Gå til innhold

Huff.......Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang.....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gir opp snart

Jeg står fast, rett og slett. Har vært hjemme med barn siden `99 og nå prøver jeg å finne en jobb som passer meg og min tid. Han er ikke hjemme fra jobb før etter kl 1700. Av og til tidligere og av og til senere. Kommer an på hvor mye han har å gjøre på jobben.

Men det er jo så vanskelig. Jeg sluttet skolen for et friår, men det ble ikke til noe for jeg endte opp med en unge istedet. Ikke det at det gjorde noe da.

Barna står på venteliste til barnehage. Vi har søkt dem inn på barnehage gjennom min manns jobb og er vi heldige, så kan de få plass fra neste høst.

Men vi må jo nesten ha litt penger i forkant da sånn at vi kan betale når de begynner.....

Jeg ser meg om etter en jobb nå, men jeg må jo ha et sted å ha barna.

Så da må jeg altså først finne en dagmamma og så finne jobb.

Men hva hvis jeg finner jobb først og så har jeg ikke noe barnepass?

Jeg har absolutt ingen tilgjengelig i familien.

Eller hvis jeg finner dagmamma først og ikke jobb?

Jeg er grådig i tvil om dagmamma fordi jeg synes de tar mye pr barn og jeg vil ikke bruke hele min lønn på dagmamma og så ikke sitte igjen med noenting etter det.

Vi har ikke råd til å betale så mye som 8000,-. Det beste vi kan komme opp med er 5600,- maks for begge barna.

Men det er jo ingen dagmammaer som vil ha den summen for to barn full tid.

Jeg kommer ikke til å tjene så mye, for jeg har ikke utdannelse og jeg har bare erfaring med butikkjobber, så det beste jeg kan komme opp med på lønnslippen er 8-9000,- ( tror jeg ). Eller kanskje mindre.

Det er dette jeg har fått utbetalt tidligere iallefall.

Jeg føler meg så hjelpeløs. Akkurat nå så er det sikkert mange butikker som trenger julehjelp, men det er fulltid og jeg vil ikke skaffe dagmamma for 1 mnd liksom og betale hele lønnen min til det. Meningen er jo at jeg skal sitte igjen med noe da.

Jeg har gitt opp fullstendig. Vil ikke melde meg inn hos noe vikarbyrå, for de kan jo plutselig ringe og si at de har en jobb til meg, men jeg har jo unger og da kan jeg ikke plutselig stikke.

Så det blir ikke så lett der heller. Man bør jo være tilgjengelig hele tiden da.

Tips anyone? Det må vel være noen mødre her inne som har vært i samme situasjon som kan gi meg noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vil det ikke være mulig å få gratis barnehageplass i en kommunal barnehage? Jeg vet ikke helt hvordan disse reglene er, eller hvordan de praktiseres i de enkelte kommuner. Det er vel kanskje også vanskelig å få slike plasser... Men jeg tenker at din(familiens) situasjon kanskje kunne kvalifisere til en slik plass...Kan du ikke høre med kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg deg riktig når du vil ha en jobb først og fremst for å legge tilside litt penger, så dere har det klart til høsten og barnehageplassen da?

Og at du til høsten vil stå friere når det gjelder arbeidstid?

Hvis jeg forstår deg riktig, har jeg et forslag - vær dagmamma selv. Det er en ok jobb å være dagmamma, og du er hjemme hos deg selv og dermed uavhengig av arbeidstidene til mannen din, og du tjener penger.

Var dagmamme et år sjøl, og syntes deg var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gir opp snart

Jeg må ha jobb uansett, sånn helst før de kommer i barnehage sånn at vi har penger til å betale med når det skjer. Og at vi ikke plutselig står der og ikke vet hva vi skal gjøre.

Har tenkt på å være dagmamma, men det er faktisk det siste jeg kan tenke meg nå. Jeg vil komme meg litt ut og vekk. Er litt lei av å være hjemme med barn nå, så dagmamma passer ikke meg....for øyeblikket.

Vet jo at har man barn, så har man barn, men man kan gå lei av den kjedelige hverdagen om og om igjen hele tiden. Og nå vil jeg ha noe nytt.

Datteren vår går i dagpark hver dag, så hun får ihvertfall komme seg ut og leke med andre barn.

Men jeg vet ikke hvor jeg skal starte rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det må da vel gå an å tjene mer enn 8-9000 i måneden selv om du ikke har noe særlig utdanning/jobberfaring? Jeg var f.eks. vikar på en SFO i to uker i sommer, og tjente 9000 bare på de 10 dagene. Jeg er altså skoleelev, og har omtrent ikke jobberfaring, så jeg startet på absolutt minstelønn for SFO-assistenter. Du får mer etter hvert.

Kunne det vært noe for deg, kanskje? Jeg syntes i hvert fall at det var veldig gøy å jobbe der. Det er jo litt større barn også, så får du litt variasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å henvende seg på sosialkontoret for å få hjelp til barnehageplass?

En bekjent slet med fødselsdepresjon og trengte å komme seg ut etter halvannet år som hjemmeværende mamma. Hvilket viste seg klin umulig pga mangel på barnepass - og hun stod i fare for å måtte takke nei til et topp jobbtilbud.

I desperasjon troppet hun opp på sosialkontoret og krevde barnehageplass og hjelp; ellers ville hun overlate barnepass til dem til etter endt arbeidsdag.

Hun fikk tilbud barnehageplass i ikke mindre enn 3 - tre - barnehager etter dette; samt tilbud om dagmamma betalt av sosialkontoret.

Dette matcher kanskje ikke helt din situasjon, men ikke gi opp i alle fall; prøv ALT.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg studerer og jobber som renholder ved siden av. Jeg jobber ca. 8 timer pr. uke og har en brutto månedslønn på 4900 kr. Det fine med jobben er at jeg tar den på ettermiddagen og kan dermed velge selv når jeg vil jobbe. For deg kunne jo dette passet dersom mannen din kan passe barna, eller du kunne skaffet barnevakt som vel er billigere enn dagmamma. Jeg jobber for et renholdsbyrå, og synes det er greit. Betalingen der jeg jobber ligger på 120 kr og oppover i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan absolutt tjene mer enn 8000-9000 kr pr måned. Jeg jobbet også med renhold en tid, og det var ei der i samme situasjon som du som tjente 12-13000 i måneden, og hun jobbet kun kveldsskift. Jeg hadde bare meg selv å tenke og kunne være mer fleksibel med hensyn til arbeidstid.

Men du kan altså tjene mer 8-9000 i måneden hvis man ikke er kresen. Ikke gi opp!

Og en ting til: Hva med å starte som dagmamma (hvis du ikke skulle finne noe annet)? I hvert fall for å få inn litt penger. Så kan du trøste deg med at når barna blir større og mer selvstendige, da står du mer fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nattevakt ved hotel eller sykehus / hjem eller lignende...

Da slipper du dagmamma/barnehage og kan tjene penger samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så skal du passe unga når du kommer hjem på morraskvisten da........ (det var vel bare den ene som var i dagpark..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...