AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Del Skrevet 23. januar 2022 Når alle tester seg, gjerne med hurtigtester, og så blir det tydeligvis falsk negativt? Og så går man rundt og sprer smitte, uvitende om tingenes tilstand. Er testene virkelig så upålitelige? Anonymkode: fb842...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 23. januar 2022 #2 Del Skrevet 23. januar 2022 Helsemyndighetene har kommet frem til at det er sikkert nok. Falske negative tester skjer, men ikke så ofte at det er noe stort problem. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/antigen-hurtigtester/?term=&h=1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Del Skrevet 23. januar 2022 Klart man kan stole på de hvis man bruker dem riktig og tar dem på riktig tidspunkt. Problemet et at folk sløver, oppbevarer testene feil, leser av dem feil, ikke tar de riktig, og tester seg i tide og utide "bare for å være sikker". PCR har høyere sensitivitet og plukker derfor opp smitte før hurtigtestene. En negativ hurtigtest betyr ikke at du ikke kan være smittet, men det er for lav virusmengde til å slå ut. Derfor skal man være hjemme så lenge man har dårlig form, og ta en PCR test om formen ikke forbedrer seg. Anonymkode: 33780...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Del Skrevet 23. januar 2022 Nei, når 3 personer tok 33 tester som var negative, og da de testet ordentlig var alle smittet likevel. Anonymkode: 72122...2a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg hadde negative hurtigstester frem til jeg tok pcr som var positiv. Ville bare sjekke for moroskyld om hurtigtesten slo ut da. Det gjorde den ikke (dagen etter positiv pcr) Anonymkode: dc8bc...516 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hurtigtester-for-sars-cov-2-og-risiko-for-falske-negative-svar/ Her str det at sensitiviteten er 44% for asymptomatiske smittede (for Roche-testen) Hvis jeg forstår det riktig, betyr det at hvis du er smittet men ikke har noen symptomer, så er det barre 44% sjans for at testen vil vise positivt. Altså at over halvparten av testene vil vise falsk negativ. Den er litt bedre for de som har symptomer, der er sensitiviteten "hele" 65 %. Derimot er det nesten ingen falsk positive. Viser den positiv, så er du smittet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Del Skrevet 23. januar 2022 Dattera mi testet positivt på hurtigtest, vi hadde vært med hverandre hele dagen 2 dager før, jeg har akkurat samme symptomer som henne men hurtigtestene slår ikke ut, ikke etter 3 dagen med symptomer heller. Jeg har ikke feber og ikke hoste/snørr, men sår hals, hodepine, stiv i muskler, leddsmerter. Anonymkode: 6e8d9...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Del Skrevet 23. januar 2022 Ungen min har alle symptomer som er mulig å få føler jeg; oppkast, vondt i magen, høy feber, masse snørr, hoste, tung pust og elveblest. Men han tester negativt på hurtigtest. Jeg selv er nærkontakt til mange som har bekreftet smitte med pcr (elevene mine) og jeg har litt tett nese, litt kløende følelse i halsen, men ikke mer enn det. Tester heller ikke positivt. Så da blir det å gå på jobb de dagene mannen skal være hjemme med minsten. Anonymkode: d802a...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya__ Skrevet 23. januar 2022 #9 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg testet positivt på hjemmetest, men er jo knapt syk. Bare litt rusk i halsen. Begynner å lure på om testen tok feil, at jeg egentlig ikke har covid. Hadde det ikke vært for pandemien så hadde jeg helt fint kunnet jobbe som vanlig. Men holder meg selvfølgelig hjemme til pcr testen er klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klump Skrevet 23. januar 2022 #10 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungen min har alle symptomer som er mulig å få føler jeg; oppkast, vondt i magen, høy feber, masse snørr, hoste, tung pust og elveblest. Men han tester negativt på hurtigtest. Jeg selv er nærkontakt til mange som har bekreftet smitte med pcr (elevene mine) og jeg har litt tett nese, litt kløende følelse i halsen, men ikke mer enn det. Tester heller ikke positivt. Så da blir det å gå på jobb de dagene mannen skal være hjemme med minsten. Anonymkode: d802a...60b Du går ikke på jobb med symptomer når du har smitte i husstanden. Da tar du PCR. Det gjorde jeg og var positiv 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 23. januar 2022 #11 Del Skrevet 23. januar 2022 Sitter med samme følelse. Datteren min på 16 har mange nærkontakter nå som tester positivt en etter en, og hun har symptomer (forkjølelse, nyser, føler seg slapp og har hodepine). Hurtigtester har vært negative, enda hun har gravd i både hals og nese og gjort alt "etter boka". Hun har tatt pcr-test i dag da. Jeg hadde ikke gått på jobb med symptomer, når en i husstanden også har symptomer, til tross for negative hurtigtester (selv om jeg vet at reglene sier man kan). Da hadde jeg tatt pcr og holdt meg hjemme det døgnet eller to det tar å få svar. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 23. januar 2022 #12 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg har testet falsk positiv 3 ganger på 1 år. Har fortsatt ikke hatt covid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abella Skrevet 23. januar 2022 #13 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, når 3 personer tok 33 tester som var negative, og da de testet ordentlig var alle smittet likevel. Anonymkode: 72122...2a6 Poenget er at det holder. Vi trenger ikke 100% nøyaktighet. De aller fleste i risikogruppene er vaksinerte og da trenger vi ikke frykte en liten feilmargin. Folk må senke skuldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vasa Skrevet 23. januar 2022 #14 Del Skrevet 23. januar 2022 2 negative hjemmetester, så måtte ta en PCR test. Hadde vært nær smitte på jobben, begynt å få symptomer. Så da var det tryggest å ta PCR test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 23. januar 2022 #15 Del Skrevet 23. januar 2022 Kalevala skrev (6 timer siden): Helsemyndighetene har kommet frem til at det er sikkert nok. Falske negative tester skjer, men ikke så ofte at det er noe stort problem. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/antigen-hurtigtester/?term=&h=1 Falske negative skjer veldig ofte, og mye oftere nå med omikron, sikkert siden så mange har få eller ingen symptomer. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Klart man kan stole på de hvis man bruker dem riktig og tar dem på riktig tidspunkt. Problemet et at folk sløver, oppbevarer testene feil, leser av dem feil, ikke tar de riktig, og tester seg i tide og utide "bare for å være sikker". PCR har høyere sensitivitet og plukker derfor opp smitte før hurtigtestene. En negativ hurtigtest betyr ikke at du ikke kan være smittet, men det er for lav virusmengde til å slå ut. Derfor skal man være hjemme så lenge man har dårlig form, og ta en PCR test om formen ikke forbedrer seg. Anonymkode: 33780...12b Helt feil, hurtigtestene viser falsk negativt i nesten halvparten av tilfellene, selv når de blir utført av helsepersonell. https://www.nrk.no/vestland/avdelingsleiar-pa-haukeland-sterkt-kritisk-til-bruk-av-hurtigtestar-1.15821515 Maya__ skrev (2 timer siden): Jeg testet positivt på hjemmetest, men er jo knapt syk. Bare litt rusk i halsen. Begynner å lure på om testen tok feil, at jeg egentlig ikke har covid. Hadde det ikke vært for pandemien så hadde jeg helt fint kunnet jobbe som vanlig. Men holder meg selvfølgelig hjemme til pcr testen er klar. Det er jo sånn det er for veldig mange. Høres absolutt ut som du har corona. abella skrev (1 time siden): Poenget er at det holder. Vi trenger ikke 100% nøyaktighet. De aller fleste i risikogruppene er vaksinerte og da trenger vi ikke frykte en liten feilmargin. Folk må senke skuldrene. Nei, det holder ikke. 45 % feil, og det er når testene er utført av helsepersonell, feilmarginen er enda større når folk tar dem selv. De kunne i praksis like gjerne kastet mynt. Positive kan man i utgangspunktet stole på, men negativt resultat er hipps som happ om den egentlig er negativ. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 23. januar 2022 #16 Del Skrevet 23. januar 2022 Er litt sånn 50/50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady T Skrevet 24. januar 2022 #17 Del Skrevet 24. januar 2022 Vi fikk negativ test fra nesen, positiv fra halsen. Tok hals-testen rett etter den første.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poly Skrevet 24. januar 2022 #18 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg tror ikke folk stikker vattpinnen langt nok opp i nesa. Er rimelig langt opp den skal. Tror mange bare surrer den litt rundt oppi neseborene og tror det er godt nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 25. januar 2022 #19 Del Skrevet 25. januar 2022 Poly skrev (7 timer siden): Jeg tror ikke folk stikker vattpinnen langt nok opp i nesa. Er rimelig langt opp den skal. Tror mange bare surrer den litt rundt oppi neseborene og tror det er godt nok. Det står jo 2 cm. Det er vel mye kortere inn enn de PCR testene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg