Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i en prosess der jeg søker om svangerskapspenger etter anmodning fra arbeidsgiver. Jordmor har skrevet anbefaling og jeg har hørt at nav sjeldent overkjører jordmor på dette. 

Frem til desember 2021 gikk jeg i fast turnus, men grunnet nedbemanning fikk jeg ikke fortsette fast på arbeidsplassen lenger og jobber nå kun som ekstravakt der. Jeg snakket med nav om dette gir grunnlag for svangerskapspenger noe de svarte bekreftende til da de tar utgangspunkt i de 3 siste mnd fra man søker, altså tar de utgangspunkt i mnd oktober-desember. Og de sa at det ikke måtte gå lenger enn 2 uker mellom hver hver vakt, siden jeg nå har jobbet ekstravakt. 

Som ekstravakt så har jeg blitt ringt sporadisk ved akutt behov, ikke nødvendigvis satt opp vakter langt frem i tid. Dermed kan det bli vanskelig å dokumentere tapt inntekt frem i tid. Men pleier nav å måtte ha dokumentasjon på akkurat det? Jeg hørte ikke noe om det når jeg snakket med nav i tlf, bare at det ikke måtte gå mer enn 2 uker mellom hver vakt, ingenting om at det måtte være satt opp vakter frem i tid, noe som også er vanskelig da ekstravakter gjerne stepper inn på kort varsel, ikke planlagte vakter frem i tid.  Og når jeg snakket med nav så sa de også at jeg ikke kan ta på meg flere ekstravakter nå mens søknadsprosessen er i gang. Så da har jeg ikke tatt på meg ekstravakter selvom jeg har hatt mulighet. 

Noen som kan dele litt av sin erfaring ift. å være ekstravakt og svangerskapspenger? Håper jeg ikke mister retten til svangerskapspenger bare pga av at jeg ikke har oppsatte vakter i uker fremover i tid. Det står heller ingenting om akkurat det på nav sidene så vidt jeg har sett. Og jeg har lest grundig.

Anonymkode: 8741f...6bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk svangerskapspenger allerede i uke 19-20 og er nå i 26. Nå er ikke jeg ekstravakt, men hos meg var det kun inntektsmelding de trengte for de mnd i forkant. Ingen prat om i etterkant. 

Jobber kommunalt og min leder har ikke peiling, så hun sender meg til lønn og en ansvarlig der som driver med dette. Så mitt tips er å finne ut om du også har dette og kanskje snakke med vedkommende.

Skrevet
3 minutter siden, Vestlandsdame said:

Jeg fikk svangerskapspenger allerede i uke 19-20 og er nå i 26. Nå er ikke jeg ekstravakt, men hos meg var det kun inntektsmelding de trengte for de mnd i forkant. Ingen prat om i etterkant. 

Jobber kommunalt og min leder har ikke peiling, så hun sender meg til lønn og en ansvarlig der som driver med dette. Så mitt tips er å finne ut om du også har dette og kanskje snakke med vedkommende.

Ja, jeg håper virkelig at det holder å se på de 3 mnd i forkant selv for ekstravakter, men mulig det stiller seg annerledes om man er ekstravakt. Men jeg har alltid hørt at de tar utgangspunkt i de mnd i forveien, ikke hørt noe om at man må dokumentere tapt inntekt før jeg hørte snakk om det her om dagen av noen i familien. Ja, jeg snakket med lønnsansvarlig på jobben som også har snakket med nav, det virket ikke som nav hadde nevnt noe om at man må dokumentere tapt inntekt. Når selv nav sier nå at jeg ikke kan ta på meg mer vakter mens prosessen pågår så håper jeg det ikke ødelegger for meg.

Skrevet

Mitt vikariat gikk ut 2 uker etter jeg gikk ut med svangerskapspenger. Omsorgsbolig med mye utagering, derfor kunne jeg søke i forkant, ettersom jeg kunne jobbe frem til uke 12. Nav så ingenting på vakter frem  i tid. Sjefen skrev på skjemaet at det ikke var mulig å jobbe der videre med tanke på tilrettelegging, og det var egentlig det. 

Anonymkode: 1e2bc...fc5

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt vikariat gikk ut 2 uker etter jeg gikk ut med svangerskapspenger. Omsorgsbolig med mye utagering, derfor kunne jeg søke i forkant, ettersom jeg kunne jobbe frem til uke 12. Nav så ingenting på vakter frem  i tid. Sjefen skrev på skjemaet at det ikke var mulig å jobbe der videre med tanke på tilrettelegging, og det var egentlig det. 

Så godt å høre, da gir det meg også håp om at nav ikke legger vekt på vakter frem i tid. Satser på søkeprosessen går smooth her og. Tok det lang tid før du fikk innvilget svar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så godt å høre, da gir det meg også håp om at nav ikke legger vekt på vakter frem i tid. Satser på søkeprosessen går smooth her og. Tok det lang tid før du fikk innvilget svar?

Tror det tok 2 uker her på vestlandet. Men arbeidsgiver brukte 3 mnd på å sende inn inntektsmelding. Så fikk det ikke offisielt godkjent før etter 4 mnd 🤯 noe å passe på dersom du jobber i Bergen kommune.... for noen trenger jævler. Måtte true med advokat fra fagforening før de sendte inn.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det tok 2 uker her på vestlandet. Men arbeidsgiver brukte 3 mnd på å sende inn inntektsmelding. Så fikk det ikke offisielt godkjent før etter 4 mnd 🤯 noe å passe på dersom du jobber i Bergen kommune.... for noen trenger jævler. Måtte true med advokat fra fagforening før de sendte inn.

Oi, det høres ikke optimalt ut når man er i en situasjon der man må vente på penger. Jeg tilhører Oslo, så jeg får bare håpe på at jeg er heldig med saksbehandleren og at vedkommende er effektiv. Har minnet arbeidsgiver på å sende inn inntekstmelding, orker ikke noen mangler som fører til at dette skal ta lang tid ass😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...