AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Før jeg fikk positiv test i forrige uke, pleide jeg å løpe 5-6 km på tredemølla 2-3 ganger i uka. Er 77 kg(165 cm), og ønsker å gå ned til 70 i første omgang. Men, ble gravid tidligere enn regnet med. Veldig velkomment altså, men likevel- kan jeg fortsette å løpe på tredemølle som før? Har ikke turt ennå, siden jeg er redd for at det kan føre til spontanabort. Samtidig føler jeg meg dårlig på en måte fordi jeg ikke får trent. forestiller meg at løpingen kan føre til at fosteret rett og slett løsner fra livmoren pga all bevegelsen når man løper. Noen som har holdt på med denne typen trening i tidlig svangerskap? Eller vet noe om det er risikabelt eller ikke? Anonymkode: db61a...5ff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Det kan du fint fortsette med, det øker ikke risiko for spontanabort. Etterhvert kjenner du det på kroppen om du bør trappe ned eller endre treningen, dersom noe gir smerte/ubehag. Men igjen har ikke dette noe med spontanabort å gjøre. Anonymkode: c5e55...be2 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Du kan fint løpe på mølle, trening er bare positivt. Derimot er det ikke anbefalt å slanke seg som gravid. Anonymkode: 50ea2...5e7 3
bettsa Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Du har løpt jevnlig før du ble gravid så kan du fortsette å løpe. Verre hvis du ikke har løpt og skal starte med det når du først ble gravid. Får du smerter må du selvfølgelig avbrye. Jeg løpte som vanlig da jeg ble gravid, men sluttet da magen ble i veien. Da gikk jeg heller turer. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Du kan fint fortsette å løpe på mølle, kroppen din er jo vant med det, så du utsetter ikke fosteret for noen risiko ved å gjøre det. Men jeg hadde lagt slankingen på hylla, man bør ikke gå inn for å slanke seg som gravid, og jeg hadde også vært ekstra oppmerksom på signaler kroppen din sender deg under trening. Stopp når du ikke orker mer, ikke press deg. Anonymkode: 20de9...00f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Du kjenner på kroppen om det går eller ikke. Jeg løp jevnlig de første ukene av graviditeten, stoppa når kroppen begynte å si ifra. Det var egentlig når jeg begynte å få mage og det føltes tungt å bære. Det skal ikke være smertefullt for magen. Det er heller ikke farlig å være andpusten. Er i alle fall det min jordmor sa til meg. 😊 Anonymkode: 42865...731 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene slik kroppen var vant til. Men om man ikke pleier å trene til vanlig så skal man heller ikke begynne med noe voldsomt i svangerskapet. Anonymkode: 6fc23...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Jeg fikk beskjed om å trene som normalt når jeg var gravid, men jeg gikk også ned en del i vekt i starten av svangerskapet, og da ble det spetakkel. Babyen min hadde problemer med vektøkning gjennom hele svangerskapet og fødselslege på sykehuset sa at det var min feil fordi jeg hadde gått ned i vekt. Jeg trodde at så lenge jeg selv var litt overvektig, så var det mer enn nok å ta av for fosteret, men tydeligvis ikke. Anonymkode: 0c4aa...968
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå