AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Del Skrevet 22. januar 2022 Min far har nylig gått bort. Han skiltes fra min mor for 4,5 år siden etter 30 års ekteskap, så jeg forstår det slik at det er hun som får etterlattepensjonen, siden pappa ikke etterlater seg annen ektefelle/samboer/barn under 21. Får hun alt, og dødsboet ingenting? Jeg har også lest at hvis gjenlevende fraskilte ektefelle får uføre, så faller etterlattepensjonen bort, hvis dette stemmer, hva skjer med "resten" av pensjonen da? Synes det er veldig veldig dårlig informasjon rundt dette. Finner ingenting presist når jeg googler. Håper det er noen som kan hjelpe meg finne it av dette ♥️ Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Del Skrevet 22. januar 2022 Men har ikke moren din inntekt? Anonymkode: 95dfd...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munti Skrevet 23. januar 2022 #3 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) . Endret 23. januar 2022 av Munti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Del Skrevet 23. januar 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Men har ikke moren din inntekt? Anonymkode: 95dfd...4b3 Det vet jeg ikke.. tror hun venter på uføre Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. januar 2022 #5 Del Skrevet 23. januar 2022 Etterlattepensjon er vel for dem som lever sammen der hvor en av dem dør? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 Just now, Forundret.. said: Etterlattepensjon er vel for dem som lever sammen der hvor en av dem dør? Det ser ikke ut til å være så enkelt fra hva jeg leser. Dersom ikke ektefelle/samboer/barn har rett til pensjon skal det utbetales som en engangsutbetaling til dødsboet (utifra det jeg kan forstå). Fraskilte ektefeller kan også kreve i noen tilfeller (tror det gjelder her). Spørsmålet er egentlig om dødsboet kan få utbetalingen siden fraskilt ektefelle går og venter på uføre. Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 23. januar 2022 #7 Del Skrevet 23. januar 2022 Forundret.. skrev (3 minutter siden): Etterlattepensjon er vel for dem som lever sammen der hvor en av dem dør? Det er unntaksregler dersom ekteskapet varte lenge og skilsmissen skjedde under 5 år før dødsfallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Del Skrevet 23. januar 2022 Min mor sier hun ikke skrev under på at hun frasa seg retten til etterlattepensjon når hun skilte seg fra min avdøde far. Hvordan i all verden kan man vite om det er sant eller ikke?? Synes dette er så vanskelig! Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Del Skrevet 23. januar 2022 . Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 23. januar 2022 #10 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min mor sier hun ikke skrev under på at hun frasa seg retten til etterlattepensjon når hun skilte seg fra min avdøde far. Hvordan i all verden kan man vite om det er sant eller ikke?? Synes dette er så vanskelig! Anonymkode: 46ccf...d04 Det er nok bare til å søke, enten så får hun det eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Del Skrevet 23. januar 2022 Som det står på nav kan hun ha rett til etterlattepensjon, så sant de var gift mer enn 15 år. Hun må velge mellom etterlattepensjon eller uføretrygd med eventuelt gjenlevendetillegg. Man får ikke begge deler. Man får ikke beholde gjenlevendepensjon om man får innvilget uføretrygd og velger å motta denne ytelsen. Anonymkode: 1c3f4...4a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 23. januar 2022 #12 Del Skrevet 23. januar 2022 Ryddet for innlegg som kun består av lenke. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Del Skrevet 23. januar 2022 50 minutter siden, AnonymBruker said: Som det står på nav kan hun ha rett til etterlattepensjon, så sant de var gift mer enn 15 år. Hun må velge mellom etterlattepensjon eller uføretrygd med eventuelt gjenlevendetillegg. Man får ikke begge deler. Man får ikke beholde gjenlevendepensjon om man får innvilget uføretrygd og velger å motta denne ytelsen. Anonymkode: 1c3f4...4a1 Tusen takk for svar! Hva skjer med "resten" da hvis/når fraskilt ektefelle får uføre, får dødsboet dette da? Eller er det bare tapt? Anonymkode: 46ccf...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Hva skjer med "resten" da hvis/når fraskilt ektefelle får uføre, får dødsboet dette da? Eller er det bare tapt? Anonymkode: 46ccf...d04 Nei, det går ingenting til dødsboet. Det er din mor som kan velge om hun vil ha etterlattepensjon eller uføre med etterlattetillegg. Hun velger selvfølgelig det som gir mest utbetalt. Det er kun hun og ingen andre som har muligheten. Anonymkode: 19cee...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Del Skrevet 24. januar 2022 Men diskuterer dere samme ting her? Gjenlevendepensjon fra NAV er vel en stønad mens pensjonsoppsparingen til avdøde "etterlatepensjon" er vel noe annet. Avdødes opptjente pensjon som han ikke fikk tatt ut pga. død før pensjonsalder (?), den oppsparingen går vel til dødsboet? Anonymkode: e721d...8cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men diskuterer dere samme ting her? Gjenlevendepensjon fra NAV er vel en stønad mens pensjonsoppsparingen til avdøde "etterlatepensjon" er vel noe annet. Avdødes opptjente pensjon som han ikke fikk tatt ut pga. død før pensjonsalder (?), den oppsparingen går vel til dødsboet? Anonymkode: e721d...8cc Nei, avdødes oppsparte pensjon går ikke til noe dødsbo. Det er ingenting som heter pensjonsutbetaling til dødsbo. Anonymkode: 19cee...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, avdødes oppsparte pensjon går ikke til noe dødsbo. Det er ingenting som heter pensjonsutbetaling til dødsbo. Anonymkode: 19cee...d4f Hvorfor fikk vi det da når et familiemedlem gikk bort? Det var pensjonsopptjening fra et privat firma. Tror det var plassert i aksjer? Vi fikk hvert fall verdien av opptjeningen. Anonymkode: e721d...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor fikk vi det da når et familiemedlem gikk bort? Det var pensjonsopptjening fra et privat firma. Tror det var plassert i aksjer? Vi fikk hvert fall verdien av opptjeningen. Anonymkode: e721d...8cc Men nå snakker du om noe helt annet enn TS spør om, og som er trådens tema. Men dere fikk vel kun engangsutbetaling? Det er ikke det TS spør om, det er etterlattepensjon. Tidligere het det enkepensjon. Det er månedlige utbetalinger. Forøvrig er det ulikt hvordan private pensjonsrettigheter er, i motsetning til offentlige. Anonymkode: 19cee...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Del Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men nå snakker du om noe helt annet enn TS spør om, og som er trådens tema. Men dere fikk vel kun engangsutbetaling? Det er ikke det TS spør om, det er etterlattepensjon. Tidligere het det enkepensjon. Det er månedlige utbetalinger. Forøvrig er det ulikt hvordan private pensjonsrettigheter er, i motsetning til offentlige. Anonymkode: 19cee...d4f Ja, vi fikk en enkeltutbetaling til boet av oppspart pensjon. Er usikker på hva TS mener. Tror h*n som meg ikke kan så mye om dette og kanskje blander hva som er hva. TS skriver jo dette, det høres ikke ut som h*n tenker kun på enkepensjon? AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 14.23): Tusen takk for svar! Hva skjer med "resten" da hvis/når fraskilt ektefelle får uføre, får dødsboet dette da? Eller er det bare tapt? Anonymkode: 46ccf...d04 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 1.24): Det ser ikke ut til å være så enkelt fra hva jeg leser. Dersom ikke ektefelle/samboer/barn har rett til pensjon skal det utbetales som en engangsutbetaling til dødsboet (utifra det jeg kan forstå). Fraskilte ektefeller kan også kreve i noen tilfeller (tror det gjelder her). Spørsmålet er egentlig om dødsboet kan få utbetalingen siden fraskilt ektefelle går og venter på uføre. Anonymkode: 46ccf...d04 Anonymkode: e721d...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #20 Del Skrevet 24. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, vi fikk en enkeltutbetaling til boet av oppspart pensjon. Er usikker på hva TS mener. Tror h*n som meg ikke kan så mye om dette og kanskje blander hva som er hva. TS skriver jo dette, det høres ikke ut som h*n tenker kun på enkepensjon? Anonymkode: e721d...8cc Du har forstått meg helt rett! Anonymkode: 46ccf...d04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå