Gå til innhold

Dere med dårlig råd; hvor lenge betalte dere for ting til det hjemmeboende barnet ditt over 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med ting mener jeg alt av nødvendigheter, som mobil, kollektiv, klær..

Anonymkode: d6c46...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer til å støtte barnet mitt så godt jeg kan, også etter hen er fylt 18. Hen vet at jeg har dårlig råd, men at jeg stiller opp så godt jeg kan. Det burde du også, ts. Eller er du gjerrig med egne barn..

Anonymkode: 19423...662

• Liker 5
Skrevet

Aldri. Det ordnet de selv med stipend og jobb. Av meg fikk de tak over hodet og mat i kjøleskapet.

Anonymkode: 839a4...4ba

• Liker 4
Skrevet

Da sønnen min var 19, begynte han å jobbe som lærling i yrket han utdannet seg til, og tjente dermed egne penger. Fra da av måtte han betale egen mobiltelefonregning og ting som junkfood og ekstra ting han måtte få lyst på. Han måtte også betale egenandelen selv om han skulle til legen, og sånne småting. 

Jeg betalte likevel førerkortet hans, som han tok kjøretimer for fra han var 20, og fikk da han var 21.

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Da sønnen min var 19, begynte han å jobbe som lærling i yrket han utdannet seg til, og tjente dermed egne penger. Fra da av måtte han betale egen mobiltelefonregning og ting som junkfood og ekstra ting han måtte få lyst på. Han måtte også betale egenandelen selv om han skulle til legen, og sånne småting. 

Jeg betalte likevel førerkortet hans, som han tok kjøretimer for fra han var 20, og fikk da han var 21.

Førerkort har jeg lagt av penger til, og blir gitt når lysten til førerkort kommer☺️ Jeg tenker på de hverdagslige tingene jeg skrev. Mat og hus er jo en selvfølge.

Barnet tjener alt egne penger i kvelds og helgejobbing, men har fremdeles igjen ett år av vgs. Det mest rettferdige er vel å betale det mest nødvendige frem til avsluttet vgs?

TS

Anonymkode: d6c46...cbe

• Liker 1
Skrevet

På videregående fikk jeg mat og bosted, og dét var det. Jeg fikk stipend og jobbet i sommerferien og litt utenom. Jeg måtte dekke kollektivtransport, mobil, klær, hygieneartikler +++ hvis jeg hadde lyst på en yoghurt eller lørdagsgodt (alt annet enn de kjedelige basisvarene vi hadde i hus) måtte jeg betale det også. 

Anonymkode: 02985...cc5

Skrevet

Så lenge det trengs og hverfall til det flytter hjemmefra

Anonymkode: 54c52...3c1

Skrevet

Tror det normale er til barnet er ferdig på vgs, med mindre de ønsker dyrere telefon abonnement, veldig dyre klær osv, da må nok de fleste betale selv med penger fra kvelds/helge jobb ☺️

Anonymkode: f1ce8...dbf

Skrevet

Ingenting etter 18. Da får de bidraget hvis de gikk på skolen. Ellers  måtte de skaffe seg jobb og bidra med penger hjemme. Ønsket de ikke det fikk de beskjed om å flytte ut. Nå er de 25 og 27. Kjøpt seg hus kun ved å spare selv og jobbe flittig.

Er en uting at foreldrene skal bidra med økonomisk støtte når de er 18. De er voksne og burde kunne klare seg selv.

Anonymkode: bb059...81b

• Liker 1
Skrevet

Man har vel forsørgeransvar til barna er ferdige på vgs? Sånn etter norsk lov liksom? Så jeg tenker man hvertfall bør forsørge såpass lenge.. 

Anonymkode: 749a0...c77

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer til å støtte barnet mitt så godt jeg kan, også etter hen er fylt 18. Hen vet at jeg har dårlig råd, men at jeg stiller opp så godt jeg kan. Det burde du også, ts. Eller er du gjerrig med egne barn..

Anonymkode: 19423...662

Å nei! Tenk om du hadde skrevet han eller hun! Da hadde jeg garantert kjent deg igjen, er jo bare du som har dårlig råd og ønsker barnet ditt godt med kjønnet 🤡

Anonymkode: e7be9...24f

• Liker 6
Skrevet

Du har forsørgeransvar til "barnet" er ferdig på VGS. Det er et greit utgangspunkt. 

Skrevet

Begge mine har flyttet hjmmeifra for å studere. Jeg sender med en matpose eller to når de har vært her på besøk. Betaler også mobilabonnement, men det er mest fordi vi har en slik fri familie avtale. Har sagt at jeg kan fortsette med det til de er ferdig med studiene. Ellers klarer de seg selv....

Skrevet

Man plikter å forsørge barnet til det er ferdig med vgs. også selv om barnet har fyllt 18.

Anonymkode: e595c...412

• Liker 2
Skrevet

Har 2 gutter på 20 og 18, begge er lærlinger. De bor hjemme, betaler mobilen enda. 

ellers har de kjøpt seg egne biler og betaler sitt eget forbruk. De bor og spiser gratis her hjemme. Mot at de sparer til hus. 

Anonymkode: 46f66...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man plikter å forsørge barnet til det er ferdig med vgs. også selv om barnet har fyllt 18.

Anonymkode: e595c...412

TS gir inntrykk av at hun forsørger barnet sitt, med tak over hodet og mat. Står garantert toalettsaker på badet også. 

Men alt ekstra burde en 18 åring kunne betale selv, spesielt om mor har dårlig råd. 

Anonymkode: e50d7...858

Skrevet

Jeg har ikke så store barn før om noen år. Men tenker at de kan betale tlf, dilldall, klær osv dersom de har jobb da. Så kan jeg heller hjelpe å dekke større innkjøp om det er noe spesielt som trengs(men det er kanskje ikke så aktuelt i den alderen?). Nå har ikke vi dårlig råd, så kanskje feil av meg å svare. Men jeg forventer at de skaffer seg en helgejobb når de har blitt 18 år, slik som jeg gjorde. Hadde foreldre selv med svært dårlig økonomi og måtte betale alt utenom det man kunne kjøpe på matvarebutikker. Det er god læring til voksenlivet, så mine barn skal også lære å disponere penger før de flytter ut selv om jeg i teorien kunne betalt for de.

Anonymkode: 0d32d...d04

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de går på skole. Ingen av våre barn har fått stipend, så det er vi som må betale. Pga vi bor langt ute på landet, er det ikke så lett med jobb ved siden av studiene, og spesielt ikke når de ikke har bil. Ingen problem for oss å betale for klær og fritidssysler for dem. For oss er det en bonus å ha dem hjemme lengst mulig 🥰

Anonymkode: 39928...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...