Gå til innhold

Tips til lunsj-egg/laktose/gluten fri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Ingen i familien er noen gang allergisk, så dette synes jeg det er vanskelig, da datteren vår på 7 nå har utviklet allergi mot disse 3 tingene. Vanskelig å finne alternativer. Vet at de finnes, men smaker pyton. F eks glutenfri brød er så tørt og seigt. Laktosefri ost smaker ku møkk. Osv.. alt smaker så annerledes,datteren min hater erstatningene, og jeg skjønner hvorfor. Selv om jeg prøver å få henne til å spise og prøve disse. Det ender med at hun kommer hjem fra skolen sulten og matpakken full.

Jeg lurer og håper noen har tips til hva man kan ha i matpakken som ikke har disse 3 tingene? Jeg tror og håper det finnes dusinvis av alternativer men akkurat nå står det stille, og har vært det en stund. Så her ber jeg om hjelp fra dere som har barn med disse allergiene🧡

Hun er allergisk, ikke dødsfarlig, men klør seg ihjel. Har fått diagnose fra legen. Bruker medisiner og krem men hjelper lite.

Anonymkode: e1743...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut vegetarmat, mye der som er uten egg og laktose, og som enkelt kan gjøres glutenfritt. Knekkebrød kan lages uten disse bestanddelene, laktosefri youghurt med frukt, bær og nøtter er et godt frokost/lunsjalternativ, chiagrøt, chialapper med mandelmelk og mandelmel, schar har noen tortillalefser som i alle fall er uten egg og gluten men du må sjekke om de er laktosefri- det er godt med pålegg og grøntfor, eller "sushi" altså ris, laks, avocado og ellers de som måtte passe til. 

Anonymkode: 2817e...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friske eller kokte grønnsaker og kjøtt, fugl eller fisk. Her er det uendelige muligheter. Bruk krydder for smak ☺ 

Anonymkode: cc55e...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrynsgrøt (finnes for å lage med kun kokende vann), tortillalefser med salat og diverse inni, yoghurt med granola. 

Knekkebrød har jeg laget mye selv, glutenfritt og laktosefritt. Kan også lage egne "mellombarer". Send pm hvis du vil ha oppskrift. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (3 minutter siden):

Havregrynsgrøt (finnes for å lage med kun kokende vann), tortillalefser med salat og diverse inni, yoghurt med granola. 

Knekkebrød har jeg laget mye selv, glutenfritt og laktosefritt. Kan også lage egne "mellombarer". Send pm hvis du vil ha oppskrift. 😊

Tortillalefser, er ikke det med melk eller mel?

Og det er ikke lov med mellombar på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tortillalefser, er ikke det med melk eller mel?

Og det er ikke lov med mellombar på skolen.

Oi det kan hende ja. Jeg spiser de glutenfrie, men tåler små mengder laktose. Du kan sjekke ingrediensene.

Ikke lov? Ikke med hjemmelagde engang? Må jo være bedre at ungene spiser det enn ingenting. 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min har også allergi mot melk, gluten og egg. Det ble litt sjokk og stor omveltning da det skjedde, og spesielt middagene ble en utfordring for oss. Det går seg heldigvis til og man finner etterhvert sine favoritter. 

Samboerens go-to er salat (med vekt på det som er digg, som kyllingkjøtt, fisk, skalldyr). En del dressinger er uten disse allergenene. Glutenfri  knekkebrød med avokado. Avokado med reker/laks. Kremet pastasalat med skinke funker like bra varm som kald (saus av gryr). Smakstallerken med litt av alt (pålegg osv). Berits Granola med plantemelk er raskt.  

Vet ikke hvor godt tilrettelagt det er på skolen ift å få varmet opp mat osv, men samboeren min spiser også mye varmmat. Suppe, burger (😆), middagsrester osv. 

Anonymkode: 27d3d...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop vegetardag sin ost(er veldig god) i glutenfri tortilla lefse (old de paso eller santa Maria )med eldorado margarin og paprika,tomat,agurk etc

Havregrøt med glutenfri havregryn og havremelk på mattermos

Bananlapper med rørte bær

3,5 dl (glutenfritt) havremel (jeg kjørte havregryn til mel i food processor) 
2,5 dl vegetabilsk melk 
1 stor, moden banan(Valgfritt: litt vaniljeekstrakt/vaniljesukker og kanel)

Fremgangsmåte:

Ha alt i en blender eller food processor og kjør til en glatt røre. Det skal være tynt nok til å helles, men ikke helt suppe.
Jeg heller røra i en mugge og heller rett i stekepanna, veldig praktisk.

Varm opp en stekepanne med slipp-belegg og stek små lapper på middels varme. Snu dem når de bobler og har begynt å stivne litt på oversiden.

Alpro yoghurt med glutenfri granola og frukt/bær

Anonymkode: 38390...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananlapper/vafler av glutenfritt havregryn (det smaker helt likt som vanlig)  havregrøt blandet med banan og steke de som lapper😊

Potet/søtpotetsalat med en proteinkilde hun liker.

Salat med feks linser, bønner etc som metter bedre enn bare grønnsaker.

Gulost er vel naturlig glutenfritt? Kan brukes som protein/kilde som kalsium som metter godt.

Finnes nok mange spennende lavkarbrød/ knekkebrød etc som bruker frø og nøtter. Aldri smakt selv, men er kanskje ikke det mest barnevennlige😅

Vil anbefale deg å google lavkarbo og vegetqroppskrifter. Men både potet, søtpotet, ris er vel fine kilder til lunchmåltider. Er vel bare i norge vi spiser brødskiver med melk å drikke som lunch😊

Anonymkode: 84943...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bake glutenfritt brød selv? https://matlevering.coop.no/baking/mel-og-gryn/marksets-brodmix-glf Brukte denne da venninne som ikke spiser egg/gluten/melkeprodukter var på besøk. Knekkebrød med masse frø er også greie å lage selv. 

Liker hun salater? Med linser, kikerter og bønner metter det godt. Går greit å ta med seg. Middagsrester? Ost som er harde, er laktosefri. 

Anonymkode: 79c1a...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det meste av ost er laktosefritt, i alle fall er norvegia det. 
Ellers kan hun spise salat uten krutonger, enten med eller uten kjøtt. Er salaten uten burde man bruke andre proteinkilder, som bønner, linser, kikerter, kjøtterstatninger(vi liker «kylling») eller tofu. 
-Veganske pannekaker er uten melk og egg

-Wraps med glutenfrie tortillas. Kan enkelt lages med glutenfritt mel og kokosyoghurt

Anonymkode: 3c020...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper du "laktosefri ost" når norvegia, jarlsberg, nøkkelost, sveitserost, norbo, ridder, edamer og gräddost blant annet er regnet som laktosefri? Hvilken ost kjøper dere da egentlig? 😅

Jeg tåler selv ikke gluten og av ferdigbrød liker jeg godt Fria sim "havre". Jeg har det i fryseren og så tar jeg opp bare de skivene jeg skal ha til lunsj om morgenen og smører dem imens de er frosne. Så er de veldig fine til lunsj. Baker ofte selv også, og da skjærer jeg opp brødet samme dag og fryser ned slik at jeg kan ta opp til lunsj daglig. 

Anonymkode: a667d...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse er veldig gode https://hannelene.no/quinoavafler/ Hanne-Lene har også flere glutenfrie oppskrifter da begge barna + hennes mann har glutenallergi, det meste er helt vegansk, så derfor uten både laktose og egg. Sjekk ut lunsj/frokost delen på bloggen hennes for flere tips :) Kjøleskapsgrøt? På chia, glutenfri havre og mandelmelk (eller annen plantemelk). Hummus med grønnsaker. Salater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...