AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Fikk svar fra legen om at jeg har veldig lave nivåer av jern og d vitamin. Har vært nedfor og mye trøtt og sliten. Følt meg uvel. Er i 2 trimester nå. Noen som har hatt mangel på det? Blir det fort bedring ved tilskudd? Anonymkode: 01967...45b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Blir fort bedring, ja, men store mengder jerntilskudd kan være ganske hardt for magen. Jeg fikk beskjed om å ta 60 mikrogram kern hver dag fra uke 18 og ut svangerskapet, men kuttet ned til bare 15 minrogram per dag rundt uke 29 etter beskjed fra jordmor fordi jeg ble så løs i magen. Klarer meg egentlig fint på den dosen selv om den egentlig er for lav. Regner med doktoren ga deg en anbefaling på jerntilskudd og hvor mye du bør ta? Anonymkode: ebed6...1b2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 D-vitamin er veldig viktig, så det kan godt hende du føler deg bedre om du får orden på det. Fikk du stor engangsdose av legen eller hva ble anbefalingen? Anonymkode: e390b...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Det kan ta opptil 2-4 mnd før man merker forbedring. Jeg hadde tomme lager av jern, B og D vitamin nå etter fødsel. Holdte på å svime av flere ganger. Har gått på tabletter 3 uker og føler meg litt bedre allerede Anonymkode: 28dbd...11e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Jeg skal ta 100 mg jern daglig, og D og B-vitamin. Alle disse skal taes i 3 mnd Anonymkode: 28dbd...11e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): D-vitamin er veldig viktig, så det kan godt hende du føler deg bedre om du får orden på det. Fikk du stor engangsdose av legen eller hva ble anbefalingen? Anonymkode: e390b...6dc AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Blir fort bedring, ja, men store mengder jerntilskudd kan være ganske hardt for magen. Jeg fikk beskjed om å ta 60 mikrogram kern hver dag fra uke 18 og ut svangerskapet, men kuttet ned til bare 15 minrogram per dag rundt uke 29 etter beskjed fra jordmor fordi jeg ble så løs i magen. Klarer meg egentlig fint på den dosen selv om den egentlig er for lav. Regner med doktoren ga deg en anbefaling på jerntilskudd og hvor mye du bør ta? Anonymkode: ebed6...1b2 Han skrev bare "Jeg har fått svar på dine blodprøver og de viser veldig lave nivåer av jern og d vitamin. Ditt jernnivå ligger på 9 og D vitamin på 23. Jeg vil derfor anbefale deg å ta ekstra tilskudd av dette. Anbefaler flytende jern, floradix pga jern kan gi treg mage" Så jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta. Anonymkode: 01967...45b
Tbilisi Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 Du trenger mer kjøtt og egg, lever, hjerte, innmat på dyr. Fås på Meny. Mye lettere for kroppen å ta opp enn tilskuddene 9
Lafamiglia Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Tbilisi skrev (4 minutter siden): Du trenger mer kjøtt og egg, lever, hjerte, innmat på dyr. Fås på Meny. Mye lettere for kroppen å ta opp enn tilskuddene I tillegg er blåskjell en av de aller beste kildene til jern. 6
Tbilisi Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): I tillegg er blåskjell en av de aller beste kildene til jern. Oh yes. Billig er det også
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Han skrev bare "Jeg har fått svar på dine blodprøver og de viser veldig lave nivåer av jern og d vitamin. Ditt jernnivå ligger på 9 og D vitamin på 23. Jeg vil derfor anbefale deg å ta ekstra tilskudd av dette. Anbefaler flytende jern, floradix pga jern kan gi treg mage" Så jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta. Anonymkode: 01967...45b Jeg hadde jernnivå på 25, og fikk beskjed om å ta 60 mikrogram, i hvert fall. Du finner sikkert informasjon på nettet Anonymkode: ebed6...1b2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde jernnivå på 25, og fikk beskjed om å ta 60 mikrogram, i hvert fall. Du finner sikkert informasjon på nettet Anonymkode: ebed6...1b2 Hvorfor? 25 er vel ikke jernmangel?? Anonymkode: b94e9...853
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 1 hour ago, Tbilisi said: Du trenger mer kjøtt og egg, lever, hjerte, innmat på dyr. Fås på Meny. Mye lettere for kroppen å ta opp enn tilskuddene Det er ikke alt man kan spise som gravid, så vær litt obs på det TS (sjekk helsenorge / fhi osv for kostholdsråd til gravide, feks lever og innmat skal man ikke ha for mye av, lever fra fisk skal ikke spises, rødt kjøtt må gjennomstekes osv). Og når man trenger mer jern så holder det ofte ikke å få det gjennom kosten. Har måttet starte på tilskudd som gravid selv og tar 100mg daglig, det er ganske mye. Jeg prøver også å få i meg noe brokkoli, kjøtt osv. Jeg fikk ingen umiddelbar virkning av jerntilskudd men noe har det funket. Verdiene er bedre på blodprøver iallfall. Rart at legen ikke har sagt hvor mye du skal ta.. min lege ga meg info om hvor mye. Jeg fikk også ekstra blodprøver for å sjekke en del andre ting, men så startet mine prøver med lav blodprosent da ikke lavt jernlager, så da sjekket hun vel andre potensielle grunner til lav blodprosent. Du kan jo svare legen og spørre. Anonymkode: ed209...35e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han skrev bare "Jeg har fått svar på dine blodprøver og de viser veldig lave nivåer av jern og d vitamin. Ditt jernnivå ligger på 9 og D vitamin på 23. Jeg vil derfor anbefale deg å ta ekstra tilskudd av dette. Anbefaler flytende jern, floradix pga jern kan gi treg mage" Så jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta. Anonymkode: 01967...45b Ring legen.. Anonymkode: 44935...622
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? 25 er vel ikke jernmangel?? Anonymkode: b94e9...853 Jo, det er det. Anonymkode: 8dc54...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han skrev bare "Jeg har fått svar på dine blodprøver og de viser veldig lave nivåer av jern og d vitamin. Ditt jernnivå ligger på 9 og D vitamin på 23. Jeg vil derfor anbefale deg å ta ekstra tilskudd av dette. Anbefaler flytende jern, floradix pga jern kan gi treg mage" Så jeg aner ikke hvor mye jeg skal ta. Anonymkode: 01967...45b Han har sikkert bare glemt det. Ring og spør. Klart skal du få beskjed om dosering rett fra legen, og ikke måtte finne info på nett. Dosering skal alltid gjøres av lege. Jeg hadde jernlagere på 31, og fikk beskjed om 40 mg fra uke 18. Anonymkode: 8dc54...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd Her er retningslinjene for mengde, forresten. Når det gjelder jern. Men du må også høre med legen direkte. Er du på 9 er du så lav, at du ikke kan vente til uke 18. Anonymkode: 8dc54...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd Her er retningslinjene for mengde, forresten. Når det gjelder jern. Men du må også høre med legen direkte. Er du på 9 er du så lav, at du ikke kan vente til uke 18. Anonymkode: 8dc54...e7d Jeg er i uke 21. TS Anonymkode: 01967...45b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 Min ser sånn ut. Er S-Jern det samme som jern?Uansett trodde om man var innenfor referanseområdet at alt var ok. Har ikke hørt noe fra lege.. Anonymkode: 81ba5...5ef
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min ser sånn ut. Er S-Jern det samme som jern?Uansett trodde om man var innenfor referanseområdet at alt var ok. Har ikke hørt noe fra lege.. Anonymkode: 81ba5...5ef Tror det er systemisk jern i sirkulasjon i blodet, og ikke jernlagere som kalles ferritin. Legen må måle jernlagere også, det er det viktigste. Ferritin skal være over 70. Anonymkode: 8dc54...e7d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror det er systemisk jern i sirkulasjon i blodet, og ikke jernlagere som kalles ferritin. Legen må måle jernlagere også, det er det viktigste. Ferritin skal være over 70. Anonymkode: 8dc54...e7d Aha den er 98 hos meg så antar det er greit da. Anonymkode: 81ba5...5ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå