Gå til innhold

Hva driver pensjonister med hele dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pensjonister jobber ikke, og har heller ingen barn de må ta seg av. Så hva i all verden tar de seg til hele dagen?

Anonymkode: fd749...2b3

Gjest Føsleguri
Skrevet

Hobbyer, husarbeid, tilbringer tid med familie, passer barnebarn, trener, gå tur, besøker venner, går på kafé, reiser på tur, jobber i hagen, frivillig arbeid osv.

Skrevet

Ikke alle selvsagt, men i min slekt har det vært en del som ikke har drevet med stort etter de ble pensjonister. De satt mest inne og visnet vekk selv om det ikke var snakk om sykdom, veldig trist å se. 

Anonymkode: 0033b...a25

Skrevet

Det er jo forskjellig.
Svigers sitter inne og kjeder seg. 

Mine foreldre bruker mye tid på frivillig arbeid. De er med i mange lag og foreninger. I tillegg trener de, går tur med hunden, jobber i hagen, besøker familie og masse annet. 

Folk har forskjellige ønsker om hvordan de vil leve livet sitt. 

Anonymkode: 0a38c...360

• Liker 5
Skrevet

Det er utrolig individuelt, utfra både helse, interesser, økonomi og hvem man er som person. Noen holder seg mest hjemme, ser på tv, løser kryssord og leser, andre reiser mer eller bruker tid på hobbyer eller familie. Noen engasjerer seg i frivillighet, eller jobber litt på si. 

Skrevet

Min mor ble pensjonist i 2020. Hun er ivrig friluftsmenneske og jeg tror at hun er ute på turer til fots, på sykkel eller ski hver eneste dag. Det hender også at hun og en venninne drar på telturer over flere dager om sommeren. Det virker som hun alltid greier å fylle dagene med noe hun liker.

Anonymkode: 24dff...9dd

Skrevet

Slik sett er hun mye mer sporty enn jeg. Hun begynte egentlig ikke med friluftsliv før hun ble enke ca. 50 år gammel.

Anonymkode: 24dff...9dd

Skrevet

Noen er friske og raske og klatrer i fjell og løper maraton mens andre har redusert helse og har mer enn nok med å holde seg selv og hjemmet i noenlunde orden. Noen er 62 og andre er 97 så det sier seg selv at forskjellene er store. 

De jeg kjenner som er i noenlunde god form går turer, steller i hagen, fikser litt på huset, jakter/fisker, trener, baker, jobber frivillig og i det hele tatt det meste som andre i jobb gjør på fritiden, men ting går kanskje ikke like fort lenger og de orker ikke å holde på like lenge. 

Skrevet

Frokost fra 9-11

Gå på butikken fra 12-13

Lunsj fra 14-15

Se på TV fra 15-17

Middag fra 17-18

TV fra 18-20

Kveldsmat fra 20-22

• Liker 1
Skrevet

Forskjellige ting vil jeg tro.

Skrevet

De som stiller slike spørsmål er nok veldig langt unna pensjonistalder selv. Jeg har ti år igjen og så sant jeg er frisk skal jeg nyte hver dag og aldri ha det kjedelig. Hobby, frivillig arbeid, utearbeid, hagearbeid, skogsarbeid, rydding , være sosial osv osv er det som skal fylle mine dager. Og jeg gleder meg til dagen kommer. 

Anonymkode: b5288...f1b

• Liker 1
Skrevet
Vaffelhunden skrev (19 minutter siden):

Frokost fra 9-11

Gå på butikken fra 12-13

Lunsj fra 14-15

Se på TV fra 15-17

Middag fra 17-18

TV fra 18-20

Kveldsmat fra 20-22

Jøss 6 timer i døgnet på å spise.

Anonymkode: feb1a...a6e

Skrevet

Å herregud som jeg gleder meg til å bli pensjonist. Eller, skulle ha gledet meg til å bli pensjonist, om jeg hadde hatt det like enkelt som dagens pensjonister. Er ung og må sannsynligvis jobbe i mange år og kommer neppe til å få en pensjon i nærheten av hva dagens pensjonister nyter..jeg tror pensjonistlivet for oss som er unge i dag blir tøft. 

Drømmer likevel om å bli en privilegert pensjonist som kan vie vår og sommer til hagearbeid, lange turer i skogen og båtturer i fjorden jeg bor ved.

Vinteren kunne bestått av å lese, spille piano, planlegge hagen for neste år, høre på spennende radioprogrammer, stelle med hundene og hønene mine, se dokumentarer, fyre i peisen, bake, invitere venner på kulinariske opplevelser osv osv..barnebarna vil antageligvis være voksne lenge før jeg kan slutte å jobbe, så de får jeg nok ikke anledning til å kose meg med i pensjonistlivet. 

Anonymkode: eb36e...8aa

• Liker 1
Skrevet

Min mor er nylig blitt pensjonist. Alt hun gjør er å spise, se på TV og ikke minst å sitte på den jævla mobiltelefonen. Ingen hobbyer, ingen fysisk aktivitet, veldig lite sosial omgang. Jeg er veldig bekymret for hva dette har å si for den videre alderdommen hennes. Merker at hennes tålmodighet og konsentrasjon er på vei nedover. Har prøvd å motivere henne til å finne noe hun kan syns det er kjekt å være med på, eller at hun i det minste kommer seg ut på en liten gåtur hver dag, men har ikke lyktes så langt. Er ganske fortvilet.

Anonymkode: 1ae70...df1

Skrevet

Sitter og glor i veggen hele dagen. 

eller sitter fora TV-skjermen eller på datamaskinen...              

Anonymkode: 4c60d...17d

Annonse
Skrevet

Moren min drar på en del turer, går på ski og fjelltur, har en kjæreste hun besøker, de lager mat sammen og drikker vin sammen, hun ordner også alt selv i huset som feks maling ol. Lager mat, strikker, passer hunden til broren min, leser bøker.

Anonymkode: 27e8b...eaf

Skrevet

Mine foreldre er pensjonister. Pappa jobber likevel fullt, i et annet yrke enn det han sto i før han nle pensjonist, og mamma er hjemme. 

Mamma "har aldri hatt det så travelt som hun har det nå" mener hun. Hu  gjør tross alt husarbeid og handler og sånt. Hun er FRYKTELIG travel, og liker å fortelle om det til meg. Jeg har barn, jobb, hus, hytte, hund, trening osv, men går ikke rundt og tenker at jeg er verdens travleste menneske. Tvert imot, jeg har jo også tid til å få med meg både Farmen Kjendis og diverse andre serier. Jeg pusser også opp for tiden, både hus og hytte, uten at jeg tenker at det gjør meg spesielt travel. Synes bare det er fint å fylle dagens med diverse. 

Så for å svare på spørsmålet: min mor gjør ingenting, min far jobber. Og ellers går livet sin vante gang.

Kan legge til at jeg kjenner flere "travle" pensjonister, men de legger nok noe annet i ordet "travel" enn hva jeg gjør. At de må dille i hagen i to timer hver sommerdag er ikke akkurat noe de blir veldig travle av.

Anonymkode: 9350b...b46

Skrevet

Mine besteforeldre passet barnebarn. Med 11 av de, gikk tiden fort. Hjalp til i hagene til sine voksne barn, reiste mye, holdt mange familieselskap, trente mye.

Foreldrene mine det samme. Passer barnebarn, jobber på hus og hytter, reiser, selskap. Tiden går fort.

Anonymkode: e2158...5e5

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De som stiller slike spørsmål er nok veldig langt unna pensjonistalder selv. Jeg har ti år igjen og så sant jeg er frisk skal jeg nyte hver dag og aldri ha det kjedelig. Hobby, frivillig arbeid, utearbeid, hagearbeid, skogsarbeid, rydding , være sosial osv osv er det som skal fylle mine dager. Og jeg gleder meg til dagen kommer. 

Anonymkode: b5288...f1b

Ts her. Ja, jeg har mer enn 20 år til jeg går av med pensjon. Spør litt fordi jeg lurer, og litt fordi jeg har begynt å fundere på hva i alle dager jeg skal foreta meg når den tid kommer. Tror rett og slett jeg må finne meg en hobby eller lignende, annet enn å se på TV.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan legge til at jeg kjenner flere "travle" pensjonister, men de legger nok noe annet i ordet "travel" enn hva jeg gjør.

Dette er mitt inntrykk og. Å gå til frisøren eller lage middag for gjester fremstår som storprosjekt for en del pensjonister 🤭

Anonymkode: fd749...2b3

Skrevet

Etter som alderen skrider frem kommer også et økende behov for ro som er vanskelig for yngre å forstå. Det må altså ikke skje noe i et bankende kjør for folk som er kommet opp i åra. Tilværelsen oppleves ikke som kjedelig om det en raust med pauser i løpet av ei uke. 

Anonymkode: ea2d4...a13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...