Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har opplevd psykisk vold i forholdet, kan du komme med noen eksempler på hvordan det utartet seg? 

Hvordan klarte du å avslutte forholdet? 

Anonymkode: 1d6b9...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trusler, sa stygge, sårende ting, gjentok de samme tingene, brukte mot meg ting han visste om meg (skjønner godt at faren din slo deg, det er faen meg eneste måten å få deg til å høre etter på, osv).

Ifølge han er jeg ødelagt, ikke verdt å elske, har intelligens som en femåring, det er ingen som liker meg, jeg lager alltid konflikter med alle, jeg kommer aldri til å finne noen som er glad i meg, jeg er en fitte og drittkjerring, jeg er en idiot, jeg burde vært sperret inne på et psykiatrisk sykehus, jeg er syk i hodet, jeg er gal, jeg innbiller meg ting, det er egentlig jeg som utøver psykisk vold, jeg er en nazist, jeg ødelegger alle mennesker som er i nærheten av meg, jeg sier bare dumme ting, jeg ser rar ut, alle mener at jeg er merkelig, osv osv

Jeg avsluttet forholdet ved å finne meg en leilighet og dra dit og ikke gå tilbake. 

Anonymkode: 5731e...f9e

• Hjerte 1
Skrevet

Alt fra rolige samtaler der han kunne slenge du av seg forkledde humoristiske kommentarer om at "vi kan aldri gå fra hverandre vi vet du, for det er ingen andre enn jeg som orker å leve med deg", til fulle sinneutbrudd der jeg ble skrevet til og kalt jævla fi**e osv. 

Kunne være stygg og virke truende i praten (uten skriking), slik at jeg ble uttrygg, hvis jeg var så dum at jeg begynte å gråte kunne han le og hermegråte mens hans gjorde narr av meg. Påstod gjerne at jeg gjorde ting fordi jeg prøvde å manipulere han. Om jeg prøvde å stå opp for meg selv og si at jeg ikke godtok slik behandling kunne han snu på femøringen og late som han var redd og si han ikke kjente meg igjen, og at jeg skremte han med å være et helt annet menneske, om jeg var psykopat og prøvde å lure han og tulle med hodet hans. 

Han var sur og kunne sette "svartøyne" i meg bare for en filleting. Tok alt i verste mening, hvor jeg da alltid var redd for disse sinneutbruddene og skrikingen (vi hadde barn, han gjorde det gjerne foran barna også), så jeg prøvde hele tiden å analysere hele oppførselen hans for å ligge i forkant. Gikk på eggeskall. 

Gjerne etter "episodene" sine der han skremte meg og barna med skriking, slå i veggen osv, så måtte jeg sitte og trøste han fordi han gråt og var så lei seg, så jeg måtte forsikre han om at det gikk bra. De gangene jeg ikke gjorde det, og heller kastet han ut (skjedde flere ganger når jeg synes han hadde krysset streken foran barna), så truet han med selvmord. Skrev selvmordsbrev, både for hånd og digitalt, sendte til meg og så skrudde av mobil/lyd så jeg ikke fikk tak i han. 

Anonymkode: 68b54...51f

• Hjerte 1
Skrevet

Så godt du har kommet deg bort fra han og kan starte å bygge opp ditt eget liv og selvfølelse. Det rar tid å bearbeide vonde minner og stygg oppførsel som har satt spor i selvbildet ditt. Du er modig og tøff og du skal aldri mer finne deg i noe slikt igjen. Tankene vil nok følge deg, alt han sa. De må du jobbe med å snu. Tilbring tid med mennesker som gjør deg godt. Du er mye verdt.❤️

Anonymkode: c1911...9dc

Skrevet

Jeg ble ikke tatt på alvor og hånet og manipulert på diverse måter,han brukte veldig skjulte metoder,mye løgner.jeg fikk traumeterapi etter jeg klarte å gå,en tøff men effektiv behandling.

Anonymkode: 3a5de...4fa

• 2 uker senere...
Skrevet

Roping, veldig sint, manipulativ, ingenting er hans skyld uansett hva det gjelder, projisering, stormannstanker -alle andre er teite, nærtagende, slu og lur, oppfarende, stygge ord, personangrep, ansvarsløs, spydig, nedsettende, nekter for å ha sagt ting, bagatelliserer sin oppførsel - det er jo din skyld, utfrysing, setter andre opp mot deg, sleip med penger, veldig hyggelig og snill - egentlig, men mest sannsynlig en personlighetsforstyrrelse - hva annet kan det være når et menneske oppfører seg så sjukt som dette. 
Vanskelig å endre dette, de ser jo ikke selv at de er sånn. De snur om på det og sier at det er DU som er sånn. 
Evig spiral, det nytter ikke. Har endelig skjønt det nå etter 11 år og har bestemt meg. Har laget plan for exit. 

Anonymkode: b8ee9...f82

• Nyttig 1
Skrevet

Disse personene liker også å sette deg i takknemlighetsgjeld!

Anonymkode: 907ed...527

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Roping, veldig sint, manipulativ, ingenting er hans skyld uansett hva det gjelder, projisering, stormannstanker -alle andre er teite, nærtagende, slu og lur, oppfarende, stygge ord, personangrep, ansvarsløs, spydig, nedsettende, nekter for å ha sagt ting, bagatelliserer sin oppførsel - det er jo din skyld, utfrysing, setter andre opp mot deg, sleip med penger, veldig hyggelig og snill - egentlig, men mest sannsynlig en personlighetsforstyrrelse - hva annet kan det være når et menneske oppfører seg så sjukt som dette. 
Vanskelig å endre dette, de ser jo ikke selv at de er sånn. De snur om på det og sier at det er DU som er sånn. 
Evig spiral, det nytter ikke. Har endelig skjønt det nå etter 11 år og har bestemt meg. Har laget plan for exit. 

Anonymkode: b8ee9...f82

Narsissisme. 

Anonymkode: 4cb68...843

• Liker 1
Skrevet

Gaslightning og manipulering i stor stil. Forsøkte å få meg til å kutte all kontakt med familie og venner. Sa negative ting om klær, hår, vekt. Alle andre kvinner var fantastiske og brukte triangulering for å frembringe reaksjon. Egentlig brukte han absolutt alle triks i boka, målet var bare å få en emosjonell reaksjon fra meg, dette er det eneste disse menneske forstår. Ghosting, cola treatment. Nekter for å ha sagt og gjort ting, ordsalat. Lystløgner. Alt var min skyld, hvis det kom en reaksjon på hans galskap var det jeg som var gal. 

Er så ferdig med dette mennesket, han har x-antall andre kvinner på hyllen som han varierer på å ta frem, så han fortsetter jo bare i samme dur som før. Er sammen med en fantastisk mann nå, jeg kan virkelig ikke fatte hvordan jeg havnet der. Men det er som de sier: hvem som blir misbrukt er helt åpent. Bare glad jeg ikke fikk varige men, men jeg har aldri sluppet han helt innpå meg. 

Anonymkode: 4cb68...843

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...