AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg vet om tre stk som har testet positivt på hurtigtest de siste ukene, som varsler nærkontakter selv, isolerer seg og så holder kjeft. Dvs ikke bestiller PCR-test eller blir registrert som positive i smittetallene. Jeg kommer også til å gjøre det om jeg eller barna tester positivt, fordi jeg ser virkelig ingen grunn til å hverken utsette oss for ekstra testing, eller å utsette helsevesenet for den ressurskrevende jobben med å bekrefte positive tester. Tenker at jeg faktisk gjør noe samfunnsnyttig ved å holde kjeft, så lenge jeg sier fra til mulige nærkontakter og isolerer oss som vi skal etter reglene. Jeg er jo også alene med tre barn, og det å dra med seg syke unger når man kanskje er syk selv til teststasjon, det er helt meningsløst. Helsevesenet selv sliter med å forstå denne prioriteringen fra regjeringen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeBGe/laboratorier-dobbeltsjekker-hurtigtester-meningsloest Flere som har samme synspunkt? Anonymkode: 538af...197 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Del Skrevet 23. januar 2022 Synes ikke det er noen spesielt god idé at folk skal hoppe over tiltak som akkurat de synes er meningsløse under en pandemi siden kunnskapsnivået varierer helt ekstremt. Anonymkode: f1c05...087 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Del Skrevet 23. januar 2022 Høres umiddelbart ganske teit ut. Åtteåringen har covid nå og får jo da koronapass og fritak for alt mas om karantener og testing i en solid stund fremover, sannsynligvis til tiltakene er borte. Det er praktisk. Anonymkode: 19337...98b 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg vet om tre stk som har testet positivt på hurtigtest de siste ukene, som varsler nærkontakter selv, isolerer seg og så holder kjeft. Dvs ikke bestiller PCR-test eller blir registrert som positive i smittetallene. Jeg kommer også til å gjøre det om jeg eller barna tester positivt, fordi jeg ser virkelig ingen grunn til å hverken utsette oss for ekstra testing, eller å utsette helsevesenet for den ressurskrevende jobben med å bekrefte positive tester. Tenker at jeg faktisk gjør noe samfunnsnyttig ved å holde kjeft, så lenge jeg sier fra til mulige nærkontakter og isolerer oss som vi skal etter reglene. Jeg er jo også alene med tre barn, og det å dra med seg syke unger når man kanskje er syk selv til teststasjon, det er helt meningsløst. Helsevesenet selv sliter med å forstå denne prioriteringen fra regjeringen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rEeBGe/laboratorier-dobbeltsjekker-hurtigtester-meningsloest Flere som har samme synspunkt? Anonymkode: 538af...197 Det er jo veldig dumt å ikke registrere positiv test,men det vil jo de dumme folkene finne ut selv,etterhvert. Har du positiv test,så sparer du deg for mye når du skal ut å reise. Skal de aldri ut på noe,verken i norge eller utenlands så har det ikke så mye å si. Anonymkode: abe7b...2db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 23. januar 2022 #5 Del Skrevet 23. januar 2022 Det er fremdeles viktig å holde øye med smittesituasjonen, og da holder man seg til det som er bestemt sentralt. Nå åpnes det vel for at de som har fått tre vaksinedoser skal slippe å ta bekreftende PCR etter positiv selvtest. Dersom dette blir vurdert som forsvarlig regner jeg med at man må registrere den positive testen, slik det allerede er lagt opp til at man skal gjøre allerede i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 Testet negativitet 6 ganger på hurtigtest. Positiv på testsenter. De testene er virkelig ikke til å stole på. Anonymkode: ce058...a66 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg har registrert positiv hurtigtest (barn) og bestilte PCR-test, men ikke før mot slutten av isolasjon. Da har muligens neste barn blitt smittet, jeg også, så får vi tatt alle i én runde. Synes det er idiotisk å belaste systemet med masse PCR-tester når hun har to positive hjemmetester. Hadde sikkert vært fint med coronapass, men vi skal ikke noe som krever det de neste 3 mnd. Også fullt mulig hun fortsatt er positiv da, holder henne hjemme ut uka (hun kan vel teknisk sett gå på skolen torsdag ved feberfri i 24 t og negativ test). Jeg har tre doser, siste tatt 7 dager før positiv test. Jeg kan teste meg ut av karantene, men holder meg stort sett hjemme. Eldste har en dose og er så langt negativ, vi tok alle en ny test i dag. Anonymkode: 463c7...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Testet negativitet 6 ganger på hurtigtest. Positiv på testsenter. De testene er virkelig ikke til å stole på. Anonymkode: ce058...a66 Positiv test på hurtigtest er som regel riktig og det er unødvendig å belaste teststasjoner og laboratorier med å ta pcr-tester for å bekrefte positiv hurtigtest. Det kommer nok endringer på området. Negativ hjemmetest kan være falsk trygghet. Anonymkode: 3ed10...bf2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ATLAS6 Skrevet 23. januar 2022 #9 Del Skrevet 23. januar 2022 Det er bare idiotisk. 1) vi trenger smittetallene for statistikk 2) du trenger dokumentert infeksjon for å unnslippe fremtidig karantene, koronapass osv. Hva gjør du hvis du tester positivt om en 2 måneders tid og havner rett på isolasjon igjen? Det er ikke din jobb å bedømme testkapasiteten. Når endringen om testing kommer så legger det fortsatt til rette for at man skal reigstrere egne hurtigtester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Del Skrevet 23. januar 2022 Vi går vel nå snart inn i en periode hvor man ikke skal trenge å ta PCR-test ved positiv hjemmetest? Snakket ikke Stoltenberg om det? Men positive hjemmetester skal likevel meldes inn og registreres selvsagt! Det er viktig at smittetallene holdes oppdatert. Anonymkode: 3b555...039 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Høres umiddelbart ganske teit ut. Åtteåringen har covid nå og får jo da koronapass og fritak for alt mas om karantener og testing i en solid stund fremover, sannsynligvis til tiltakene er borte. Det er praktisk. Anonymkode: 19337...98b Det er vel eneste argumentet jeg forstår for faktisk å få det registrert. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Testet negativitet 6 ganger på hurtigtest. Positiv på testsenter. De testene er virkelig ikke til å stole på. Anonymkode: ce058...a66 Joda, positive hjemmetester er til å stole på, men ikke negative (som du selv gir eksempel på). Likevel gir negative hjemmetester fritak fra karantene, mens positive hjemmetester må bekreftes av PCR for å "telle". Veldig veldig merkelig. ATLAS6 skrev (5 minutter siden): Det er bare idiotisk. 1) vi trenger smittetallene for statistikk 2) du trenger dokumentert infeksjon for å unnslippe fremtidig karantene, koronapass osv. Hva gjør du hvis du tester positivt om en 2 måneders tid og havner rett på isolasjon igjen? Det er ikke din jobb å bedømme testkapasiteten. Når endringen om testing kommer så legger det fortsatt til rette for at man skal reigstrere egne hurtigtester. Men når jeg kjenner tre andre som tenker slik (og har testet positivt), så tenk hvor mange andre som gjør det! Samme uken kjenner jeg til fire familier som testet positivt med totalt 11 smittede medlemmer. Av de 3 jeg kjenner som ikke meldte fra, var det to enslige, og en familie. Jeg gjetter på at det er ekstremt mange andre som også tenker på denne måten, så smittetallene nå er virkelig ikke reelle. Anonymkode: 538af...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi går vel nå snart inn i en periode hvor man ikke skal trenge å ta PCR-test ved positiv hjemmetest? Snakket ikke Stoltenberg om det? Men positive hjemmetester skal likevel meldes inn og registreres selvsagt! Det er viktig at smittetallene holdes oppdatert. Anonymkode: 3b555...039 Jo, forhåpentligvis, burde skjedd mye tidligere! Negativ hurtigtest kan man ikke stole på, men likevel gir det fritak fra karantene osv. Positiv hurtigtest kan man stole på, men det regnes ikke som godkjent noe sted. Anonymkode: 538af...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Del Skrevet 23. januar 2022 Hva er poenger med å ikke melde fra? Anonymkode: c7677...eb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er poenger med å ikke melde fra? Anonymkode: c7677...eb8 Hva er poenget med å dobbeltsjekke positive tester? Hvorfor ta nytt sett tester (dvs pcr)? Hvorfor misbruke helsevesenets ressurser med å måtte få bekreftet en positiv test? Anonymkode: 538af...197 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Del Skrevet 23. januar 2022 En ting er at det er greit mtp koronapass, ifht vaksine og for å ha oppdaterte smittetall i befolkningen. En annen ting er at det å ha registrert at man har vært syk kan ha innvirkning på evt hjelp hvis man opplever senvirkninger, eller hvis det viser seg frem i tid at man har større risiko for andre sykdommer som følge av covid eller behov for at det tas hensyn ved medisinering, annen sykdomsutredning e.l. Jeg har en kollega som fikk covid i begynnelsen av pandemien (sept -20) og som nå har en del ettervirkninger hun ville slitt med å få hjelp for hvis hun ikke var registtert som smittet. Dessverre er det folk som deg som tenker at de fikser ting på egenhånd som ender opp med å skape trøbbel i det lange løp, det er tross alt sånn det ble en verdensomspennende pandemi i utgangspunktet. Anonymkode: b0817...fc1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En ting er at det er greit mtp koronapass, ifht vaksine og for å ha oppdaterte smittetall i befolkningen. En annen ting er at det å ha registrert at man har vært syk kan ha innvirkning på evt hjelp hvis man opplever senvirkninger, eller hvis det viser seg frem i tid at man har større risiko for andre sykdommer som følge av covid eller behov for at det tas hensyn ved medisinering, annen sykdomsutredning e.l. Jeg har en kollega som fikk covid i begynnelsen av pandemien (sept -20) og som nå har en del ettervirkninger hun ville slitt med å få hjelp for hvis hun ikke var registtert som smittet. Dessverre er det folk som deg som tenker at de fikser ting på egenhånd som ender opp med å skape trøbbel i det lange løp, det er tross alt sånn det ble en verdensomspennende pandemi i utgangspunktet. Anonymkode: b0817...fc1 Man må ikke bevise for en lege at man har hatt sykdom påvist altså, det er bare å si fra at man har hatt korona, de sjekker ingen lister for det 😂 Men jeg er nå ikke smittet og har ikke vært det, jeg bare vet om flere som tenker slik, og når jeg kjenner så mange (oppegående trippelvaksinerte folk, ingen konspirasjonsteorier eller lignende), så tenker jeg at det må da være store mørketall her? Anonymkode: 538af...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Del Skrevet 23. januar 2022 Det som er faren med dette er at jeg kjenner til flere husstander hvor flere har testet positivt på selvtest, men ved pcr blir bare én av de positive. Altså er de andre hjemmetestene forurenset av den ene. Så hvis det ikke blir dobbeltsjekket går alle i isolasjon samtidig og ut av isolasjon samtidig, selv om noen av de kanskje ikke ble smittet før langt ute i isolasjonstiden og deretter går tilbake til vanlig midt i smitteføringstoppen! Anonymkode: 12432...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Del Skrevet 23. januar 2022 Veldig greit å få runden telt sånn at man er fri i 3 måneder for karantene og kan reise ! Man får mye bedre hjelp om man har fått en skade etter covid om man har det i papirene. Så at folk er så dumme går jo kun utover dem Anonymkode: 73c02...9fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Del Skrevet 23. januar 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Vi går vel nå snart inn i en periode hvor man ikke skal trenge å ta PCR-test ved positiv hjemmetest? Snakket ikke Stoltenberg om det? Men positive hjemmetester skal likevel meldes inn og registreres selvsagt! Det er viktig at smittetallene holdes oppdatert. Anonymkode: 3b555...039 Hva har generalsekretæren i NATO med saken å gjøre? Men jo, det har vært snakk om at man ikke trenger å bekrefte testen. Virker i utgangspunktet som en dårlig ide å stille seg i testkø når man allerede har testet positivt. Anonymkode: fcbd9...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Del Skrevet 23. januar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Man må ikke bevise for en lege at man har hatt sykdom påvist altså, det er bare å si fra at man har hatt korona, de sjekker ingen lister for det 😂 Men jeg er nå ikke smittet og har ikke vært det, jeg bare vet om flere som tenker slik, og når jeg kjenner så mange (oppegående trippelvaksinerte folk, ingen konspirasjonsteorier eller lignende), så tenker jeg at det må da være store mørketall her? Anonymkode: 538af...197 Bekymringsverdig. Da kan man bare forestille seg hva onkel Rolf som tror jorden er flat synes er greit å gjøre. Han synes tross alt at han er mye smartere enn de fleste andre og mer enn oppegående nok til å lage sine egne regler. Anonymkode: f1c05...087 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg