AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Min far er psykisk syk og vil ikke ha kontakt med meg og min bror. For å unngå at vi arver noe fra ham, så har han gitt bort en svært verdifull eiendom til noen venner. Dette betyr i praksis at vi barna vil arve kun en ubetydelig sum penger. Er dette egentlig lov? Vil presisere at jeg overhode ikke trenger penger, jeg er snart 50 år og har alt jeg trenger og vel så det. Han har vært så sykt slem mot oss barna hele livet, og vi sliter fortsatt med store ettervirkninger etter oppveksten med en så syk pappa. Og derfor svir det ekstra ille, det er helt tydelig at han bare vil oss vondt. Er det noe regler rundt dette? Anonymkode: eb419...c5f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Det kommer vel an på hvor psykisk syk han er? Anonymkode: 1b617...645
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Dessverre kan han gjøre akkurat som han vil med sine penger. Min mor er som din far, du har min dypeste medfølelse!!! ❤ Og jeg kjenner til følelsen av urettferdighet. Anonymkode: 2bb97...c4b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Min far er psykisk syk og vil ikke ha kontakt med meg og min bror. For å unngå at vi arver noe fra ham, så har han gitt bort en svært verdifull eiendom til noen venner. Dette betyr i praksis at vi barna vil arve kun en ubetydelig sum penger. Er dette egentlig lov? Vil presisere at jeg overhode ikke trenger penger, jeg er snart 50 år og har alt jeg trenger og vel så det. Han har vært så sykt slem mot oss barna hele livet, og vi sliter fortsatt med store ettervirkninger etter oppveksten med en så syk pappa. Og derfor svir det ekstra ille, det er helt tydelig at han bare vil oss vondt. Er det noe regler rundt dette? Anonymkode: eb419...c5f man kan gjøre hva man vil med sine eiendeler mens man lever. Men det må være en realitet i disposisjonen. Hvis den f.eks. blir gitt bort med påhefte av livsvarig bruksrett for ham selv, slik at det ikke har noen realitet i disposisjonen for verken ham selv eller mottaker, kan det være en s.k. dødsdisposisjon, som kan være ugyldig i forhold til deres rett til pliktdelsarv. https://snl.no/dødsdisposisjon Anonymkode: 5975f...136 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Det er to ting du kan gjøre for angripe dette problemet. 1. Som det ble nevnt over. Må en gave ha realitet. Hvis faren din i realiteten ikke mister retten til huset selv om han formelt har gitt det bort, så kan gaven kreves tilbakeført. Her kommer også din fars alder inn i bildet. Gaver som gis bort kort tid før noen dør er svært mistenkelig. 2. Hvis faren din er så syk at han i realiteten ikke har samtykkeevne. Kan gaven også kreves tilbakeført. Dette er vanskelig å bevise. Men er en mulighet. Uansett bør du la en advokat ta seg av dette. Anonymkode: 7f195...ff0 1
Drizzt Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Kontakt en advokat. Du har fått gode svar i tråden. I utgangspunktet kan han gjøre som han vil, men i praksis er det begrensninger - har han samtykkeevne eller ikke, er du og din bror sikret deres pliktdel av arven? https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/hvor-stor-del-av-arven-har-barna-krav-pa-etter-sine-foreldre-pliktdel-fri-tredjedel/#:~:text=For å sikre alle barna,arven kalles pliktdel eller pliktdelsarv. For å sikre alle barna en viss minstearv, bestemmer arveloven at barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn et beløp som tilsvarer 15G, dvs. femten ganger Folketrygdens grunnbeløp. (Arveloven § 50). Denne arven kalles pliktdel eller pliktdelsarv. Den delen av arven som foreldrene fritt kan testamentere bort kalles ofte den fri tredjedelen (selv om den er større enn en tredjedel dersom formuen som skal arves er høy, og pliktdelsarven er begrenset til 15G pr arving). Før 1. januar 2021 var pliktdelsarven begrenset oppad til en million kroner.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): man kan gjøre hva man vil med sine eiendeler mens man lever. Men det må være en realitet i disposisjonen. Hvis den f.eks. blir gitt bort med påhefte av livsvarig bruksrett for ham selv, slik at det ikke har noen realitet i disposisjonen for verken ham selv eller mottaker, kan det være en s.k. dødsdisposisjon, som kan være ugyldig i forhold til deres rett til pliktdelsarv. https://snl.no/dødsdisposisjon Anonymkode: 5975f...136 TS her. Han har gitt bort eiendommen mot at han har bruksrett til han dør. Jeg skjønte ikke helt jeg, kan vi barna kreve deler av eiendommens verdi etter hans død? Anonymkode: eb419...c5f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er to ting du kan gjøre for angripe dette problemet. 1. Som det ble nevnt over. Må en gave ha realitet. Hvis faren din i realiteten ikke mister retten til huset selv om han formelt har gitt det bort, så kan gaven kreves tilbakeført. Her kommer også din fars alder inn i bildet. Gaver som gis bort kort tid før noen dør er svært mistenkelig. 2. Hvis faren din er så syk at han i realiteten ikke har samtykkeevne. Kan gaven også kreves tilbakeført. Dette er vanskelig å bevise. Men er en mulighet. Uansett bør du la en advokat ta seg av dette. Anonymkode: 7f195...ff0 Han har samtykkeevne ja. Han har bruksrett på eiendommet livet ut. De nye eierne betaler alle utgifter på eiendommen nå, kommunale avgifter, strøm osv. De føler seg lurt. de fikk på en måte en flott eiendom, men det er dyrt i drift. Anonymkode: eb419...c5f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Min far gjorde det samme. Det gikk lang tid fra han gjorde det til han døde og vi hadde ingen sak, vi forfulgte det ikke i rettsapparatet. Anonymkode: f4d25...b33
Brunello Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her. Han har gitt bort eiendommen mot at han har bruksrett til han dør. Jeg skjønte ikke helt jeg, kan vi barna kreve deler av eiendommens verdi etter hans død? Anonymkode: eb419...c5f Dette er antakelig en såkalt dødsdisposisjon. for at den skal være gyldig, må den skrives i testamentet. Det forutsetter at disposisjonen lovlig kan gjøres. Dere må få minstearv som er 15g hver. Dersom eiendommen er verdt mye, kan det være hensiktsmessig å angripe disposisjonen først etter dødsfallet. Gjør man det før, kan de rette opp.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har samtykkeevne ja. Han har bruksrett på eiendommet livet ut. De nye eierne betaler alle utgifter på eiendommen nå, kommunale avgifter, strøm osv. De føler seg lurt. de fikk på en måte en flott eiendom, men det er dyrt i drift. Anonymkode: eb419...c5f Nettop dette at de betaler gjør at dere har ingen sak. De er eiere nå og kan selge det når han dør. Anonymkode: f4d25...b33
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min far gjorde det samme. Det gikk lang tid fra han gjorde det til han døde og vi hadde ingen sak, vi forfulgte det ikke i rettsapparatet. Anonymkode: f4d25...b33 Så utrolig synd ❤️ Det er ingenting som tilsier at han skal dø med det første. Anonymkode: eb419...c5f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettop dette at de betaler gjør at dere har ingen sak. De er eiere nå og kan selge det når han dør. Anonymkode: f4d25...b33 Ja de står som eiere av eiendommen nå, papirene er tinglyst osv. Han psykoen vet hva han gjør. Anonymkode: eb419...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her. Han har gitt bort eiendommen mot at han har bruksrett til han dør. Jeg skjønte ikke helt jeg, kan vi barna kreve deler av eiendommens verdi etter hans død? Anonymkode: eb419...c5f da er det mye som tyder på at dette er en dødsdisposisjon som ikke er gyldig hvis den ikke er gjort i testaments form, og går ut over deres rett til pliktdelsarv. Kontakt advokat. Anonymkode: 5975f...136
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Livsdisposisjon En livsdisposisjon er en disposisjon av formuesgode gjort i levende live. Slike disposisjoner vil ikke stride med arvelovens regler da disposisjonen ikke kan ses som en testasjon. Foreldre kan med det i prinsippet gi bort hele sin formue til ett av sine barn eller til fremmede. En slik disposisjon krever ikke testaments form og må ikke ta hensyn til reglene om pliktdelsarv. Et sentralt vilkår er imidlertid at disposisjonen må ha realitet for giveren. Dersom den ikke har det eller dersom disposisjonen først gjennomføres etter giverens død vil den anses som en dødsdisposisjon. https://osloadvokatene.no/eiendom/arv/gave-pa-dodsleie-kan-stride-med-arvelovens-regler/ Anonymkode: f4d25...b33 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han har samtykkeevne ja. Han har bruksrett på eiendommet livet ut. De nye eierne betaler alle utgifter på eiendommen nå, kommunale avgifter, strøm osv. De føler seg lurt. de fikk på en måte en flott eiendom, men det er dyrt i drift. Anonymkode: eb419...c5f det at de betaler gjør at saken ikke er like klar som jeg sa i innlegget over. Da er det jo en realitet her for begge parter. Anonymkode: 5975f...136
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): det at de betaler gjør at saken ikke er like klar som jeg sa i innlegget over. Da er det jo en realitet her for begge parter. Anonymkode: 5975f...136 Ja jeg skjønner. Takk for svar 😊 Anonymkode: eb419...c5f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg skjønner. Takk for svar 😊 Anonymkode: eb419...c5f men jeg ville absolutt oppsøkt en advokat og hørt. Anonymkode: 5975f...136
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): men jeg ville absolutt oppsøkt en advokat og hørt. Anonymkode: 5975f...136 Det kommer vi absolutt til å gjøre Anonymkode: eb419...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå