Gå til innhold

Vinterdepresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en datter som har vinterdepresjon på andre året. I fjor hadde hun i tillegg forsinket søvnfasesyndrom så da slet hun ekstra. Fraværet fra skolen var enormt.

Hun har begynt å sove 1-2 timer på ettermiddagen. Hun sier at det er tungt å stå opp, men har hittil greid å komme seg avgårde på skolen.

Jeg vurderer å kjøpe "lyslampe" til henne, men er usikker på hvilken lampe jeg skal kjøpe. Mottar gjerne tips om hva som er ok og hva som ikke fungerer.

Er det noen som har råd og tips utover det med tilførsel av lys?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rosenrot er et godt tips. Pinnacle har et rosenrot produkt som virker meget godt på lavt stemningsleie og tungsinn.

Skrevet

Jeg har Philips Bright Light Energy. Betalte ca. 2000 kroner for den på Elkjøp.

Den fungerer helt glimrende for meg. Iår begynte jeg for åtte dager siden, da var jeg helt på felgen, men nå går det veldig mye bedre. 45 minutter hver morgen, mens jeg sitter ved pc'en. Skal kjøre 14 dagers kur i første omgang.

Skrevet

Har dere mulighet til å reise sørover? Nå er høstferien over, og jula er kanskje uaktuell, men har skolen fleksibel ferie? Da er det ikke minst billig å reise.

Er det andre underliggende ting hun sliter med? Jeg hadde dette i flere år, men vinteren var bare en "utløsende" faktor.

Lykke til:)

Skrevet

Hun føler seg ikke særlig deprimert og nedfor sier hun, men at alt er så tungt og at hun har økt søvnbehov. Hun har ingen mulighet til å være borte fra skolen så en tur sørover er uaktuelt.

Takker for tipset om lampa. Skal sjekke den ut på nettet. 45 min var ganske mye da ;) Hun er allerede oppe kl. 6, men hva gjør man ikke for å fungere.

Skrevet

Philips bright light anbefales på det varmeste! Jeg klarer meg med en halvtime om morgenen, men sitter da ganske nære. Hjelper på både nattesøvn og våkenhet og konsentrasjon om dagen. Når man har brukt den hver dag i to uker kan man pause litt hvis man føler at det går greit, og så vedlikeholde utover vinteren. Depresjon og tungsinn tror jeg kommer mye av at man føler seg trøtt og sliten på helt feil tider og ikke føler at man mestrer hverdagen, derfor er det viktigste å få orden på døgnrytmen, og der er dagslyslampen midt i blinken. Jeg har hatt vinterdepresjon i ca 16 år, og ingen lykkepiller har fungert slik som min elskede lampe fungerer. Mine erfaringer.

Skrevet

Det kan forresten ta litt tid før man merker virkningen av lyset, så det er viktig å holde ut i begynnelsen, selv om det kan være tungt å slepe seg opp så tidlig.

Skrevet

Den der har jeg også, om enn en litt eldre modell, og den er fin for å våkne om morgenen. Men hvis hun virkelig har vinterdepresjon så må det nok litt dagslyslampe til også.

Skrevet

i tillegg ta en tur til legen og sjekk ut stoffskiftet. Ved lavt stoffskifte kan det gi samme symptomer som ved depresjon; man føler seg tung og sliten; dårlig hukommelse og økt søvnbehov.

Ikke for at din datter trenger ha dette, men det er verdt å sjekke :)

Skrevet

Jeg har en Philips Bright Light, og er storfornøyd med den - den er virkelig redningen for meg om høsten og vinteren. Har også tidsbryter til den, slik at jeg kan få den til å skru seg på en halvtimes tid før jeg skal stå opp. Det blir ikke så lyst at jeg våkner av det, men når vekkerklokken ringer er det veldig mye lettere å komme seg ut av dyna. Lysterapi anbefales altså på det varmeste fra min side. :-D

Skrevet

Fant en forhandler av Philips Bright Light. Da jeg kom hadde de sluttet å selge den, men solgt en lampe fra Sanolux istede. Den var på tilbud ut oktober til 1900. Normal pris er 2600.

Det er ingenting galt med stoffskiftet hennes. Jeg selv har for høyt stoffskifte og begge ungene mine er testet i forhold til det. Må bare tillegge at vi har en utrolig dyktig fastlege som har min tillit. Jeg ser at han ivaretar datteren min og følger henne opp.

Har tenkt å teste ut lampa selv. Kanskje jeg kan få litt energi ;)

Er det noen andre tips utover det med lysterapi?

Skrevet

Bruker selv dagslyslampe og tran (fortrinnsvis med sitronsmak:) nå om vinteren, tror det har en positiv effekt jeg.

Skrevet

Flere tips? Trening! Naturlig lykkepille. Det kan være tungt å komme i gang når man allerede er langt nede, men klarer man å komme seg over den første kneika får man virkelig mye mer overskudd.

Skrevet

Ikke lykkepille hvis hun ikke føler seg deprimert. Det høres ut som hun trenger energi. Lys, næringsrik mat (mindre sukker kanskje - hun kan bli fristet til å helle på sukker når hun er trøtt...det bør hun prøve å unngå!) og trening er det som hjelper.

Skrevet
Har en datter som har vinterdepresjon på andre året. I fjor hadde hun i tillegg forsinket søvnfasesyndrom så da slet hun ekstra. Fraværet fra skolen var enormt.

Hun har begynt å sove 1-2 timer på ettermiddagen. Hun sier at det er tungt å stå opp, men har hittil greid å komme seg avgårde på skolen.

Jeg vurderer å kjøpe "lyslampe" til henne, men er usikker på hvilken lampe jeg skal kjøpe.  Mottar gjerne tips om hva som er ok og hva som ikke fungerer.

Er det noen som har råd og tips utover det med tilførsel av lys?

Ta henne med til en søvnspesialist før du kjøper lampe. Jeg har selv forsinket søvnfasesyndrom, og hos legen får hun vite akkurat hva opplegget skal være. For det har nemlig med timing å gjøre, kan være vanskelig å få behandlingen til å virke om du prøver på egenhånd (evt kan du sende meg en PM om du vil vite mer inngående hvordan jeg har fått beskjed å bruke lampen). Dessuten kan det hende hun også trenger tilskudd av melatonin.

Uansett vil jeg heller anbefale andre lyslamper enn Philips. Skal man gjøre det riktig må man sitte så nærme at det er umulig å feks lese samtidig som man bruker den. Andre lyslamper gir deg denne muligheten også.

Skrevet

Takker for råd og tips alle sammen.

Jeg har kjøpt den lampa fra Sanolux. Vet at den bl.a. blir brukt på sykehuset på Svalbard. Får håpe vi ikke angrer på kjøpet.

I dag var første gang hun forsov seg. Kom seg ikke på skolen før 12. Hun har akkurat startet lysbehandlingen så jeg håper bare den hjelper. Ellers så har hun time hos legen i november så da får hun litt mer informasjon.

Kelsey: Jeg har sendt deg en PM

Skrevet

Men pass på å bruke den riktig - for å våkne tidligere om morgenen må den brukes om morgenen. Hvis man bruker den om kvelden vil man bli senere trøtt, og våkne enda senere om morgenen.

Det tar litt tid før den virker skikkelig - gi det i hvert fall en til to uker.

Skrevet

Jeg overhørte noen som sa at man kan få leie lysterapilamper, noen som har hørt om det? Har ihvertfall ikke to tusen til overs nå... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...