Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når omtrent kan jeg forvente at babyen min vil sitte selv?

Når satt din baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jenta min var 9 måneder da hun satte seg opp selv, men hun hadde styrke i ryggen til å sitte mens vi holdt henne en god stund før det.

Men all slik utvikling er veldig individuelt. Jenta min er nok ikke blant de raskeste.

Hilsen Lille meg

Gjest lilletroll
Skrevet

Tror hun var 7-8mnd. Hun bare plutselig kunne det :)

Skrevet

Å sitte selv og å sette seg selv er jo to forskjellige ting da. Spørs litt hva du mener. Lillesøster satt selv fra hun var 7 måneder eller så. Og med det mener jeg at hun satt stødig når vi satt henne på golvet. Men det anbefales ikke å la dem sitte lenge i slengen før de setter seg opp selv. Dette lærte Lillesøster seg for bare et par uker siden. Da var hun nesten 9 måneder.

Skrevet

Vesla satt da hun var 5 måneder. Det var IKKE lurt å la henne gjøre det, vi fikk henne ikke ned på gulvet igjen. Hun kunne ikke sette seg opp selv før hun var over året, krabbet ikke før hun var 17 måneder (hoppet på rumpa), gikk ikke før hun var 20. Det er jo ikke bare fordi hun satt tidlig, men det hjalp ikke å la henne gjøre det. De syns jo det er stas å sitte i den alderen, og jeg var dessverre ikke bevisst hva det ville medføre...

Skrevet

Sønnen min satt stødig på gulvet når han var 8 måneder, men satte seg ikke opp selv før ved 10 måneder cirka.

Helsesøster sa at de helst ikke skulle sitte så mye før de satte seg opp selv, bortsett fra på fanget for da sitter de mer "naturlig".

Skrevet
Vesla satt da hun var 5 måneder. Det var IKKE lurt å la henne gjøre det, vi fikk henne ikke ned på gulvet igjen. Hun kunne ikke sette seg opp selv før hun var over året, krabbet ikke før hun var 17 måneder (hoppet på rumpa), gikk ikke før hun var 20. Det er jo ikke bare fordi hun satt tidlig, men det hjalp ikke å la henne gjøre det. De syns jo det er stas å sitte i den alderen, og jeg var dessverre ikke bevisst hva det ville medføre...

Skjønte ikke denne helt jeg. Om hun ikke satte seg opp selv før hun var over året så kunne det jo ikke være noe problem å "få henne ned på gulvet" igjen. Var jo bare å legge henne ned da jo.

Vår eldste humpet også på rumpa i stedet for å krabbe, men gikk skikkelig før han var 10 mndr likevel.

Skrevet
Skjønte ikke denne helt jeg. Om hun ikke satte seg opp selv før hun var over året så kunne det jo ikke være noe problem å "få henne ned på gulvet" igjen. Var jo bare å legge henne ned da jo.

Vår eldste humpet også på rumpa i stedet for å krabbe, men gikk skikkelig før han var 10 mndr likevel.

hun mente nok at den lille ble gretten hvis de la henne ned da :)

• Liker 1
Skrevet

Gretten er et mildt uttrykk. Hun ble så sint at hun gikk i vranglås. Hun lå selvsagt mye i denne alderen, det gjør de jo uansett. Men å trene på/få henne til å finne ro nok til å løfte rumpa etc. var helt håpløst.

Mener heller ikke at det å humpe på rumpa gjør at barn går sent, men Vesla har vært veldig sent ute på grovmotorikk, og det hjalp nok ikke særlig at hun satt så tidlig. Og hun måtte faktisk lære å krabbe før hun klarte å reise seg opp. Fysioen sa det var helt naturlig, men det er jo selvsagt mulig å finne alternative løsninger på alt :)

Skrevet

Sissan, hva tenker du på når du skriver at hun satt fra hun var 5 mnd, men klarte ikke sette seg opp selv? Mener du at du satte henne på gulvet,eller å sitte i vogna etc? Grunnen tl at jeg spør, er at min jente på 11 måneder har ikke satt seg opp enda, men hun har jo sittet i vogna si lenge, flere måneder. Sitter jo på fanget også, og i stolen sin på kjøkkenet. Hun åler seg fremover, og har begynt å legge seg litt "på siden" sånn begynnenede sittestilling, og jeg synes hun er litt sent ute liksom. Hun blir jo snart et år, jo..Hun ligger stort sett på gulvet, åler seg fremover og ruller mye.

Skrevet

Etter å ha sittet i båten (den er ikke så stor at det var mye liggeplass) i 3 uker om sommeren (på fanget mest), satt hun som en prest helt alene. Rett i ryggen (hun har alltid vært svai - fra dagen hun ble født) og uten støtte. Men klarte ikke å sette seg opp selv, og smalt i gulvet om hun kom ut av balanse. Mye hyling ja....

Hun kunne ikke snu seg fra rygg til mage/omvendt eller sette seg opp selv på den tiden.

Vesla har som sagt vært veldig sent ute med grovmotorikken, så jeg er ikke riktig person å spørre om hva som er sent eller ikke. Vi har hatt fysio på henne hver 3-4 uke fra hun var 8 måneder til for noen uker siden da hun begynte å gå selv, og har aldri vært redd for at noe var alvorlig feil. Så jeg er litt inhabil når det gjelder hva som er for sent og når man skal bekymre seg.

Det fysioen sa til oss er at barn normalt sjekkes opp om de ikke krabber før de er 12 måneder og går før de er 18. Da er de blant de de 2-3 prosentene som er veldig sene, uten at det som regel er noe galt. Syns det høres ut som om jenta di har skjønt det, har fremdrift og ønske om å komme seg rundt alene, men at hun ikke har det så veldig travelt. Plutselig løsner det nok. Vesla her lærte å krabbe i sen juli og gikk i midten av september. Stabbet i 2 dager, så løp hun, faller aldri, ingen blå kuler, ser ut som om hun har gått like lenge som de andre barna. Det går i rykk og napp.

Skrevet

Satt selv : litt før han var 7 mnd.

Satte seg opp selv da han var 7,5 mnd

Skrevet

Den dagen hun ble 6 mnd så satte hun seg opp helt av seg selv, og da i fra krabbende.

Hun satt jo opp en stund før det, var ekstrem i vogna og ta tak i kantene på bagen og dra seg opp. Startet vel med det når hun var 3,5 mnd, men da satt hun som en potetsekk og vi måtte legge henne ned hele tiden.

Skrevet

Knerta mi kunne sitte ganske lenge selv da hun var 6 mnd. Da kjøpte vi høystol slik at hun kunne delta rundt matbordet. Selvfølgelig bare korte stunder i starten.

Skrevet

Han satt stødig da vi satte han på gulvet i 6 mnd alderen. Satte seg opp selv et sted mellom 7 - 8 mnd.

Skrevet

Satt da han var 8 og 1/2 mnd.

Vi har hele tiden vært veldig strenge med å la gutten vår sitte. Jeg har aldri satt han opp på gulvet eller i vogna. Han har selvfølgelig sittet i fanget, men ikke mer enn det heller. Har heller lagt oss på gulvet og lekt med ham :)

Jeg byttet ut dypvogna da han var 8 mnd, og da fikk han også sitte litt i høystol.

Han krabbet da han var 8 mnd,og var 8 og 1/2 da reiste han seg opp i stående. Nå er han 9 mnd og nå går han rundt bordet. :overrasket::klappe:

Han er veldig mobil... veldig travelt for mammaen! :ler:

-f-f-f-

Skrevet

Satt vel rundt 7 mnd mener jeg og huske og satte seg opp selv da hun var 8 1/2 mnd.

I vogna "satt" hun når var 4 mnd, da skulle ikke den frøkna ligge mer nei og dro seg opp, men bra for ryggen hennes var det nok ikke for hun satt som en potetsekk.

Når hun var 7 mnd kom både sitting, krabbing og reise seg opp så da ble det fort travelt ja!

• 6 måneder senere...
Gjest marthepia
Skrevet

Hun satt vel selv da hun var rundt 6- 7 mnd. Husker ikke helt...

Hun satt selv en liten stund før det, men hun datt ofte på side eller bakover. Nå detter hun ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...