Gå til innhold

Hvordan få gnisten til å vare livet ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror du er nøkkelen til å opprettholde et godt seksualliv med partneren i mange år? Og hva sier forskningen, noen som vet?

Om den seksuelle gnisten har sluknet litt, kan den bli tent på ny?

Føler det er så mange skjær i sjøen... At man blir eldre og mindre attraktiv. At kroppen og underlivet endres av barnefødsler. At andre potensielle partnere er så sinnsykt lett tilgjengelige over alt, spesielt på nettet. Noe nytt og spennende bare tastetrykk unna. Travle liv med mye som foregår, mye kjedelig logistikk og unger som skal følges opp og hit og dit.

Så vil noen påstå at det er umulig å tenne på samme person gjennom et langt forhold og et langt liv. Det er bare å gi opp, hopp videre til neste. Men det finnes jo de som har fått det til. Er de bare sånn eller kan hvem som helst bli sånn og få det til?

Anonymkode: 3d918...962

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror en pause i forholdet er undervurdert. Kast ut gubben. Da blusser ofte forelskelsen opp igjen. Savnet. Kamplysten. Komplimentene. Og ikke minst spenningen og den gode sexen.

Hvis han ikke kjemper for deg eller du ikke føler noen gnist og bare syntes det er greit har dere kanskje vokst fra hverandre. Farlig spill men hvis begge har personligheter som ikke av stahet og pur faen ikke vil kjempe så tror jeg en breakup er enkleste og raskeste måten å få tilbake gnisten i ett forhold som har tørket helt ut.

Anonymkode: 85778...c15

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror en pause i forholdet er undervurdert. Kast ut gubben. Da blusser ofte forelskelsen opp igjen. Savnet. Kamplysten. Komplimentene. Og ikke minst spenningen og den gode sexen.

Hvis han ikke kjemper for deg eller du ikke føler noen gnist og bare syntes det er greit har dere kanskje vokst fra hverandre. Farlig spill men hvis begge har personligheter som ikke av stahet og pur faen ikke vil kjempe så tror jeg en breakup er enkleste og raskeste måten å få tilbake gnisten i ett forhold som har tørket helt ut.

Litt risky greier, føles det som. Men det er kanskje noe i det? At man må kjenne på risikoen for å miste det man har. Ikke ta det for gitt.

Skrevet

Beklager. Men vi er ikke konstruert for at gnisten skal vare livet ut. Ikke er det noe gøy heller. Mange her inne kommer nok til å være strengt uenig da denne påstanden rokker ved virkelighetsforståelsen deres. Men mest av alt blir de nok sinte over at gubben deres mest sannsynlig ikke kommer til å tenne på dem livet ut, og det gjør dem sinte og bitre. 

Det er nok langt flere som «fake it till you make» it med gnisten enn de som faktisk får det til. Og av de som får det til handler det nok mer med å slå seg til ro med det faktum at jeg skal kun leve med dette mennesket og thats it. Seksuelt sett velger man altså å «settle for less».

Tldr; monogami funker kun for mennesker med bekreftelsesbehov og/eller de som ikke kan velge blant andre partnere og en livsledsager løser det problemet 

Anonymkode: 23b2e...bf1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Beklager. Men vi er ikke konstruert for at gnisten skal vare livet ut. Ikke er det noe gøy heller. Mange her inne kommer nok til å være strengt uenig da denne påstanden rokker ved virkelighetsforståelsen deres. Men mest av alt blir de nok sinte over at gubben deres mest sannsynlig ikke kommer til å tenne på dem livet ut, og det gjør dem sinte og bitre. 

Det er nok langt flere som «fake it till you make» it med gnisten enn de som faktisk får det til. Og av de som får det til handler det nok mer med å slå seg til ro med det faktum at jeg skal kun leve med dette mennesket og thats it. Seksuelt sett velger man altså å «settle for less».

Tldr; monogami funker kun for mennesker med bekreftelsesbehov og/eller de som ikke kan velge blant andre partnere og en livsledsager løser det problemet 

Men hvorfor ikke? Fordi nytt og uvant bestandig er mer spennende? 

Jeg vil ikke hoppe fra blomst til blomst. Jeg vil ha et godt og rikt forhold til én person, oppdra barn sammen, bygge et liv og historie sammen. Helst med et godt sexliv også. Men hvis det er trade-off'en man gjør, så er det kanskje verdt å settle for et mindre spennende sexliv🤔

• Liker 5
Skrevet

Åpent forhold, slik at man kan ha sex med andre. Jeg tror det er komplett umulig at to personer er like tilfredsstilt, sammen, resten av sitt liv. Livet handler ikke bare om sex, og mange ting vil påvirke sexlivet. 

Anonymkode: 37c6d...7a4

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er oss som ønsket, fikk, og lever lykkelig i monogame forhold det er noe galt med, selvfølgelig.

Et bruk-og-kast-forhold til partnere er derimot det eneste naturlige...

Anonymkode: d4074...b0b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åpent forhold, slik at man kan ha sex med andre. Jeg tror det er komplett umulig at to personer er like tilfredsstilt, sammen, resten av sitt liv. Livet handler ikke bare om sex, og mange ting vil påvirke sexlivet. 

Det er uaktuelt for oss i dag... han kunne tillatt at jeg var sammen med en kvinne, men ikke en annen mann. Det er uinteressant for meg og jeg føler det bør gå begge veier. Kanskje vi tenker annerledes om noen år når det ikke lenger er risiko for graviditet og styr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er uaktuelt for oss i dag... han kunne tillatt at jeg var sammen med en kvinne, men ikke en annen mann. Det er uinteressant for meg og jeg føler det bør gå begge veier. Kanskje vi tenker annerledes om noen år når det ikke lenger er risiko for graviditet og styr.

Det der er allerede et rødt flagg. Han seksualiserer homofilt samleie i stor grad og tar ikke høyde for at kvinner også kan få følelser for hverandre. 

Mange lever i monogame forhold, men jeg tror det fungerer sjeldent. Noen er mer naive enn andre, ser mellom fingrene og vil heller leve med å bli såret fremfor å gjøre det slutt. Å tenne på samme partner livet ut, tror jeg kan være en mulighet, men ikke uten å tenne på andre, fantasere om andre og også forelske seg på nytt. Tryggheten med et åpent forhold er at man da er bundet sammen, selv om man koser seg på si med andre. Noen vil påstå at et åpent forhold ikke er ekte kjærlighet, men jeg kan faktisk ikke se for meg noe mer ekte og tillitsfullt en nettopp et åpent forhold. Man setter hverandre først, uansett, men koser seg på si. Er sexlivet dødt hjemme en periode, kan man få sex andre steder, men likevel være sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å holde fast ved den du har bestemt deg for. De utfordringene du vil stå overfor er ikke spesielle for din partner. Alle nye partnere vil gi deg samme utfordringer etter en viss tid. De som svarer at nye partnere er bra er de som nettopp selv har byttet og ikke har våknet fra den første naive rusen, som alltid går over. Nye partnere vil alltid gi ny gnist, men dersom det bare er seksuell gnist du mangler vil du angre på ny partner. Det er en quick fix med kort holdbarhet.

Anonymkode: dcb21...3a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det der er allerede et rødt flagg. Han seksualiserer homofilt samleie i stor grad og tar ikke høyde for at kvinner også kan få følelser for hverandre. 

Mange lever i monogame forhold, men jeg tror det fungerer sjeldent. Noen er mer naive enn andre, ser mellom fingrene og vil heller leve med å bli såret fremfor å gjøre det slutt. Å tenne på samme partner livet ut, tror jeg kan være en mulighet, men ikke uten å tenne på andre, fantasere om andre og også forelske seg på nytt. Tryggheten med et åpent forhold er at man da er bundet sammen, selv om man koser seg på si med andre. Noen vil påstå at et åpent forhold ikke er ekte kjærlighet, men jeg kan faktisk ikke se for meg noe mer ekte og tillitsfullt en nettopp et åpent forhold. Man setter hverandre først, uansett, men koser seg på si. Er sexlivet dødt hjemme en periode, kan man få sex andre steder, men likevel være sammen. 

Det gjør han nok, ja. Han kunne tenke seg en seanse med oss to og en annen kvinne. Han kan nok vanskelig se for seg at jeg skulle bli forelsket i en kvinne. Det med mannen sier han handler at en kvinne kan tilby meg noe som han ikke kan tilby, mens en annen mann vil jo være konkurranse på en annen måte. Altså at han ikke strekker til. Sikkert samme tanker som gjør at jeg ville synes det var vanskelig om han lå med en annen kvinne.

Skrevet

For meg ligger gnisten i hodet og hjertet, ikke i kroppen. Jeg må ha en mental connection. Når jeg har det, tenner jeg på vedkommende uavhengig av utseende. 

Anonymkode: 8d369...791

• Liker 2
Skrevet

Da jeg traff han som ble mannen min hadde jeg nettopp fylt 18 år. Jeg traff ham under en uke etter at jeg fortsatt kunne kalle meg 17-åring. Han var noen få år eldre.

Vi ble kjærester umiddelbart. Vi lå med hverandre to måneder senere og vi ble samboere da jeg var 20. Helt tidlig i forholdet hadde vi et par feiltrinn begge to, men det falt oss aldri inn at umoden utroskap skulle forstyrre den langsiktige kjærligheten vår. Vi hørte sammen. Han var inni meg da han fridde og vi giftet oss da jeg var 24 år, deretter fikk vi to barn. Jeg er nå 53 år gammel.

Her om dagen sugde jeg ham spontant utenfor baderomsdøren og i dag tidlig fortalte jeg at jeg hadde hatt en erotisk drøm om ham, og så knullet vi. Vi kysser hver dag, ligger nakne inntil hverandre om kvelden før vi sovner og sier "jeg elsker deg" til hverandre mer enn én gang daglig.

Jeg nekter å tro at livslang kjærlighet ikke finnes, og jeg tror det er mange som oss der ute.

Anonymkode: 23263...386

• Liker 6
Skrevet

Hva med de som har hatt mange sexpartnere? Vil de slå seg til ro eller vil jakten etter noe nytt melde seg fort?

Anonymkode: edf08...425

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg traff han som ble mannen min hadde jeg nettopp fylt 18 år. Jeg traff ham under en uke etter at jeg fortsatt kunne kalle meg 17-åring. Han var noen få år eldre.

Vi ble kjærester umiddelbart. Vi lå med hverandre to måneder senere og vi ble samboere da jeg var 20. Helt tidlig i forholdet hadde vi et par feiltrinn begge to, men det falt oss aldri inn at umoden utroskap skulle forstyrre den langsiktige kjærligheten vår. Vi hørte sammen. Han var inni meg da han fridde og vi giftet oss da jeg var 24 år, deretter fikk vi to barn. Jeg er nå 53 år gammel.

Her om dagen sugde jeg ham spontant utenfor baderomsdøren og i dag tidlig fortalte jeg at jeg hadde hatt en erotisk drøm om ham, og så knullet vi. Vi kysser hver dag, ligger nakne inntil hverandre om kvelden før vi sovner og sier "jeg elsker deg" til hverandre mer enn én gang daglig.

Jeg nekter å tro at livslang kjærlighet ikke finnes, og jeg tror det er mange som oss der ute.

Høres fint ut. Vet du om han er fornøyd? Ser han mye på instababes og chatter med andre? Tror menn som er gift og fornøyd hjemme er trofast og stabil. Dere hørtes trofaste og romantiske ut. Håper dere får mange gode år sammen.

Anonymkode: edf08...425

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tror du er nøkkelen til å opprettholde et godt seksualliv med partneren i mange år? Og hva sier forskningen, noen som vet?

Om den seksuelle gnisten har sluknet litt, kan den bli tent på ny?

Føler det er så mange skjær i sjøen... At man blir eldre og mindre attraktiv. At kroppen og underlivet endres av barnefødsler. At andre potensielle partnere er så sinnsykt lett tilgjengelige over alt, spesielt på nettet. Noe nytt og spennende bare tastetrykk unna. Travle liv med mye som foregår, mye kjedelig logistikk og unger som skal følges opp og hit og dit.

Så vil noen påstå at det er umulig å tenne på samme person gjennom et langt forhold og et langt liv. Det er bare å gi opp, hopp videre til neste. Men det finnes jo de som har fått det til. Er de bare sånn eller kan hvem som helst bli sånn og få det til?

tenker det ikke er mulig. Tror etter en viss alder så er det ikke så nøye lengre

Skrevet

Alle må kjempe for det man vil ha, men alle vet ikk hva de vil ha før de mister dette har. Jeg vet det av erfaring.
Kona fant seg en annen mann, en tidligere ungdomskjæreste.  Jeg flyttet og fant meg etter hvert ny kjæreste. Da ble jeg plutselig populær hos ex-kona. Hun ville ha meg tilbake og kjempet virkelig for ekteskapet. Hun var mer handlingsdyktig enn heg noen gang hadde sett fra henne. Sex morgen og kveld og frokost på senga, +++ Hun fanget meg på ny og det har vart i nye 20 år. Ikke sex hver dag lenger, men dog…..

Anonymkode: 42a6c...5de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så fint😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Seriøst?

Du skal kaste ham ut som en brukt leke fordi du kjeder deg. Han skal kjempe for å komme tilbake. 

Det høres ikke ut som et likeverdig forhold.

Det er å leke med folk. Det er sånn psykopater holder på.

• Liker 4
Skrevet

Av å vedlikholde kjærligheten og gleden av å gi nytelse... Dette fungerer faktisk for single også😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...