Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 8+0 idag, så regner med å måtte vente noen uker til før jeg kan høre hjertelyd med doppler. Når fikk du høre første gang? Jeg skal på kontroll 02.02, da er jeg 9+3, det er vel litt tidlig enda?

Og hvor kjøpte du egen doppler? Hadde vært fint å ha en som funker, sånn for senere i svangerskapet🥰

Anonymkode: dda06...937

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel anbefalt å ikke kjøpe. Til og med jordmor sliter med å finne hjertelyd med doppler ofte. Kan fort føre til unødvendig bekymringer. 

Anonymkode: 56f93...d05

• Liker 3
Skrevet

Hos legen da jeg var 10 uker på vei hørte vi hjerteslagene med doppler for første gang. Legen advarte meg imidlertid nøye på forhånd, at jeg ikke måtte bli engstelig og få panikk om vi IKKE hørte noe så tidlig. Men vi hørte det altså, klart og tydelig, raske hjerteslag. 

Det er fryktelig dumt å begynne og lytte etter det for tidlig, for så å øse seg opp og få angst og panikk og styrte til legen og alt det der. Vent til du er sikrere på å kunne høre noe. Altså minst to-tre uker.

Anonymkode: e09ab...a5a

Skrevet

Ikke anbefalt, det kommer til å medføre unødvendig ekstra stress for deg.

Anonymkode: db6db...5a5

• Liker 2
Skrevet

Jordmor prøvde på meg da jeg var 10+5.. Lette ganske lenge før vi hørte noen raske slag i noen sekunder før de forsvant igjen.
Kommer ikke til å kjøpe doppler selv, redd jeg kan bli mer bekymret enn ikke. Om noen uker vil jeg heller kjenne liv :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 8+0 idag, så regner med å måtte vente noen uker til før jeg kan høre hjertelyd med doppler. Når fikk du høre første gang? Jeg skal på kontroll 02.02, da er jeg 9+3, det er vel litt tidlig enda?

Og hvor kjøpte du egen doppler? Hadde vært fint å ha en som funker, sånn for senere i svangerskapet🥰

Som flere sier, så er det IKKE anbefalt pga det er vanskelig og fordi mange blir redde hvis de ikke hører noe

• Liker 2
Skrevet

Vi høyrte første gong rundt veke 10. Men einig med dei over: Det er ikkje lurt då du lett kan bli bekymra om du ikkje finn hjartelyd. Fostera flyttar på seg mykje og er enda så lite, så er veldig vanskeleg å finne! Eg visste at eg ikkje kom til å bli bekymra då eg hadde tenkt dette godt gjennom før eg byrja. Fleire gongar eg ikkje fann hjartelyd etter første gongen eg høyrte, og det visst eg var ein stor risiko for før eg prøvde.

Vi kjøpte brukt på finn då eg var usikker korleis det fungerte/om det fungerte skikkeleg :) 

• Liker 2
Skrevet

Uansett ikke anbefalt i første trimester utover på medisinsk indikasjon, på grunn av teoretisk risiko for fosterskader.

Anonymkode: a57e8...4da

• Liker 1
Skrevet

Vi hørte vel allerede i uke 9 uten noe problem. Og har hørt hver gang siden. Aldri vært noe problem å finne hjertelyd på tidlig UL eller med doppler hos jordmor heller. 

Anonymkode: 13c43...2c2

Skrevet

Kjøpte en fra uke 9 etter første TUL. Men jeg taklet fint å finne finne lyd, ble også pro og fant hjertelyd rimelig kjapt etterhvert. Når jeg fant lyden hørte jeg bare på den i noen sekunder, det var alt jeg trengte for sjelefred. 

Det som er utrolig viktig(hvis du kjøper) er at du legger den vekk i det du kjenner bevegelser. Dersom man blir usikker på liv etter det er ikke doppler det man skal ty til, men helsepersonell 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett ikke anbefalt i første trimester utover på medisinsk indikasjon, på grunn av teoretisk risiko for fosterskader.

Anonymkode: a57e8...4da

Ja jeg leste noe om at trykkbølgen kunne skade fosteret mtp at det varmer opp fostervannet.. Har lest litt om det idag og tror ikke jeg blir å kjøpe det. Jeg bekymrer meg svært lite om jeg ikke hører fosterlyden, for alt føles bra og jeg føler meg 100% gravid, i tillegg til at jeg kun er 22, så risikoen er vel relativt lav for SA eller MA regner jeg med..❤Tror jeg dropper det foreløpig allikevel pga risiko for skade.. vurderer stetoskop litt lengre ut i svangerskap, kanskje det er mulig å høre med det🙊

Skrevet

Radiograf med spesialisering innen foster og ultralyd rådet meg til ikke å bruke doppler før i andre trimester grunnet at de ikke kan være helt sikre på at det er trygt for babyen. Velger heller å vente på spark, og heller kjøpe en ekstra ultralyd. 🙂 

Anonymkode: 6c961...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...