AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Jeg kjenner mange flotte sykepleiere, og vet litt om hvordan arbeidshverdagen er. Og jeg synes det er veldig trist at arbeidshverdagen har blitt så mye hardere de siste årene, og at det periodevis kan oppleves som litt uutholdelig. Når vi snakker om yrkene, er det ingenting som tilsier at lærer er en enklere og mindre tidkrevende jobb. Og jeg har heller ikke behov for å snakke ned deres viktige yrke. Men her inne, og ofte på sosiale media, opplever jeg det som om sykepleiere er de kjappeste til å angripe oss lærere. Hvorfor? En god lærer jobber mye, og jeg har opplevd et titalls dyktige kollegaer som har gått seg på en smell (og aldri kommer tilbake til yrket). Dere har litt samme typer utfordringer i eget yrke. Hvorfor er det så viktig å angripe oss lærere, som jevnt over fremsbakker og støtter dere? Anonymkode: 363ec...c26 18 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Godt skrevet, og jeg er helt enig. Lærere kan ikke opprette en tråd her inne og lufte sine problemstillinger i læreryrket uten at det kommer en sykepleier og forteller om hvor flott læreren har det i forhold til sykepleieren. Utrolig unødvendig, og ikke minst uforståelig. De to yrkene har hver sine fordeler og utfordringer. Anonymkode: 958d9...c0a 26
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Jeg er enig. Men har også hørt en del lærere som kritiserer sykepleiere Anonymkode: d2ddd...2e6 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Fascinerende. Jeg er sykepleier, og min beste venninne er lærer. Jeg føler tvert imot at hun og jeg er en samlet front mot resten av vennegjengen vår… Vi har venner med andre yrker med mulighet for hjemmekontor, masse flotte frynsegoder, privat helseforsikring, høy lønn med mulighet for masse vekst, bonus, mulighet til å ta ut ferie når som helst osv. De kan alltid dra tidlig på fjellet for helgen, kose seg med flotte lunsjer på jobb, har privat helseforsikring hvis de må sjekke en føflekk osv. Jeg ville aldri funnet på å kritisere lærere. Virkelig. Vi må heller stå sammen i kampen mot bedre vilkår. Det er noen aspekter ingen av oss unner hverandre med jobben. Min bestevenninne forteller hele tiden at hun aldri hadde orket å være meg. Vi kan være sammen en kveld og slappe av når telefonen ringer og jeg plutselig må på jobb. Eller hun ser hvor kake jeg blir etter å ha jobbet turnus med mye nattevakter. At min jobb sammenlignet med hennes er hakket mer fysisk tærende på kroppen, er det ingen tvil om. Samtidig - jeg må ha ikke ha med jobb hjem. Jeg ser hvordan hun må sitte oppe sene kvelder og forberede seg, får telefoner fra foreldre, må svare syke elever på teams osv - hun er liksom alltid psykisk koblet på og klarer ofte ikke å slappe av. Men hun er glad for sommerferien sin, som jeg bare kan drømme om. Så igjen - det er ingen konkurranse om å ha det verst. Tror det er mye viktigere å backe hverandre opp og heie på hverandre. Vi er ikke hverandres «fiender», liksom. Det er vel strengt tatt alle pampene med champagnelunsj på jobben… Anonymkode: 0327a...f1f 34 4
Hengebuksvinet Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Tror pandemien har vært hard for de fleste yrker. I yrker som tidligere var krevende, er det kanskje bikket over grensen? Og da blir man ikke så gode og empatiske mot andre. Jeg opplever ofte et lærerhat på sosiale medier. Små kommentarer som nedvurderer yrket vårt. Får heldigvis mye god respons fra foreldre og elever, men synes det er trist å lese om holdningene mange har til yrker mitt. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Ser sjelden noe friksjon mellom disse to yrkene. Begge er også yrker "alle" elsker å hate, hovedsaklig for de at de har et veldig forenklet (banalt) syn over hva arbeidet hos disse yrkene består i. På kvinneguiden er det vel bare NAV-ansatte og barnevern som får gjennomgå mer, og dette er jo i og for seg en god forklaringsmodell/beskrivelse av majoriteten som er aktive her. Samtlige beretninger av folk med disse utdannelsene som har skiftet beite forteller jo om mye mindre arbeidsmengde, mindre ansvar, og de fleste får mye bedre betingelser. Anonymkode: 5e0cd...bbd 9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 Jeg er sykepleier, vært i 15 år. Aldri hørt om gnisninger mellom sykepleiere og lærere? Jeg har stor sympati for lærere og hverdagen de står i. Anonymkode: ab057...0fe 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser sjelden noe friksjon mellom disse to yrkene. Begge er også yrker "alle" elsker å hate, hovedsaklig for de at de har et veldig forenklet (banalt) syn over hva arbeidet hos disse yrkene består i. På kvinneguiden er det vel bare NAV-ansatte og barnevern som får gjennomgå mer, og dette er jo i og for seg en god forklaringsmodell/beskrivelse av majoriteten som er aktive her. Samtlige beretninger av folk med disse utdannelsene som har skiftet beite forteller jo om mye mindre arbeidsmengde, mindre ansvar, og de fleste får mye bedre betingelser. Anonymkode: 5e0cd...bbd Jeg syns den yrkesgruppen som blir hetset mest her inne, må vel være barnehagelærere eller barnehageansatte. Noen enkeltpersoner elsker å spinne opp fiktive historier for å fremstille barnehageansatte som komplette idioter, og jeg syns oppriktig synd i de som kommer over disse trådene, som har dette yrket. Heldigvis virker det ikke til at det er slik i virkeligheten, har i alle fall aldri hørt min venninne (som er pedagogisk leder) snakke om at hun blir behandlet dårlig av foreldre flest. Anonymkode: cbca2...702 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Aldri hørt om. Jeg er sykepleier og vi prater aldri stygt om lærere, aldri mine kollegaer heller. Vi sier heller at uansett hvilket yrke man har så kan man bli både sliten og lei. Vi har studenter, elever og lærlinger på avd så vi må ofte samarbeide med lærere på div skoler og nivåer, og ser ingen grunn til å snakke ned de. Anonymkode: 10835...fe3 3
yabbadoo Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Jeg er sykepleier og har aldri før tenkt noe negativt om lærere. Jeg kjenner flere lærere, og ser at de jobber mye og også til ugunstige tider, og at de må være tilgjengelige for foreldre og elever utenom arbeidstid. den eneste gangen jeg har kjent på litt irritasjon er de gangene det har vært frontet i media hvor slitne lærerne er, særlig nå rett før jul. Da kjente jeg på at de gikk mot en lang juleferie, mens jeg gikk mot en jul nesten uten fri. Men herregud, jeg visste jo dette. Jeg kunne blitt og kan fremdeles bli lærer selv om jeg ville. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Aldri hørt om? Selv jeg (som har et helt annet yrke) har fått med meg denne feiden. I enhver tråd på kg, innlegg på fb og lignende kommer sykepleiere ut å klager over at lærerne har såå lang ferie, slipper kveld og helg, og har det såå mye bedre enn sykepleierne. Derimot glemmer de at lærere jobber 40 t+ i timen, mens de selv jobber 35,5. de glemmer også at lærere bruker egen fritid/helg på å planlegge undervisning og rette prøver. Uten overtidsbetaling (som per nå er 200% for sykepleiere). Sykepleiere tjener fett for sin 3 årige bachelor, det ser de ut til å glemme. Sykepleiere generelt har en egen evne (og bevisst strategi?) til å trekke ned andre yrkesgrupper (både innenfor og utenfor helsesektoren) for å fremme seg selv i egen lønnskamp. Man kan ikke snakke seg bort fra det med «aldri hørt om». Da bor man under en stein. Rettelse «I uken - ikke timen. Anonymkode: f497f...b14 12
RaraAvis78 Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aldri hørt om? Selv jeg (som har et helt annet yrke) har fått med meg denne feiden. I enhver tråd på kg, innlegg på fb og lignende kommer sykepleiere ut å klager over at lærerne har såå lang ferie, slipper kveld og helg, og har det såå mye bedre enn sykepleierne. Derimot glemmer de at lærere jobber 40 t+ i timen, mens de selv jobber 35,5. de glemmer også at lærere bruker egen fritid/helg på å planlegge undervisning og rette prøver. Uten overtidsbetaling (som per nå er 200% for sykepleiere). Sykepleiere tjener fett for sin 3 årige bachelor, det ser de ut til å glemme. Sykepleiere generelt har en egen evne (og bevisst strategi?) til å trekke ned andre yrkesgrupper (både innenfor og utenfor helsesektoren) for å fremme seg selv i egen lønnskamp. Man kan ikke snakke seg bort fra det med «aldri hørt om». Da bor man under en stein. Anonymkode: f497f...b14 Mener du en tjener fett med en grunnlønn på ca 410 000 kroner i året? 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her inne, og ofte på sosiale media, opplever jeg det som om sykepleiere er de kjappeste til å angripe oss lærere Dette må du bevise, det stemmer ikke med min erfaring i det hele tatt. Anonymkode: eb5ab...0df
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Jeg kjenner meg ikke igjen i at det er noen feide. I min vennegjeng er vi to sykepleiere og tre lærere, og vi kan fint diskutere fordeler og ulemper med begge yrker, og også ha noen felles frustrasjoner relatert med det å jobbe med mennesker og være offentlig ansatt. Samtidig må jeg si jeg misunner mine lærervenner som faktisk har fri høytider, som kan ta med rettebunken på hytta eller planlegge undervisningen de dagene regne høljer ned og ikke den ene søndagen det er sol ute. Ene kameraten min som er realfagslærer på vgs sier rett ut at det er lite å planlegge, for han kjører trofast det samme undervisningsopplegget år etter år, og rettingen går rimelig kjapt. Venninnen min som er klasseforstander på en barneskole i et område med mye sosial nød har derimot en mer krevende hverdag, med mye utenomfaglig som skal meldes, skrives, has møter om og ivaretas, og har sånn sett en tyngre hverdag. Så det er nok forskjell på hverdagen som lærer like mye som sykepleier, men vi snakker ikke ned hverandres yrker selv om man ser noen fordeler man gjerne skulle hatt selv. Anonymkode: f7720...c6b 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Det er nok ikke slik at sykepleiere flest snakker ned lærere, men noen gjør det. Og siden det er mange sykepleiere, og de som uttaler seg naturlig nok er de man legger merke til, fører det til en følelse av at «sykepleiere snakker ned lærere». Nå har NSF hatt en klagekampanje av en annen verden gående i media i to år nå, og det påvirker nok også inntrykket. Mitt inntrykk er at det på generell basis er lite forståelse for at andre yrkesgrupper enn ens egen har hatt det vanskelig under koronaen. Jeg ser stadig at yrkesgrupper som har vært fysisk på jobb under pandemien snakker hånlig om hjemmekontor, hvor enkelt det må være og hvor lite man gjør da. Mens realiteten er at mange av oss som har vært på hjemmekontor i kanskje snart to år nå har hatt det kjempetøft. Med veldig mye ekstraarbeid pga pandemien, isolasjon, depresjon, vonde kropper +++. Ikke akkurat «gjemmekontor». Hvert yrke har sine utfordringer. Klart det er utfordrende å jobbe turnus. Klart det er utfordrende å ha komprimert arbeidsår. Men det er dessverre New Public Management som råder i offentlig sektor, og det rammer alle - ikke bare disse to yrkesgruppene. Det er sikkert ikke bare fryd og gammen å jobbe i private selskap med (tilsynelatende) masse frynsegoder heller. Kanskje jobber de masse kvelder uten å få betalt for det, siden overtid er inkludert i lønna. Kanskje blir de plutselig oppsagt. Kanskje går firmaet konkurs. Anonymkode: 92bf9...4b2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Siden jeg er anonym. Et par innlegg bare fra i dag: "Som en liten motvekt til alle lærerne som klager. Hverdagen til landets sykepleiere er tøff uten covid på toppen. Helgejobbing, kveldsjobbing, nattevakter og dobbeltvakter. Men vi kommer oss gjennom det, for vi sykepleiere står på. Gråter på do, uten å klage på Facebook". "Med alle feriene, kan lærere umulig klage på lønnen. Sykepleiere jobber dag og natt." Orker ikke å gå gjennom kvinneguiden. Anonymkode: 363ec...c26 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden jeg er anonym. Et par innlegg bare fra i dag: "Som en liten motvekt til alle lærerne som klager. Hverdagen til landets sykepleiere er tøff uten covid på toppen. Helgejobbing, kveldsjobbing, nattevakter og dobbeltvakter. Men vi kommer oss gjennom det, for vi sykepleiere står på. Gråter på do, uten å klage på Facebook". "Med alle feriene, kan lærere umulig klage på lønnen. Sykepleiere jobber dag og natt." Orker ikke å gå gjennom kvinneguiden. Anonymkode: 363ec...c26 Kilde? Anonymkode: eb5ab...0df
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg kjenner meg ikke igjen i at det er noen feide. I min vennegjeng er vi to sykepleiere og tre lærere, og vi kan fint diskutere fordeler og ulemper med begge yrker, og også ha noen felles frustrasjoner relatert med det å jobbe med mennesker og være offentlig ansatt. Samtidig må jeg si jeg misunner mine lærervenner som faktisk har fri høytider, som kan ta med rettebunken på hytta eller planlegge undervisningen de dagene regne høljer ned og ikke den ene søndagen det er sol ute. Ene kameraten min som er realfagslærer på vgs sier rett ut at det er lite å planlegge, for han kjører trofast det samme undervisningsopplegget år etter år, og rettingen går rimelig kjapt. Venninnen min som er klasseforstander på en barneskole i et område med mye sosial nød har derimot en mer krevende hverdag, med mye utenomfaglig som skal meldes, skrives, has møter om og ivaretas, og har sånn sett en tyngre hverdag. Så det er nok forskjell på hverdagen som lærer like mye som sykepleier, men vi snakker ikke ned hverandres yrker selv om man ser noen fordeler man gjerne skulle hatt selv. Anonymkode: f7720...c6b For å snu på det: Lærerne har aldri ordentlig fri i høytidene, for de har alltid en rettebunke som venter. Men når du går av vakt, da har du fri. Redd for å bli ringt opp av jobben? Skru av telefonen, eller la være å svare. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har en mann som jobber i helsevesenet, og å ha vakt i påska kan ikke sammenlignes med å ha noen rettebunker man tar de dagene det er dårlig vær i påska. Samtidig har jeg også foreldre som var lærere, og jeg har sett hvor mange kvelder og helger som gikk med på jobb. Selv om man styrer når det skjer, er det likevel veldig mye mer jobb enn 35,5 timer i uka. Så - ulike utfordringer. Anonymkode: 92bf9...4b2 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kilde? Anonymkode: eb5ab...0df Kilde? Søk selv på kg. Det er ikke akkurat vanskelig å finne.. Anonymkode: f497f...b14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 Synes både lærere og sykepleiere slåss om å være mest mulig offer. Hilsen en utenforstående. Anonymkode: 69715...c43 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå