AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Hei Er gravid i femte uke (første barn) og veldig glad da dette var veldig ønskelig. Trodde jeg kom til å slite å bli gravid men ble det i pp 2 og vi prøvde og ikke å tenke så mye på det og bare ta det som det kommer, og det klaffet Men jeg er så bekymret for å spontanabortere. Jeg vet det er vanlig og vet samtidig at det ofte går bra med graviditeter. Jeg spontanabortere i uke 4 for fem år siden og er redd det skal øke sjansene for at det skjer igjen. Jeg trenger noen positive ord og del gjerne positive erfaringer fra din graviditet. Ts, 32 år Anonymkode: 9978a...a66
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Selv om du har hatt en SA er det ingen økt risiko for at det skjer igjen. Den økte risikoen er først etter to SA/MA. Så stor sannsynlighet for at dette går bra🙂 Anonymkode: 39491...a2a 2
GulSitron Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Jeg levde også litt i den angstbobla da jeg fikk positiv test etter pp2. Bestilte tul og var på tul i uke 7 (6+3) så bankende hjerte og alt. Klarte å roe meg 😊 Det går nok bra skal du se, bare prøv å ikke stresse så mye, ta vitaminer og folat osv 😊
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Takk for positive ord:) Flere som vil dele erfaringer? ts Anonymkode: 9978a...a66
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har flere barn og i alle svangerskap har jeg vært bekymret, selv om jeg ikke har erfaring med spontanabort. Jeg vet at en spontanabort ofte er kroppens egne måte å ordne opp i det som ikke er ment å bli noe, så jeg klarte å "trøste" meg med at dersom det skjedde så hadde det ikke gått bra uansett og at det kanskje var like greit. Om det gir mening? Lykke til ❤ Anonymkode: e5c75...3da
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Ta en dag av gangen, risiko for spontanabort minker for hver dag Og prøv å leve så normalt som vanlig, gjør ting som er bra for deg, så stresser du mindre. Jeg var også bekymret for spontanabort i begynnelsen, men det gikk jo fint ( er nå godt over halvveis)! Ser noen tar veldig tidlig ultralyd, men alt kan se "fint" ut i uke 5/6, og likevel kan man abortere etterpå. Så TUL er bortkastet før du nærmer deg uke 10-11. Og ikke minst, vil nok en spontanabort føles mye verre etter at man har sett liv på TUL. Anonymkode: 03093...f4c 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei Er gravid i femte uke (første barn) og veldig glad da dette var veldig ønskelig. Trodde jeg kom til å slite å bli gravid men ble det i pp 2 og vi prøvde og ikke å tenke så mye på det og bare ta det som det kommer, og det klaffet Men jeg er så bekymret for å spontanabortere. Jeg vet det er vanlig og vet samtidig at det ofte går bra med graviditeter. Jeg spontanabortere i uke 4 for fem år siden og er redd det skal øke sjansene for at det skjer igjen. Jeg trenger noen positive ord og del gjerne positive erfaringer fra din graviditet. Ts, 32 år Anonymkode: 9978a...a66 Det hører dessverre bare med kjære deg. Tror vi alle har vært der. Jeg ble gravid på første forsøk da jeg var 34, ble så glad og samtidig så redd. Tenkte at så lett kan det vel ikke være? Blødde litt i starten og var helt sikker på at det gikk galt. Men neida, sitter nå her med en nydelig gutt på snart 1 år. Det blir nok sånn for deg også. Gå til privat ultralyd så fort man kan se noe, et bankende hjerte gir kanskje litt mer ro i sjelen. Lykke til med graviditeten. Snart sitter du og gruer deg til å føde. 😀 Men så plutselig er det over også, og da bekymrer du deg for tullete ting som om babyen produserer nok bæsjebleier og om du har nok melk i brystene. Og det fortsetter og fortsetter, nye bekymringer konstant. Velkommen til mamma-livet. Anonymkode: 667a3...76e 1
MissB Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Har vært der du er, nå er jeg gravid i uke 22 og det har gått fint. Selvfølgelig gjør det ikke alltid det, men for det meste går det faktisk fint 🥰 Og du får ikke gjort noe fra eller til uansett, det er liksom uten for vår kontroll. Så det beste er å stole på kroppen sin å håpe den gjør sitt beste. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Du må ikke ta sorgene på forskudd. Høyst sannsynlig går det bra, det er mange som aldri mister og noen som mister hele veien. Ikke stress med dette men prøv heller å passe på deg selv med mat og drikke og hvile og ikke koffein, røyk, ananas, papaya eller ibux. Det går nok bra. Masse lykke til. Jeg har mistet tre og født tre så det er ikke rette dama til å svare men søster mi har aldri mistet på 2 av 2 så bare slapp av Ikke gruble på dette det er ikke bra for deg. Pass på med mat og drikke og hvile og prøv å ikke stress for mye heller ikke inni hodet. Anonymkode: fc695...883 1
Renna87 Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Er selv førstegangs i uke 14 nå, og har vært i den usikre tiden akkurat, bestilte en tul i uke 6, og en i uke 11 for å være sikker😊 Alt så helt fint ut, det viktigste er at du får i deg vitaminene og folat, og prøv, selv om det ikke er lett og ikke fokuser på SA. Det vil bare gjøre det verre for deg selv, bestill tidlig ultralyd, så du får fulgt med, eventuelt prat med legen om det så han/hun kanskje kan ordne med tul så du kan følge med litt tettere. Men har også hørt som nevnt tidligere at det er etter to SA som risikoen øker🤔 Føler med deg og bare få i deg det du trenger, så går det nok bra skal du se🤗 2
mingus Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Gikk rundt som deg i ukevis i begynnelsen, trodde jeg skulle spontanabortere hver dag pga enkelte folk som satte griller i hodet mitt med de der standardkommentarene om at "det kan veldig fort skje, det er veldig normalt, og håper virkelig ikke det skjer nå! Det skjedde meg 2 ganger!" Jada, jeg vet dette, jeg er jo andregangs og du sa akkurat det samme sist. Likevel føler folk de må. Er i uke 39 nå, så alt gikk bra de første ukene, bare nå er det sjefen min på jobb som kom og fortalte meg på eget initiativ at hun ikke ville gi meg babygaven før den ble født, siden hun var litt gammeldags og visste det kanskje kunne gå galt. Så sånt må man holde ut med hele svangerskapet tydeligvis! 😅 Men denne hjalp meg veldig i noen måneder i vår, da. https://datayze.com/miscarriage-chart
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 Er ikke enig i at det er meningsløst å dra på tidlig UL. Det burde vært obligatorisk for alle for å sjekke at det er et svangerskap i livmor og ikke utenfor osv. Virker også som det er mange som har MA. Greit å finne ut tidlig at det ikke er liv enn å vente til uke 10-12. Det er selvfølgelig en risiko for å bli skuffa dersom det er liv og fosteret dør i etterkant, men det er bedre å ta den risikoen synes jeg... skal for øvrig selv på 12 ukers ultralyd i morgen og gruer meg sykt mye dersom noe har gått feil. Over 3 uker siden jeg sist var på TUL. Anonymkode: b46ac...1d7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 Dersom ul viser hjerte som banker i uke 6 er de kun 5% sjanse for SA. Jet valgte å ta ul tidlig etter en MA og det var utrolig godt å se hjerte og høre lege si denne statistikken. Anbefaler deg å ta tidlig ul for å få ro i sjelen. Vet at det er ekstra tøft i starten etter å ha mistet, men det blir bedre og bedre jo lenger du kommer. Du kan uansett ikke gjøre noe. Selv om du har hatt SA er det ingen indikasjon for at det dkal gå galt nå. Prøv å slapp av og skjem deg (og spiren i magen) litt bort. Sitter her selv med en frisk baby nå. Anonymkode: 0d6b4...b5b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du må ikke ta sorgene på forskudd. Høyst sannsynlig går det bra, det er mange som aldri mister og noen som mister hele veien. Ikke stress med dette men prøv heller å passe på deg selv med mat og drikke og hvile og ikke koffein, røyk, ananas, papaya eller ibux. Det går nok bra. Masse lykke til. Jeg har mistet tre og født tre så det er ikke rette dama til å svare men søster mi har aldri mistet på 2 av 2 så bare slapp av Ikke gruble på dette det er ikke bra for deg. Pass på med mat og drikke og hvile og prøv å ikke stress for mye heller ikke inni hodet. Anonymkode: fc695...883 hvorfor skal man ikke spise ananas som gravid?? jeg har mumsa det i flere uker nå😱 Anonymkode: 3da58...ede
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: hvorfor skal man ikke spise ananas som gravid?? jeg har mumsa det i flere uker nå😱 Anonymkode: 3da58...ede Det hang jeg meg opp i også! Spiste massevis på fredag 😱 Anonymkode: e1dae...b38
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: hvorfor skal man ikke spise ananas som gravid?? jeg har mumsa det i flere uker nå😱 Anonymkode: 3da58...ede Googla etter denne kommentaren, det er visst bare å spise fersk ananas og drikke ananasjus, men være litt forsiktig med ananas på boks med hvitt på innsiden. Anonymkode: 24aed...1fd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Ts her Tusen takk for positive ord!! Det hjelper på ❤️ Anonymkode: 9978a...a66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå