Gå til innhold

Hva er viktigst for deg, høyest mulig levestandard eller personlig frihet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis Kina tok over verden. Ga oss fantastisk teknologi og en utopisk materiell levestandard. Billig strøm og svømmebasseng i hvert hus😄

Prisen var at all kritikk av Kina og kommunistpartiet var forbudt. Man ble kansellert eller fengslet hvis man gjorde det. 

Så med andre ord er samfunn med høy materiell levestandard, men ingen fri tankevirksomhet.

Anonymkode: 3ac80...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har allerede valgt friheten, bor enkelt og er uten lån. Ser ikke hva jeg skal med luksus.

Anonymkode: 745a7...712

• Liker 3
Skrevet

Frihet.

Anonymkode: 1bd35...72e

• Liker 4
Skrevet

Skulle fint klart å ikke nevne Kina på noen måte. Men spørsmålet er jo hvordan de skulle overvåke det, ville det innebære total overvåkning av heimen, telefon, internett og sosiale medier? Og ville den innskrenkede friheten innebære kun at man ikke kritiserte Kina, eller ville det også følge med andre ting som total nedstengning ved ett smittetilfelle i en by, sveising av døren ved smitte osv? 

Anonymkode: 08b2c...bde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle fint klart å ikke nevne Kina på noen måte. Men spørsmålet er jo hvordan de skulle overvåke det, ville det innebære total overvåkning av heimen, telefon, internett og sosiale medier? Og ville den innskrenkede friheten innebære kun at man ikke kritiserte Kina, eller ville det også følge med andre ting som total nedstengning ved ett smittetilfelle i en by, sveising av døren ved smitte osv? 

Ja portforbud hvis det var et problem. Enten pandemi, ekstremvær, terror, demonstrasjoner osv.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja portforbud hvis det var et problem. Enten pandemi, ekstremvær, terror, demonstrasjoner osv.

Ok, da er saken grei, for meg er det ikke en høy levestandard hvis man ikke har bevegelsesfrihet. Så jeg vet ikke helt hvilket land jeg skal velge nå om dagen. Men i hvert fall ikke Kina.

• Liker 2
Skrevet

Personlig frihet.

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har ikke lyst på svømmebasseng i huset og nekter å la kommunistene installere det!

Skrevet

Hvis alt var så fantastisk: hva har man da å kritisere? ;) 

Anonymkode: d88a1...726

Skrevet

Friheten til folket! Nei til en stor myndighet med for mye rettigheter!

Anonymkode: 998dd...750

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis alt var så fantastisk: hva har man da å kritisere? ;) 

Anonymkode: d88a1...726

Det er det som er så fint med kommunisme, De eneste som kritiserer de sitter i gulagen 😄

Anonymkode: 998dd...750

• Liker 2
Skrevet

Frihet, uten tvil.

• Liker 1
Skrevet

Mange gifte kvinner lever jo i en slik Kina-stat. Mannen er Kina!

Anonymkode: e2ebe...bfc

• Hjerte 1
Skrevet

Frihet er alt! Djevelen ta politikere som er i ferd med å gi bort landet vårt til EU og Kina.

Anonymkode: 8a7b9...2e3

• Liker 2
Skrevet

Nå er det vel langt fra alle i Kina som har noen fantastisk levestandard. Som del av folke gruppen nordmenn som jo er en liten minoritet på verdensbasis, tviler jeg på at tilværelsen min ville blitt noe bedre i en «diktatur Kina».

Jeg ville uansett ikke ønsket og leve med redselen for forfølgelse, da senker jeg heller levestandard!!!

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Det går ikke an å ha høyest mulig levestandard uten frihet. 

Endret av Villfisker
Skrevet

Først tenkte jeg denne tråden handlet om levestandard og hvor lite en kan klare seg med om en gjør ting fra bunnen av.

Eks:

Strikker, syr klær, dyrker grønnsaker og poteter, kjøper et slakt, hermetiserer, fisker,osv.

Men så ser jeg at det dreier seg om de fordelet en kan få som kineser om en spiller på lag med regimet og den pris en må betale om en ikke gjør dette.

Man kan holde mye kjeft for en ok levestandard og et godt liv. Så hadde jeg bodd i Kina hadde jeg antagelig innordnet meg så langt det hadde gått. Men jeg hadde ikke likt det.

Så jeg vil vel si det slik at frihet er verdt å kjempe for, men overmakt er også et moment i denne kampen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...