Gjest Hulderjenta Skrevet 20. oktober 2005 #1 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har et spørsmål om fødselspenger og håper noen kan svare. Leste en artikkel i en avis hvor det stod at fødselspenger vanligvis tilsvarer full årslønn. Og at man må ha opptjent rett til fødselspenger, altså være i inntekstgivende arbeid med inntekt over et visst grunnbeløp, i 6 av 10 mdn før utbetalingen av fødselspengene. Kan jeg, som jobber i 50% stilling, få utbetalt fødselspenger tilsvarende full lønn (100% stilling) da? :klø: Eller misforstod jeg? Får du tilsvarende fulllønn på den måten at du får utbetalt det du har tjjent (min fulle lønn er altså en 50%stillings-lønn). Vanskelig å ordlegge seg, men håper noen forstår! Har nemlig alltid trodd at inntekten man har i de 6 av 10 mnd er grunnlaget for fødselspengene (permisjonspengene). Men etter det jeg nå har lest virker det som det er annerledes! Har sett på treygdeetaten sine nettsider, men er like klok.. Hjelp..?
Tusenfryd Skrevet 20. oktober 2005 #3 Skrevet 20. oktober 2005 Det er det DU tjener som gir grunnlaget ja, ikke hav du vilole ha tjent dersom...
Malama Skrevet 20. oktober 2005 #4 Skrevet 20. oktober 2005 Ja, du får etter det som er "din fulle lønn" som altså er halvparten av hva som er fulllønn for en 100% stilling. 50% lønnen er din fulle lønn.
Gjest Hulderjenta Skrevet 20. oktober 2005 #5 Skrevet 20. oktober 2005 Ja, ok. Etter min fulle lønn. Da skjeønner jeg, det stod så uklart at jeg begynte å lure. Det var sånn som jeg trodde! Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #6 Skrevet 20. oktober 2005 Med mindre du er selvstendig næringsdrivende. Da regnes fødselspenger ( og annen trygd) ut fra 65% av folketrygdens maksimalbeløp - som er 250 000 eller noe sånt. Var litt av en overgang å gå fra 600 000+ til 65% av 250 000, ja Men hva gjør man ikke for de søte små.... Lurer på hvem som har pønsket ut at dette er rettferdig. Vi som ordner oss med egen ( og andres!) arbeidsplass,vi må bare betale mer enn alle andre i trygdeavgift, og får mindre igjen. Forstå det den som kan. Hvis man forsøker å skape arbeidsplasser er man visst pr definisjon uønsket.
vilde Skrevet 20. oktober 2005 #7 Skrevet 20. oktober 2005 Stod nettopp et par oppklarende artikkler i STavanger Aftenblad om dette: http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle228155.ece
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Synes alt dette er veldig forvirrende jeg.. Jobber nå i en 30 % vikariat stilling, og er arbeidssøkende ellers. Jeg var ferdig med utdannelsen i vår, og har defor ikke annet en denne30 % stillingen som inntektsgivende arbeid. Så hvis jeg blir gravid nå, Vil jeg få utbetalt fødselspenger ut fra de 30%?? Synes reglene er vanskelige..
Malama Skrevet 24. oktober 2005 #9 Skrevet 24. oktober 2005 Du får utbetalt basert på hva du har tjent (uavhengig av prosent, se på beløp!) de siste ti månendene før fødselen. Det er ikke vanskeligere enn det. Dersom du har tjent lite vil det muligens heller lønne seg å få engangsstønaden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå