AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Er litt forvirret over dette med styrketrening og å ligge i kaloriunderskudd/gå ned i vekt. Jeg skal ned 10 kg. Leser at det er lurt å trene styrke for å ikke miste muskelmasse - greit nok. Men samtidig leser jeg at man må ligge i vedlikehold/overskudd for å få resultater av treningen. Er det altså umulig å oppnå en finere og mer muskuløs kropp hvis man samtidig går ned i vekt? Blir man ikke sterkere heller? For min del vil da styrketrening føles som misbruk av tid, da jeg egentlig (ikke enda iallefall) er så stor fan av det. Det føles demotiverende å dra på trening 3 ganger i uka om man ikke får synlige resultater😐 kall meg gjerne overflatisk, men per dags dato er utseendet eneste motivasjonen min til å gå ned i vekt og dra på trening. Anonymkode: 1753c...a97
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Så lenge du får i deg nok proteiner så skal det ikke være noe problem å bygge muskler/bli sterkere samtidig som du mister fett og blir strammere i kroppen. En utrent person som ligger på f.eks 1600 kcal daglig - kcal fra junkfood og ferdigprossesert mat, sukker, yoghurt, hvitt brød, juice, sjokolade, potetgull etc, vil ha langt mer fett/ mer lubben, enn en dame som trener styrke 3 dager i uken med 1800 kcal daglig fra et sunt kosthold. Det samme gjelder hvis du ligger på 1800 kcal + en proteinshake etter trening. Dette er bare tenkte tall, men kalorier er ikke kalorier, det er typen kalorier er det som avgjør hvordan kroppen blir seende ut. Jo mer muskler du bygger jo mer vil du også forbrenne 24/7 året rundt og jo flere ganger i uken du trener (3 ganger holder lenge) jo høyere vil ditt ukentlige kaloribehovet for å holde vekten bli. Så bortkastet hadde jeg overhodet ikke tenkt treningen var (selv om det viktigste er å spise sunt). Skal man maksimere muskelbygging som en proffesjonell så må man ligge på et solid kalorioverskudd som gjør at vekten øker, men det er for spesielt interesserte Anonymkode: f5e62...810 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Jeg lå på ca 1500 kalorier og trener styrke 3 ganger og annen trening 2 ganger i uken. Stod ganske stille på vekt/størrelse. Gikk opp til 1800 kalorier og mer proteiner. Spiser hver 3. time og proteiner til hver måltid. Gikk litt opp i vekt, men klesstørrelsen gikk ned. Har ikke gjort det så lenge, men ser tydelig resultat både i form av mer muskler, strammere kropp og klærne sitter løsere. Anonymkode: aec01...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Et moderat kaloriunderskudd med nok proteiner vil gi deg både resultater på trening og reduksjon i fettprosent. Anonymkode: a39e0...dff 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg lå på ca 1500 kalorier og trener styrke 3 ganger og annen trening 2 ganger i uken. Stod ganske stille på vekt/størrelse. Gikk opp til 1800 kalorier og mer proteiner. Spiser hver 3. time og proteiner til hver måltid. Gikk litt opp i vekt, men klesstørrelsen gikk ned. Har ikke gjort det så lenge, men ser tydelig resultat både i form av mer muskler, strammere kropp og klærne sitter løsere. Anonymkode: aec01...6dd Jepp. Man må spise nok. Så TS fortsett med styrketrening og spis sunt og ikke for lite. Et eksempel. Jeg veide 60 kg. Hadde lav fettprosent og muskler. Sluttet brått og trene vekter pga omstendigheter. Vekten raste ned og 6 kg forsvant relativt raskt. Det var da musklene som forsvant. Så da var jeg tynn flis en en lang periode, før jeg ble normal og litt litt lubben. Så nå har jeg begynt å trene vekter igjen. Målet er ikke vektnedgang. Men nedgang i fettprosent til en mer passe størrelse👌💪 Anonymkode: 3fffb...ed4
Gjest Albbas Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 Joda, du får resultater. Det fine med å være nybegynner er at du får resultater ganske raskt også, nesten uavhengig av kosthold.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Du vil få resultater ja, men du vil selvfølgelig få mer tydelige resultater hvis du spiser i et kalorioverskudd mens du jobber med å bygge. Jeg har gått ned 45 kilo over ett år og jeg mistet vanvittig mye muskelmasse, så nå som jeg har grei nok kondisjon, trener jeg mye styrke og sørger for å få i meg nok proteiner til å beskytte musklene. Går fremdeles ned i vekt, men ser synlige resultater i form av muskler. Anonymkode: 674ed...357
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Nå svarer jeg kun ut fra utseende siden det er fokuset du har. (Jeg vet at muskler er viktig for helsa osv). Det spørs litt hva slags utseende du liker. Hvis du vil ha store muskler må du sikkert tenke på dette med nok proteiner osv. Jeg derimot gikk kun ned i vekt vha maten og litt jogging. Men med mindre fett på kroppen kommer de musklene du har bedre fram. Fikk både synlige magemuskler og litt definerte armer uten en eneste styrkeøkt. Du har jo muskler allerede, og mitt mål var egentlig slank og smal, aldri vært så fan av veldig tydelige muskler. Men synlige muskler fikk jeg altså gratis ved å få lav fettprosent. Dette voldsomme fokuset på styrketrening er litt nytt i tiden føler jeg. Anonymkode: 4805e...709
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Tusen takk for svar. Det er ikke så viktig for meg med synlige muskler, tror ikke jeg har kropp til det eller er villig nok til å gå med ruter på magen uansett😂 jeg vil bare komme innenfor normal bmi og se sunn og sprek ut. Jeg er mest interessert i å bare se strammere ut, spesielt i rumpe/lår. Er ganske dvask og med en del cellulitter.. Anonymkode: 1753c...a97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå