Gjest Acer Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 (endret) Det hevdes at skilsmisse er smittsamt, og sjansen øker for at du selv blir skilt dersom du har opplevd at dine foreldre blei skilt, og skilsmisse blandt dine venner. https://www.skilsmisse.net/barn/hvabetyrdetforbarnet.html Dersom en av dine nære venner eller venninner skiller seg øker risikoen for at du gjør nettopp det samme med hele 75 prosent. Selv samlivsbruddene til venners venner påvirker deg. Om noen av dem skiller seg øker skilsmisserisikoen for deg med intet mindre enn 33 prosent. https://xstra.no/skilsmisse-blant-venner-er-smittsomt/ Endret 23. januar 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Men er det nødvendigvis av det onde da? Hvis man lever i et dårlig ekteskap og ser at en venn skiller seg og får det bedre etterpå, da er det jo bra at en fikk inspirasjon til å gjøre det samme. Anonymkode: 73da4...11b 5
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Ja, jeg har blitt beskyldt for at min skilsmisse påvirket venninnen min til å skille meg. Det var selvfølgelig idioten hun var gift med som påstod noe så tåpelig. Hadde hun hørt på meg hadde hun spart seg to ekstra år med den tosken. Men det er klart at jeg hjalp henne da hun sto overfor vanskelige valg og ikke minst med å bygge selvtilliten nok til å skjønne at hun var mer verdt enn å bo med en løgner og bedrager. Mitt råd til venner som er i turbulente forhold er at de må ta vare på seg selv. Jeg sier aldri: du må skille deg eller lignende - like lite som jeg sier at noen må ta abort. Jeg kan ikke legge en avgjørelse i andres munn. Den må de ta selv. Men jeg kan være med å stille de rette spørsmålene om forholdet kan forbedres eller om det viser seg å være håpløs. Jeg kan også mye om det formelle rundt skilsmisse, deling av bo, barnefordeling osv. Jeg går ikke rundt og promoterer skilsmisse.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Eksen skilte seg med meg samtidig som bestevenninnen skilte seg jeg er nokk meget bitter pga barna men selve skilsmissen kom jeg nokk best ut av nå var jo ikke ekteskapet noen dans på roser, i hovedsak fordi hun ikke fungerte som et voksent menneske noe jeg ikke aksepterte, det var sikkert til det beste for begge. Men hun har sikkert et hylekor av venninner som mener jeg var problemet Anonymkode: 1d2e5...b7c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Jeg tror ikke skilsmisse er like smittsomt som enkelte går rundt og frykter. Jeg har vært den nye partneren, og jeg merket at mannens kompiser hadde koner som ble mer fiendtlig innstilt mot ham etter skilsmissen. De ønsket ikke å ha besøk av en venn av mannen med sin nye (yngre) kjæreste som satt der og var lykkelige. Det var nok en underliggende frykt for at deres egne menn kunne gjøre seg noen tanker, selv om det selvsagt skal mer til enn som så. Dersom en har vært gift i 10-15 år, med opp- og nedturer, vil man helst ikke høre om andre som kom bedre ut av det etter skilsmissen. Min erfaring er at mange gifte par helst vil ha parvenner (som begge er på sitt første ekteskap), eventuelt single venner som ikke har det så bra (og dermed bekrefter at det er rett for dem å holde sammen). Statistikken du viser til kan nok også handle om at skilsmisse rett og slett er mer akseptert i noen kulturer og segmenter enn andre, samt at mange har parvenner i samme demografi og aldersgruppe som en selv. Hvis en regner på at halvparten av alle gifte par skiller seg, og så filtrerer ut alle som er fra kulturer der dette er tabu, så sier det seg selv at det brer om seg i andre. Anonymkode: da2f2...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eksen skilte seg med meg samtidig som bestevenninnen skilte seg jeg er nokk meget bitter pga barna men selve skilsmissen kom jeg nokk best ut av nå var jo ikke ekteskapet noen dans på roser, i hovedsak fordi hun ikke fungerte som et voksent menneske noe jeg ikke aksepterte, det var sikkert til det beste for begge. Men hun har sikkert et hylekor av venninner som mener jeg var problemet Anonymkode: 1d2e5...b7c Beskriv hvordan hun ikke oppførte seg som et voksent menneske? Anonymkode: f4f95...67f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke skilsmisse er like smittsomt som enkelte går rundt og frykter. Jeg har vært den nye partneren, og jeg merket at mannens kompiser hadde koner som ble mer fiendtlig innstilt mot ham etter skilsmissen. De ønsket ikke å ha besøk av en venn av mannen med sin nye (yngre) kjæreste som satt der og var lykkelige. Det var nok en underliggende frykt for at deres egne menn kunne gjøre seg noen tanker, selv om det selvsagt skal mer til enn som så. Dersom en har vært gift i 10-15 år, med opp- og nedturer, vil man helst ikke høre om andre som kom bedre ut av det etter skilsmissen. Min erfaring er at mange gifte par helst vil ha parvenner (som begge er på sitt første ekteskap), eventuelt single venner som ikke har det så bra (og dermed bekrefter at det er rett for dem å holde sammen). Statistikken du viser til kan nok også handle om at skilsmisse rett og slett er mer akseptert i noen kulturer og segmenter enn andre, samt at mange har parvenner i samme demografi og aldersgruppe som en selv. Hvis en regner på at halvparten av alle gifte par skiller seg, og så filtrerer ut alle som er fra kulturer der dette er tabu, så sier det seg selv at det brer om seg i andre. Anonymkode: da2f2...9c5 Kanskje. Eller så er det så enkelt som at de likte den første konen og syntes det var leit at hun forsvant fra vennekretsen. Anonymkode: 73da4...11b 4
Høysesongen Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 I venninnegjengen vår så er det kun en som er skilt. Hun har forfalt totalt og blitt et selvdestruktivt menneske. Nå er det ingen som liker henne lenger. Konsekvensene av hennes skilsmisse er så store at vi alle tar bedre vare på mennene våre. 2
Chagall Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Ja så klart... Når noen gjør det, så blir det mer sosialt akseptert.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Beskriv hvordan hun ikke oppførte seg som et voksent menneske? Anonymkode: f4f95...67f /avsporing Hver helg/ferie med familien så hun ikke trengte å ta ansvar for noe kom for seint til jobb nærmest hver dag barnehage 200m unna, jobb 500m unna men brukte heller 30min på å tine bilen <ingen> økonomisk forståelse sov til 13.00 hver helg noe som ødela hele dagen med ungene skulle hun være så uheldig å måtte hente meg etter en jobb reise så kan du banne på at jeg måtte ta taxi for det ble litt vel mye å huske Kan ikke å lage mat bare noen eksempler, har det mye bedre nå så er ikke bitter Anonymkode: 1d2e5...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Det er jo klart at det smitter over på deg når du ser venner som blir singel og livskvaliteten deres øker med 2000%. Anonymkode: 029c1...b10 2
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 (endret) Vi etablerte m/ husbygging eit steinkast fra konas barndomshjem på slutten av 1970 talet. De fleste par innen vår omgangkrets, og naboer fra "første 25 årene etter at vi etablerte oss her " er forlengst skilt. Vår aller nermeste nabo, og kona`s søster pakket kofferten å dro fra ektemannen for drøyt 7 år sidan. Tilbake sitter ( eksmannen, og bygdisen som også er fra bygda), og deres eldste sønn på 35. Endret 23. januar 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kanskje. Eller så er det så enkelt som at de likte den første konen og syntes det var leit at hun forsvant fra vennekretsen. Anonymkode: 73da4...11b Det er klart, men det var ikke tilfelle i denne sammenhengen. Ved de fleste skilsmisser så vil venneparene splittes litt opp, og man velger (bevisst eller ubevisst) litt parti. Noen kan holde kontakt med begge parter etter brudd, men det er gjerne en av partene som står en mest nær. Anonymkode: da2f2...9c5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Skybe skrev (4 timer siden): Det hevdes at skilsmisse er smittsamt, og sjansen øker for at du selv blir skilt dersom du har opplevd at dine foreldre blei skilt, og skilsmisse blandt dine venner. https://www.skilsmisse.net/barn/hvabetyrdetforbarnet.html Dersom en av dine nære venner eller venninner skiller seg øker risikoen for at du gjør nettopp det samme med hele 75 prosent. Selv samlivsbruddene til venners venner påvirker deg. Om noen av dem skiller seg øker skilsmisserisikoen for deg med intet mindre enn 33 prosent. https://xstra.no/skilsmisse-blant-venner-er-smittsomt/ Mange skilte her men vi er no sammen enda. Smitter ikke nei. Eget valg. Men ja i noen tilfeller ser gjerne noen over sitt eget forhold i sånne situasjoner og tar steget videre for å leve fri og ha det bra. Kanskje de ikke passer sammen lengre i det hele tatt. Kanskje en eller begge ikke vil jobbe for forholdet? Anonymkode: 4daae...bd7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Er vel ikke i og for seg skilsmisse som smitter, men mange par er i samme livsfase med tilsvarende utfordringer. Anonymkode: ee0ce...f02 1
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel ikke i og for seg skilsmisse som smitter, men mange par er i samme livsfase med tilsvarende utfordringer. Anonymkode: ee0ce...f02 Livsfasen varer vel hele livet ? Noen skilles tidleg medan andre skilles seint. Mange er nok litt blåøyde i valg av ektefelle / samboere, og oppdager det først etter noen år. Hvordan man blir mottatt, og intrigrert i miljøet blant familie, venner og bomiljøet man flytter til er avgjørende for trivselen. "Ein kjenner ikkje andre før ein har lærd å kjenne seg selv å kjenne"
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Skybe skrev (8 minutter siden): Livsfasen varer vel hele livet ? Noen skilles tidleg medan andre skilles seint. En livsfase varer ikke hele livet, nei. Det er feks mange som skilles når de er i 30-årene med små barn. Anonymkode: ee0ce...f02
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En livsfase varer ikke hele livet, nei. Det er feks mange som skilles når de er i 30-årene med små barn. Anonymkode: ee0ce...f02 https://naku.no/kunnskapsbanken/62-helseutfordringer-i-ulike-livsfaser Endret 23. januar 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 Skybe skrev (14 minutter siden): https://naku.no/kunnskapsbanken/62-helseutfordringer-i-ulike-livsfaser Hva er det du prøver å si her? Anonymkode: ee0ce...f02
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva er det du prøver å si her? Anonymkode: ee0ce...f02 Eg skrev at en livsfase varer vel hele livet, og holder fast v/ det, men muleg eg utrykte meg litt "klønete" så det kunne missforstås. Ja, mange kan oppleve skilsmisse i 30 -årene, men ikkje dermed sagt å tidfeste en livsfase til 30 -årene. Mange skilles både før, og seinare. Blir ein råka av en psykisk / fysisk sykdom er det en livslang livsfase de opplever. Endret 23. januar 2022 av Skybe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå