AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Jeg jobber i klesbutikk, har gjort det i mange år men kjenner at det tærer sånn på min psykiske helse nå! Hver dag møter jeg folk som skal bruke min kropp som målestokk. Studerer meg opp og ned, med påfølgende kommentarer som for eksempel «hun som skal ha denne bruker nok samme som deg eller mindre». Eller spør hvilken størrelse jeg bruker for å sammenligne mot seg selv. Jeg forstår at folk ikke tenker over det, fordi jeg er slank så er det liksom OK(?) Men jeg har i mange år slitt med spiseforstyrrelser og kroppsbilde. Jeg er «frisk» fysisk, men hodet mitt sliter enormt om dagen. Og da er det ekstra vanskelig når min kropp daglig skal være et tema for fremmede. Jeg synes det er ubehagelig å bli målt opp og ned, bli sammenlignet mot andre kropper osv. Forstår ikke at det er noe mer greit å snakke om min størrelse enn andres, bare fordi jeg jobber med klær! Det er plaggene som skal være et tema, ikke meg og min kropp. Sånn. Takk. Dagens utblåsning. Anonymkode: 35301...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Forstår at det kan være en belastning for deg å føle deg som en målestokk og å bli kommentert. Kan det være at du er ekstra var på dette med kropp siden du har slitt med spiseforstyrrelser? Man blir gjerne mer sår på dette etter en slik sykdom. Og det kan også bli en trigger med alle kommentarene. Jeg tror absolutt ikke at de som gjør dette, gjør det for at de mener noe negativt om kroppen din. Kanskje de gjør det for å sikre at størrelsen blir rett og da sammenligner de med den de synes ligner i størrelse. Dersom du synes dette blir veldig vanskelig i lengden, og det trigger noe i deg som ikke er bra, kan det være lurt å ta en pause fra denne jobben om du har mulighet til å prøve noe annet? Det er nok ikke enkelt å komme bort fra disse kommentarene i den jobben du har. Når det er sagt har jeg ikke ofte hørt selv at noen sier slikt til ansatte i klesbutikken, og jeg skjønner at det ikke er allright for deg. De tenker ikke over hva de sier og at det kan oppfattes som slitsomt. Det beste er om du klarer å ikke legge mer i det enn det som er meningen, men tro meg, jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Anonymkode: 966be...e40 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg jobber i klesbutikk, har gjort det i mange år men kjenner at det tærer sånn på min psykiske helse nå! Hver dag møter jeg folk som skal bruke min kropp som målestokk. Studerer meg opp og ned, med påfølgende kommentarer som for eksempel «hun som skal ha denne bruker nok samme som deg eller mindre». Eller spør hvilken størrelse jeg bruker for å sammenligne mot seg selv. Jeg forstår at folk ikke tenker over det, fordi jeg er slank så er det liksom OK(?) Men jeg har i mange år slitt med spiseforstyrrelser og kroppsbilde. Jeg er «frisk» fysisk, men hodet mitt sliter enormt om dagen. Og da er det ekstra vanskelig når min kropp daglig skal være et tema for fremmede. Jeg synes det er ubehagelig å bli målt opp og ned, bli sammenlignet mot andre kropper osv. Forstår ikke at det er noe mer greit å snakke om min størrelse enn andres, bare fordi jeg jobber med klær! Det er plaggene som skal være et tema, ikke meg og min kropp. Sånn. Takk. Dagens utblåsning. Anonymkode: 35301...7b3 Da synes jeg du skal finne en annen butikkjobb. Hva med parfymeri, sko eller helsekost? For du må nesten tåle at folk sammenligner med deg når du jobber i klesbutikk og du skal hjelpe kunden med å finne rett størrelse til noen andre. Det er faktisk ikke din kropp som er tema, men hvordan kunden oppfatter den de skal kjøpe til. Anonymkode: eb847...d66
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Jeg tenker at løsningen er å slutte i jobben. Anonymkode: b9bfd...ab2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå