AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Stesønnen min er overvektig. Jeg er bekymret, og aner ikke hva, eller om, det er noe jeg kan gjøre.. Han er tenåring, går på ungdomsskolen, og bruker l/xl i klær.. Jeg vet ikke hva han veier (det gjør ikke foreldrene heller) men du ser at han er overvektig.. Han har aldri vært glad i å bevege seg (jeg har vært inni bildet siden han gikk i bhg) men nå er eneste bevegelsen han har, gym på skolen. Han blir både kjørt og hentet på skolen, og sitter bare hjemme å spiller utenom. Går han opp trappen puster han tungt etterpå. Har prøvd å ta det opp med far, før han ble overvektig også, men føler ikke han vil høre.. Det har alltid vært veldig synd på ham, som har skilte foreldre, og alltid en frykt for at han vil bo bare hos mor. De siste årene har det derimot blitt mye verre, og det gjelder kostholdet også. Han spiser bare usunt, og hvis det ikke er noe "godt" til middag, sitter han bare å pirker i maten, for så å mase seg til noe "godt" til kveldsmat (takeout). Brus drikkes det hver dag, og lørdagskos er fredag, lørdag, søndag. Det er forresten likt hos mor. Jeg har faktisk vurdert å kontakte fastlegen, å forklare situasjonen, og at hun kanskje kan kalle dem inn på time? Veie og måle og snakke med foreldrene? Men er så redd at de finner ut at det var jeg som sa noe. Ei venninne som jobber med barn, har sagt at i værste fall kan jo legen sende bekymring til barnevernet?? Men hva kan jeg gjøre liksom? Far er veldig nærtagen når det kommer til sønnen, men jeg mener jo absolutt ikke noe vondt. Snarere tvert i mot - er glad i ham, og er bekymret for fremtiden hans, og ungdomstiden, når han er overvektig allerede nå.. Noen råd? Anonymkode: 3ac75...884
lillevill Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Vanskelig. Hva vil gutten da? Vil han gå tur, feks? Trene?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Det der er et forferdelig vanskelig tema å prate om, men du må bare ta det opp igjen med far. Viktig at du sier du er bekymret fordi overvekten kan føre til livsstilssykdommer og at du ønsker at han skal ha det bra. Kan dere ikke bli enig om at brus og snop hører lørdagene til? Kan gutten begynne på en fritidsaktivitet? Anonymkode: e6b68...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 lillevill skrev (2 minutter siden): Vanskelig. Hva vil gutten da? Vil han gå tur, feks? Trene? Ts her. Han vil ingenting. Slik har det egentlig alltid vært, og har fått lov å "slippe". Kjøpte diger trampoline, men han orker bare 2-3 min før han ikke vil mer. Ingen som har snakket om vekten hans altså, dette var før det. Far lastet ned pokemon go også, men det ble bare til at han ble kjørt for å fange ting.. Anonymkode: 3ac75...884
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Dette er vel resultat av å ikke sette grenser. Her burde vel alle voksne i sett at man ikke har brus og godteri i huset på ukedager eller gi det fra tidlig alder. Samt mulig litt for ofte lette middager med burger og pizza. Når man først har vendt et barn til dårlig kosthold er det veldig vanskelig å snu det. Høres ut som ungen er depressiv og trenger hjelp her til psyken. Har du eller foreldrene spurt han hvordan han egentlig har det. Har dere sagt at dere ikke tror han har der bra når han sier han har det bra. Han puster tungt, han bør få en helsesjekk. Og bup, bør inn i bildet. Ikke la han spille uten at dere går på rommet hans. Engasjer dere i spillingen hans. Uansett hvor mye dere irriterer dere over spillingen, så er det det han er optatt av nå. Og dere må engasjere dere i det han driver med. Hvis ikke lukker han seg helt. Man tenker at store gutter ikke trenger foreldrene som før, men de trenger at dere trenger dere på. Pass på at ikke den kontakten dere har bare er klaging og negativt iht hva han gjør og ikke gjør. Kjøp heller kinamat enn burger feks. Det finnes også sunnere varianter av fast food. Og Mac mat er ikke noe man kjøper hver dag til barn. Dere har latt dette gå for langt. Og for all del ikke legg så mye fokus på vekten hans Anonymkode: 3ae97...c42 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det der er et forferdelig vanskelig tema å prate om, men du må bare ta det opp igjen med far. Viktig at du sier du er bekymret fordi overvekten kan føre til livsstilssykdommer og at du ønsker at han skal ha det bra. Kan dere ikke bli enig om at brus og snop hører lørdagene til? Kan gutten begynne på en fritidsaktivitet? Anonymkode: e6b68...7fd Ja, har snakket om det før, men far går sånn i forsvar, og snakker om at da vil han ikke bo her. Sønnen spiller foreldrene opp mot hverandre også, og sier at han vil til mor når far sier nei til snacks på en fredag feks. Det har liksom sklidd ut på alle plan, både med mat og aktivitet.. Han vil ikke gå i en aktivitet. Ts Anonymkode: 3ac75...884 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er vel resultat av å ikke sette grenser. Her burde vel alle voksne i sett at man ikke har brus og godteri i huset på ukedager eller gi det fra tidlig alder. Samt mulig litt for ofte lette middager med burger og pizza. Når man først har vendt et barn til dårlig kosthold er det veldig vanskelig å snu det. Høres ut som ungen er depressiv og trenger hjelp her til psyken. Har du eller foreldrene spurt han hvordan han egentlig har det. Har dere sagt at dere ikke tror han har der bra når han sier han har det bra. Han puster tungt, han bør få en helsesjekk. Og bup, bør inn i bildet. Ikke la han spille uten at dere går på rommet hans. Engasjer dere i spillingen hans. Uansett hvor mye dere irriterer dere over spillingen, så er det det han er optatt av nå. Og dere må engasjere dere i det han driver med. Hvis ikke lukker han seg helt. Man tenker at store gutter ikke trenger foreldrene som før, men de trenger at dere trenger dere på. Pass på at ikke den kontakten dere har bare er klaging og negativt iht hva han gjør og ikke gjør. Kjøp heller kinamat enn burger feks. Det finnes også sunnere varianter av fast food. Og Mac mat er ikke noe man kjøper hver dag til barn. Dere har latt dette gå for langt. Og for all del ikke legg så mye fokus på vekten hans Anonymkode: 3ae97...c42 Far sitter sammen med ham fra etter middag og til leggetid, og hele dagen i helgene. Han blir med på butikken for å handle, men det er alt. Virker ikke som han er deppresiv, ville heller sagt bortskjemt.. Selv om jeg ikke liker det ordet.. Vi snakker ikke om vekten altså, og når han klager at klærne er for trange kjøper vi bare nye. Men det har gått for langt ja...... Ts Anonymkode: 3ac75...884
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Du kan selvsagt ikke gjøre noe som helst annet enn å være en god venn og støtte for gutten. Fokuser på psyken hans heller du. Anonymkode: a2012...124 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Og foreldrene har ikke tatt tak i det? Hvordan er vennene? Får han kommentarer? venter på at noen skal skrike at du er en slem stemor i kommentarfeltet at han ikke får spise seg mett …3…2….1 Anonymkode: be077...507 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Og mannen din fungerer ellers greit i voksenlivet? Problemet her er jo tilbakestående foresatte. Det får ikke du gjort noe med. Anonymkode: 02ec2...1dd 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Dersom det er samme problematikk hos mor og dere samarbeider greit så kan du jo prøve å få til en samtale med begge? Da er det viktig at du sier det på en veldig fin måte sånn at de ikke kan gå i forsvar. Anonymkode: e6b68...7fd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 «Tving» han med på treningssenteret. Kanskje det å løfte vekter er mer for han enn gruppeaktiviteter og løping. Jeg var overvektig på ungdomsskolen og hadde nå ønsket at foreldrene mine pushet hardere på aktivitet. Anonymkode: 840b3...092
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 Her er problemet at bio-foreldre ikke er med på leken. Om det var like «strenge» regler rundt kos og snacks i begge hus, ville ikke ungen kunnet si «da vil jeg heller bo hos x», for der vil det være likt. Det er en vanskelig situasjon, men er hadde jeg prøvd å fått begge bio-foreldrene inn i en og samme samtale. Akkurat L/XL klær gir ikke en god ide om størrelsen til barnet, da det er mange som generelt bare er «store» uten at de er overvektige. Men fra det du beskriver er det ikke tvil om at det må skje en endring, for det er ikke sunt å leve slikt for noen, uavhengig av vekt. Anonymkode: 41f78...351 3
Gjest BethD Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Tving» han med på treningssenteret. Kanskje det å løfte vekter er mer for han enn gruppeaktiviteter og løping. Jeg var overvektig på ungdomsskolen og hadde nå ønsket at foreldrene mine pushet hardere på aktivitet. Anonymkode: 840b3...092 du tror dette er en jobb for stemor?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Far sitter sammen med ham fra etter middag og til leggetid, og hele dagen i helgene. Han blir med på butikken for å handle, men det er alt. Virker ikke som han er deppresiv, ville heller sagt bortskjemt.. Selv om jeg ikke liker det ordet.. Vi snakker ikke om vekten altså, og når han klager at klærne er for trange kjøper vi bare nye. Men det har gått for langt ja...... Ts Anonymkode: 3ac75...884 Jeg slet med spisevegring på et bonus barn. Jeg snakket både med far og med mor ang tema, samt barnet hadde begynt med selvskading. Men mor som aldri har vært samarbeidsvillig, skyldte jo selvsagt på meg og mente jeg snakket stygt om dattera, far satt og tvinnet tommeltotter i frykt for konflikt med mor. Så da bestemte jeg at at barnet måtte bo 100% ene eller andre plassen, ikke 50/50. Siden mor nektet 100%hos oss, ble det 100% hos mor. Og det var et tøft valg, men et riktig valg, da kunne ikke mor skylde på oss, og hun ble tvunget til å gi barnet hjelp. Og det fungerte. Ungen fikk hjelp, dog litt sent. Men iallefall har fått seg et relativt greit voksenliv. Noe jeg ikke tror hadde vært mulig uten. Bonus er glad for det i dag, da bonus slapp å havne evig mellom mor og far. Og at noen reagerte og tok tak i bonus dine problemer. Jeg tok feks også kontakt med skolen og ba om at bonus skulle på annen hjelpegruppe, pga selvskading ble gjort med annen elev på den gruppa som bonus var, satt på. Så ba de om å splitte de opp iht undervisning. Anonymkode: 3ae97...c42 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Er faren også overvektig? Har du egne barn? Har dere fellesbarn? Anonymkode: 1b0a7...104
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Sliter ungdommer med kosthold eller trening, så kommer disse problemene mest sannsynlig til å følge disse ungdommene seinere i livet også. Anonymkode: 67a7c...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 Dette er lett å ordne, jeg mener... Om det drikkes brus hver dag, lørdagsgodt serveres både fredag, lørdag og søndag. Det er veldig mange som har overvekt, og som har mye strammere regime. Dvs, at de ikke har brus eller godteri mer enn en dag i uken. Dere har jo mye grep dere kan gjøre! Sett dere ned med gutten og si at ting har sklidd litt ut. At alle må forholde seg til helsa si, og at alle mennesker må trimme og bevege seg. Både tynne og tykke, unge som gamle. Det er akkurat som å dusje. Alle mennesker må dusje, selv om noen kanskje synes det kan være kjedelig. Anonymkode: 3e366...e65 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 Blant tenåringene her er det vanlig med brus hver dag, de går på butikken etter skolen. tenker det er lite du får gjort om ikke mor og far er med, og nei du bestiller selvsagt ikke- time hos fastlegen uten deres samtykke Anonymkode: 8f9cd...48f
GammelKaktus Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 Det er jo foreldrene som er problemet her og du kommer ingen vei så lenge de ikke er med på laget. Rart at han selv ikke tar i mot hjelpen han blir tilbudt, er ingen som vil være feit, spesielt i den alderen, men man kan ikke tvinge såpass store barn til å ta grep de må ønske det selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå