AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Datteren min på snart et år (11mnd og tre uker), har slitt med løs avføring den siste snaue uka. Vært ganske vannaktig, men har hele tiden vært normal i fargen og hun har spist og drukket som normalt. Virker heller ikke ut som om magen hennes har plaget henne noe, ingen sutring mer enn normalt og vært blid og fornøyd. I dag tidlig skiftet samboeren min bleie som vanlig, og den var grå i fargen og minna litt om babygrøt, bare litt blekere i fargen. Under to timer senere, skiftet jeg bleie med samme farge og konsistens. Tok da kontakt med legevakta da jeg har lest et sted at det kan tyde på feil med lever eller galle, men ble da enige med de om å se an formen siden hun spiser godt og almenntilstanden er ok. Lurer egentlig på om noen her inne har opplevd lignende avføring på sine små, uten at det har vært noe galt av den grunn? Evt hva jeg bør være obs på? Hun har vært grinete og sutrete i hele dag, tydelig sliten, så jeg kjenner jeg blir stressa og engster meg litt allikevel, selv om legevakta ikke var så bekymra 😅 Anonymkode: 8ee2a...16d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Ja, har opplevd det, og leste akkurat samme som deg. Var på 4 åring, og det skjedde flere ganger. Dro på Volvat, for ble veldig bekymret. Men alt var helt normalt, og fikk også i inntrykk av på legen av at det ikke var så uvanlig. Tok alle nødvendige blodprøver og avføringsprøve. Anonymkode: 8b8cb...185
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, har opplevd det, og leste akkurat samme som deg. Var på 4 åring, og det skjedde flere ganger. Dro på Volvat, for ble veldig bekymret. Men alt var helt normalt, og fikk også i inntrykk av på legen av at det ikke var så uvanlig. Tok alle nødvendige blodprøver og avføringsprøve. Anonymkode: 8b8cb...185 Takk for svar. All min fornuft tilsier jo at det er ok, formen hennes er jo fin. Blir bare stressa 😅 Anonymkode: 8ee2a...16d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Det kan være cøliaki. Sikkert ingenting galt med barnet ditt, men det er lurt å følge med hvis dette vedvarer. Udiagnostisert cøliaki fører til næringsmangel, energimangel, manglende tilvekst og kreft. Anonymkode: bda7b...f84 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan være cøliaki. Sikkert ingenting galt med barnet ditt, men det er lurt å følge med hvis dette vedvarer. Udiagnostisert cøliaki fører til næringsmangel, energimangel, manglende tilvekst og kreft. Anonymkode: bda7b...f84 Samme som over. Blodprøver og avføringsprøver er på ingen måte tilstrekkelig for å diagnostisere cøliaki. Kun biopsi av tarmen gir et utvetydig svar. Leger som påstår noe annet har ikke peiling. Jeg er medisinstudent og vet hva jeg snakker om. For at en biopsi skal gi et klart svar, er det viktig å fortsette å utsette barnet for allergenet - altså hvete, til et svar foreligger. Er biopsien negativ, betyr det at barnet ikke har cøliaki. Men man kan få en falsk negativ biopsitest dersom barnet ikke spiser hvete i forkant av prøven. Anonymkode: bda7b...f84
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme som over. Blodprøver og avføringsprøver er på ingen måte tilstrekkelig for å diagnostisere cøliaki. Kun biopsi av tarmen gir et utvetydig svar. Leger som påstår noe annet har ikke peiling. Jeg er medisinstudent og vet hva jeg snakker om. For at en biopsi skal gi et klart svar, er det viktig å fortsette å utsette barnet for allergenet - altså hvete, til et svar foreligger. Er biopsien negativ, betyr det at barnet ikke har cøliaki. Men man kan få en falsk negativ biopsitest dersom barnet ikke spiser hvete i forkant av prøven. Anonymkode: bda7b...f84 Hvis du virkelig er lege student burde du vite bedre. Det er ikke kun hvete som inneholder gluten. Flere korn og frø inneholder gluten. Busted. Anonymkode: 6bdda...1bf 2
Lykkefrøet Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du virkelig er lege student burde du vite bedre. Det er ikke kun hvete som inneholder gluten. Flere korn og frø inneholder gluten. Busted. Anonymkode: 6bdda...1bf Endret 23. januar 2022 av Lykkefrøet
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Samme som over. Blodprøver og avføringsprøver er på ingen måte tilstrekkelig for å diagnostisere cøliaki. Kun biopsi av tarmen gir et utvetydig svar. Leger som påstår noe annet har ikke peiling. Jeg er medisinstudent og vet hva jeg snakker om. For at en biopsi skal gi et klart svar, er det viktig å fortsette å utsette barnet for allergenet - altså hvete, til et svar foreligger. Er biopsien negativ, betyr det at barnet ikke har cøliaki. Men man kan få en falsk negativ biopsitest dersom barnet ikke spiser hvete i forkant av prøven. Anonymkode: bda7b...f84 Ok, takk. Skal følge med med tanke på cøliaki, men burde hun ikke ha hatt en eller annen reaksjon på dette før? Hun har jo spist gluten siden hun var 5/6-mnd, aldri slitt med magen eller ekkel avføring før nå. Storesøster har nettopp hatt ei runde med omgangssyke, men hun holdt på bare en dag, og kastet kun opp, så synes yngste har holdt på en stund og helt annerledes enn eldste. Anonymkode: 8ee2a...16d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Opplevd det på begge mine små i forbindelse med omgangssyke. Så hvis storesøster akkurat har hatt det, kan minste likevel være smittet selv om det ikke arter seg på samme måte. Hvis du googler lys avføring og omgangssyke, er det flere som har opplevd det samme Anonymkode: aa125...960 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, takk. Skal følge med med tanke på cøliaki, men burde hun ikke ha hatt en eller annen reaksjon på dette før? Hun har jo spist gluten siden hun var 5/6-mnd, aldri slitt med magen eller ekkel avføring før nå. Storesøster har nettopp hatt ei runde med omgangssyke, men hun holdt på bare en dag, og kastet kun opp, så synes yngste har holdt på en stund og helt annerledes enn eldste. Anonymkode: 8ee2a...16d Nei, absolutt ikke. Cøliaki kan slå ut når som helst, noen får det også som voksen. Men symptomene kan være ganske diffuse. Ikke alle sliter med magesmerter og luft. Hvis fargen endrer seg tilbake til normalt, er det ingenting å tenke på 😊 Ville bare at du skulle være obs på dette, ettersom det er et av symptomene på cøliaki. Og siden symptomene kan variere fra person til person, er det ofte mange går med symptomer i mange år uten å få hjelp. Fatigue kan også være en følge av udiagnostisert cøliaki. Jeg vil bare understreke at jeg ikke nevnte det med cøliaki for å være fæl, men bare gjøre deg obs på at det kan være en mulighet. Den muligheten er selvsagt forsvinnende liten, men det kan være greit å være oppmerksom på dette. Hvis symptomene vedvarer og/eller blir sterkere, ville jeg bare tatt en tur innom fastlegen og insistert på en biopsi. Cøliaki er jo uansett ikke noe akutt, men heller en kronisk sykdom. Tarmen blir helt frisk igjen hvis pasienten holder seg helt unna gluten. Tilfriskningen kan ta alt fra uker til måneder til år, avhengig av hvor lenge pasienten har inntatt gluten etter at Cøliakien slo ut. Hos små barn tar det ofte bare noen få uker. Anonymkode: bda7b...f84
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok, takk. Skal følge med med tanke på cøliaki, men burde hun ikke ha hatt en eller annen reaksjon på dette før? Hun har jo spist gluten siden hun var 5/6-mnd, aldri slitt med magen eller ekkel avføring før nå. Storesøster har nettopp hatt ei runde med omgangssyke, men hun holdt på bare en dag, og kastet kun opp, så synes yngste har holdt på en stund og helt annerledes enn eldste. Anonymkode: 8ee2a...16d Det kan godt være omgangssyke ja. Jeg ville sett an litt. Når det gjelder cøliaki er dette noe som kan oppstå når som helst. Man trenger ikke reagere med en gang. Noen går ubehandlet store deler av livet, så det at hun eventuelt reagerer nå er i så fall bare positivt mtp eventuell cøliaki-sykdom. Anonymkode: ac9c0...c4f
Barem Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 Opplever også dette med begge barna ved omgangssyke. Hun største hadde det da hun var baby, hun er nå 5 og har ikke cøliaki eller andre problemer med mage/fordøyelse. Så dette er nok ganske normalt mest sannsynlig:) Men ok å sjekke det ut da.
Hønselouisa Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 Vi opplevde akkurat det samme da minsten var halvannet år. Jeg var helt fra meg, gråt og greier etter å ha lest for mye på nettet. Naboen vår er lege og så på en av bleiene for oss, han sa det var helt normalt. Etter et par dager var avføringen normal igjen. Sjelden har jeg følt meg mer som en hysterisk mamma😄
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Jeg opplevde grå avføring på meg selv en gang, etter en runde med heftig diare. Leste masse skumle greier på nettet, men kom fram til at maten bare passerte så fort gjennom systemet at det ikke rakk å ta til seg farge fra gallen. Fikk normal avføring igjen etter kort tid, og har ikke hatt liknende tilfeller siden. Anonymkode: cd8bb...25f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå