Gå til innhold

Hva skal du dyrke i kjøkkenhagen i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har begynt å planlegge og handle inn frø til årets kjøkkenhager? Jeg vil gjerne høre hva dere har tenkt å dyrke i år! Er det noen her som dyrker i drivhus også, og i så fall; hva har dere der? Forkultiverer dere ting som skal ut i kjøkkenhage, eller sår dere rett ut?

Anonymkode: 1d338...7dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ja, vi er nok mange som gleder oss til å starte sesongen! Jeg gjør iallefall det😁

Har pallekarm-kjøkkenhage og drivhus.

I pallekarmene blir det løk, kepa og rød, jordbær, reddik, gulrot, gresskar og urter. Disse såes/settes rett ut. Prøvde meg på flerårige urter i fjor, men usikker på hva som overlevde. Har bl.a. gressløk, løpstikke, oregano, timian, bjørnerot og sitronmelisse. Kun gressløken ble sådd, de andre var småplanter.

Og så skal vi lage stor potetåker.

I drivhusene skal jeg iallefall ha agurk, tomat, squash, paprika og basilikum. Disse sår jeg inne, og setter ut i mai/juni. Har overvintret fjorårets paprikaplanter, det har jeg aldri prøvd før, men de ser friske og fine ut nå, så gleder meg til å se avlinga.

Drivhusene blir i tillegg brukt til å drive fram sommerblomster, så på våren/forsommeren er det veldig fullt der.

Skal også ordne oss en frukthage, noe jeg virkelig ser fram til. Epler og plommer står høyt på ønskelisten. Og søtkirsebær.

Anonymkode: 2fb8e...723

• Liker 2
Skrevet

Har begynt å planlegge og er snart i gang. Sår inne det meste for å få sterkere planter, men endel kan også såes direkte ut. Bønner og erter sår jeg direkte ut, reddik og salat også. Forkultiverer gulrot, tomat, agurk og urter. 

Har et lite hjemmelaga drivhus til tomater. 

Anonymkode: a89d5...18c

Skrevet

Kjøkkenhagen vår er nesten bare drivhus, for vi har så mye rådyr her. De spiser alt, selv løk.

Det meste forkultiverer vi inne, så det får en tidlig start. Vi har heller ikke så mye gode erfaringer med å så direkte.

Vi bør egentlig kjøpe frø ganske snart, men først må vi se hva vi har igjen fra i fjor.

I år kommer vi til å få en travel vår og sommer, så vi skal prøve å redusere arbeidsmengden. Så vi kommer nok til å gjøre det enkelt.

Vi må ha tomat. De krever heller ikke så voldsomt med stell, sammenlignet med en del andre vekster.

Squash, men bare 2-3 planter som skal få god plass. Til å begynne med kan vi ha enten salat, spinat eller salatløk rundt squashplantene.

Agurk krever masse stell, så de dropper vi i år.

Sukkererter fungerer bra, så det gjentar vi. Men denne gangen planter vi heller i flere omganger. Vi skal også gi bønner et nytt forsøk, denne gangen med forkultivering.

I urtehjørnet har vi flerårig oregano. Denne skal få selskap av persille.

Anonymkode: c225e...40a

Skrevet

Drivhus her, pluss noen pallekarmer ute ☺️ 
her er utesesongen litt for kort syns jeg (h6-7) så jeg forkultiverer allerede for å få store planter når det først er varmt nok ute. 

skal ha agurk, tomat, paprika, vannmelon (for første gang) og aspargesbønner i drivhus. 

ute blir det mais mot en vegg, hvitløk (satt i høst), sjalottløk og jordbær (vurderer å flytte de, så får se hvordan det går). Hvis jeg får flyttet jordbærene så skal jeg kjøpe et par ekstra karmer å sette mandelpotet ☺️ 

blir en god sommer forhåpentligvis. I fjor ble det kaldt litt for fort. 

Anonymkode: ca2fa...48e

• Liker 1
Skrevet

Åh, jeg gleder meg! Kjøpte nettopp tomatfrø, som vanlig altfor mange sorter... menmen. De skal forkultiveres sammen med agurk. Noen til friland/krukker, og noen i drivhus. 

Skal ha salat og sukkererter i krukker. Har prøvd meg på diverse rotgrønnsaker tidligere, men har aldri fått taket på det. Kanskje et nytt forsøk med gulrot og rødbeter?

Har jordbær og diverse frukt og bær fra før.

Skrevet

Drivhus har jeg ikke. Bor i byen så har bare en liten kjøkkenhage med noen pallekarmer og noen store potter. Siden jeg har så liten plass bruker jeg mange metoder for vinterdyrking og samsåing, slik at jeg får 2 avlinger på alt arealet mitt. 

Jeg har allerede sådd paprika (3 ulike typer) og purreløk innendørs. 

I forrige uke sådde jeg salat og spinat utendørs. Da får jeg supertidlig salat fra egen kjøkkenhage 😊 Den bli ferdig ca april/mai  

Jeg sådde også vintersalat i august i fjor. Den overvintrer under et lokk i en pallekarm der den overvintrer ferdig utvokst og spises i mars/april. 

Hvitløken ble plantet i en pallekarm i oktober i fjor og står og venter over vinteren. 

I mars skal jeg så tomat (2 typer). Sår de innendørs og planter ut i slutten av mai. Jeg skal også så minimelon i mars for senere utplanting. 

I april setter jeg poteter innendørs i små melkekartonger som plantes ut i store potter i mai/juni. Tidligpoteter. Da rekker jeg nemlig 2 runder med potethøst i pottene mine. 

Jeg har noen setteløk jeg skal sette i mai. I tillegg skal jeg så noen sukkererter. De sås direkte.

Hvis jeg har plass til overs sår jeg også vårløk og kanskje litt gulrot  

I mai/juni skal jeg så agurk (2 typer).

Og etter mai/juni er det bare en kort pause før jeg på nytt planter poteter, sår vintersallat, setter hvitløk osv. 

Anonymkode: 1e351...f96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...