traumer fra overgrep i tidlig barndom. Det gjør at jeg per i dag ikke har klart å fullføre et studie, fordi jeg mister selvtilliten og troen på meg selv underveis, og får tanker som «hvem tror du at du er, og hvorfor skal du klare dette?» om meg selv. Jeg er god i jobben min, det er en av få ting jeg føler jeg virkelig mestrer i livet - derfor er det vanskelig for meg å bytte beite. I tillegg trigger jeg angsten min når jeg gjør ting som er ukjent og helt nytt. 

Men jeg hater allikevel livet som lavtlønnet. Lønna mi er såpass lav at jeg tjener under 300K i året, og jeg gruer meg til lønningsdag fordi alle pengene forsvinner nesten med engang uansett. Jeg har samboer som tjener mer enn meg, så vi får det til å gå rundt uansett, men det er så vidt. Vi har to barn sammen, og når alle regninger og faste utgifter er betalt, står vi igjen med særs lite. De verste månedene, altså de månedene jeg ikke har fått jobbet noe ekstra, så går jeg i minus med rundt 3000. De verste månedene får jeg utbetalt lønn på snaue 13 000. Jeg har en 50% fast stilling, har snakket med arbeidsgiver flere ganger om at jeg ønsker meg mer og vil ha mer, men hver gang får jeg svar tilbake på at han ikke har mer å gi. 

Jeg gråter meg ofte i søvn over situasjonen, over livet og jeg sover dårlig fordi jeg stresser og uroer meg over disse tingene. Jeg søker andre jobber, ofte innen samme bransje, men da heltidsstillinger og ansvarsstillinger (var ass. daglig leder i min tidligere jobb), men jeg får sjelden napp. Var på intervju nylig på en heltidsstilling, og jeg håper så inderlig. Jeg håper så mye at jeg våkner midt på natten og sitter og tenker, håper og krysser fingre. 

Jeg hater å være lavtlønnet. I tillegg blir man veldig ofte sett litt ned på av andre - ord som at man er dum, ressurssvak og lat er ting jeg mer enn en gang har blitt kalt. Jeg hater å være lavtlønnet og jeg klarer ikke å se hvordan jeg noensinne kan bli noe annet. 

Det er bare typen jobb som ikke gir godt betalt,du er akkurat like flink som alle andre til å gjøre noe annet.En dårlig eller flere dårlige hendelser preger ett menneske på godt og som regel vondt.Du må ikke miste troen på deg selv for det er ikke sånn det er,du høres ut som en kjempefin dame

• Liker 2
Skrevet

Ville skaffet meg ny jobb hvis du tjener så lite. Hva med å kontakte kommunen å høre om korona teamet der trenger hjelp? Der kan du tjene inn litt i tillegg til restaurant. Men ville kommet meg ut av restaurant bransjen-skjønner ikke at voksne folk velger dette yrket. Det er hardt arbeid og dårlig lønn. Brenner du for dette yrket eller kunne du tenke deg noe annet? Hvorfor jobber du med dette?

Anonymkode: e999a...23f

Skrevet

Det som går igjen i mange innlegg på KG er at folk skylder på kjip barndom, vold osv. Det er forståelig at det kan påvirke deg, men den eneste personen som kan fikse situasjonen din er deg selv. Du må rett å slett jobbe med å få bedre selvtillit, gå eventuelt på terapi og så søke studier. Utdannelse gir bedre lønn. 

Altså jeg har selv måtte jobbet mye med meg selv for å klare utdannelse og dermed få en bedre jobb. Ting kommer ikke gratis.

Anonymkode: e90d3...0c7

• Liker 5
Skrevet
Mrs Robinson skrev (21 minutter siden):

... Men hun har jo samboer?

Det fikk ikke jeg med meg før jeg ga det rådet. Men det rådet kan mange kvinner bruke i hennes situasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hilsen en mann 

Takk for det som helt sikkert var et velment råd, men jeg har samboer og to barn. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ville skaffet meg ny jobb hvis du tjener så lite. Hva med å kontakte kommunen å høre om korona teamet der trenger hjelp? Der kan du tjene inn litt i tillegg til restaurant. Men ville kommet meg ut av restaurant bransjen-skjønner ikke at voksne folk velger dette yrket. Det er hardt arbeid og dårlig lønn. Brenner du for dette yrket eller kunne du tenke deg noe annet? Hvorfor jobber du med dette?

Anonymkode: e999a...23f

Å kontakte kommunen var en god idé. Det kan jeg prøve. Har prøvd å skaffe en jobb jeg kan ha ved siden av, eller en bedre jobb, men nesten alle stillinger jeg finner krever fagbrev, høyere utdannelse eller relevant erfaring. Når min erfaring begrenser seg til restaurantbransjen, begrenses mine muligheter. Jobben min tillater heller ikke at jeg arbeider i en bedrift i direkte konkurranse med de, så jeg kan ikke skaffe meg en deltid innen samme bransje heller. Skal dog kontakte kommunen for å høre hva de kan tilby :) jeg kan ikke si jeg brenner for yrket, jeg trives med selve jobben og arbeidsoppgavene, bare ikke lønna. 

Samboer jobber også i restaurantbransjen, men han tjener litt over 400K pga fagbrev og flaks med arbeidsgiver. Han jobber turnus, så vi er derfor avhengig av arbeidstider som ikke overlapper, spesielt på kveldstid. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det som går igjen i mange innlegg på KG er at folk skylder på kjip barndom, vold osv. Det er forståelig at det kan påvirke deg, men den eneste personen som kan fikse situasjonen din er deg selv. Du må rett å slett jobbe med å få bedre selvtillit, gå eventuelt på terapi og så søke studier. Utdannelse gir bedre lønn. 

Altså jeg har selv måtte jobbet mye med meg selv for å klare utdannelse og dermed få en bedre jobb. Ting kommer ikke gratis.

Jeg er enig med deg i det du sier, og all creds til deg for det du har oppnådd. For meg er det nok litt enklere sagt enn gjort. Selvtillit har vært et problem hele livet, og når jeg ikke personlig har troen på meg selv, er det forståelig at andre heller ikke har det.

Skrevet

Hei!

Anbefaler helse. Begynn som pleieassistent på et sykehjem/i bolig, og samtidig kan du opparbeide deg nok erfaring (viss antall timer du må ha for å kvalifisere som helsefagarbeider) og ta teorien til fagprøven som helsefagarbeider. Man har gode muligheter for å jobbe 100 % og mer! Vanskelig å få seg fast jobb, særlig i starten, men det er en start og lønningen er bedre enn usle 13 000 kr per måned:)

Anonymkode: a1b75...700

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Signerer denne, selv om det du skriver kan virke litt krass. Har også barndomstraumer og gått i terapi - hoppet av studier 4 ganger, og klarte endelig å fullføre på mitt 5. forsøk. Nå har jeg en jobb som er "sikret" mot arbeidsledighet og lønnen er ikke så verst heller. Her var også angst og depresjon et hinder. TS har du mulighet til å ta en utdanning - gjør det og velg smart! Velg noe som ikke er så vanskelig å få jobb med - kanskje helse (sol, vernepleier, helsefagarbeider) evt. barnehagelærer. Prøv å finn styrken inni deg til å fikse situasjonen du er i. 

Anonymkode: a1b75...700

Skrevet

Tusen takk, skal lese meg opp på en del ting. Har vært inne på tanken å ta opp igjen videregående og bli helsesekretær, rett og slett, tror jammen meg jeg skal undersøke litt til :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk, skal lese meg opp på en del ting. Har vært inne på tanken å ta opp igjen videregående og bli helsesekretær, rett og slett, tror jammen meg jeg skal undersøke litt til :) 

Det er ekstremt vanskelig å få seg jobb som helsesekretær. Pass på at du undersøker arbeidsmarkedet grundig før du velger utdannelse. 

Anonymkode: 0fafd...d43

• Liker 6
Skrevet

Problemet er vel i hovedsak ikke lønna, men at du har 50% stilling. Er det virkelig ikke mer jobb å få i restaurantbransjen? Ingen andre spisesteder hvor du kan ta være ekstrahjelp / ta vakter? 

Anonymkode: 57ff2...d77

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er vel i hovedsak ikke lønna, men at du har 50% stilling. Er det virkelig ikke mer jobb å få i restaurantbransjen? Ingen andre spisesteder hvor du kan ta være ekstrahjelp / ta vakter? 

Hear hear. Hvis 100% blir årslønn på 600 000 så er det vel strengt tatt ikke lavtlønnet…?

Anonymkode: 11f63...667

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Problemet med helsesektretær er vel at det også er noe av det mest lavtlønte som finnes, da er det bedre å ha en lavtlønnet jobb som de ikke har brukt tid på å ta en utdannelse til. Dessuten har TS mulighet til å jobbe ekstra i serveringsbransjen.

TS, jeg synes arbeidsgiveren din høres urimelig ut som ikke gir deg 100% og samtidig nekter deg å jobbe i konkurrerende bedrift. Jeg hadde lett etter en mer seriøs arbeidsgiver når det er sånn at du trives med selve jobben.

Anonymkode: e2c58...818

• Liker 1
Skrevet

Hva med å jobbe på lager? Mange jobber nå pga. korona og netthandel som har vokst enormt. Er mulig å tjene ganske greit uten utdanning på sikt, litt avhengig på hvilket type lager og om du kjører truck osv.

Hos oss har du en minstelønn på 215kr i timen om du er 29 eller eldre, dvs. 420k i året fulltid. Ganske greit siden vi har veldig enkle arbeidsoppgaver.

Anonymkode: 7554c...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke i min bedrift, dessverre. Har en arbeidsgiver som vil ha færrest mulig ansatt i større stillinger, så de fleste hos oss har 50% eller mindre. 
Får ikke lov å jobbe for konkurrerende bedrift… har inntrykk av at det er ganske vanlig i bransjen jeg er i, var slik på forrige arbeidssted også. 

Skrevet

Du kan sikkert få jobbe kveld/ natt på sjukeheimen? Det klarer du hvis du er snill, tålmodig og arbeidssom. Klem ❤

Anonymkode: b9cc5...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...