AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #21 Skrevet 23. januar 2022 Vet om flere som ikke har fått hjelp etter longcovid siden det ikke ble påvist Anonymkode: 73c02...9fe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #22 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet om tre stk som har testet positivt på hurtigtest de siste ukene, som varsler nærkontakter selv, isolerer seg og så holder kjeft. Dvs ikke bestiller PCR-test eller blir registrert som positive i smittetallene. Jeg kommer også til å gjøre det om jeg eller barna tester positivt, fordi jeg ser virkelig ingen grunn til å hverken utsette oss for ekstra testing, eller å utsette helsevesenet for den ressurskrevende jobben med å bekrefte positive tester. Tenker at jeg faktisk gjør noe samfunnsnyttig ved å holde kjeft, så lenge jeg sier fra til mulige nærkontakter og isolerer oss som vi skal etter reglene. Jeg er jo også alene med tre barn, og det å dra med seg syke unger når man kanskje er syk selv til teststasjon, det er helt meningsløst. Helsevesenet selv sliter med å forstå denne prioriteringen fra regjeringen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeBGe/laboratorier-dobbeltsjekker-hurtigtester-meningsloest Flere som har samme synspunkt? Anonymkode: 538af...197 Jeg har hatt falsk positiv 3 ganger på 1 år. Så det er absolutt ikke sikkert de har covid! Ikke lurt å ikke registrere det. Reiser du til utlandet vil du jo komme på gardemoen med positiv hurtigtest og du vil umiddelbart settes i karantenehotell du selv må betale for. Da nytter det ikke si du har hatt covid for det er ikke registrert. Anonymkode: 46452...d55
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. januar 2022 #23 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er vel eneste argumentet jeg forstår for faktisk å få det registrert. Joda, positive hjemmetester er til å stole på, men ikke negative (som du selv gir eksempel på). Likevel gir negative hjemmetester fritak fra karantene, mens positive hjemmetester må bekreftes av PCR for å "telle". Veldig veldig merkelig. Men når jeg kjenner tre andre som tenker slik (og har testet positivt), så tenk hvor mange andre som gjør det! Samme uken kjenner jeg til fire familier som testet positivt med totalt 11 smittede medlemmer. Av de 3 jeg kjenner som ikke meldte fra, var det to enslige, og en familie. Jeg gjetter på at det er ekstremt mange andre som også tenker på denne måten, så smittetallene nå er virkelig ikke reelle. Anonymkode: 538af...197 Og derfor skal du også ødelegge statistikken og systemet vi har?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #24 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva har generalsekretæren i NATO med saken å gjøre? Men jo, det har vært snakk om at man ikke trenger å bekrefte testen. Virker i utgangspunktet som en dårlig ide å stille seg i testkø når man allerede har testet positivt. Anonymkode: fcbd9...a70 Hvor har du vært de siste to årene som ikke har fått med deg Camilla Stoltenberg i FHI som har vært mye i media? Anonymkode: 3ed10...bf2 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #25 Skrevet 23. januar 2022 Familien min har covid nå, og har registrert hurtigtester og bekreftet pcr med alle. Så slipper vi alle karantener, testregimer og dritt de neste månedene. En i husstanden vår som ikke er smittet, han som hadde den ferskeste boosteren av oss voksne, men vi får se om han bukker under etterhvert. Systemet i min kommune er uansett mye basert på tillitt så vi har selv ansvaret for å varsle nærkontakter, skole og lignende.. Smittesporingsteamet svarer på innkomne samtaler + ringer barn under barnehagealder og eldre etter hva jeg har skjønt. Vi har bare fått automatisk sms for hver test vi har registrert med hva vi kan skrive til nærkontakter osv. Jeg og ene barnet mitt er i tillegg i risikogruppen på grunn av underliggende sykdom, så er i min interesse å få registrert gjennomgått covid hvis det skulle by på ettervirkninger. Anonymkode: 5ff17...f54
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #26 Skrevet 23. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har du vært de siste to årene som ikke har fått med deg Camilla Stoltenberg i FHI som har vært mye i media? Anonymkode: 3ed10...bf2 Sorry, har fått Jens på hjernen 😄 om nå bare Nakstad også kunne bli slettet fra hukommelsen... Anonymkode: fcbd9...a70
Unn9 Skrevet 23. januar 2022 #27 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet om tre stk som har testet positivt på hurtigtest de siste ukene, som varsler nærkontakter selv, isolerer seg og så holder kjeft. Dvs ikke bestiller PCR-test eller blir registrert som positive i smittetallene. Jeg kommer også til å gjøre det om jeg eller barna tester positivt, fordi jeg ser virkelig ingen grunn til å hverken utsette oss for ekstra testing, eller å utsette helsevesenet for den ressurskrevende jobben med å bekrefte positive tester. Tenker at jeg faktisk gjør noe samfunnsnyttig ved å holde kjeft, så lenge jeg sier fra til mulige nærkontakter og isolerer oss som vi skal etter reglene. Jeg er jo også alene med tre barn, og det å dra med seg syke unger når man kanskje er syk selv til teststasjon, det er helt meningsløst. Helsevesenet selv sliter med å forstå denne prioriteringen fra regjeringen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeBGe/laboratorier-dobbeltsjekker-hurtigtester-meningsloest Flere som har samme synspunkt? Anonymkode: 538af...197 Ja, det er jo greit. Men min mann var syk nå, og testet negativ på hjemmetesten. Han måtte ta en pcr test, for arbeidsgiver sa han måtte. Den var positiv. Så det er ikke alltid hjemmetesten stemmer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #28 Skrevet 23. januar 2022 Registreres det automatisk når man tar kommunal pcr-test? Anonymkode: 1b515...46b
Unn9 Skrevet 23. januar 2022 #29 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Registreres det automatisk når man tar kommunal pcr-test? Anonymkode: 1b515...46b Ja
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #30 Skrevet 23. januar 2022 Unn9 skrev (2 timer siden): Ja, det er jo greit. Men min mann var syk nå, og testet negativ på hjemmetesten. Han måtte ta en pcr test, for arbeidsgiver sa han måtte. Den var positiv. Så det er ikke alltid hjemmetesten stemmer. Jeg skjønner ikke om du misforstår her? Jeg snakker om motsatt situasjon. Altså der man får POSITIV hjemmetest, og må på teststasjonen for å ta en PCR-test som også viser positiv. Negativ test er jo godkjent som bevis på at man ikke har korona, enda det er veldig usikkert. Positiv hjemmetest er ikke godkjent av en eller annen merkelig grunn. Anonymkode: 538af...197 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #31 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er viktig at smittetallene holdes oppdatert. Hvorfor er det viktig vi holdes orientert om hvor mange som tester positivt på covid-19 fra dag til dag? Blir vi friskere da? Anonymkode: 2b9f9...ca8 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #32 Skrevet 23. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det viktig vi holdes orientert om hvor mange som tester positivt på covid-19 fra dag til dag? Blir vi friskere da? Anonymkode: 2b9f9...ca8 Det er mye viktigere å vite at tallet på innlagte på intensiv og respirator går nedover, men det er ikke like mange overskrifter om det. Og smittetallene kommer dag for dag, mens vi kun en sjelden gang får vite hvor mange som faktisk er innlagt med korona som direkte årsak. Anonymkode: fcbd9...a70 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #33 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet om flere som ikke har fått hjelp etter longcovid siden det ikke ble påvist Anonymkode: 73c02...9fe Nei, det gjør du ikke. Anonymkode: 93e26...6ab 2
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. januar 2022 #34 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor er det viktig vi holdes orientert om hvor mange som tester positivt på covid-19 fra dag til dag? Blir vi friskere da? Anonymkode: 2b9f9...ca8 Du skjønner at de tallene er ikke bare for nysgjerrige nordmenn men også for kalkulering av flokkimmunitet, samfunnsrisiko osv?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #35 Skrevet 23. januar 2022 ATLAS6 skrev (14 minutter siden): Du skjønner at de tallene er ikke bare for nysgjerrige nordmenn men også for kalkulering av flokkimmunitet, samfunnsrisiko osv? Nå har vi altså en sykdom som gir 0,0002% sjanse for å havne på sykehus for folk under 45. Samfunnsrisikoen er mikroskopisk, bortsett fra at det kan bli litt prakk med mange borte fra arbeid i ukene som kommer. Det vil ikke vare lenge og det går over. Hovedårsaken til akkurat det problemet er karantenereglene, ikke viruset. Og flokkimmunitet fra koronavirus kan vi skyte en hvit pil etter. Har ikke vaksinene bevist det? Likevel skal vi altså holde på med dette religiøse fokuset på smittetall. Anonymkode: 2b9f9...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #36 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet om flere som ikke har fått hjelp etter longcovid siden det ikke ble påvist Anonymkode: 73c02...9fe Nå dikter du fælt. Veldig mange fikk ikke engang lov å teste seg første halvåret med covid. Anonymkode: 3ed10...bf2 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. januar 2022 #37 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har vi altså en sykdom som gir 0,0002% sjanse for å havne på sykehus for folk under 45. Samfunnsrisikoen er mikroskopisk, bortsett fra at det kan bli litt prakk med mange borte fra arbeid i ukene som kommer. Det vil ikke vare lenge og det går over. Hovedårsaken til akkurat det problemet er karantenereglene, ikke viruset. Og flokkimmunitet fra koronavirus kan vi skyte en hvit pil etter. Har ikke vaksinene bevist det? Likevel skal vi altså holde på med dette religiøse fokuset på smittetall. Anonymkode: 2b9f9...ca8 Dette gidder jeg ikke å diskutere. Smittetallene er vesentlige for kalkulasjoner og beregninger uansett hvor lite interessant du synes det er. Heldigvis er det ikke du som skal komme med slike analyser.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #38 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva er poenget med å dobbeltsjekke positive tester? Hvorfor ta nytt sett tester (dvs pcr)? Hvorfor misbruke helsevesenets ressurser med å måtte få bekreftet en positiv test? Anonymkode: 538af...197 Jeg tenker det er større misbruk å teste seg fordi man "skal være på den sikre siden før man besøker bestemor/drar på juleselskap/har truffet en kjenning med smitte i 2 sekunder i forbifarten enn å teste for å bli registrert i systemet etter positiv hjemmetest. Veldig greit å få dokumentert smitte ved f.eks reise, sykehusinnleggelse, nasjonale trender osv. Hvis alle som tester seg uten å ha et snev av symptomer eller nærkontakt med smittet lar være å gjøre det, vil situasjonen endre seg. Anonymkode: c7573...a0c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #39 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tenker det er større misbruk å teste seg fordi man "skal være på den sikre siden før man besøker bestemor/drar på juleselskap/har truffet en kjenning med smitte i 2 sekunder i forbifarten enn å teste for å bli registrert i systemet etter positiv hjemmetest. Veldig greit å få dokumentert smitte ved f.eks reise, sykehusinnleggelse, nasjonale trender osv. Hvis alle som tester seg uten å ha et snev av symptomer eller nærkontakt med smittet lar være å gjøre det, vil situasjonen endre seg. Anonymkode: c7573...a0c Nå er det jo en anbefaling at kun de med positive hjemmetester eller sterk mistanke om smitte skal teste seg med PCR allerede. Og jeg leste i går at det virker som det allerede er innført at de med boostervaksine, eller de som har to vaksinedoser og gjennomgått infeksjon ikke trenger å testes på nytt etter positiv hjemmetest nå. Anonymkode: 538af...197
Blålilla Skrevet 24. januar 2022 #40 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Høres umiddelbart ganske teit ut. Åtteåringen har covid nå og får jo da koronapass og fritak for alt mas om karantener og testing i en solid stund fremover, sannsynligvis til tiltakene er borte. Det er praktisk. Anonymkode: 19337...98b Dette! Menge lettelser for de som er registrert smittet.
Anbefalte innlegg