AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Vi skal selge bolig for første gang. Mannen er av typen som tar ting som det kommer, men jeg har forberedt meg godt blant annet ved å sanke gode tips på dette forumet. Føler jeg har relativt god kontroll på prosessen, men var ikke forberedt på hvor stor påkjenning det er - både rent praktisk og ikke minst følelsesmessig. Vi har barn og hund, og begge har jobber der vi ikke så lett kommer fra. Vi kan heller ikke ta ferie når vi vil. Logistikken rundt fotograf, takstmann og håndverkere (vi måtte fikse noen ting i forkant) ble tøff. Alt skjer på dagtid, og alt tar lang tid. Det var noen veldig hektiske dager, men det gikk! Jeg har forstått at bildene er svært viktige, og vi brukte mye tid på forberedelser til fotografering. Vi har et begrenset budsjett, begrenset tid og er opptatt av miljø. Vi har lite møbler og ting fra før, og ville helst ikke kjøpe så mye nytt. Det var vanskelig å finne ut hva som virkelig har en betydning og hva som bare er unødvendig flikking eller pynt. Nevnte jeg at jeg er en overtenker? Vel, det gjør ikke ting lettere 😅 Å ha takstmann på besøk var også nervepirrende. Jeg var så nervøs for hva han skulle finne at jeg knapt sov natten før. For utgiftene bekymrer meg også. Jeg skulle gjerne ha fikset alle skavanker, men det er verken mulig eller smart. Så vi har gjort litt. Men valgte vi riktig? Nå når annonsen er ute, sjekker jeg Finn hvert femte minutt for å se på statistikken. Jeg har ikke sammenligningsgrunnlag og aner ikke hva jeg kan lese ut fra tallene. Men mange klikker og laster ned og jeg spekulerer og øyner håp. Vi har kjøpt ny bolig allerede, og det hadde vært utrolig deilig å selge fort. Nå gnukker og gnikker vi innimellom alt det som fyller hverdagslivet. Snart første visning! Barnet må plasseres hos familie, hunden hos venner. Er dette rent nok? Kommer folk til å kikke i kommoden på gangen? Kommer det folk i det hele tatt? Jeg kjenner at dette er mer spennende enn det som er sunt. Det kommer til å være en enorm lettelse den dagen boligen vår er solgt. Men jeg trøster meg med at jeg lærer noe av prosessen. Og jeg vet at det er verdt det! Vi flytter til drømmeboligen vår, og det blir forhåpentligvis lenge til neste gang vi skal selge. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette innlegget. Jeg er fullt klar over at jeg kommer ut av balanse når jeg ikke har kontroll og at jeg bekymrer meg lett. Men har virkelig folk flest stålkontroll på alt dette? Er det bare jeg som opplever at boligsalg er en stor påkjenning? Anonymkode: 76d64...96a 5 2
Million Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Både kjøp og salg av bolig er nervepirrende og gir en del tanker og stress. Men når det er vel overstått, er det herlig! Lykke til med salget! Håper dere får drømmeprisen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Boligsalg var en kjempebelastning! Man veksler mellom å håpe på knallsum og å frykte ikke-salg. Og vi var gjennom nøyaktig det samme som dere vedrørende hva vi skulle fikse før takstmann, bilder og visning. Var også livredd for at kjøper skulle være misfornøyd og gå til sak, så har nok heller overdrevet skavanker en motsatt. Men jeg ville bare så desperat bli kvitt huset. Heldigvis så gikk det fint for oss, det ble solgt etter første visning og til rett over takst. Så vi var kjempe fornøyd med det. Men det er virkelig en stressende prosess! Anonymkode: 13f81...e7d 3
enkefru Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 (endret) Det og samlivsbrudd er vel regnet som noe av det mest stressende man opplever i livet, så slettes ikke rart. Det er mye som skal skje, tidsfrister som skal holdes og folk skal organiseres, men det går over Endret 23. januar 2022 av Fjugur 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Mye vanskeligere når man er alene. Anonymkode: a3087...188 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Million skrev (30 minutter siden): Både kjøp og salg av bolig er nervepirrende og gir en del tanker og stress. Men når det er vel overstått, er det herlig! Lykke til med salget! Håper dere får drømmeprisen. Ja, jeg ser fram til godfølelsen etterpå! Og vi er jo skapt slik at vi glemmer fort hvor stress det var. Tusen takk 😀 Anonymkode: 76d64...96a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Boligsalg var en kjempebelastning! Man veksler mellom å håpe på knallsum og å frykte ikke-salg. Og vi var gjennom nøyaktig det samme som dere vedrørende hva vi skulle fikse før takstmann, bilder og visning. Var også livredd for at kjøper skulle være misfornøyd og gå til sak, så har nok heller overdrevet skavanker en motsatt. Men jeg ville bare så desperat bli kvitt huset. Heldigvis så gikk det fint for oss, det ble solgt etter første visning og til rett over takst. Så vi var kjempe fornøyd med det. Men det er virkelig en stressende prosess! Anonymkode: 13f81...e7d Godt å høre at jeg ikke er alene om dette - og at det gikk bra for dere! Drømmen er å selge etter første visning. Og ja, det er sant, jeg er livredd for at vi har glemt å informere om noe eller har skrevet noe feil et eller annet sted. Men forhåpentligvis går alt bra 🙂 ts Anonymkode: 76d64...96a 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Fjugur skrev (19 minutter siden): Det og samlivsbrudd er vel regnet som noe av det mest stressende man opplever i livet, så slettes ikke rart. Det er mye som skal skje, tidsfrister som skal holdes og folk skal organiseres, men det går over Jeg visste ikke at det ble regnet som noe av det mest stressende man opplever, trodde faktisk det skulle bli litt gøy. Men ja, det er heldigvis snart over. Anonymkode: 76d64...96a 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Boligsalg var en kjempebelastning! Man veksler mellom å håpe på knallsum og å frykte ikke-salg. Og vi var gjennom nøyaktig det samme som dere vedrørende hva vi skulle fikse før takstmann, bilder og visning. Var også livredd for at kjøper skulle være misfornøyd og gå til sak, så har nok heller overdrevet skavanker en motsatt. Men jeg ville bare så desperat bli kvitt huset. Heldigvis så gikk det fint for oss, det ble solgt etter første visning og til rett over takst. Så vi var kjempe fornøyd med det. Men det er virkelig en stressende prosess! Anonymkode: 13f81...e7d Uff, ja - så enig! Hadde visning i dag på min leilighet, kun satt opp 1 visning. Godt oppmøte iflg megler, samtidig er det mange tilsvarende boliger som legges ut i samme område. jeg veksler også veldig mellom frykten for at det ikke skal komme inn bud, og en god salgspris gitt bra oppmøte. Har fasiten i morgen, men gud bedre man går på nåler frem til da. og jeg krysser virkelig alt jeg har får at jeg får et akseptabelt bud i morgen - det er SÅ mye styr å klargjøre for visning, så det vil jeg helst slippe å måtte gjøre en gang til Anonymkode: 94b9d...3e8 2
Tvist Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Har dere kjøpt noe nytt? Hos oss tok det 8 mnd, men vi hadde flyttet fra boligen, så måtte ikke rengjøre til visninger hele tiden, bare tørke støv og lufte før overtakelsen. Men det var i et tregt marked, går sannsynligvis enklere for deg.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 Kjenner meg igjen. Huset vårt lå på markedet i en måneds tid og jeg tror ikke jeg sov overhodet 🤪 og det skal sies at jeg hadde angst i 4 mnd ish etter det ble solgt, typ våknet om natten av mareritt osv, for jeg var så redd for at de nye kjøperne skulle finne noe som gjorde at de skulle trekke seg eller noe. Og at vi plutselig måtte ta det tilbake. Grøss. Skal dessverre igjennom ny runde om et år og gleder meg ikke 🤪 Anonymkode: 9990d...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Uff, ja - så enig! Hadde visning i dag på min leilighet, kun satt opp 1 visning. Godt oppmøte iflg megler, samtidig er det mange tilsvarende boliger som legges ut i samme område. jeg veksler også veldig mellom frykten for at det ikke skal komme inn bud, og en god salgspris gitt bra oppmøte. Har fasiten i morgen, men gud bedre man går på nåler frem til da. og jeg krysser virkelig alt jeg har får at jeg får et akseptabelt bud i morgen - det er SÅ mye styr å klargjøre for visning, så det vil jeg helst slippe å måtte gjøre en gang til Anonymkode: 94b9d...3e8 Update fra meg: budrunden startet med et ordentlig skambud som irriterte meg veldig (hva var poenget - dette er en leilighet med forkjøp, og dersom man ikke har lengst ansiennitet så er det bare støy), deretter et bud 100’ over det igjen (fortsatt 300’ under prisantydning), før tredje la inn et bud på prisantydning. Deretter gikk det bare oppover i både små og store rykk, og den endte tilslutt 450’ over prisantydning. Anonymkode: 94b9d...3e8 9
Laraa Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Ja det er en belastning. Jeg som i utgangspunktet sliter med simultankapasiteten har nervene opp i skyene nå. Er i samme prosessen selv og kjenner meg helt tom innvendig og veldig irritabel, har mer angst enn vanlig og ønsker bare å få husalg og ny bolig overstått. Bekymrer meg stadig over om jeg finner det huset jeg blir fornøyd med og om vi får god nok pris på det vi skal selge. Det er helt sikkert ikke noen big deal for mange å kjøpe nytt hus, men for meg er det en ny epoke og livsfase
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 For meg var siste kjøps- og salgsprosess helt grusom. Var veldig bekymret over at vi ikke skulle få solgt og bli sittende med to boliglån samtidig. Kommer aldri igjen til å kjøpe før vi har solgt... Anonymkode: f8cab...bea
sommermor Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Update fra meg: budrunden startet med et ordentlig skambud som irriterte meg veldig (hva var poenget - dette er en leilighet med forkjøp, og dersom man ikke har lengst ansiennitet så er det bare støy), deretter et bud 100’ over det igjen (fortsatt 300’ under prisantydning), før tredje la inn et bud på prisantydning. Deretter gikk det bare oppover i både små og store rykk, og den endte tilslutt 450’ over prisantydning. Anonymkode: 94b9d...3e8 Så bra 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 Vet akkurat hvordan du har det. Solgte hus før jul og ble utkjørt av visninger og privatvisninger. Tips: tenk at å selge etter første visning er en bonus. Ikke gå i kjelleren om dere ikke selger med en gang. Det gjorde ikke vi og jeg var fortvilet og fikk ikke sove. Men etter et par uker solgte vi til prisantydning. Anonymkode: a0258...15f 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 Takk for at dere deler deres erfaringer, det gjør godt å høre at jeg ikke er alene. Mannen er en mye mer avslappa type og mener jeg overtenker dette noe voldsomt. Jeg prøver å ha lave forventninger til første visning, og heller ta det som en gledelig overraskelse om vi selger raskt. Trøsten er at dette kommer til å være over på ett eller annet tidspunkt. Det kan hende vi må stå med to boliger, og det blir dyrt - men vi takler det også. Føler virkelig at jeg får livet og hverdagen tilbake den dagen vi selger! Men jeg kommer helt sikkert til å bekymre meg for at det skal være noe galt etterpå ... 😅 Ts Anonymkode: 76d64...96a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Update fra meg: budrunden startet med et ordentlig skambud som irriterte meg veldig (hva var poenget - dette er en leilighet med forkjøp, og dersom man ikke har lengst ansiennitet så er det bare støy), deretter et bud 100’ over det igjen (fortsatt 300’ under prisantydning), før tredje la inn et bud på prisantydning. Deretter gikk det bare oppover i både små og store rykk, og den endte tilslutt 450’ over prisantydning. Anonymkode: 94b9d...3e8 Så bra! Gratulerer Anonymkode: 76d64...96a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Vi skal selge snart, og jeg har stresset i flere måneder med boligen vår 🙈 Alt fra møblering til kosmetiske feil og organisering. Tenker med gru på hvor mye som må ryddes, vaskes og fjernes før vi er klar for fotografering og visninger 😶 Men planen er å ta unna det verste nå, slik at vi forhåpentligvis slipper å stresse med kalkbelegg på dusjveggene, 6 år gammelt sot i peis og stekeovn, ventiler og filter som må støvsuges osv. osv. når den tid kommer 🙈 Anonymkode: 38dee...6c5
Anonym90059005 Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for at dere deler deres erfaringer, det gjør godt å høre at jeg ikke er alene. Mannen er en mye mer avslappa type og mener jeg overtenker dette noe voldsomt. Jeg prøver å ha lave forventninger til første visning, og heller ta det som en gledelig overraskelse om vi selger raskt. Trøsten er at dette kommer til å være over på ett eller annet tidspunkt. Det kan hende vi må stå med to boliger, og det blir dyrt - men vi takler det også. Føler virkelig at jeg får livet og hverdagen tilbake den dagen vi selger! Men jeg kommer helt sikkert til å bekymre meg for at det skal være noe galt etterpå ... 😅 Ts Anonymkode: 76d64...96a Mannen din har rett, du overtenker dette altfor mye. Unødig stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå