Gå til innhold

epelepsi

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha vært anfallsfri i 5 år for å kunne ta sertifikat.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Nei, i utgangspunktet ikke. Men om du har värt symptonsfri i ett antall år, forklares du som "frisk", og kan ta lappen.

Skrevet (endret)
Du må ha vært anfallsfri i 5 år for å kunne ta sertifikat.

Nope, kravet for førerkort til bil er anfallsfri i 2 år. Jeg er litt usikker på om de kun regner grand mall (krampeanfall) eller om petit mall anfall også er med i kravet. Lastebil, buss og lignende kan man ikke ta lappen til hvis man har hatt anfall i "voksen alder".

Hvis du får anfall etter å ha tatt lappen, kan du få den tilbake etter å ha vært anfallsfri i ett år.

Endret av Lestat
Skrevet

Ok. Det var jo litt rart. En jeg kjenner med epilepsi fikk denne beskjeden, og det står også flere steder på nettet. Bl.a her.

Skrevet

Vel, var i alle fall sånn når jeg tok lappen, og den gangen jeg mistet lappen pga. av anfall ;)

Og til trådstarter: Det er ikke uvanlig å vokse av seg epilepsi. Etter hvert som man vokser endrer hjernen seg, og epilepsien kan forsvinne. Dette kan jeg også bekrefte :)

Men selv om det er nesten 10 år siden sist jeg hadde anfall, og er totalt medisinfri, og erklært frisk, så får man førerkortet med tidbegrensning. Byråkratiet seirer man aldri over :ler:

Ser forøvrig ut som det er samme kravene som gjelder fortsatt...

Skrevet

Jeg har selv epilepsi og kommer sannsynligvis aldri til å få lappen. Har svært sjelden grand mal-anfall, men nevrologen har vurdert min epilepsi som for ustabil (petit mals og annen epileptisk aktivitet som bare jeg merker) til at jeg kan få sertifikat.

Så det er nok lurt å høre med nevrologen, epilepsi kan være en ganske kompleks tilstand.

Gjest Gjest_Cuba_*
Skrevet

Hm.. merkelig da.. mormor har epelepsi og har lappen.. er ikke sikker på hvor ofte hun har anfall, men oftere enn 5 og kanskje 2 år i allefall.

Vet at anfallene hennes er kramper bl.a.

har ikke snakket noe særlig med henne om dette, for tror kanskje hun syns det er litt flaut/vemmlig å snakke med barnebarnet om dette.. hun tror kanskje jeg syns det er litt ekkelt..

men kan jo snakke med mamma om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...