AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Del Skrevet 22. januar 2022 Hvordan er opplegget, egentlig? Barnet vårt skal mest trolig begynne på en slik skole, og jeg vil gjerne høre fra andre om deres erfaringer? Går de ut av skolen med et like godt utgangspunkt som de fra ordinær skole? Anonymkode: 4dad2...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 22. januar 2022 #2 Del Skrevet 22. januar 2022 Dytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Del Skrevet 23. januar 2022 Om jeg hadde hatt muligheten ville jeg gjerne latt barna gå på Montesorri-skole. Dessverre for langt unna der vi bor. Men synest pedagogikken er mer helhetlig, de lærer på en naturlig måte, basert på forskning, de lærer å styre seg selv. Så tenker de er bedre rustet enn på vanlig skole. Selvfølgelig forskjeller på skolene og som på alle andre skoler er en avhengig av hvem en får som lærer. De jeg kjenner som har barna på Montesorri-skole er veldig fornøyd. Anonymkode: 86365...b1a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan er opplegget, egentlig? Barnet vårt skal mest trolig begynne på en slik skole, og jeg vil gjerne høre fra andre om deres erfaringer? Går de ut av skolen med et like godt utgangspunkt som de fra ordinær skole? Anonymkode: 4dad2...a19 Hvis barnet mitt mest trolig skulle begynne på Montessori, ville jeg ha sjekket ut mer grundig enn å spørre på Kvinneguiden før avgjørelsen ble tatt. https://www.nrk.no/innlandet/hamar-montessoriskole-innforer-nye-rutiner-etter-kritikk-om-krenkelser-mot-elever-1.14888936 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/08/12/mer-montessori/ Anonymkode: 92db2...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Del Skrevet 23. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis barnet mitt mest trolig skulle begynne på Montessori, ville jeg ha sjekket ut mer grundig enn å spørre på Kvinneguiden før avgjørelsen ble tatt. https://www.nrk.no/innlandet/hamar-montessoriskole-innforer-nye-rutiner-etter-kritikk-om-krenkelser-mot-elever-1.14888936 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/08/12/mer-montessori/ Anonymkode: 92db2...579 Det med utagerende elever, som de står om i den ene artikkelen, tror jeg kan være utfordrende på montessoriskoler. Sikkert mange skoler som klarer det altså, jeg tviler på at Hamar er representativt for alle Montessoriskoler i landet.. Men som jeg har skjønt, så handler pedagogikken om at elevene skal jobbe på sitt nivå, og liksom ikke gå videre før de er klare. De har egne arbeidsplaner, og kan velge mellom ulike måter å jobbe på. Det krever jo at eleven er nogenlunde motivert, og er relativt selvstendig i læringsarbeidet. Noen elever trenger faste rammer og rutiner for å lære, og da funker en offentlig skole bedre. Jeg tror at hvis man har et gjennomsnittlig barn som er i hvertfall passe pliktoppfyllende og passe interessert i å lære, så kan det fungere fint. Men har man et barn som krever litt ekstra, så kan det være lurt å ringe rundt og virkelig forhøre seg hvordan de vil jobbe med dette på skolene. Elever som har utfordringer med noe, kan fungere godt hvis det er faste rutiner og regler. Som det er i flere offentlige skoler. Finn frem boka, alle gjør de samme oppgavene, ingen får gå rundt, ingen får velge. Det er ikke noe rom for å gjøre noe annet enn den ene tingen. (Veldig forenklet forklart da, jeg vet jo at det er mer variasjon i den offentlige skole, men dere skjønner). Enkelt og greit å forholde seg til for en som har 100 andre tanker i hodet. Anonymkode: fa1a6...061 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 Kjenner barnsom har gått på Montessori, mitt barn har 2 som gikk på Montessori 1-10klasse, de går på VGS og begge er faglig svake.En nabo byttet fra Montessori forsi sønnen lå etter hva han burde ha av kunnskap i forhold til jevngamle. Ville aldri hatt barna mine på Montessori eller steinerskolen Anonymkode: 97080...f1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis barnet mitt mest trolig skulle begynne på Montessori, ville jeg ha sjekket ut mer grundig enn å spørre på Kvinneguiden før avgjørelsen ble tatt. https://www.nrk.no/innlandet/hamar-montessoriskole-innforer-nye-rutiner-etter-kritikk-om-krenkelser-mot-elever-1.14888936 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/08/12/mer-montessori/ Anonymkode: 92db2...579 Ja, du tror ikke det blir gjort, liksom? 😂 Dette er en stund til, og det er alltid interessant å høre andres erfaringer. En tilfeldig utvalgt artikkel om noe negativt vedrørende en Montessori-skole, betyr nada. Er nok av skrekkhistorier fra norsk, offentlig skole. Anonymkode: 4dad2...a19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner barnsom har gått på Montessori, mitt barn har 2 som gikk på Montessori 1-10klasse, de går på VGS og begge er faglig svake.En nabo byttet fra Montessori forsi sønnen lå etter hva han burde ha av kunnskap i forhold til jevngamle. Ville aldri hatt barna mine på Montessori eller steinerskolen Anonymkode: 97080...f1e Her i kommunen er det motsatt - elevene som har gått på M-skole fra 1. - 7. trinn, får bedre tilbakemeldinger enn de som har gått på vanlig grunnskole. Tragisk å se hvor tilfeldig folk lar valgene sine bli tatt. Eh - Steinerskole kan IKKE sammenlignes med Montessori. Anonymkode: 4dad2...a19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Del Skrevet 23. januar 2022 Det varierer nok veldig ut fra hvor du bor. Jeg bor på vestlandet der mange bygdeskoler er lagt ned, og da startes det opp privatskoler som erstatning for de offentlige. Disse har ofte hatt Montessori pedagogikk (må ha annen pedagogikk eller religiøs tilhørighet for å få støtte), og elevmassen er like blandet som på en vanlig skole, da hele bygden går der fremfor å måtte ta buss/båt/ferge lange avstander til den offentlige skolen. Der jeg bor er det flere privatskoler å velge mellom, både Montessori og Steinerskoler, men også ulike religiøse grunnskoler. Det gjør at foreldre i større grad velger annerledes ut fra hva de selv mener er det beste for barnet, ikke bare for å få et "problembarn" unna offentlig skole. Jeg har en venninne som er Montessorripedagog, og hun forteller om en blandet elevmasse faglig, på lik linje med da hun jobbet offentlig. En fordel med barn som sendes på private skoler er at foreldrene ofte er mer engasjert i barnas utdanning, de møter opp, har en mening, engasjerer seg i det som skjer på skolen og faglig. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å sende barn på Montessoriskole, men ville selvfølgelig sjekket godt ut hvordan den skolen som er nærmest dere fungerer. Derimot ville jeg aldri sendt barn på Steinerskolen, det er helt ulik pedagogikk, og kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 48e81...66b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Del Skrevet 23. januar 2022 Du må sjekke ut den skolen dere vurderer. Her i byen har vi 2 stk, og ene barnet mitt tok ungdomsskolen på den ene, og vi er utrolig fornøyd, kunne anbefalt den til alle. Og hun kom inn på videregående hvor man må ha 5 i snitt, og gjør det bra faglig. Men den andre hadde jeg ikke sendt barna mine til, jeg har vært der noen ganger, da vi vurderte den, men følte oss dårlig tatt i mot, og det er veldig mange dårlige tilbakemeldinger fra foreldre. De har og blitt undersøkt, og måtte rette opp i mye for å kunne fortsette. Anonymkode: a12ef...69c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Del Skrevet 23. januar 2022 Det kommer jo helt an på barnet. Det er en pedagogik som funker bra hos motiverte barn. Her er det en evig kamp og jeg spyr av pedagogikken og læremåtene til tider, MEN stesønnen sliter også veldig med ADHD og for meg er det helt hjernedødt at moren til gutten presser sånn på at sønnen skal gå på en skole som krever motivasjon og selvdisiplin. Resultatet er en gutt som ligger langt etter faglig som blir enda mindre motivert for han kjenner seg bare dum. Men tantebarnet mitt som går på offentlige skole tror jeg hadde hatt veldig utbytte av å bytte til en montessori skole og jeg tror hun hadde gjort et stort hopp fremover faglig ved å bytte skole Anonymkode: 95000...ce4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Del Skrevet 23. januar 2022 Det er sikkert store forskjeller mellom Montessori-skolene rundt om i landet. Elevinntaket, altså hvem som går på skolen, har f.eks. veldig, veldig mye å si (for alle skoler). Kjenner flere som har barn på Montessori-skolen i Halden, og som er superfornøyde. Det er små, oversiktlige klasser, meget dyktige lærere, fysiske lærebøker, god skoleledelse og pene omgivelser (skolen ligger på Fredriksten festning). Anonymkode: bebef...e64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Del Skrevet 23. januar 2022 I Bergen er Montessoriskolene kjent for å ære svært gode. Elevene gjør det bra på nasjonale prøver og jobber selvstendig når de starter på VGs Her er forskning på området https://www.forbes.com/sites/traversmark/2021/12/28/new-research-highlights-the-long-term-benefits-of-a-montessori-education/?sh=7a2d628b3970&fbclid=IwAR1tKIz7pIOeFsM6-5mJ0J3B3F7BuWiOJn3g73jFrJ4a1kjOy8dLoKClxjk Anonymkode: b20b6...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Del Skrevet 23. januar 2022 Montessori er for alle barn, men ikke for alle foreldre. Montessori har fokus på indre motivasjon (dersom foreldrene bruker mye belønning og straff hjemme kan dette bli et problem), frihet med forpliktelser, konkret læring (enkelte mener barna ligger foran fordi de jobber med regnestykker som 355x32 allerede i 1.klasse, mens andre mener de ligger bak fordi elevene ikke fører regnestykker som 234+76 før de vet hvordan det gjennomføres med konkreter). Min erfaring tilsier at elevene som går hele løpet har lært minst like mye som barn på andre skoler. I tillegg har de hatt mer fokus på indre motivasjon, dypere forståelse, store arbeider, planlegging og sosial forståelse, noe som gjerne skinner gjennom også videre. Jeg er lærer i vgs, og mottar elever både fra offentlig skole og de 2 Montessori-skolene som er i området. Etter å ha sett hvordan elevene jobber valgte jeg selv å søke inn barnet it på Montessori neste skoleår. Anonymkode: b20b6...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå